la
door laurap_1 Aug 11, 2010 om 11:38
Auto & vervoer

Verzekerd?

Ik lees vandaag in de nieuwsbrief van Kassa over verzekerd zijn terwijl je andersmans auto bestuurd. Ik maak uit het antwoord alleen niet op of je ook verzekerd bent voor de schade die je veroorzaakt aan de auto zelf die je bestuurd en die niet van jou is. Mijn vraag is dus: stel dat ik in de auto van een ander rijd en ik veroorzaak schade aan de auto, ben ik daarvoor verzekerd?

9982 14 Rapporteer

erik008
door erik008 - Aug 11, 2010 om 11:47
1401 Antwoorden / 25 Vragen

is [edit redactie] je password verander het dan.

guilli_1
door guilli_1 - Aug 11, 2010 om 11:54
13 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, als je rijdt in een geleend voertuig met toestemming van de eigenaar dan ben je er zelf niet voor verzekerd.
Als je 'm ongevraagd ,zonder toestemming mee genomen hebt ,ben je in principe wél verzekerd met je aansprakelijkheidsverzekering particulieren.
De eigenaar is natuurlijk altijd gewoon verzekerd met zijn eigen verzekering ongeacht wie het voertuig bestuurt.
Dus als hij alleen WA is verzekerd dan is de schade die de lener veroorzaakt eigen schade voor de eigenaar;bij all-risk is de schade aan het uitgeleende eigen voertuig wél verzekerd.

diadino
door diadino - Aug 11, 2010 om 11:56
49 Antwoorden / 2 Vragen

om kort te zijn..... nee

als jij schade toebrengt aan iemands auto waarin jij met toestemming van de eigenaar rijdt, dan is dit alleen verzekerd als de eigenaar all-risk verzekerd is.
indien hij alleen maar een WA verzekering heeft, zal hij de schade op jouw moeten verhalen(of zelf betalen)
ga er in ieder geval wel vanuit dat een AVP(aansprakelijkheids verzekering particulieren) schades in deze gevallen bijna altijd uitsluit van de dekking.

raya1991
door raya1991 - Aug 11, 2010 om 12:07
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nee ; je bent niet verzekerd als je en auto leent van een ander.Ik heb de ervaring gehad met mijn ex-vriendin . zei leende de auto van mij en bracht deze na 2 dagen terug bij mijn man op de zaak.Daar stuurde zei verkeerd in en reed met de achterkant tegen de pui, De pui kon er wel tegen maar mijn auto niet .Ja toch wel een beetje boos.Zei probeerde dit tevens met haar eigen verzekering te regelen maar dat was nul op rekest, want ze had de auto met toestemming geleend.Dus schade werd wel gerepareerd maar betalen ho maar. dat was na 20 jaar vriendschap , ja helaas geen vriendschap meer zei verdween zonder verder over de kosten te praten uit mijn leven.

la
door laurap_1 - Aug 11, 2010 om 12:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartstikke bedankt voor alle reacties... volgens mij weet ik genoeg. Helaas, ik was in de veronderstelling dat dat wel zo was.

vladja
door vladja - Aug 11, 2010 om 12:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Guilli,

Nee, als je rijdt in een geleend voertuig met toestemming van de eigenaar dan ben je er zelf niet voor verzekerd.
Als je 'm ongevraagd ,zonder toestemming mee genomen hebt ,ben je in principe wél verzekerd met je aansprakelijkheidsverzekering particulieren.

Schade veroorzaakt door rijdend motorvoertuig (bestuurd door eigenaar/iemand anders met of zonder toestemming) is NOOIT gedekt onder de Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren.

Alleen schade veroorzaakt door een motorvoertuig, dat niet in gebruik is als motorvoertuig, KAN vallen onder de dekking van de AVP verzekering, bijv. de auto staat geparkeerd (vergelijkbaar met een bankje in het park) en het portier wordt ruw opengegooid door een mede-inzittende tegen een naast geparkeerde auto, dan is er op de AVP-verzekering van de mede-inzittende de schade gedekt. Maar dan moet de auto langere tijd geparkeerd staan, dus niet stoppen en uitstappen (hoort bij het gebruik als motorvoertuig). Ook dan zal de AVP-verzekeraar eerst verwijzen naar de WA-dekking van de auto.

