ca
door carolineklomp Oct 16, 2013 om 11:39
Auto & vervoer

Naamswijziging bij Essent duur grapje

Vanwege scheiding wilde ik mijn naam wijzigen bij Essent.
Bij Essent kan dit alleen via opzeggen contract en aanvragen nieuw contract. Formaliteit werd gezegd.
Maand later blijkt dat je 250 euro moet betalen vanwege te vroeg opzeggen contract.
Het ging om een naamswijziging ! Duur grapje. Klantenservice bevestigd de werkwijze maar stelt voor om geld te verhalen op ex.
Mag dit zomaar.

7998 22 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 16, 2013 om 11:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U bent verkeerd en onvolledig voorgelicht toen u informeerde naar de mogelijkheden om het abo op uw naam te krijgen. Dat kan niet zomaar. Essent had u moeten mededelen dat u een boete zou krijgen voor het vroegtijdig opzeggen van het abonnement en ook niet mogen zeggen dat het een formaliteit betrof.

Bevestigt Essent ook de onvolledige informatie die u is gegeven?

Het voorstel van de klantenservice is volslagen idioot. U kunt zich beroepen op dwaling, waarbij u stelt dat als u deze informatie was gegeven bij het opzeggen en opnieuw aangaan van het contract u het oude contract nooit had opgezegd.
Dat zou ik schriftelijke aangetekend doen en verzoeken om een schriftelijke reactie van Essent. Komt u er dan niet uit, dan kunt u naar de geschillencommissie.

Maar wacht nog een paar dagen, misschien komt de webcare van Essent u uit de brand helpen.

zoekster
door zoekster - Oct 16, 2013 om 12:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie op de site ook nergens de boete die met de naamswijziging gepaard gaat.

Bah, wat een misselijkmakend klantonvriendelijk bedrijf. U had beter kunnen overstappen naar een andere energie leverancier, dan had u ook nog eens een welkomstkorting kunnen ontvangen en zeer waarschijnlijk hadden zij de boete voor hun rekening genomen.
Denk daar nog maar eens aan als u voortijdig wilt overstappen!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2013 om 12:42
16887 Antwoorden / 202 Vragen

(deze vraag behoort m.i. bij 'geld en recht', ik stel dat omdat ik feitelijk vrijwel nooit bij deze rubriek kijk (auto en vervoer).

In navolging van het vorige antwoord:
Waarschijnlijk heeft u contact gehad met een call center waarvan de medewerker of medewerkster u volstrekt onzinnig heeft geïnformeerd.
Uw vraag is zeer eenvoudig en duidelijk en om een naamswijziging door te voeren behoeft u helemaal uw overeenkomst niet eerst te beëindigen.

De opmerking om uw ex te belasten met de kosten is werkelijk buiten iedere proportie.

Mijn advies; Richt een brief met uw verzoek om naamswijziging aan:

De Directie van Essent
Willemsplein 4
5211 AK Den Bosch

en vermeld daarin uw eerdere ervaring op uw vraag als KLACHT.

Laat s.v.p weten wat de reactie t.z.t. is.

zoekster
door zoekster - Oct 16, 2013 om 12:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Voor een naamswijziging bij scheiding moet je wel opzeggen en een nieuw contract aangaan.
klik HIER

Dat is tot daar aan toe, maar die boete vind ik bespottelijk.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 16, 2013 om 15:47
4299 Antwoorden / 5 Vragen

"Nadat wij uw nieuwe overeenkomst hebben ontvangen, ontvangt u een eindafrekening voor uw oude overeenkomst."

Feitelijk (oké oké met een beetje fantasie) staat het dus wel op de site. Toch zou ik niet zomaar akkoord gaan, blijven klagen, maak ze gewoon gek daar (tip; stuur fax(en) dat is lekker goedkoop 22 keer 'n fax is even duur als één postzegel)

anduril
door anduril - Oct 18, 2013 om 12:10
167 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is niet de eerste keer dat Essent haar klanten hufterig bejegent. Het staat niet op de website - een nieuw contract is alleen omwille van de juridische tenaamstelling - en om dan te spreken van het voortijdig opzeggen van het contract is de dwaasheid ten top en toont eens te meer aan hoe deze energieboeren denken vanuit hun arrogantie.

Schrijf je in op de energiecollectieven van de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis (ook voor niet-leden) en stap over. Met zo'n tent wil je toch geen zaken meer doen?

kr
door kreeftje - Oct 18, 2013 om 12:12
86 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb in dezelfde situatie verkeerd - weliswaar jaren geleden- en ik schreef de diverse instellingen aan met " een verzoek om vanwege familieomstandigheden de post voortaan te naam willen stellen aan mevr. A......".
Alleen KPN bleef volharden in de initialen van mijn ex- man, als ik dat anders wilde moest ik betalen en dat deed ik natuurlijk niet!
Succes en gelukkig ben ik geen klant van Essent!

anduril
door anduril - Oct 18, 2013 om 12:20
167 Antwoorden / 1 Vragen

@kreeftje
Voor een goede vriendin heb ik hetzelfde probleem met KPN gehad. Het heeft oeverloze mailcorrespondentie tot gevolg gehad eer het in orde was gebracht, maar wel zonder te betalen. KPN is ook zo'n arrogante tent die blijkbaar nog niet door heeft dat ze geen monopolie meer heeft.

fo
door forumessent - Oct 18, 2013 om 12:25
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Caroline,

In uw bericht geeft u aan dat u graag wilt weten hoe het nu precies zit met een naamswijziging. Ik wil dit graag voor u uitzoeken. Ik heb hiervoor echter wel meer gegevens nodig. Als u dit ook wilt, kunt u een email sturen naar webcare@essent.nl met daarin uw naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw vraag op dit forum.
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

pi
door pieterwolters - Oct 18, 2013 om 12:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 16 okt 2013, 12:57]Voor een naamswijziging bij scheiding moet je wel opzeggen en een nieuw contract aangaan.
klik HIER

Dat is tot daar aan toe, maar die boete vind ik bespottelijk.

