Mayavelde
door Mayavelde Aug 25, 2023 om 17:09
Auto & vervoer

Online bakfiets gekocht - binnen 4 maanden kapot!

Wij hebben online een bakfiets gekocht in maart en deze tegen betaling in elkaar laten zetten. Helaas is begin juli de bakfiets helemaal vastgelopen bij het derailleur (bij een om stand van 504)

zij geven aan dat dit inderdaad gemaakt moet worden en dat er bij 500 km een onderhoudsbeurt moet komen. Ze rekenen onderhoud, vervoerkosten en reparatie van bijna 400 bij elkaar.

mijn inziens zijn dez roosten voor hen omdat het een online aankoop is welke binnen 6 maanden kapot is gegaan en zij hem notabele zelf in elkaar hebben gezet.

4492 13 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Aug 25, 2023 om 18:09
531 Antwoorden / Vragen

Hallo Maya, ik zou de info en tips van Consuwijzer volgen.

ne
door neodutchio - Aug 25, 2023 om 18:34
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt helemaal aan de oorzaak van de problemen. Sowieso komen de kosten voor onderhoud voor uw rekening.

mahadma
door mahadma - Aug 25, 2023 om 20:07
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Onderhoud is inderdaad altijd rekening koper. Dus als het onderhoud + vervoerkosten (logisch bij internet aankoop) van en naar uw adres € 400 kost is de rest "garantie".  Vraag een gespecificeerde nota en controleer wat wat kost.

sw
door swat1500 - Aug 25, 2023 om 20:44
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Kosten voor regulier onderhoud en ophalen en terug brengen zijn inderdaad voor uw rekening. Voor de defecte derailleur dient u een garantieclaim te doen. Blijkt bij reparatie echter dat dit defect u aan te rekenen valt (bewijslast ligt bij de leverancier) dan komen de reoaratie kosten ook voor uw rekeninjg.
Had u de bakfiets bij de fietshandel om de hoek gekocht dan waren de vervoerskosten en stuk lager geweest.

rj
door rjw - Aug 25, 2023 om 21:33
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Fietsen moet je eigenlijk alleen maar online kopen als je zelf onderhoud kunt uitvoeren. De reguliere fietsenhandel zit niet te wachten om problemen van anderen op te lossen waardoor je dus altijd met hoge kosten achteraf te maken hebt (tenzij je toevallig dicht bij de webwinkel of hun service center woont).

En een eerste onderhoudsbeurt na een paar honderd kilometer is gebruikelijk bij nieuwe fietsen. Dan moet alles even nagelopen worden.

En online aankoop en de 6 maanden hebben niets met elkaar te maken. Maar wat is er precies fout gegaan bij de derailleur? Een derailleur is in principe een vrij dom ding dus helemaal vastlopen snap ik niet zo.

Ja
door JannyBoe Aug 26, 2023 om 10:11
531 Antwoorden / Vragen

Hoe komt u bij die uitspraak over de 'reguliere fietshandel'. En wat is dat?
Online een fiets kopen is tegenwoordig ook aardig regulier.
U bedoelt waarschijnlijk 'traditioneel' of zoiets.

Ik ken geen fietsenmaker die met een zuur gezicht van tegenzin een fiets repareert die elders is gekocht.
Die van mij doet dat fluitend ondanks dat er een stickertje opzit van een andere verkoper.
Goed voor de omzet.

Die 6 maanden is zeker van belang, niet perse bij een online aankoop, maar binnen 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper.

ne
door neodutchio Aug 26, 2023 om 22:08
5173 Antwoorden / 12 Vragen

@Jannyboe, de meeste fietsen die online verkocht worden zijn merkloos en zitten onderdelen aan die lastig te vervangen zijn. Ook worden deze fietsen niet afgemonteerd waardoor er al sneller slijtage optreed.
Een fiets gekocht bij een andere fietsenmaker is iets anders dan een online fiets bij een fietsenmaker aanbieden. Zeker de merkloze, de Turkse en bepaalde merk elektrische fietsen zien ze liever gaan dan komen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 27, 2023 om 06:10
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik weet niet in welk gehucht u woont, maar hier in Amsterdam zijn er voldoende fietsenmakers, die graag "merkloze, Turkse en bepaalde merk elektrische fietsen" repareren....

ne
door neodutchio Aug 27, 2023 om 07:51
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Heel knap Amsterdammer. Ik kan zo al 2 merken elekrische fietsen opnoemen die eigen materialen gebruiken en eigen software hebben. Daar kan een ander dus niet aan werken.

