vw
door vwbeetle Jul 18, 2009 om 00:25
Auto & vervoer

Ten onrechte geen recht op mobiliteitsgarantie ?

De accu van mijn auto loopt leeg. Na 4 dagen is hij volledig leeggetrokken. Na € 800,00 reparaties is het probleem nog steeds niet verholpen. De dealer weet het gewoon niet meer. Tot overmaat van ramp zegt de dealer nu dat ik geen recht heb op mobiliteitsgarantie omdat ik niet de longlife servicebeurten heb laten uitvoeren. Mijn auto is helemaal geen longlife auto!!!!.  Vanwege een waanzinnig hoog olieverbuik ben ik overgeaan, in overleg met mijn vorge dealer, op gewone olie en heb de daarvoor geldende servicebeurten laten uitvoeren. De stempels voor mobiliteitsgarantie staan gewoon in mijn serviceboekje.Ik heb 2x een beroep moeten doen op de mobiliteitsgarantie , dus reken maar uit,en daar zal nog wel een keer bijkomen ivm de leegtrekkende accu. Ik heb mijn probleem nu voorgelegd aan PON. Het lijkt me dat ik gewoon gelijk heb en rcht heb op de mobiliteitsgarantie.

Wie kan mij adviseren in deze?

1423 18 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 18, 2009 om 01:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ vw,

Hoe oud is de accu? Deze kan uit zichzelf te snel leeg raken, wanneer deze een paar jaar oud is of eerder wanneer de accu slecht is behandeld. Sommige onderhouds vrije (freedom) accu's zijn nooit meer vol te krijgen wanneer ze een tijdje echt helemaal leeg hebben gestaan.

Geen enkele 12 Volt loodaccu vindt het leuk ontladen te worden onder de 10,5 Volt. Een tijdje onder deze spaninng te zijn brengt grote schade toe. Ook bij nieuwe loodaccu's.

Of de accu electrisch leegloopt is in een paar minuten te meten met een metertje van €5,- bij Aldi. Ook is daarmee op te zoeken welke verbruiker daarvoor verantwoordelijk is.

Hardware ERror MAN.

vw
door vwbeetle - Jul 18, 2009 om 16:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,  De accu is 1 jaar oud maar deze is door de garage diverse malen doorgemeten en steeds gaf de apparatuur aan accu OK.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 18, 2009 om 16:57
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo,Ellie, by the way: Exact dezelfde vraag van u staat ook op tros radar sinds 18-07-09  ;-)

U heeft het over geheel 2 verschillende zaken: Ten eerste praat u over olieverbruik. Daaraan kunnen zeer verschillende zaken ten oorzaak zijn, of zijn geweest, dat is even niet duidelijk in uw vraag.

Ten 2e u schrijft dat uw accu elke keer leeg is, ook daar kunnen diverse oorzaken aan toe te schrijven zijn, echter voor uw accu geldt maar een: Meten is weten, precies zoals mijn voorganger hrdwerrorman heeft geschreven...zoals ik uit uw vraagstelling kan opmaken, heeft u een 'gebruiker' zonder meten is dit ook simpel te controlleren,dit doet u, om na een rit de accupolen los te gooien, blijft de accu na 4 dagen afgekoppeld te zijn normaal, dan heeft u duidelijk een 'verbruiker' aan boord die simpel op te sporen moet zijn door uw garage/dealer.

Voor wat betreft de garantie mobiliteit: Ik kan de voorwaarden niet, u schrijft dat u, in overleg met uw vorige dealer, bent overgegaan op 'gewone'olie, ook daar kan je niet zoveel mee, er zijn  zoveel 'gewone'oliesoorten...u zult de voorgeschreven olie van de officiele VW dealer dienen te gebruiken....

Denk dat u rustig de reaktie van PON af zult moeten wachten, wat ik wel weet, is ,dat je ook precies volgens het onderhoudsboekje moet handelen, ook de olie die hun adviseren, gebruikt u een andere olie, dan door de VW dealer wordt geadviseerd, dan kan dit al gevolgen hebben voor deze zg. mobiliteidsgarantie. Nogmaals, ik weet niet precies wat er zoal in de voorwaarden van VW staat vermeld.

Succes met uw auto,

Groeten, Henri

vw
door vwbeetle - Jul 19, 2009 om 23:20
6 Antwoorden / 1 Vragen

Sory als het een beetje warrig overkomt.

De vraag gaat uiteindelijk over de mobiliteitsgarantie, omdat ik daarmee werd geconfronteerd na het leeglopen van de accu. De accu is slechts 1 jaar oud . De dealer  zegt dat ik geen recht heb op mobiliteitsgarantie omdat ik ben overgestapt op dikkere olie (verbruik met longlife olie 1 liter/1500 km erg hoog verbruik dus), terwijl er in mijn serviceboekjes duidelijk een stempel staat met mobiliteitsgarantie. De olie dik u nu gebruik werd door mijn vorige dealer aangeraden en moet dus goed en volgens de voorschriften van de fabrikant zijn.

Ik heb deze vraag op diverse forums geplaatst omdat ik hier verschrikkelijk van baal.

grindweg
door grindweg - Jul 19, 2009 om 23:22
2308 Antwoorden / 28 Vragen

is het toevallig een audi met telefoon af fabriek oid ? en wat is een hoog olie verbruik i op?? ik kan u helpen maar graag meer info.

vw
door vwbeetle - Jul 19, 2009 om 23:24
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het verbruik met longlife olie was 1 op 1500 km.

