go
door gompy Apr 24, 2007 om 10:16
Auto & vervoer

Ontevreden over een grote beurt

hallo,

ik heb een reparatie en een grote beurt laten uitvoeren bij Renault garage Koops in Groningen

na 2 weken kon ik de auto eens weer ophalen prijs van reparatie en grote beurt €2100 bij het openen van de motorkap blijkt dat de luchtslang van radiator naar luchtfilter niet is vervangen was namelijk dichtgeplakt met ducktape met de kennisgeving van de monteur dat dat er al opzat en hij dat niet vervangen hoefde(hoe zit dat met de rest van de onderdelen die er ook nog goed uitzien?) en zo zijn er nog meer kleinigheden b.v. bij het starten maakt mijn ventilator opeens geluid,voorheen niet

het enige wat ze zeggen bij Koops is dat dat een bekent probleem is en dat ze daar niet aan hebben gezeten terwijl ze wel de airco hebben gedaan

mijn vraag is hoe kan ik als leek nu controleren of zo'n beurt goed is gedaan en waar moet ik met mijn klachten zijn

bij Koops wordt je nml niet serieus genomen wel financieel leeggeplukt

1378 16 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 24, 2007 om 10:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Heb je een gespecificeerde rekening ?

Is de garage erkend en aangesloten bij anwb ?

Je kunt vervangen/oude onderdelen terugvragen, daar heb je recht op.

Wat heb je afgesproken dat er gedaan moest worden, E 2100,00 is wel er duur voor een grote beurt waarbij ze niet eens de moeite nemen een slangetje te vervangen.......

--En wat kost het?

De prijs van een grote beurt kan fors verschillen. De goedkoopste beurt kostte € 164,-, de duurste € 574,-.

hell-rider
door hell-rider - Apr 24, 2007 om 10:55
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Gompy,

Als leek zijnde heb je niet de kennis om deze reparaties te kunnen controleren en berust dat op het vertrouwen wat je in de reparateur of dealer hebt. Het is nu eenmaal niet anders en dat je jezelf te pletter schrikt gebeurt vaak in deze gevallen, je bent niet de enige.

Heb je wel enige kennis van zaken dan zou je bepaalde onderdelen kunnen merken en andere weer na vervanging terug vragen. Dit is dan het enige wat je zou kunnen doen

Maar hier schiet jij niets meer mee op en dan blijft het verhaal van de reparateur het sterkste.
Maar of dit het uitkleden van een klant moet zijn, zelf denk ik dat ze je graag terug zien of ben ik nu naïef?

Groet,
Hell-Rider

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2007 om 11:04
16950 Antwoorden / 202 Vragen

hallo gompy, ga naar een ANWB keuringstation en laat daar een en ander nazien. bent u lid van de ANWB, dan kunt u ook nog nader juridischa advies vragen.

Het is niet zo, als stacey zegt dat een grote beurt max € 574.00 kost. Dat kan veel meer zijn afhankelijk van hetgeen vernieuwd moet worden: voorbeeld moet bijv en een accu en een ventialtieriem en alle banden vervangen worden ---- tel dan maar uit. (sorry stacey in dit geval). Koops is ook BOVAG lid en daar kunt u ook terecht als de klacht niets oplevert. Hoe dan ook lijkt mij uw twijfel terecht waar u onder meer "de luchtslan"noemd en de ventilator waar men niet aan zou hebben gezeten maar wel aan de airco".

stacey
door stacey - Apr 24, 2007 om 11:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@ gerrit, dat zijn gemiddelde prijzen, voor onderhoud ed logisch dat als er van alles vervangen moet het duurder uit valt, maar dat zou dan wel na overleg met eigenaar betreffende de kosten moeten gebeuren......

