he
door henriette p Jul 31, 2013 om 21:29
Auto & vervoer

twijfel tussen e-bikes

Ik ben al een tijdje op zoek naar een elektrische fiets en ik kwam de Batavus Genova E-go 7 2012 tegen voor
€ 1.189,00 . Ook zag ik de minder bekende E-city 9800 Tour Acera voor
€ 899,- Mijn vraag is of zo'n prijsverschil tussen de elektrische fietsen veel zegt. Bij voorbaat dank.

10271 15 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Jul 31, 2013 om 22:21
483 Antwoorden / 2 Vragen

De maat van een fiets moet kloppen bij uw lengte. De Acera heeft maar een maat. De Batavus 3. U zou echt alle specificaties moeten vergelijken voor een antwoord op de vraag.
Bij de plaatselijke fietsenboer valt ook vaak te onderhandelen over de prijs die natuurlijk nooit zo laag als op het internet kan zijn. Maar daar krijg je wel persoonlijke garantie voor. En misschien wel een leenfiets indien dit nodig mocht zijn. In ieder geval vele malen prettiger indien er een probleem is of voor de servicebeurt enz. enz.
En misschien het allerbelangrijkste , de kans dat u de juiste fiets aanschaft.

he
door henriette p - Aug 1, 2013 om 11:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat van die maten wist ik nog niet, erg fijn dat je dat meld. Dat maakt het idd wel noodzakelijker om wat meer inlichtingen bij een plaatselijke fietswinkel te vragen, zodat ik met wat meer zekerheid een goede fiets binnenhaal.

edrick3
door edrick3 - Aug 1, 2013 om 11:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo henriette p,

Misschien heb je nog iets aan deze test.
Daarin staat ook de Batavus vermeld.

Suc6

me
door mein33 - Aug 1, 2013 om 11:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u voor uzelf een maximaal te besteden bedrag heeft is het wenselijk om met verschillende fietsen, bij verschillende fietsenzaken, die binnen uw besteedbaar bedrag vallen een (behoorlijke) proefrit te maken, alleen dan weet u welke fiets het beste bij u past.
Er zijn nogal wat verschillen, zoals o.a.:
Motor in het achterwiel of voorwiel (achterwiel heeft mijn voorkeur)
Accu in het frame, onder de bagagedrager of bij de trapas. (accu onder de bagagedrager is uitneembaar en is wenselijk als er in de stallingruimte geen electra is).
Sommige, meestal goedkopere fietsen, hebben weinig of geen maatkeuze terwijl een goede maat essentieel is.
Kijk ook goed naar de instap van de fiets, heeft u een lage instap of extra lage instap nodig.
Opgegeven actieradius, dit wil nogal flinke verschillen geven (lees de test die @edrick3 aangeeft).

ah
door ahupje - Aug 2, 2013 om 09:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=henriette p schreef op donderdag 1 aug 2013, 11:10]Dat van die maten wist ik nog niet, erg fijn dat je dat meld. Dat maakt het idd wel noodzakelijker om wat meer inlichtingen bij een plaatselijke fietswinkel te vragen, zodat ik met wat meer zekerheid een goede fiets binnenhaal.

jeuneke
door jeuneke - Aug 2, 2013 om 10:37
65 Antwoorden / 34 Vragen

Wat betreft de juiste maat: ik heb al jaren een fiets die me uitstekend bevalt. Zonde om die weg te doen en een andere te kopen. Ik heb mijn gewone fiets laten ombouwen! Ik fiets nog steeds op mijn eigen, goede fiets en heb z.n. trapondersteuning.
En veel goedkoper dan een nieuwe fiets. www.eco-easybicycles.nl.

vr1944
door vr1944 - Aug 2, 2013 om 11:30
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Prijsverschil zit hem in de kwaliteit van de e-bike en is voor een leek meestal niet zichtbaar waar te nemen . Er zijn e bikes van rond de 3000 euro . De door u genoemde Batavus is een zeer goede keus

=henriette p schreef op woensdag 31 jul 2013, 21:29: Ik ben al een tijdje op zoek naar een elektrische fiets en ik kwam de Batavus Genova E-go 7 2012 tegen voor
€ 1.189,00 . Ook zag ik de minder bekende E-city 9800 Tour Acera voor
€ 899,- Mijn vraag is of zo'n prijsverschil tussen de elektrische fietsen veel zegt. Bij voorbaat dank.