Ik bn al in 2004 overgegaan op de dikkere olie, ook van VW. Het probleem is nu niet het hoge olieverbruik, maar het geen recht hebben op mobiliteitsgarantie vlgens de dealer ivm overstappen van longlife olie op gewone, ook door VW voorgeschreven olie

grindweg
door grindweg - Jul 20, 2009 om 18:11
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als het een pompe deuse is dus een pomp verstuiver dan mag u  er NOOIT nooit geen dikkere olie indoen dit kan uw motor kosten. de piston pen lagers geven de geest. en om de 15000 km gewoon verversen dan blijft de mob van kracht.  de stroom afname in ruststand mag max 0,05 amp zijn .

vw
door vwbeetle - Jul 20, 2009 om 21:58
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht dat het dikkere olie was, omdat de longlife olie dunne olie is.

Ik heb het in overleg met de dealer gedaan en ook volgens het onderhoudsboekje blijkt dat het mag. Olieverbruik is nu wel lager. Wat e accu betreft blijft hij binnen de toleratie van o0,05 en toch binen 4 dagen leeg. Ik heb nu de zekering van de radio eruit gehaald om t kijken of dit hrt misschien is.

grindweg
door grindweg - Jul 20, 2009 om 22:19
2308 Antwoorden / 28 Vragen

probeer het een paar dagen met snachts de accupool los de min dus. blijft hij dan vol dan is er toch nog een meting nodig en loopt hij dan nog leeg dan is toch de accu defect. tweede dan moet de dealer u ook mob geven als het op zijn advies is en omde 15000km verversen . wij kennen die grappen.

vw
door vwbeetle - Jul 20, 2009 om 22:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn accu is net 1 jaar oud en de dealer stelde voor de accu te vervangen.  Bij controles bleek de accu goed te zijn dus had ik geen zin om even een nieuwe accu te kopen na de rekening van € 800.00. Het was geen geval van garantie want de accu was OK. Ik stelde een ruilaccu voor om het uit te testen, maar deze was niet voorradig.  Ik rijd nu gewoon om de 3 dagen en dan is er niets aan de hand,maar het is wel vervelend allemaal, weinig vertrouwen op die manier in VW

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 20, 2009 om 23:11
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ vw:

Wanneer je een stuk gereden hebt (de accu geladen is) dan zal een simpele meting in de garage steeds uitwijzen dat de accu goed is. Het is een momentopname. Laten ze de accu maar eens testen onder belasting van een shunt, na 2 of drie dagen na de laatste lading.
Die tip met de ruil/leen accu is prima. Wanneer hij daar niet aan mee wil werken is dat verdacht.

Zo lang niet gemeten is of er meer verbruik uit de accu is (bij stilstand, van contact, met de deuren dicht en alles uit) dan 0,05 Amp. (=50 milliAmp, een fietsachterlampje verbruik) dan heeft discussie over de accukwaliteit geen zin. Met dit verbruik mag de accu pas met ongeveer 10 dagen leeg zijn.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 20, 2009 om 23:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg, off topic:

Heb ik het goed dat ik een VW geen 14 dagen ergens kan parkeren (Schiphol o.i.d.) zonder met een lege accu geconfronteerd te worden wanneer ik de minpool niet los maak? Dan nooit een VW voor mij.

H.

grindweg
door grindweg - Jul 21, 2009 om 18:23
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte hrd man. dat leest u helaas niet goed.mijn uitleg is soms wat kort maar ik ben mega druk en wil toch de mensen helpen. dus na de opel gerust een vag product. mvgr

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 21, 2009 om 19:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg, off topic:

Als je schrijft dat ik dat niet goed lees, dan moet je mij toch eens duidelijk maken hoe lang het duurt voordat een volle accu, van 55 Ah met een belasting van 0,05 Amp., leeg is. Met 10 dagen is het dan echt wel gebeurd.

Òf de 0,05 Amp. waar je over schrijft klopt niet.

Van mij mag het ook 0,005 Amp. (5 milliAmp.) zijn. Dan duurt het een factor 10 langer, dus 100 dagen. Maar dan moet TS dat wel weten, anders zoekt hij niet naar een verbruiker welke de accu leegtrekt.

H.

grindweg
door grindweg - Jul 21, 2009 om 21:08
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hrd man ik denk dat u mijn verkeerd begrijpt. de afname die ik opgaf in rust 0,05 amp klopt echt dus als de accu zonder aangesloten te zijn ook leegloopt zit de kwaal toch echt wel in de accu ,anders moet er toch een verbruiker zijn als de accu aangesloten wel leeg loopt en niet aangesloten niet . en daar kan een verkeerde programering van de originale audi of vag tel de oorzaak van zijn.daar om als het de accu niet is moet er een duur meting gedaan worden. mvgr

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 21, 2009 om 23:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg, off topic:

U mag je tegen me zeggen.

H.

pieter454
door pieter454 - Aug 28, 2009 om 13:53
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niets over het technische deel van uw probleem.

Wat ik wel weet is dat een Audi die i.p.v. "Longlife onderhoud" regulier en conform voorschrift onderhouden is bij de dealer ook mobiliteitsgarantie heeft.

In mijn serviceboekje staat dit duidelijk omschreven.

vw
door vwbeetle - Sep 9, 2009 om 22:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat staat dus in mijn onderhoudsboekje ook, alleen komt Volkswagen Nederland steeds mar weer terug met een jaarlijkse grote beurt of een jaarbeurt en dat elk ander onderhoudsschema niet leidt tot mobiliteitsgarantie

Ik wordt doodziek van Volkswagen Nederland omdat ze niet meer op mijn brieven reageren en de feiten uit mijn eerdere 2 brieven steeds maar verdraaien.