aa
door aart dalhuisen Dec 14, 2016 om 14:31
Auto & vervoer

Rijbewijs

Kan de politie zonder meer mijn rijbewijs ophalen met de mededeling, (iemand heeft zich gemeld met de mededeling dat ik niet meer kapabel genoeg ben om auto te rijden) terwijl mijn rijbewijs nog geldig is tot 2018. Ik ben 76 en heb totaal geen probleem met autorijden.

2040 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lijkt me uiterst wonderlijk. En wie is dan wel degene die zich gemeld heeft? Dien per omgaande een klacht in. Ga desnoods eerst naar het Juridisch Loket in uw gemeente. Kijk op Google voor het adres en zo.

En is dat dan ook werkelijk gebeurd, of maakt iemand u daarmee bang?

hutch
door hutch - Dec 14, 2016 om 14:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Nee, dat kan uiteraard niet zomaar.Er moeten tenminste aanwijzingen zijn dat u niet meer naar behoren kunt rijden. Dit zou kunnen gebeuren als er een bepaalde mate van dementie bij u is vastgesteld (waar ik uiteraard niet vanuit ga, maar als voorbeeld gebruik).

En ik geloof ook niet dat er een politieagent zomaar bij u aan de deur komt om uw rijbewijs in te nemen. Daar zijn regels voor.

hutch
door hutch - Dec 14, 2016 om 14:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Lees * dit * ook eens rustig door.

tenormin
door tenormin - Dec 14, 2016 om 14:54
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Kan me daar absoluut niets bij voorstellen (zelfs na een anonieme tip) dat "zo maar" een rijbewijs in beslag genomen kan worden. Alle voor de hand liggende redenen: dronkenschap, doorrijden na... enz. maar niet op deze manier. Het kan niet zo zijn dat zoiets u is overkomen. Als u werkelijk niet iets achterhoudt in uw Topic. En mocht het al op geestelijke vermogens gegooid worden: daar zal dan eerst minimaal een arts aan te pas moeten komen.

Wi
door Wil_H - Dec 14, 2016 om 14:56
270 Antwoorden / Vragen

Daarmee gaat de politie de bevoegdheid te buiten. De politie kan alleen het rijbewijs invorderen als zij gezien hebben dat u niet meer in staat bent om auto te rijden of als u een rijgedrag vertoont wat gevaarlijk is voor het overige verkeer. En dan nog moet er door het CBR een onderzoek worden ingesteld vóór het rijbewijs daadwerkelijk ongeldig wordt verklaard.
Zie ook https://cbr.nl/vorderingsprocedure.pp?

edrick3
door edrick3 - Dec 14, 2016 om 15:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan de politie zonder meer mijn rijbewijs ophalen met de mededeling, (iemand heeft zich gemeld met de mededeling dat ik niet meer kapabel genoeg ben om auto te rijden)

Nee, dat kan niet 'zomaar'.

Info: http://www.rijbewijsinbeslaggenomen.nl/rijbewijs-ingevorderd/144-rijbewijs-invorderen-criteria-om

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 15, 2016 om 00:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U schrijft Ik ben 76 en heb totaal geen probleem met autorijden

Het probleem is vaak dat de bestuurder denkt dat hij of zij nog veilig rijdt.
Terwijl medeweggebruikers daar heel anders over denken, net als kinderen trouwens.
Dat was laatst nog in Kassa te zien.

Maar zoals u het omschrijft is het een rare, bijna onwerkelijke situatie.

Sorry voor de opmaak, antwoord via GSM en die krijgt opmaak niet weg.

gerbera
door gerbera Dec 15, 2016 om 11:44
7372 Antwoorden / 14 Vragen

misschien een tip, als ik een tekst uit het topic kopiëer maak ik eerst 2 extra lege regels door enter. Daarna zet ik de tekst in de eerste regel en de reactie in de 2e regel. De opmaak van de topic wordt dan niet overgenomen in de reactie.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 15, 2016 om 13:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Gerbera, had ik inderdaad al geprobeerd maar het ligt waarschijnlijk gewoon aan de mobiele telefoon.

ha
door halex - Dec 15, 2016 om 00:35
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee dat kan niet. Dus er is meer aan de hand. Wellicht kunt u dat toelichten?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2016 om 09:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie o.a. de uitgebreide info die hutch@ geeft. De politie kan niet zonder meer een rijbeijs 'afpakken' tenzij er sprake is van een ernstige verkeersovertreding zoal;s bijv. veel te snel rijden, gevaarlijk rijden maar dan moet er sprake zijn van 'op heterdaad'.

jo
door jorisw - Dec 15, 2016 om 13:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is de politie daadwerkelijk aan de deur geweest hiervoor?

h.
door h.trum - Dec 22, 2016 om 22:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het  is best mogelijk dat er iets met uw gezondheid aan de hand is, zonder dat u dat in de gaten heeft. Ga eens met uw huisarts praten.

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2016 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de vraag eens.

an
door andrek - Dec 23, 2016 om 08:23
6 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij zijn medici verplicht het aan RDW door te geven als u door gezondheidsproblemen niet langer in staat bent veilig auto te rijden (deze zal het dan ook aan u vertellen als hij het goed doet). Het RDW kan dan het rijbewijs intrekken. Of het RDW dit verder schriftelijk afhandelt (dit zou dan met een aangetekende brief moeten gebeuren vanwege bewijslast) of het door de politie laat ophalen is mij niet bekend. Maar het RDW moet handelen voor handhaving verkeersveiligheid, anders zijn zij aansprakelijk voor eventuele ongevallen.