jv
door jvenmans - Aug 2, 2013 om 12:15
5 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb een Gazelle e-bike gehad, maar de accu was dusdanig slecht dat die al binnen 2 jaar vervangen moest worden en daarna heb ik met de 2e accu nog 4 jaar gesukkeld. Toch had die fiets € 2199,00 gekost. Aanvankelijk kon ik er 60 km mee rijden, maar na 1 jaar was dat nog maar 40 en heel snel erna was de accu bij 23 km. al leeg. De accu was onbetrouwbaar, zo ook de 2e accu.
Ik heb nu een Trek gekocht € 2600,00. Die heeft een actieradius van 200 km, en als je volledige ondersteuning wilt, dan heeft hij een bereik van ongeveer 90 km.
Het is dus belangrijk om op de actieradius te letten als je van plan bent om er langere fietstochten mee te maken. Ook moet je uitproberen hoe de fiets zit, want dat is bij alle fietsen anders. Bij de Gazelle kreeg ik slapende benen en voeten en op het laatst gingen ook mijn handen slapen tijdens het fietsen. Dat is niet echt comfortabel.
Genoeg om op te letten. Succes ermee!

he
door henriette p - Aug 2, 2013 om 12:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt jvenman! De woorden kwaliteit en comfort spelen dus een erg grote rol bij het maken van de beslissing. Ik zal maar eens wat meer informatie op doen over het actieradius gebeuren, aangezien ik op z'n tijd wel een lange fietstocht waardeer. Tevens is de test die Edrick3 aangaf erg behulpzaam!

mebo
door mebo - Aug 2, 2013 om 12:58
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=henriette p schreef op vrijdag 2 aug 2013, 12:34]Bedankt jvenman! De woorden kwaliteit en comfort spelen dus een erg grote rol bij het maken van de beslissing. Ik zal maar eens wat meer informatie op doen over het actieradius gebeuren, aangezien ik op z'n tijd wel een lange fietstocht waardeer. Tevens is de test die Edrick3 aangaf erg behulpzaam!

Uiteraard worden ook de andere tipgevers bedankt voor hun inbreng.

gerardk
door gerardk - Aug 2, 2013 om 14:05
175 Antwoorden / 8 Vragen

Naast verschillende framematen, vering van voorvork en zadelpen, de plaats waar de accu en de motor zit zijn er ook twee verschillende types ondersteuning namelijk alleen rotatie afhankelijke en ondersteuning en die ook de druk die je op de pedalen uitoefent meet om de mate van ondersteuning te bepalen, de laatste komt alleen op de duurdere fietsen voor. Probeer alle types uit voordat je beslist want het verschil in beleving en comfort is groot.

ta
door tar - Aug 2, 2013 om 15:19
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Henriette,

Naast de test die Edrick3 aangaf is er ook deze test nog:

Fietsersbond elektrische fietsen

Wat o.a. Moeder56 en Jvenmans aangaven, is het belangrijk dat uw fiets door de fietsenmaker precies voor u op de juiste (frame) hoogte wordt afgeleverd, anders kunt u zenuw afknellingsklachten zoals Jvenmans beschreef.

Een prijsverschil tussen de elektrische fietsen kan veel zeggen, maar dat hoeft niet, het is aan de consument om te kijken welke onderdelen er worden gebruikt: bij een elektrische fiets is b.v. belangrijk welke soort accu er wordt gebruikt en wat de capaciteit is; hoeveel volt en hoeveel ampère een accu kan leveren.

Misschien een overweging: de meeste fietsaccu's hebben gemiddeld een gebruiksduur van 3 jaar en dienen goed behandeld te worden; kosten van een nieuwe accu is meestal tussen de 200 en 400 euro:

Lithium-ion-accu's (ook wel "Li-ion-accu" genoemd), moeten niet bloot worden gesteld aan veel warmte, dus zet de fiets niet (zo min mogelijk) stil in de volle zomerzon.

Om de levensduur te verlengen is het aan te raden om de Li-ion-accu als u die niet gebruikt opgeladen te bewaren op een koele plaats; als u nog ruimte heeft in uw groentelade van uw koelkast is dat de beste plaats.

Een Li-ion-accu mag nooit worden blootgesteld worden aan vorst, de accu kan dan onherstelbaar beschadigd raken!

Gebruik de Li-ion-accu minimaal elke 4 maanden, een Li-ion-accu die lange tijd niet wordt gebruikt kan defect gaan/vermogen verliezen.