Ja
door JannyBoe Aug 27, 2023 om 13:49
531 Antwoorden / Vragen

Als ik lees dat de 'De reguliere fietsenhandel zit niet te wachten [....]' dan belandt je meteen in speculaties en gefilosofeer.
En het ene pechgeval is het ander niet. Storingen in elektronika komen zeker voor.
Maar met stip op 1 staat de lekke band, op 2 de ketting. Verlichting komt ook nogal eens voor.
En ook remkabels en versnelling afstellen is veelvoorkomend.
En dat is nou precies aan de orde hier: problemen met een derailleur.
Hoeveel fietsenmakers weigeren deze huis tuin en fietsenmakersklusjes uit principe?

Maar wat doet het er eigenlijk allemaal toe.
Alleen maar ruis op de lijn.

Consument heeft binnen 6 maanden een probleem na een aankoop en zoekt advies over consumentenrechten.

ne
door neodutchio Aug 28, 2023 om 12:44
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn lokale zeer goed aangeschreven fietsenmaker kon echt geen wiel leveren voor een Babboe bakfiets. Zelfs de buitenband was al een probleem.

En voor mijn geïmporteerde elektrische fiets had geen fietsenmaker een kettingkast liggen. Beide toch veel voorkomende artikelen.
En zelfs een ketting kan al problemen geven door het aantal schakels.

Ja
door JannyBoe Aug 29, 2023 om 07:48
531 Antwoorden / Vragen

Als de fietsenmaker geen passende buitenband kan leveren of geen kettingen met verschillende aantallen schakels in huis heeft dat zou ik vraagtekens bij de kwaliteit van die fietsenmaker plaatsen.
Deze discussie is inmiddels zover van de oorpronkelijke vraag gederailleerd dat ik in de schijfremmen knijp en het voor gezien hou ;)

ne
door neodutchio Aug 29, 2023 om 08:22
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Ligt dat aan de fietsenmaker die wel alle gangbare artikelen heeft, of ligt dat aan de klant die een fiets heeft met onderdelen die in Europa nauwelijks gebruikt worden?

1paul
door 1paul - Aug 26, 2023 om 08:48
3188 Antwoorden / 0 Vragen

mijn advies, laat de onderhoudsbeurt (nog) niet uitvoeren, het probleem moeten zij, kosteloos, oplossen.

op deze manier kunt u nooit voor onverwachte kosten komen te staan!!

vervoer is overigens gewoon onderdeel van de garantie, zij mogen dus GEEN kosten in rekening brengen!!!

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten#:~:text=De%20verkoper%20moet%20de%20retourkosten%20betalen%20als%20het%20product%20niet%20goed%20is.

ro
door ronny530 - Aug 26, 2023 om 10:02
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Het uit laten voeren van ondehoud kan een garantievoorwaarde zijn maar staat wel los van defecten die onder garantie gerepareerd worden.
Er zijn wel verschillen in vormen van garantie want bij onsite garantie wordt de bakfiets aan huis gerepareerd en bij carry in garantie dient u de bakfiets naar de verkoper te brengen of tegen de kosten die er voor staan op te laten halen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 27, 2023 om 20:01
2120 Antwoorden / Vragen

Je hebt blijkbaar vertrouwen in een bedrijf, je bestelt er immers een bakfiets, en nu er wat kapot is gegaan, wordt je ineens achterdochtig. Dat is precies verkeerd om, je moet achterdochtig zijn vóór je besteld en nadat je besteld hebt vertrouwen hebben in je eigen keuze tot het tegendeel bewezen is.

mo
door mof - Aug 28, 2023 om 10:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat het binnen 6 maanden kapot is en een online aankoop heeft niets met elkaar te maken.
Er geldt normaal een garantie van twee jaar (ws) op deze fiets buiten de fabrieksgarantie om. Is het defect binnen 6 maanden aanwezig dan moet de verkoper aantonen dat het aan uw eigen verkeerd gebruik van de fiets lag. Anders heeft u garantie.
De garantie betreft in principe het defecte onderdeel en de arbeidskosten voor vervanging daarvan en niet perse het ophalen en terugleveren van de fiets.
Het gaat er dus om: is de derailleur kapot gegaan door verkeerd gebruik en kan het bedrijf dit aantonen, dan zijn alle kosten voor u. Anders is de vervanging van de derailleur inclusief de loonkosten daarbijvoor de leverancier, maar nog steeds de transportkosten voor u.