Waarom is dat bespottelijk? De klant verbreekt voortijdig het contract. Punt. Het zou wat zijn als leveranciers hun producten moeten gaan aanpassen op prive-omstandigheden. De kans op fraude neemt ook toe als je te soepel wordt met uitzonderingsgevallen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2013 om 12:31
16887 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. Pierwolters:
Er is feitelijk geen sprake van contractverbreking m.b.t. de levering op het adres van vraagstelster.

Maar ook hier is het weer goed dat men bij ESSENT meekijkt op deze site.
Ik ben benieuwd naar de oplossing die ESSENT biedt.

ca
door carolineklomp - Oct 18, 2013 om 12:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad. Ik wilde helemaal geen contract stopzetten!! Ik wilde mijn naam wijzigen!!!!
Vind dat een groot verschil. Hier is Essent die voorstelt om contract te stoppen en weer aktief te maken op mijn naam. Essent heeft geen andere oplossing om je naam te wijzigen.
Beetje vreemd dat dit niet mogelijk is. Bij PWN. Ziggo etc. is dit wel mogelijk.

Er is niet gesproken over eventuele kosten. Had wel moeten gebeuren lijkt mij. Hadden ze dit wel gedaan dan was het aan mij de keus om het wel of niet te doen .

anduril
door anduril - Oct 18, 2013 om 12:57
167 Antwoorden / 1 Vragen

Tekenend dat Essent er pas blijk van geeft enig belang te hechten aan tevreden klanten als een probleem aan de grote klok wordt gehangen. Al hadden ze je over de kosten geïnformeerd, dan nog had je daar niet mee akkoord moeten gaan.
Ben benieuwd waar ze mee komen. Vergeet niet dit hier te melden.

ca
door carolineklomp - Oct 18, 2013 om 13:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ben ook heel benieuwd, hoop de juiste oplossing.
Ik hou jullie op de hoogte.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 18, 2013 om 16:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat naast de naam ook vaak het rekening nummer en de personen aangepast worden is nieuwe aanvragen beter omdat dan duidelijk is wie verantwoordelijk is.

Helaas is U iets te snel, je had eerst naar einddatum lopende contract moeten kijken en per die datum dit regelen.
Je kunt nu reeds wel opzeggen per die datum en pas na einde contract deze laten ingaan.

Vraag dus via het hier bovengenoemde mail adres of ze jou oude contract en de nieuwe per verval datum gratis op die datum kunnen overzetten.

Als ze dit doen vervalt de boete en zit je nog tot einde contract aan je ex vast....

anduril
door anduril - Oct 18, 2013 om 16:12
167 Antwoorden / 1 Vragen

@tot15karakters
Dit is de omgekeerde weg. Omdat zo'n tent niet netjes met zijn klanten kan/wil omgaan moet de klant dat maar zijn/haar privé zaken aanpassen? Lijkt mij niet. Bovendien is het juridisch niet juist, want na haar scheiding is Caroline de klant en niet meer haar ex.

alfatrion
door alfatrion - Oct 18, 2013 om 16:39
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het boete beding is vermoedelijk onredelijk bezwarend (art. 6:237 sub i BW) en kan derhalve vernietigd worden. U hoeft de boete niet te betalen.

ca
door carolineklomp - Oct 18, 2013 om 16:55
5 Antwoorden / 1 Vragen

Essent laat er geen gras over groeien.
Zijn het er mee eens dat het niet eerlijk is om boete te laten betalen.
Nieuwe contract is fout afgesloten.
Had volgens Essent nooit mogen gebeuren.
Jammer dat de Heer bij de klantenservice niet gelijk met deze oplossing kwam.
Nu nog even blijven opletten dat alles goed afgehandeld wordt.

zoekster
door zoekster - Oct 18, 2013 om 16:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nou, dat ging even snel! Proficiat!

Mooi dat het is opgelost en bedankt voor het terugmelden.

anduril
door anduril - Oct 18, 2013 om 17:04
167 Antwoorden / 1 Vragen

@carolineklomp
Prifociat! Zo zie je dat er, als je volhoudt - en de media inschakelt!, - toch recht gedaan wordt.

@forumessent
Geldt dit nu ook voor anderen, of gaan jullie die ook eerst pesten?

ca
door carolineklomp - Oct 18, 2013 om 17:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om pesten. Het is triest dat fouten/klachten niet naar behoren worden behandeld.
Dan was dit alles niet nodig geweest.

anduril
door anduril - Oct 18, 2013 om 19:18
167 Antwoorden / 1 Vragen

@carolineklomp
In dit soort gevallen is het de bedoeling van deze minkukels om de klant met een kluitje in het riet te sturen in de hoop dat de klant het opgeeft. Dat noem ik pesten, maar een ander woord mag ook.