Als u een Li-ion-accu oplaadt zorg er dan voor dat de accu op een koele plek staat en dat er geen brandbaar materiaal op of vlak naast de accu staat; houd het laadproces in de gaten en koppel de accu af als de accu "vol" is.

Zie informatie en gebruiksvoorschriften voor Li-ion-accus:

Li-ion-accus

Meestal is bij elektrische fietsen de hoogte van de prijs wel terug te vinden, b.v. door een betere accu of doordat er roestvast onderdelen en kwaliteitsnaven zijn gebruikt.

Succes!

ta
door tar - Aug 2, 2013 om 15:31
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jvenmans schreef op vrijdag 2 aug 2013, 12:15]Ik heb een Gazelle e-bike gehad, maar de accu was dusdanig slecht dat die al binnen 2 jaar vervangen moest worden en daarna heb ik met de 2e accu nog 4 jaar gesukkeld. Toch had die fiets € 2199,00 gekost. Aanvankelijk kon ik er 60 km mee rijden, maar na 1 jaar was dat nog maar 40 en heel snel erna was de accu bij 23 km. al leeg. De accu was onbetrouwbaar, zo ook de 2e accu.
Geachte J. venmans,

Het kan goed zijn dat u toevallig een serie slechte accu's heeft gekregen; de gebruikte fietsaccu's zijn volop in ontwikkeling en zijn nog niet zo ver uitontwikkeld als b.v. een loodzuur autoaccu.

Algemeen: De fietsenmaker/leverancier van de accu voor uw elektrische fiets vertelt meestal onvoldoende hoe een accu behandeld dient te worden...

Zie voor meer informatie mijn reactie van: vrijdag 2 aug 2013, 15:19

Em
door Emmap - Aug 2, 2013 om 22:17
162 Antwoorden / 8 Vragen

Binnen de familie ervaring met drie ouderen met e-fietsen.

Eén (Batavus) had een vastgelopen achterwiel: garantiekwestie; div. problemen met de afneembare display (soms garantie, soms voor eigen kosten ruim 100 E.); accuproblemen (viel onder de verlengde garantie). Vanwege accuproblemen, komt vaker voor, zoek er maar naar elders in vraag en antwoord, zou ik zeker ook willen weten wat het vervangen of revitaliseren van een accu kost, aan materiaal en arbeid, en hoe vaak dat verwacht mag worden (na hoeveel km, laadbeurten of jaar). En wat er wat dit betreft wel of niet onder de garantie valt.

Twee andere (Gazelle) hadden wat kleinere problemen. Vreemd vond ikzelf een opmerkelijke slijtage aan de banden, naast het loopvlak sleten de banden op hele stukken van vele cm's tot op een onderliggende laag weg?
Een persoon heeft moeite de fiets in bedwang te houden door het verhoudingsgewijs grote gewicht van de fiets t.o.v. eigen gewicht! Is (daardoor??) al eens gevallen bij obstakel in de berm.

Waar ik zelf op zou letten, is dus (naast de maat) ook waar het zwaartepunt van de fiets ligt. Kan je de fiets in bedwang houden, zeker voor wat lichtere en kleinere personen van belang (zie ervaring boven). Vooral bij langzaam rijden, op- en afstappen, onverwachte uitwijkmanoeuvres...

Verder: hoe gaat het opladen? Zit de accu vast aan de fiets, kan je met de fiets dichtbij een stopcontact komen, moet de fiets altijd aan de lader?

luky1951
door luky1951 - Aug 3, 2013 om 20:27
48 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou als het even kan een fiets kopen bij de plaatselijke fietsen"boer", als hij onderhoud nodig hebt moet je anders naar het adres van de op het web gekochte fiets. En fietsen "boeren' zijn niet zo happig om je te helpen met een e-bike gekocht via het internet. Dat heeft een groep moderne fietsboeren groep ingezien. Deze groep heeft Fietsned opgezet. Als je dan een fiets besteld word hij door hun afgeleverd en afgesteld voor de deur, ze repareren ook voor de deur. Heb ook slechte ervaring met een Sparta accu, 3x gerefresh, toen getest, conclusie van de Sparta mankeert niets aan. Kon toen slechts 22 km met de accu, nu heeft de leverancier de accu omgeruild voor een nieuwe, nieuw rijd nu 47 km. Laden, na oplading van de oplader af, soms moeten ze meer dan 5 uur laden. Maar Batavus heeft problemen met de display's dan valt de stroom weg, de display is een schakelaar! Accu's houden het over het algemeen 3-5 jaar vol, dan dienen ze vervangen te worden!