Je
door JeffS Feb 6, 2020 om 16:17
Auto & vervoer

(Waardevolle) onderdelen weggegooid

Beste,
Ik heb in juni mijn motorfiets weggebracht om een reparatie/vervanging uit te voeren. Vanwege een lichte schade aan een linkerkuipdeel wilde ik het geheel vervangen. Dat betekend alle kappen en kuipdelen van de motorfiets. Ik heb daarbij aangegeven dat ik de gedemonteerde kappen "binnenkort" zou ophalen. Nu ben ik dat door omstandigheden vergeten te doen. Nu is de motorfiets gestolen en bedacht ik mij dat mijn gedemonteerde onderdelen/kuipdelen nog bij de motorzaak liggen. Ik had daar in oktober nog wel een mail over gestuurd maar op dat gedeelte geen antwoord gekregen. De onderdelen/kuipdelen hebbe bij elkaar een geschatte tweedehands waarde van zo een €800,-. Een significant bedrag dus.
Nu geeft de motorzaak aan dat ze alles hebben weggegooid. Het lag in de weg en wisten niet meer van wie het was. Zij geven aan geen ruimte om iets op te slaan voor mensen. Nu ben ik deels van mening dat ik eerder bij de motorzaak mijn spullen had moeten halen maar anderzijds vind ik dat je niet zomaar waardevolle onderdelen van klanten weg mag gooien, helemaal als je hebt aangegeven de onderdelen weer terug te willen nemen.
Minstens informeer je even of geef je aan dat het weggaat als het niet voor x datum wordt opgehaald.
Zij geven aan zowel wettelijk als moreel niet aansprakelijk te zijn. Ik betwist dat omdat ik mijn motorfiets en onderdelen in bewaring laat nemen bij de motorzaak. Het gaat om best wel een hoog bedrag alles bij elkaar. Weten jullie hier meer over?

1131 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 6, 2020 om 16:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je verwacht toch niet dat een zaak die onderdelen bijna 8 maanden voor je in bewaring houdt?
In oktober gemaild en zelf verder geen contact opgenomen?
Zou het maar afschrijven.

Je
door JeffS Feb 6, 2020 om 16:27
Antwoorden / 1 Vragen

Nee verwacht ik niet, ik verwacht wel dat er even gebeld wordt als de intentie is de spullen weg te gooien die over zijn na vervangen en een reparatie a 1000 euro.

sw
door swat1500 Feb 6, 2020 om 23:49
3800 Antwoorden / 0 Vragen

Het punt is dat de betreffende winkel aangeeft niet meer te weten van wie de goederen waren en dan is het lastig contact opnemen.
Ik neem aan dat er geen bewaarovereenkomst is afgesloten tussen u en de betreffende winkel.
U heeft dus geen wettelijke poot om op te staan.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2020 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus in juni een schade. In oktober denkt u nog even aan die spullen, maar nu, negen maanden later komt u er eindelijk om?

Hoewel ik mij eigenlijk niet kan voorstellen dat ze zulke spullen weggooien, ik ga er tenminste van uit dat ze nog in prima staat waren, hebt u mijns inziens geen poot om op te staan.

Maar goed, de motor is gestolen, dus wat moet u er verder mee.

Je
door JeffS Feb 6, 2020 om 16:29
Antwoorden / 1 Vragen

Het is 7 maanden geleden, geen 9.
Inderdaad te lang maar zijn goede prive redenen voor.

Ik wilde de spullen gaan verkopen. Het heeft een waarde van (minimaal) 800 euro.

tijger1
door tijger1 Feb 6, 2020 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan hoeft u die moeite nu ook niet meer te doen. Het is daar geen pakhuis.

tdmduc
door tdmduc Feb 6, 2020 om 17:49
704 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben zelf motorrijder en heb een betere band met mijn (Ducati)dealer dan U denk ik, maar goed.

Ze moeten een keer wat.

Als de ruimte nodig is dan zou ik ook spullen weggooien. Ze zijn geen barmhartige instelling of kringloopzaak.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2020 om 16:29
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Omdat de garage geen opslagplaats is plus ze wisten niet meer van wie het was, kan na zo'n lange tijd, tja, dan gaat het op de schroot (of doorverkocht). Dus dat bedrag maar op de - afschrijven. Helaas zondegeld, maar echt wel aan uzelf te danken.

aurora1
door aurora1 - Feb 6, 2020 om 16:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft het op zijn beloop gelaten en niets meer van u laten horen. Een garage is geen gratis opslagplaats voor iedereen die dat uitkomt. U heeft helemaal niets in bewaring gegeven, maar de spullen er gewoon achtergelaten. Die garage hoefde helemaal geen contact met u op te nemen en achter u aan te lopen, maar u had zelf contact moeten opnemen en al lang die spullen moeten ophalen.
U bent ze kwijt en kunt het maar beter achter u laten. De garage valt niets te verwijten.

me
door mein33 - Feb 6, 2020 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat zou je nog moeten met een incomplete kuip, als je ook nog eens zonder de bijbehorende motorfiets bent komen te zitten.
U bent zelf vergeten ze op te halen, maar maakt de reparateur nu verwijten dat zij niet meer weten van wie die incomplete kuip ook al waar zou kunnen zijn.
Gebruikt, incompleet, afgeschreven en nog opgeruimd ook en daarmee vist u in een lege vijver  !

ro
door ron503 - Feb 6, 2020 om 18:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

7 maanden later noem ik niet 'binnenkort' maar veel te laat. Nadat de motor gestolen was schoot u opeens te binnen dat de kuip nog bij de motorzaak lag en daar maak ik uit op dat als de motor niet gestolen was u de kuip niet eens opgehaald zou hebben. U ziet het nu zo, de motorzaak moet u actief benaderen dat die kuip er nog ligt en u hoeft geen actie te ondernemen door te melden dat u door omstandigheden niet in staat bent de kuip op te gaan halen. Daarbij heeft de motorzaak de kuip niet voor onbepaalde tijd in bewaring genomen zoals u stelt maar tijdelijk voor u achtergehouden omdat de kuip binnenkort dus geen 7 maanden later door u afgehaald zou worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2020 om 18:39
16887 Antwoorden / 202 Vragen

idem als al gegeven reacties. Waarom niet meteen meegenomen? (Als mosterd na de maaltijd)

justmeagain
door justmeagain - Feb 6, 2020 om 23:39
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dus uw motor wordt gerepareerd, u haalt deze op en rekent af. Maar de onderdelen laat u achter.
Mag ik zeggen dat het mij ongeloofwaardig overkomt.