Vladja

va
door vanderwerk - Aug 11, 2010 om 12:42
10 Antwoorden / 0 Vragen

WA verzekerd: schade aan tegenpartij wordt uitgekeerd indien bestuurder in bezit van geldig rijbewijs en toestemming voor gebruik van auto'
All Risk:schade aan tegenpartij en beschikbaar gestelde auto wordt uitgekeerd.

robert11
door robert11 - Aug 11, 2010 om 13:01
310 Antwoorden / 25 Vragen

Andere bestuurder - Als ik iemand anders (een familielid of kennis) in mijn auto laat rijden, is hij/zij dan verzekerd?Ja. Als eigenaar mag u natuurlijk zelf weten wie u de auto laat besturen. Rijdt er structureel iemand anders in uw auto, dan dient u dit aan U**** door te geven. Let wel: als die ander een schade veroorzaakt, kan dit wel nadelige gevolgen hebben voor de no-claimkorting die u heeft opgebouwd. Meer over de U****-autoverzekering

bron:http://www.unive.nl/faq/auto

vladja
door vladja - Aug 11, 2010 om 13:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

vanderwerk,

WA verzekerd: schade aan tegenpartij wordt uitgekeerd indien bestuurder in bezit van geldig rijbewijs en toestemming voor gebruik van auto'

FOUT!

Een WA-verzekering is een wettelijke verplichting. Zolang de auto bij de RDW als verzekerd geregistreerd is, moet de WA-verzekeraar altijd uitbetalen. Maakt niet uit of de bestuurder wel of geen rijbewijs heeft en/of hij wel of geen toestemming heeft. Dus schade veroorzaakt vlak nadat de auto gestolen is of joyriding is gedekt.

Sterker nog:

Na beëindiging van de wa autoverzekering (datum afmelding bij de RDW en dus niet einddatum van de verzekering) dient de verzekeraar gedurende 16 dagen narisico te verlenen (maar die termijn is korter als een nieuwe WAM-verzekering wordt gesloten).

Onder het (beperkt) casco gedeelte is diefstal gedekt. Er wordt dagwaarde of volgens de polisvoorwaarden (bij "jonge" auto's uitgekeerd). Joyriding is gedekt onder de casco-verzekering. Bij beperkt casco/WA-plus etc. is een schade- uitkering afhankelijk van de polisvoorwaarden of dit gedekt is.

Vladja

he
door henk_k - Aug 11, 2010 om 18:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

De WA verzekering is verplicht voor Nederlandse auto's. Voor buitenlandse auto's gelden andere regels. Zo is Groot Brittannië niet de auto verzekerd maar de bestuurder. Als je hier rijdt in een auto met een Brits kenteken ben je dus niet zonder meer verzekerd!

aquariaan
door aquariaan - Aug 13, 2010 om 17:02
17 Antwoorden / 12 Vragen

ik ben in mei en juni op vakantie geweest, heb aan mijn verzekeringsagent gevraagd of mijn auto verzekerd is als mijn schoonzoon erin zou rijden tijdens de vakantie, ben allrisk verzekerd bij Unive, dit was geen probleem, zolang hij maar niet de vaste bestuurder is terwijl ik gewoon thuis was, heb ook gevraagd als mijn collega hem af en toe zou meenemen, ben mercedes rijder en mijn collega is al jaren mercedes rijder en wilde hem ook wel af en toe meenemen omdat hij anders 5 weken stil zou staan, dit was ook geen probleem, wel is het zo, zou iemand een ongeluk veroorzaken, word de schade aan beide voertuigen vergoed, alleen mijn no claim zou kunnen zakken,