ka
door kaartendraak - Aug 28, 2023 om 10:19
184 Antwoorden / 2 Vragen

Zit er dan geen garantie op??? Er zijn zelfs apparaten zoals een simpele ventilator waar je 2 jaar garantie op krijgt, dat zou voor een bakfiets toch ook minimaal moeten zijn.

mahadma
door mahadma Aug 28, 2023 om 11:59
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal zeker wel garantie op zitten, echter, om een mooi Frank Visser, rijdende rechter te citeren, niet alle defecten vallen onder garantie, en ook moet een bakfiets per dieselbus vervoerd worden, en als die afstand, zeg 100km, dan is het 1 keer leeg heen, vol terug zaak, 1 x vol terug klant en 1 x leeg terug zaak = 400 km. Dit is het nadeel van internet tegen de lokale fietsenboer. En die kosten, alsmede onderhoud zijn voor rekening koper. En er is nog geen opgave gekomen van de vraagsteller WAT er precies op de factuur staat.

john devries
door john devries - Aug 28, 2023 om 11:46
220 Antwoorden / Vragen

Laat de derailleur en de onderhoudsbeurt bij de plaatselijke fietshandel reparen en uitvoeren. De kans is groot dat dit euvel niet onder garantie valt.

Ja
door JannyBoe - Aug 28, 2023 om 12:37
531 Antwoorden / Vragen

De kans dat het euvel onder garantie valt is juist groot.
Veel fabrikanten geven twee jaar garantie op alle onderdelen, maar soms krijg je op de elektrische onderdelen maar één jaar garantie. Bron
In dit geval is het probleem binnen 6 maanden ontstaan.

ne
door neodutchio Aug 28, 2023 om 12:47
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is dan exact het probleem dat u bijna zeker weet dat het euvel onder garantie valt?

Ja
door JannyBoe Aug 28, 2023 om 13:24
531 Antwoorden / Vragen

Dat kunt u beter aan @JOHN DEVRIES vragen denk ik.

ne
door neodutchio Aug 29, 2023 om 08:22
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U bent diegene die zegt dat de kans op garantie zeer groot is. Dat kan je alleen zeggen als je het probleem kent.

Ja
door JannyBoe Aug 29, 2023 om 08:54
531 Antwoorden / Vragen

Dat vroeg ik mij inderdaad ook af toen ik de reactie van @JOHN DEVRIES las.

ne
door neodutchio Aug 29, 2023 om 09:35
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Dus doet u ook aannames?

Ja
door JannyBoe Aug 29, 2023 om 10:15
531 Antwoorden / Vragen

Ho ho, dat is een aanname ;)
En ook nog eens een retorische vraag met commentaar en conlusie.

Daar zou de gemeenschap op het forum van Radar een pagina of 45 mee kunnen vullen.

Fijne dag gewenst.

ne
door neodutchio Aug 29, 2023 om 10:57
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Apart, u verbaasd zich over een forumlid die een uitspraak doet die zonder de feiten te kennen niet gedaan kan worden. En vanwege die verbazing doet u eenzelfde aanname wat u weer een aanname vind van mij.

Barns
door Barns - Aug 28, 2023 om 20:53
12 Antwoorden / Vragen

Bakfietsen, E bikes, fatbikes moeten ze allemaal verbieden om het fietspad te gebruiken! Normale fietsers die de beenspieren gebruiken, worden van het fietspad geduwd of uitgescholden , belachelijk!

ne
door neodutchio Aug 29, 2023 om 08:25
5173 Antwoorden / 12 Vragen

En waar zou ik dan moeten fietsen? Ik duw niemand, ik scheld niet, maar ik rij wel met een elektrische trapondersteuning omdat mijn linkervoet en enkel niet veel meer doen. Moet ik dan met een gemiddelde fietssnelheid op de rijbaan tussen auto's met 50km/u? Of op de stoep tussen lopende mensen? Lijkt mij ook geen optie.

Barns
door Barns Sep 29, 2023 om 11:33
12 Antwoorden / Vragen

Scootmobiel misschien?