--In de praktijk valt een grote beurt altijd duurder uit, omdat er nog 'meerwerk' nodig is. Bijvoorbeeld reparaties aan remmen, banden, uitlaat of koelsysteem. Gemiddeld brachten de geteste garages € 247,- aan meerwerk in rekening. Het maximum was € 1972,-, het minimum € 0,----------  Lees het bijbehorende artikel dat ik aangaf dan eerst ook even voor je gaat piepen ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2007 om 11:28
16950 Antwoorden / 202 Vragen

hallo collega stacey@ helemaal mee eens dat boj een grote beurt waar " de kosten de pan uit rijzen en dat lijkt mij wel het geval bij € 2.100,00 dat vooraf daarvoor toestemming moet worden gevraagd en gegeven. Ook is het nog zo dat ten principale, als er onderdelen zijn vervangen, de "oude"onderdelen beschibaar moeten zijn voor de klant opdat de vervanging kan worden nagegaan. veel garagisten " vergeten dat". We zijn het toch in ieder geval ook met elkaar eens dat een nota van € 2.100, 00 en dan vragen/problemen wel de nodige aandacht behoeft (en m.i. zeker een ANWB controle waard is. En als dan blijkt dat de garage nalatig is, dan is er een vervolgtraject.

hell-rider
door hell-rider - Apr 24, 2007 om 12:49
573 Antwoorden / 0 Vragen

na 2 weken kon ik de auto eens weer ophalen prijs van reparatie en grote beurt €2100

stacey
door stacey - Apr 24, 2007 om 13:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als je dan uitgaat van de `duurste`grote beurt van zo`n E600,00 dan zou er voor E 1500,00 gerepareerd/vervangen zijn (incl arbeidsloon).

Wel vreemd dat ze een slangetje van een paar euro`s dan niet eens even kunnen vervangen met zo`n rekening...........

Wat hebben ze gedaan dan? Je zou dan wel kunnen achterhalen of de prijs beetje overeen komt met verricht werk, en (laten) controleren of dit werk daadwerkelijk is verricht -voor zover mogelijk, dit zal niet met alles (makkelijk/of mogelijk)  te achterhalen zijn -

Vindt het wel een slechte zaak als er bij zo`n bedrag niet even vooraf overlegd wordt of je accoord bent met de (extra) werkzaamheden/prijs.

akw
door akw - Apr 24, 2007 om 13:51
46 Antwoorden / 8 Vragen

2100 euro?? Hebben ze er gouden bouten en moeren ingezet ofzo? Of gouden remmen? Nee, alle gekheid op een stokkie; Zoals hierboven al gezegd, vraag om een gespecificeerde rekening. Dan kun je misschien de onderdelen nalopen en kijken of ze inderdaad nieuw zijn.

Ik neem aan dat je van te voren afspraken hebt gemaakt dat ze jou zouden informeren bij onvoorziene reparaties? Ik moet zeggen dat 2 weken ook erg lang is voor een reparatie. Probeer erachter te komen welke reperatie gezorgd heeft voor die hoge rekening. Misschien kun je dan specifieker een klacht indienen bij de winkel en eventueel de Bovag mochten jullie er niet uitkomen.

Succes, Kristina

dodge
door dodge - Apr 24, 2007 om 15:02
96 Antwoorden / 28 Vragen

Hebben ze u dan niet gebeld voor e.e.a.??????Dan had u namelijk gewoon ook rustig NEE kunnen zeggen. Ook hier geldt eveneens: stap ook naar de BOVAG indien u denkt dat de dealer (die vast BOVAG aangesloten heeft) u niet naar behoren behandeld heeft.....

Voorts: dit soort "grappen & grollen" heb ik al bij meer RENAULT dealers zien gebeuren. Met een Renault kun je ook (voor véél minder kosten & als toch al uit de garantie is) naar een universeel garagebedrijf (BOVAG!!) gaan & dat scheelt ook nog eens flink in uw portemonnee!
(en ik hèb er ervaring mee, heb al heel wat mensen gehad met hun Renault die "gevlucht" zijn bij de Dealer....)
Lees hier ook maar eens:
www.ad.nl/autowereld/article1253545.ece
www.ad.nl/autowereld/article1253535.ece

grindweg
door grindweg - Apr 24, 2007 om 21:22
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u kan de bovag inschakelen.  zij zijn buiten hun boekje gegaan als er met u geen overleg is gepleegd. zij moeten u al inlichten als de overschrijding meer is als 10%. is het een kangoo. waar de koelvin herrie van maakt?? als dat zo is dan laten vervangen want u krijgt er problemen mee. of is het de ventilator van de kachel?? aan beide kom je niet als je aan de airco werkt dat klopt wel.

sleutelaar
door sleutelaar - Apr 24, 2007 om 23:25
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Gompy

