ma
door markiemark81 Mar 10, 2014 om 14:40
Auto & vervoer

Mondeling akkoord over verkoop scooter

Hoi,

ik heb via via een scooter gezien en hier mondeling afspraken over gemaakt o.a. over de prijs en we zijn hier beide akkoord over. Nu kan ik via familie een scooter krijgen, kan ik nog van de andere scooter af zonder kosten? nog even als extra informatie, er zijn alleen afspraken gemaakt, ik heb de scooter nog niet gekocht/ aanbetaald.

alvast bedankt voor de reacties.

3654 19 Rapporteer

me
door mein33 - Mar 10, 2014 om 15:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een mondeling afspraak "via via" is al niet zo sterk. Er van uitgaand dat de afspraak met een particulier gemaakt is, kunt u netjes laten weten dat u er bij nader inzien geen gebruik van zal maken.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 10, 2014 om 15:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is niet mogelijk zonder dat de verkoper hiermee eens is. Misschien een afkoop bedrag waarmee u beide eens bent. Koop is koop.Mondelinge of schriftelijk.

zoekster
door zoekster - Mar 10, 2014 om 15:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Vanuit juridisch oogpunt zit u er aan vast. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. De verkoper deed u een aanbod en u heeft het aanbod aanvaard.
Een mondelinge afspraak is net zo geldig als een schriftelijke en of het nu een particulier is of een bedrijf, ook dat maakt niet uit.

Het zal voor de verkoper echter moeilijk zijn om te bewijzen dat die mondelinge afspraak ook daadwerkelijk is gemaakt. Tenzij er getuigen zijn of opnames van de overeenkomst.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 10, 2014 om 17:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

zoekster schreef op maandag 10 mrt 2014, 15:13Een mondelinge afspraak is net zo geldig als een schriftelijke en of het nu een particulier is of een bedrijf, ook dat maakt niet uit.

Het zal voor de verkoper echter moeilijk zijn om te bewijzen dat die mondelinge afspraak ook daadwerkelijk is gemaakt. Tenzij er getuigen zijn of opnames van de overeenkomst.

De hint om dit te doen is natuurkijk oneerkijk en hoort hier echt hier thuis. Valt mij wel tegen van u.

ma
door markiemark81 - Mar 10, 2014 om 17:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor de reacties, ik ga met de verkoper contact opnemen om te kijken wat we kunnen regelen...

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2014 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe kan men nu via via een scooter zien? En wat voor afspraken hebt u dan gemaakt? Bied een kleine schadevergoeding aan. Is wel zo aardig.

tenormin
door tenormin - Mar 10, 2014 om 21:57
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 10 mrt 2014, 17:21]Hoe kan men nu via via een scooter zien? En wat voor afspraken hebt u dan gemaakt? Bied een kleine schadevergoeding aan. Is wel zo aardig.

Maar dat schrijft markiemarkt81 toch niet. Ze had een scooter gezien en met de eigenaar een afspraak gemaakt en samen waren ze akkoord gegaan. Later, dus, via via kan ze een scooter bemachtigen bij een familielid. Maar natuurlijk is de eerste afspraak wel bindend, tenzij de TS er met de verkopende partij overeenstemming kan worden bereikt. Zo was(is) het toch, markiemarkt81?

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2014 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Misschien even lezen wat er geschreven wordt?

Quote " ik heb via via een scooter gezien en hier mondeling afspraken over gemaakt" einde quote.

"

zoekster
door zoekster - Mar 11, 2014 om 00:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@valerius-2

Het was geen hint, maar meer twee kanten van de zaak belichten, hoe het juridisch werkt. Dat mondelinge afspraken rechtsgeldig zijn, maar altijd moeilijk te bewijzen.

Als iemand hier komt met een vraag over een mondelinge afspraak dan zeg ik altijd: moeilijk te bewijzen tenzij er opnames van zijn of getuigen.

Maar ik vind wel dat je een punt hebt, ik wil niet iemand het oneerlijke pad op helpen, voortaan doe ik dat anders.
Markiemark81 gaat in gesprek met de verkoper, dus hij pakt het eerlijk aan.

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2014 om 00:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel zo netjes.

door 1953 - Mar 11, 2014 om 02:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig, alleen dient de tegenpartij dan te bewijzen dat er een mondelinge afspraak/overeenkomst is.

mathijs_b
door mathijs_b - Mar 12, 2014 om 11:54
641 Antwoorden / 77 Vragen

Stom, stom stom.... de verkoper had geen bewijs dus je zou van de koop afkunnen....maar.... in deze vraag geef je volmondig toe dat er een overeenkomst was..... je geeft de verkoper dus het bewijs zelf in handen.

mo
door mof - Mar 12, 2014 om 12:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe heeft u een overeenkomst. Een overeenkomst hoeft niet schriftelijk, maar mag ook mondeling, mag zelfs stilzwijgend als u bijvoorbeeld van diensten gebruik maakt zonder overleg te voeren en de andere partij geen bezwaar maakt.

