ta
door takelaar Apr 27, 2004 om 20:10
Auto & vervoer

Roetmeting bij apk keuring

Elke keer als mijn auto voor de apk keuring gaat schieten bij de roetmeting mij de tranen in m'n ogen.Een dieselmotor onbelast volgas te laten draaien is een regelrechte aanslag op de motor,waardoor naar mijn mening de levensduur drastisch wordt verkort.Verder ben ik van mening dat als je een goede roetmeting wilt doen,je de motor juist moet belasten evt. op een rollebank of iets dergelijks.Graag uw mening hierover


Met Vriendelijke groet Takelaar

6602 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2004 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

M.i. valt dit laatste reuze mee. Verder is het vooral bij diesel motoren belangrijk om te kijken wat de roetuitstoot is. Tevens is het noodzakelijk dat de katalysator eens per 3 jaar vervangen moet worden! MVG

ve
door verwijderd - May 8, 2004 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is mij overkomen dat bij een diesel van 5 jaar oud, 60.000 km op de teller de kop moest worden vervangen. Hier kwam men pas achter NA de roetmeting. In mijn overtuiging is de rotmeting hier de oorzaak van, maar ja, bewijs het maar...


Wat mij betreft snel aanpassen die test.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2004 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Inderdaad is dit vooral voor de iets oudere auto een regelrechte aanslag! Auto's vanaf BJ 1980 moeten de test ondergaan. Iedereen weet dat vooral een oudere diesel veel KM heeft gedraaid en daardoor NIET geschikt is om hem vol gas te laten draaien. Dit is vragen om moeilijkheden.


Je krijgt toch tranen in de ogen als het MB 240 dieseltje van '80 met 550.000 km. vol gas onbelast moet draaien!? Moet het echt kapot?! Roet meten kan echt wel op een andere wat meer vriendelijke manier! Hang de slang in de uitlaat, testkastje in de auto en ga er een stukje (normaal) mee rijden en het wordt echt wel duidelijk of de motor overmatig roet of niet! Het kan ook nog bij de oudere motoren d.m.v. bijvoorbeeld onderdruk meting.


Bovendien heb je geen enkel recht om op te staan als je motor kapot draait. De "heren" die dit weer hebben verzonnen dekken zich wel in. Immers: Het hele onderhoudsboekje moet afgestempeld zijn, m.a.w. perfect onderhouden door de dealer.  Nu, wie heeft dat bij een oudere diesel? En wat voor zin heeft dat? Ik ben zelf meer dan 15 jaar lang monteur geweest, doe het onderhoud dus zelf, en weet als geen ander dat slechts de kleppen stellen, olie verversen, en een brandstoffilter het ongeveer wel is als onderhoud. Bij de dealer ben ik dan al weer zo'n 600,- euro verder! Ik rij niet voor niks zo'n oud karretje! Millieu regels zijn absoluut nodig, maar laten we redelijk blijven. Conclusie: Dit is weer een regelement, verzonnen om de oudere diesel van de weg te krijgen...

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Pu
Pumuckl_NL - Sep 16, 2024 om 10:36
Auto & vervoer

Waarom is groeps ticket ns duurder dan dagretour

Waarom heeft de ns zoiets als groepsticked daluren bedacht, is meer dan 2x zo duur dan gewoon kaartje.
Mijn vraag is, wat is nu de goedkoopste optie om van Wijchen naar Den Bosch te reizen?




 



... Lees meer

Br
Brko - Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee ... Lees meer

Ho
Houtwerf10 - Sep 21, 2024 om 19:40
Auto & vervoer

OV saldo verlopen card online terugvragen

OV saldo verlopen card online terugvragen lukt van geen kant. Je komt in een cirkel terecht, steeds kom je weer uit aan het begin. Lees meer