ma
door maron May 19, 2010 om 16:30
Auto & vervoer

Scooter stopt er alweer mee.

in navolging op m`n eerdere vraag;
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/reparatie-scooter/?vHash=c749c73j&cHash=7ade2d9ed5
onze yamaha why was dus gerepareerd. kosten €250,-
nu, een week later, is hij alweer stuk.
starten, stukje rijden en dan langzaam er mee op houden.
zelf denk ik, alweer de uitlaat?
affein, hij staat wéér bij de garage sinds afgelopen zaterdag.
nu is mijn vraag, stél dat het weer de uitlaat is (er zit net een nieuwe op), kunnen ze daar dan weer zoveel geld voor vragen? en is het normaal dat als je je scooter laat repareren, dat je `m dan standaard 6 dagen kwijt bent?

4656 10 Rapporteer

knoop4x9
door knoop4x9 - May 19, 2010 om 17:04
533 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heb je geen voldoende benzine toevoer, wijs de garage daarop.
carburateur kan vuil zijn sproeier kan verstopt zitten dan wel zeefjes, dus eigenlijk de benzineleiding tot en met de carburateur goed schoonmaken.

Sukses nico

toolboy
door toolboy - May 19, 2010 om 17:12
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ik zou een expert gaan zoeken. Benzine toevoer zou kunnen maar dan voor het afslaan moet de scootert erg hoog in toeren gaan,Ik denk meer aan vacuum van de tank.
bms kan u wllicht verder helpen hij weet er alles van.

T

ma
door maron - May 20, 2010 om 12:23
31 Antwoorden / 8 Vragen

garage heeft net gebeld, de nieuwe uitlaat was een "prop" los geschoten, die ervoor zorgt, dat ie niet harder kan dan een bepaalde snelheid.
garage heeft dit weer vastgezet.
verder is de garage aan het zoeken waarom, als je remt, het toerental nu omhoog gaat. (dat was voorheen niet zo)
daar gaan ze vandaag dus weer naar zoeken, waarom dat gebeurt.
@ toolboy/knoop, weet iemand misschien een expert (goede garage) omgeving hilversum?
ik heb geen vertrouwen meer in de huidige garage.
en wie is bms??

knoop4x9
door knoop4x9 - May 20, 2010 om 16:21
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo maron, Helaas ben ik niet bekend in hilversuwel in amsterdam daar had ik mijn eigen handelaar en dat was nog in het kreidler tijdperk, ik sleutelde er ook veel aan.
Het zoeken naar een goeie brom/scooter is eigenlijk een kwestie van ervaring op doen, in hilversum is ook best wel een goeie te vinden.
Leter op dat hij ook nieuw verkoopt en een eigen werkplaats heefd.
Verder wil ik er nog aan toevoegen dat die z,n prop een geluidsdemper heet.
Een beetje kennis van zaken is wel belangrijk, dan kunnen ze je niet zo gouw in de maling nemen.

Sukses ermee Nico

knoop4x9
door knoop4x9 - May 20, 2010 om 16:29
533 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even wat,6 dagen kwijt dat kan niet, het is een dag afspreken, s,morgens brengen en s,avonds klaar, mijn handelaar heeft niet veel ruimte om ze 6 dagen te stallen.

mvrgrt Nico

toolboy
door toolboy - May 20, 2010 om 17:43
965 Antwoorden / 40 Vragen

@ maron.

http://www.b-m-s.nl/

Deze ben ik div fora tegen gekomen en weet er zeer veel van.

sc6 T

he
door hen.2 - May 21, 2010 om 00:20
66 Antwoorden / 1 Vragen

Een scooter van deze tijd heeft een caburateur met membraam inlaat, en het kan ook zijn dat de ontluchting van de vuldop dicht zit waardoor je een vacuum in de tank opbouwd,ook kan de membraam die onder de caburateur zit lek is, ook zijn er scooters die met vacuumklep zijn uitgevoerd, dit is de vervanging van de benzinekraan, zodra de motor in werking word gesteld gaat deze klep open als alles goed werkt laat deze benzine naar de caburateur lopen, enige tips.

1e. Als de onderkant van de tank hoger ligt als de caburateur, zit er een vacuumklep tussen die met een slang verbonden is met een aansluiting op de caburateur, controleer deze slang op een breuk ( als er geen benzinekraan aanwezig is).

2e. De membraam onder de caburateur wil nog wel eens lek gaan of defect raken, laat dit door een persoon doen die weet wat ie doet??. een nieuwe uitlaat dikke onzin, of je menging van olie en brandstof is niet goed, de oude methode was uitbranden van de uitlaat, maar de monteurs van deze tijd hebben dat nooit geleerd, een nieuwe is voor hun beter en voor U duurder

pu
door purmerender - May 21, 2010 om 11:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel Tim voor deze link.