wimmi20
door wimmi20 - Aug 13, 2010 om 21:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En alweer een diepe zucht van Wimmi 20 over alle onzinnige tips en antwoorden.
Het antwoord is simpel : een particuliere aansprakelijkheids verzekering dekt geen enkele schade als je de schade veroorzaakt wordt met een motorvoertuig, inclusief dus een brommer.
Een auto of motor is verzekerd, niet de bestuurder, zelfs als iemand zonder rijbewijs met een verzekerde auto schade veroorzaakt wordt die schade vergoed.
Later zal de verzekeringsmaatschappij dit geld terugvorderen van de rijbewijsloze dader. Ook bij diefstal of joyriding zal eventuele schade worden vergoed. Zelfs als de bestuurder stomdronken is.( want de auto is ten alle tijden verzekerd) Dit bedrag wordt dan teruggevorderd bij de dader. Dus als u van een bekende zonder te vragen zijn auto meeneemt is dat wettelijk gezien gewoon diefstal c.q.. joyriding, en uw kennis kan hiervan aangifte doen. Vladja maakt het helemaal bont met zijn antwoorden. Vladja, als de passagier in jouw auto de deur opengooit en zo schade aan een andere auto veroorzaakt dan valt dit onder de verzekering van de auto waar die passagier inzit. Immers de schade is veroorzaakt door de deur van de verzekerde auto. Een persoonlijke WA verzekering vergoed dit niet omdat het onder de autoverzekering valt

pc
door pch07 - Aug 14, 2010 om 09:47
22 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=guilli schreef op woensdag 11 aug 2010, 11:54]Nee, als je rijdt in een geleend voertuig met toestemming van de eigenaar dan ben je er zelf niet voor verzekerd.
Als je 'm ongevraagd ,zonder toestemming mee genomen hebt ,ben je in principe wél verzekerd met je aansprakelijkheidsverzekering particulieren.
De eigenaar is natuurlijk altijd gewoon verzekerd met zijn eigen verzekering ongeacht wie het voertuig bestuurt.
Dus als hij alleen WA is verzekerd dan is de schade die de lener veroorzaakt eigen schade voor de eigenaar;bij all-risk is de schade aan het uitgeleende eigen voertuig wél verzekerd.

Nee dat is niet juist. Je particuliere wa dekt geen schade met auto's.
Je bent bij een aanrijding wel verzekerd voor wa maar niet voor casco, tenzij de eigenaar daar wel voor verzekerd is. Hij of zij zal dan wel wel een beroep hietop moeten doen.

vladja
door vladja - Aug 14, 2010 om 11:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wimmi20,

Vladja maakt het helemaal bont met zijn antwoorden. Vladja, als de passagier in jouw auto de deur opengooit en zo schade aan een andere auto veroorzaakt dan valt dit onder de verzekering van de auto waar die passagier inzit. Immers de schade is veroorzaakt door de deur van de verzekerde auto. Een persoonlijke WA verzekering vergoed dit niet omdat het onder de autoverzekering valt

Gelukkig hebben we Wimmi nog, die het beter weet dan de kleine lettertjes (polisvoorwaarden) van de verzekeringsmaatschappijen, want daarin staat, bijv, Unive, maar ook alle anderen:

Motorrijtuigen

Niet gedekt is de aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt met of door een motorrijtuig dat een verzekerde in eigendom heeft, bezit, houdt, bestuurt of gebruikt.

Deze uitsluiting geldt evenwel niet voor:

a. de aansprakelijkheid van een verzekerde als passagier van een niet aan een verzekerde toebehorend motorrijtuig; het bepaalde in de artikelen 22.2 en 23.2 blijft echter onverkort van toepassing;

Art. 22.2 gaat over onderlinge aansprakelijkheid en niet over schade aan een derde en 23.3 over proceskosten en wettelijke rente.

Sinds je gelukkig meer verstand van verzekeren hebt, gebruik dan de juiste aanduidingen om spraakverwarring te voorkomen:

Een persoonlijke WA verzekering = een Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren (AVP).

Vladja