Een contractje maakt het wel iets beter te controleren. Wanneer de verkoper van de scooter een getuige heeft die bevestigt dat u de afspraak heeft gemaakt de scooter te kopen, dan zit u in principe aan de overeenkomst vast. Trouwens, als de verkoper deze discussie bij Kassa volgt, waar u aangeeft de afspraak te hebben gemaakt, dan hoeft hij niet eens een getuige te hebben! U bekent zelf :-)

Een beetje verkoper gaat echter niet naar een rechter voor zoiets betrekkelijk kleins. Die zal zijn energie beter gebruiken om een nieuwe koper te vinden ...
Ik zou gewoon zeggen dat bij nader inzien het toch niet zo'n goed idee is die scooter te kopen.

pa
door patricia60 - Mar 12, 2014 om 14:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mof schreef op woensdag 12 mrt 2014, 12:57]In principe heeft u een overeenkomst. Een overeenkomst hoeft niet schriftelijk, maar mag ook mondeling, mag zelfs stilzwijgend als u bijvoorbeeld van diensten gebruik maakt zonder overleg te voeren en de andere partij geen bezwaar maakt.

Een contractje maakt het wel iets beter te controleren. Wanneer de verkoper van de scooter een getuige heeft die bevestigt dat u de afspraak heeft gemaakt de scooter te kopen, dan zit u in principe aan de overeenkomst vast. Trouwens, als de verkoper deze discussie bij Kassa volgt, waar u aangeeft de afspraak te hebben gemaakt, dan hoeft hij niet eens een getuige te hebben! U bekent zelf :-)

Een beetje verkoper gaat echter niet naar een rechter voor zoiets betrekkelijk kleins. Die zal zijn energie beter gebruiken om een nieuwe koper te vinden ...
Ik zou gewoon zeggen dat bij nader inzien het toch niet zo'n goed idee is die scooter te kopen.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 12, 2014 om 15:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laten we de zaak eens op een rijtje zetten :
u schrijft dat u het eens bent geworden over de prijs.
Heeft u keihard toegezegd de scooter te kopen ?
Was er van de kant van de verkoper een getuige aanwezig, als het een persoonlijk gesprek was ?
Als u terugkomt op uw koopbelofte dan zal de verkoper daar geen schade door lijden, dus een vergoeding is overbodig.
En Zoekster heeft het hierboven enkele malen erover dat een geluidsopname bewijs is.
Als je van een telefoon of persoonlijk gesprek een geluidsopname wilt maken moet je wettelijk gezien de gesprekspartner toestemming vragen.
En dat doe je natuurlijk niet bij een babbel over een brommer.

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 15:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 15:36]
En Zoekster heeft het hierboven enkele malen erover dat een geluidsopname bewijs is.
Als je van een telefoon of persoonlijk gesprek een geluidsopname wilt maken moet je wettelijk gezien de gesprekspartner toestemming vragen.
En dat doe je natuurlijk niet bij een babbel over een brommer.

Voor wimmi20

Nee, je hoeft geen toestemming te vragen, als het in het kader is van een zakelijke overeenkomst. Lees dit maar eens

klik HIER

Verder mag een verkoper je aan je verplichting houden om de brommer te kopen, als je hebt toegezegd de brommer voor een bepaalde prijs te kopen. Dan heb je het aanbod aanvaard. Anders zou je onder iedere koopovereenkomst uit kunnen komen als je nog niet hebt betaald.

Wel is het zo dat het bij particuliere verkoop onderling vaak met een sisser afloopt.

labren
door labren - Mar 12, 2014 om 16:07
862 Antwoorden / 0 Vragen

dat wordt dus een ja en nee spel , je kan een mondelingen afspraak niet bewijzen zonder 2 getuigen

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 12, 2014 om 16:20
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft de verkoper getuigen en ging je absoluut kopen of twijfelde je nog en vroeg je wat hij tenminste wilde hebben.
Als de verkoper geen getuigen heeft word het erg lastig.

Daarom probleem voor deze aanbieder dat er niets op papier staat en familie van hem is niet rechtsgeldig als getuige.
Buren of vrienden wel maar je zit met bewijs probleem.

Dit voertuig is pas je eigendom na overschrijving, ongeacht of er dan al betaald is of niet en zolang de overschrijving niet plaatsvond staat een verkoper erg zwak.

ma
door markiemark81 - Mar 12, 2014 om 16:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

nogmaals, bedankt voor de reacties :-), ik ga met de verkoper contact opnemen om te kijken wat we kunnen regelen...

PS: ik heb hier zeker wat aan gehad!!