motjo66
door motjo66 Dec 26, 2008 om 11:54
Auto & vervoer

Tom Tom start traag op

Wij hebben rond de zomer een Tom Tom One XL gekocht. Nu weet ik niet of het normaal is, maar hij start erg traag op = kan geen satellieten vinden. We zetten 'm meestal pas uit als we op de plek van bestemming zijn, maar als we dan terugrijden duurt het soms wel een minuut of 3 voordat hij weer klaar is. Wat natuurlijk erg lastig is, als je uit een onbekend woonwijk wilt navigeren. Ook zijn de batterijen vrij snel leeg. Hoe kunnen we dit voorkomen??

8065 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 26, 2008 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht heeft uw Tomtom een slechte ontvangst. Dat kan komen omdat de fabrikant van uw auto een warmtewerende laag in uw voorruit 'gebakken' heeft. Deze is van metaal en zal als een schild uw Tomtom afschermen. U kunt probren de Tomtom aan de zijruit te plakken. Als het dan beter werkt kunt u een externe antenne aanschaffen.

En tja, navigatiesystemen zijn over het algemeen snel leeg. Klopt. Maar u heeft toch een 12Volt-aansluiting in uw auto waarmee u de Tomtom op kunt lasden tijdens gebruik? Wat is dan het probleem?

ve
door verwijderd - Dec 26, 2008 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het beste is om als je weer huiswaarts gaat, om terug te keren in het hoofdmenu, en zorg dat je niet tussen te de hoge gebouwen of onder een boom staat, en niet al vast aanrijden, wand dit vertraagd allemaal het opstarten, en je kunt hem het beste altijd aansluiten op de sigarettenaanstekker aansluiting, dat voorkomt ook een bijna lege battery, daar dat hij ook weer slechter opstart.

succes er mee.

ve
door verwijderd - Dec 26, 2008 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

TomTom One XL> Processor:400 MHz Samsung !

Beeldscherm

Schermgrootte

4.3 inch

Schermresolutie

480 x 272 pixels

Kleurenscherm

Ja, 64.000

Touchscreen

Ja

Multimedia

Navigatiesoftware

TomTom HOME

Navigatiehardware

QuickGPSfix

Overig

Batterij

Li-Ion

Taalinstellingen

Nederlandstalig

Extra's

Flitslocaties, Traffic Ready

Kortom: Helemaal nog niet eens zo'n slecht systeem hoor!

TIP: Als u terugrijd, zet de navigatie dan een paar minuten van te voren aan,zodat het systeem de satellieten kan vinden, en, als je hem in de auto gebruikt, en u heeft geen voeding via de sigarettenaansteker, koop dan zo'n voedingskabeltje los, dan heeft u het probleem van batterij snel leeg ook niet(meer)..Gr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 26, 2008 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

motjo,

Het antwoord van Deinert is waarschijnlijk het juiste antwoord op uw vraag.

Als je een TOMTOM niet hebt aangesloten dat is inderdaad de accu snel leeg en wat de slechte opstart betreft, probeer eens een andere plek op uw dashbord. Heeft u misschien een zijruitje bij uw dashbord, "plak" hem daar eens op.

Bassie

ve
door verwijderd - Dec 26, 2008 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt  voor jullie antwoorden. Het iets eerder aanzetten van het systeem is wellicht slimmer. Nu weet ik in ieder geval dat de ontvangst en het snel leeglopen niet aan onze Tom Tom ligt. We laden de Tom Tom inderdaad altijd gewoon bij in de auto, maar thuis is hij dan weer erg snel leeg. Dit zal dus wel standaard zijn!?

ve
door verwijderd - Dec 26, 2008 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is goed voor de accu om deze soms volledig te ontladen, maar als ik u goed begrijp doet u dat elke keer. Dit is niet echt bevordelijk voor de levensduur.

Ik kan mij voorstellen dat dit ook invloed heeft op de opstarttijd. Als u het navigatiesysteem gebruikt, onhoudt het apparaat waar hij de satellieten gevonden heeft. Wellicht verliest deze de info met een lege accu (goedkoper geheugen), waardoor het (veel) langer duurt tot de Tomtom weet waar hij is.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje late reactie van mijn kant. Vorig jaar heb ik een TomTom one XL gekocht. Volgens de nieuwste software zou het initialiseren nu sneller moeten gaan, De sats zouden sneller gevonden worden. Helaas is het de TomTom nog nooit gelukt om binnen 2 minuten te bepalen waar ik mij bevindt.
Ook valt het me op dat de batterij binnen 2 weken helemaal leeg is en dat die dan eerst 10 minuten moet laden, alvorens op te starten.
Als de TomTom de oude positie vasthoudt, wat het snelle leeglopen van de batterij verklaard, dan zou het toestel toch direct zijn positie kunnen bepalen. Als het toestel niet de eigen positie opslaat (wat mijn inziens logisch zou zijn) dan zou de batterij niet leeg mogen lopen. Er is dus blijkbaar ergens een lek in het systeem.

Het zou prettig zijn als dit zou kunnen worden opgelost