Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 09:28
Auto & vervoer

Waarom mag vrachtvervoer parkeren of laden&lossen op het fietspad in Amsterdam?

Op bepaalde tijden van de dag kan ik me enorm irriteren aan de vrachtwagens en bestelbusjes die in Amsterdam op het fietspad geparkeerd staan.

Na het aanspreken van een chauffeur werd mij verteld dat de gemeente hiervoor vergunningen verleend!

Ik snap dat goederen afgeleverd moeten worden in een stad, maar hiervoor zou toch een betere manier gevonden moeten kunnen worden lijkt me.

Weet iemand hoe dat precies zit met die vergunningen en of je hiertegen bezwaar kan maken als bewoners van de (binnen)stad van Amsterdam?

6445 17 Rapporteer

ja
door janf43 - May 9, 2017 om 09:38
733 Antwoorden / 0 Vragen

Als u die betere manier weet, ben ik ervan overtuigd dat uw ideeën welkom zijn bij de gemeente Amsterdam. Wat weerhoudt u deze in te dienen?

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 16:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Naast wettelijke verplichtingen zijn er goede alternatieven voor Stadslogistiek zoals benoemd in de artikelen van Carola.83. Heel veel meer dan gecentraliseerde distributiecentra zou ik op het moment niet kunnen verzinnen tenzij ik een volledig geautomatiseerd ondergronds bezorgings-systeem zou kunnen laten aanleggen ;-)

Helaas kan ik zelf weinig doen dan overtreders zonder vergunning aan te geven bij de gemeente. Zie mijn opmerking verderop met het antwoord van de Gemeente Amsterdam.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - May 9, 2017 om 09:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U kent blijkbaar een betere manier, waarom dan nog de navraag m.b.t. vergunningen?

Onze grote steden slibben dicht ... en daar zijn véél meer redenen voor dan de honderden busjes die pakjes komen brengen. Eén idee was, om slechts één besteldienst alle pakjes gecoördineerd te laten bezorgen met smalle e-busjes die een minimale parkeerplaats nodig hebben. Ik kan me ook voorstellen, dat per wijk alle pakjes worden opgeslagen en verder 'te voet' worden bezorgd. Dus inderdaad géén vergunningen meer, maar anders aanpakken.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 16:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Hansje, dit zijn inderdaad goede mogelijkheden en in lijn met huidige plannen mbt Stadslogistiek. Zie verder mijn reactie bij JANF43.

Wat betreft mijn eigen vraag heb ik een antwoord van de Gemeente Amsterdam zelf (zie verderop).

me
door mein33 - May 9, 2017 om 09:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Na het aanspreken van een chauffeur werd mij verteld dat de gemeente hiervoor vergunningen verleend!

Kan me dit bijna niet voorstellen en denk eerder dat de betreffende chauffeur u dit antwoord heeft gegeven om, zo snel als mogelijk, van u af te komen.
Eigenlijk moet u ook niet op deze site zijn met uw vraag/probleem, maar hierover informatie vragen bij Pakeerbeheer Amsterdan of bij de (wijk)politie. Dat zijn uiteindelijk de instanties die hierop de dagelijkse controle uitvoeren en zeker (zouden moeten) weten hoe het e.e.a. hieromtrend is geregeld.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 11:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit was mijn plan/volgende stap en ik was ook aan het twijfelen of die informatie correct was. Vandaar mijn vraag...

Bedankt in ieder geval! Ik ga het uitzoeken. Ookal weet ik dat ik weinig zal kunnen doen en dit een probleem is mbt stadslogisriek wat niet zo snel opgelost zal zijn. Zie opmerking van Carola hieronder.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 16:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zie verderop het antwoord van de Gemeente Amsterdam op mijn vraag

Topantwoord

Cookies
door Cookies - May 9, 2017 om 09:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 11:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Carola,

Dank voor de informatie. Ik was inderdaad op de hoogte van de problematiek en oplossingen voor stadslogisriek die door o.a. de HvA worden aangedragen!