@in navolging op m`n eerdere vraag;
onze yamaha why was dus gerepareerd. kosten €250,-
nu, een week later, is hij alweer stuk.
starten, stukje rijden en dan langzaam er mee op houden.
zelf denk ik, alweer de uitlaat?
affein, hij staat wéér bij de garage sinds afgelopen zaterdag.
nu is mijn vraag, stél dat het weer de uitlaat is (er zit net een nieuwe op), kunnen ze daar dan weer zoveel geld voor vragen? en is het normaal dat als je je scooter laat repareren, dat je `m dan standaard 6 dagen kwijt bent?@
.
Een reparatie van 250 euro moet je over het geheel zien, een uitlaat kost gemiddeld 140 euro imitatie, blijft er 110 euro over . De keuze is aan de klant welk merk en type uitlaat hij wil. echter behoord bij elke vervanging een nieuwe afstelling , (brood smeren zonder brood kan niet) wij gaan er vanuit dat elke afstelling maximaal 3 uur kan zijn.
Een uitlaat afstellen doe je niet op bestaande onderdelen, ik bedoel de versleten onderdelen.
Denk aan het schoon maken van de carburateur , het vervangen van varia rollen,Drukveer en trekveren en moegelijk ook een V-snaar. Daarnaast kan het ook zo zijn dat de sproeier vervangen moet worden.
Op een imitatie uitlaat is meestal geen garantie mits niet gebruikt. Jou probleem zit niet in die uitlaat maar in de afstelling Of combinatie indien de dealer jou een totaal verkeerde uitlaat heeft verkocht (combinatie cilinder -carburateur en uitlaat kan dus 50cc cil. 12/14mm carb. en 70cc uitlaat dan is je tegendruk in de uitlaat verkeerd. Dus is het afstellen bijna niet te doen.

Agenda; Indien er geen reparatie datum is geplant kan het zelfs bij sommige collega’s wel een maand duren. Ook is het mogelijk dat een onderdeel niet op voorraad is, indien de klant de verzend kosten ook wil betalen kan het onderdeel o.v. in 2 dagen op stock zijn. Het is altijd van belang dat de klant met dealer op papier juiste afspraken maakt. Het vragen welk probleem het kan zijn is een moeilijk punt en je krijgt 100 tips.
Vriendelijk groeten
BMS

ma
door maron - May 21, 2010 om 12:26
31 Antwoorden / 8 Vragen

bedankt voor alle reacties. de scooter is weer thuis, en.........
we hoefden deze keer niets te betalen :)))
ik was erg echt ban voor hoor.
er zit een originele uitlaat onder en de carabateur hebben ze afgesteld.
of dat voldoende is moeten we maar weer afwachten. een ellende is het wel, als je `m gebruikt om naar je werk te komen.
ik hoop zo dat ie het nu voorlopig blijft doen, ik heb er zelf helemaal geen verstand van en zou niet weten waar de carabateur zit.
purmerend is voor ons te ver. ik heb ondertussen wel het idee, dat als je een scooter hebt, je er zelf heel veel verstand van moet hebben,
omdat je van te voren nooit weet, wanneer je scooter ermee ophoud, en dus geen reparatie datum van te voren kunt plannen.
m.a.w, als je een scooter hebt om naar je werk te komen, heb je een groot probleem als ie het ineens niet meer doet.
ténzij de garage een "leenscooter"voor je heeft.
maar dat is alleen bij auto`s zo.

pu
door purmerender - May 21, 2010 om 13:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=maron schreef op vrijdag 21 mei 2010, 12:26]bedankt voor alle reacties. de scooter is weer thuis, en.........
we hoefden deze keer niets te betalen :)))
ik was erg echt ban voor hoor.
er zit een originele uitlaat onder en de carabateur hebben ze afgesteld.
of dat voldoende is moeten we maar weer afwachten. een ellende is het wel, als je `m gebruikt om naar je werk te komen.
ik hoop zo dat ie het nu voorlopig blijft doen, ik heb er zelf helemaal geen verstand van en zou niet weten waar de carabateur zit.
purmerend is voor ons te ver. ik heb ondertussen wel het idee, dat als je een scooter hebt, je er zelf heel veel verstand van moet hebben,
omdat je van te voren nooit weet, wanneer je scooter ermee ophoud, en dus geen reparatie datum van te voren kunt plannen.
m.a.w, als je een scooter hebt om naar je werk te komen, heb je een groot probleem als ie het ineens niet meer doet.
ténzij de garage een "leenscooter"voor je heeft.
maar dat is alleen bij auto`s zo.

mooi is jou probleem hopelijk opgelost maar voor die prijs een originele uitlaat?? Mag je niet mopperen. Ik denk dat het een sito is van 100 euro (een rechte demper met grijs hitte schild.
Ik spreek het tegen dat je van scooters verstand moet hebben, ik denk dat je dealer goed moet zijn maar bespreek altijd wat je denk of wil. of neem iemand mee die er wel verstand van hebt. En betreffende een agenda. Je weet inderdaad niet wanneer de scooter stuk gaat dat is waar. Maar men kan deze wel voor plannen op het moment dat jij (U) zich meld. Indien het bedrijf zonder personeel werkt kan het lastig zijn, maar een doorsnee van dealers hebben een agenda boeking van minimaal 2 weken.
Ook is het ons bekend dat klanten door blijven rijde dat het stuk gaat, jammer er kan daardoor veel problemen zijn verholpen als de klant om de 5000 km een onderhoudsbeurt laat doen. Scooters (vooral 4 dakts) vragen (schreeuwen) om onderhoud.
Purmerend heeft ook zijn toeristische kanten je kunt daar altijd een dagje vertoeven (knipoog)