To
door Ton G Mar 16, 2022 om 09:56
Auto & vervoer

Private lease auto

16 juni 2021 sloot ik een private leasecontract af met Auto Muntstad te Utrecht.

Een Skoda Fabia zou waarschijnlijk pas geleverd kunnen worden in oktober 2021.

Vervolgens werd dit doorgeschoven naar medio maart 2022.

Er is tot op heden nog niets geleverd en ik heb verschillende keren gevraagd op een oplossing.

Eigenlijk wil ik het contract laten ontbinden want er is af geen enkele zekerheid of en wanneer Muntstad gaat leveren.

Inmiddels rijdt mijn huidige auto  op zijn laatste benen en vereist  veel onderhoud en reparaties.

Kan dit allemaal maar zomaar?

5353 15 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2022 om 10:04
11570 Antwoorden / 51 Vragen

Er is een chip probleem waardoor er meerdere fabrieken niet kunnen leveren of zelfs stil liggen. Ik denk dat dit ook wel bij u zo zou kunnen zijn. En wellicht speelt c 18 + 1 ook nog mee.

sira
door sira - Mar 16, 2022 om 10:08
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Wat Mahadma zegt, is juist. Als u al zou kunnen annuleren, denk ik dat u elders tegen hetzelfde probleem aanloopt, mits u wilt leasen. Een tweedehandsje zou een alternatief kunnen zijn.

Gr
door Grunn1 - Mar 16, 2022 om 10:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zoals MAHADMA als schrijft en wat al maanden in het nieuws is is er al bijna een jaar een enorm chip tekort en leveringstijden voor nieuwe auto's lopen maar op.
Tweede probleem is ook dan de VW groep waaronder ook Skoda valt veel onderdelen laat produceren in Rusland en zoals je vast wel weet is er daar een oorlog aan de gang met veel sancties tegen Rusland waardoor VW al veel productielijnen heeft moeten stilleggen wegens gebrek aan.......onderdelen

To
door Ton G - Mar 16, 2022 om 13:40
1 Antwoorden / 3 Vragen

De oorzaak van de vertraging is uiteraard bekend want iedereenweet dat er een tekort is aan onderdelen en dat er een oorlog in Europa is.
De vraag is echter of ik zo'n contract zomaar kan laten ontbinden.

ne
door neodutchio - Mar 16, 2022 om 14:11
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het is een overmachtsituatie, dus zomaar annuleren zal niet gaan lukken. U kunt wel natuurlijk vragen of er een tijdelijke auto beschikbaar is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 16, 2022 om 14:20
2096 Antwoorden / Vragen

Nee, ze kunnen zoiets niet 'zomaar' blijven uitstellen. Begint u eens te lezen wat u precies overeen bent gekomen want als daar staat dat ze het 'zomaar' een jaar uit kunnen stellen bent u daar blijkbaar mee akkoord gegaan. Anders zal het neerkomen op de vraag wat is redelijk. Ik zou eens met Muntstad proberen te overleggen. Lukt dat niet en wilt u er echt vanaf zou ik juridische bijstand inhuren.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 16, 2022 om 14:32
7212 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2022 om 15:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt uiteraard altijd een poging doen tot ontbinding van de aankoop/ overeenkomst leasecontract en zie dan: https://www.wetrecht.nl/ontbinden-van-een-overeenkomst-van-opdracht/  (indien een leasecontract al leenovereenkomst wordt gezien)  of https://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/ en zie voor een voorbeeldbrief: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ontbinden-overeenkomst  Bent u lid van de ANWB, benader die dan voor advies.

Al
door AldyHeron - Mar 18, 2022 om 13:05
3 Antwoorden / Vragen

Zoals bijna overal staat is er een chip-tekort en op dit moment een oorlog aan de gang met de nodige economische sancties. Niet alleen VAG, waaronder Skoda valt, heeft problemen met onderdelen uit Rusland, ook Stellantis met merken als Peugeot, Opel, Citroën laten onderdelen uit Rusland komen. Waarschijnlijk laten meer merken hun onderdelen in Rusland maken.
Als je al van je contract af kan komen, is het misschien handig om eerst te bedenken wat het alternatief is.
Er werd al geopperd om eens met de dealer te gaan praten over een tijdelijke oplossing.

gerardk
door gerardk - Mar 18, 2022 om 13:10
175 Antwoorden / 8 Vragen

Geen Fabia op voorraad, zie https://www.skoda.nl/stocklocator#/ je zal wat anders moeten uitzoeken

mo
door mof - Mar 18, 2022 om 13:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als zij zich bij voortduring niet aan hun afspraken houden danwel geen vervangende auto leveren, ja, dan kunt u van uw contract af wegens wanprestatie.

mo
door mof - Mar 18, 2022 om 13:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En dat staat los van de problematiek rond chip levering of oorlog in de Oekraine. U heeft gewoon een contract en daar zitten voorwaaarden aan, ook voor de leverancier. U kunt uw contract gewoon ontbinden.

1paul
door 1paul - Mar 19, 2022 om 08:11
3173 Antwoorden / 0 Vragen

of u kunt annuleren hangt af van wat u samen overeen gekomen bent, staat er een harde levertijd in kontrakt met uitloop en die zijn inmiddels beidde overschreden dan kunt u de dealer nog 14 dagen geven om na te komen of te ontbinden. lees dus je kontrakt goed na.