De werkzaamheden voor de grote beurt zal min of meer afhankelijk zijn van de leeftijd   en de kilometerstand van de auto , die ik nergens vermeld zie staan

en de reparatie die je noemt zal dan wel voor de airco zijn  en dat kan aardig in de papieren lopen ik mag er van uitgaan dat je niet de eerste keer in deze garage komt en afspraken over de kosten hebt gemaakt om even van tevoren  te overleggen

vergeet niet dat Koops een naam in ere moet houden en niet uit zelf verijking zomaar gaat sleutelen ;dat kan er bij mij niet in

als blijkt dat je klacht gegrond is kun je ten allertijde melding maken bij de importeur en bij de bovag

advies ga terug om een duidelijke uitleg over de gespecificeerde  rekening hopelijk komen jullie  er samen dan wel uit

groet van de sleutelaar

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 25, 2007 om 00:51
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Verhaal zoals gepresenteerd is bijzonder ongeloofwaardig. Garage gaat niet eigenhandig en zonder toestemming van de klant zulke prijzige reparatiewerkzaamheden uitvoeren.
Bedrag van 2.100,00 euro lijkt veel, maar is ongetwijfeld te verklaren en volledig te specificeren. U valt over een stukje ducktape, maar vermeldt niet welke reparaties feitelijk zijn verricht.
Welk doel dient uw vraag en om welke reden reageert u niet op de gegeven antwoorden of adviezen. Probeert u gewoon een ondernemer zwart te maken? ANWB Keuringsstations kunnen beoordelen of er op vakkundige is hersteld en of de kosten redelijk zijn.

go
door gompy - Apr 25, 2007 om 11:13
5 Antwoorden / 6 Vragen

hierbij wil even wat onduidelijkheden wegwerken

het is niet mijn bedoeling om een ondernemer zwart te maken,maar als je toch een grote beurt laat uitvoeren mag je toch op zijn minst verwachten dat het goed wordt uitgevoerd.

dus als er ducktape op mijn ventilatieslang zit die gescheurd blijkt te zijn mag je toch op zijn minst verwachten dat ze dat vervangen

en dan moet je dus niet van de monteur en zijn chef te horen krijgen dat dat er al opzat en daarom hebben ze het zo gelaten,hoe zit het met andere onderdelen die vervangen moeten worden?

je gaat per slot van rekening naar de merkdealer en niet naar een beunhaas!!!

is dat onder het motto:ziet er nog goed uit dus laat maar zitten??

daarentegen kreeg ik wel het advies om rondom nieuwe banden te plaatsen, gemiddeld profiel van de banden 2.5 mm lijkt mij wat voorbarig

trouwens de auto is een mégane van 2002

en de reparatie was een versnellingsbak ze hadden wat schakelvorken vernieuwd

voor mij is autodróme Koops dus auto nachtmerrie Koops

dodge
door dodge - Apr 25, 2007 om 12:24
96 Antwoorden / 28 Vragen

Meldt u dus a.u.b. met uw punten van ontevredenheid bij de BOVAG! Overigens zullen zij ook eerst het traject van bemiddeling gaan bewandelen. Maar doet dit gewoon, is de beste weg om te bewandelen & uw frustratie op een professionele manier uit de wereld te helpen.

Overigens: tussen beunhaas & dealer zitten nog héél veel goede garagebedrijven; een advies voor de banden is niet geheel ongeplaatst. Voor APK is er al een adviespunt voor 1,6-2,5mm & het hangt uiteraard wel af van wat u van plan bent om te gaan rijden. Uiteindelijk blijft het uw eigen keuze of u nieuwe banden aanschaft.

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 25, 2007 om 12:47
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Reparatie of vervanging dus van zowel de airco als de versnellingsbak en daarenboven een grote beurt. Tape op slang is slordig en getuigt van weinig of geen service.  Vraag volledige specificatie en dien een klacht in bij de BOVAG of laat de auto bij de ANWB bekijken tezamen met de nota en specificatie voor een eindoordeel. Daarna kunt u eventuele verschillen bij de garage aankaarten.

an
door andreas08 - Apr 28, 2007 om 16:37
15 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt de importeur van renault naar de rekening laten kijken of de prijs wel terecht is voor hetgeen gelevert is door hun dealer

iedereen kan de ander oplichten als men geen verstand heeft van auto,s en hun techniek maar de dealers hebben ook regels om zich aan te houden

 daar hier maar weinig aanknopingspunten zijn over de uitgevoerde werkzaamheden is het niet gepast om hierop te reageren