Hopelijk wordt er door de gemeente amsterdam goed ingezet hierop, want de stad schijnt steeds drukker te worden.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 16:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat betreft mijn eigen vraag heb ik een antwoord van de Gemeente Amsterdan verderop binnen deze thread geplaatst.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2017 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u zich daaraan ergert, oftewel dat het u irriteert is jammer. Als die vervoerders midden op de weg blijven staan, hebben anderen daar weer veel last van.

En als die vrachtwagens helemaal niet komen, ontstaan er lege winkels. Ook niet handig.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 17:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1, dat u zich irriteert aan mijn irritatie zegt waarschijnlijk meer over uzelf dan over mij... Maar wellicht is het verstandiger als we dit onderwerp op een ander forum behandelen wat met de psychologie van de mens te maken heeft.

Ik raad u aan de atikelen van Carola.83 eens te lezen om te begrijpen hoe complex het probleem van Stadslogsitiek is.

Wat betreft mijn eigen vraag, hierop heb ik antwoord van de Gemeente Amsterdam gekregen. De conclusie is dat ik (en alle bewoners van Amstedam) volledig in hun recht staan om bestelbusjes en vrachtwagens die onterecht op de straat/stoep/fietspad staan, zonder ontheffing en niet op de aangewezen laad- en losplekken, aan te geven bij de gemeente zodat parkeerbeheer deze voertuigen/bestuurders een boete kan geven of zelfs kan laten wegslepen.

Het telefoonnummer hiervoor is 020-6241111. Vergeet niet een foto van de situatie te maken en van het kenteken van het voertuig.

tijger1
door tijger1 May 9, 2017 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat mij irriteert, is het verkeerde gebruik van het werkwoord irriteren, waar het zich ergeren moet zijn.

Po
door Pontiac - May 9, 2017 om 10:04
131 Antwoorden / 5 Vragen

Dat kan gebeuren als je in 020 woont. maar er is ook leven buiten de stadsgrenzen en daar gebeurt zo een voorval als dat u omschrijft ook en daar zeurt niemand!

gerbera
door gerbera May 9, 2017 om 16:23
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en buiten de stadsgrenzen blijft er, met die anderhalve auto, voldoende ruimte om er omheen te gaan. In Amsterdam is dat spelen met je leven.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 17:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zie mijn reactie op Tijger1 waarom ik denk dat u niet snapt wat de situatie is en/of waarom ik deze vraag gesteld heb.

Ik heb vaker zien gebeuren dat een moeder met bakfiets en kinderen, van de verhoogde stoep af moest, om daarna tegen het verkeer in te moeten fietsen (het was een eenrichtingsstraat), om het verkeerd geparkeerde voertuig te kunnen passeren met een levensgevaardelijke situatie tot gevolg. En achter haar nog een stroom mensen die naar hun werk of school moesten.

De keuze om in de stad te wonen heeft te maken met werk, je eigen sociale leven en andere factoren. Als alle mensen miljonair waren dan zouden we wel ergens anders wonen, dus uw argument vind ik niet zo sterk.

Een korte samenvatting nogmaals; de verkeerd geparkeerde voertuigen kunnen hiervoor een boete krijgen of weggesleep worden. Zie mijn uitleg verderop.

Po
door Pontiac May 9, 2017 om 20:02
131 Antwoorden / 5 Vragen

U is echt geirriteerd niet? een ander aanzetten tot verrader spelen dmv foto's en telefoontjes ,als je in nedelands grootste vuilnisbak wil wonen moet je ook genoegen nemen met het ongenoegen dat u hier te berde brengt .

Topantwoord

ne
door neodutchio - May 9, 2017 om 10:42
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Zolang er geen stopverbod is, is onmiddelijk laden en lossen toegestaan. En zolang een fietsstrook een onderbroken lijn heeft mag een bezorgbus daar ook gaan staan. Het is heel vervelend als u in Nederland woont, we hebben nou eenmaal 17 miljoen mensen die wel eens wat op hun huisadres laten bezorgen of die eten in de supermarkt willen halen.

In ieder geval kunt u geen bezwaar aantekenen tegen laden en lossen.

gerbera
door gerbera - May 9, 2017 om 11:38
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Weet iemand hoe dat precies zit met die vergunningen
De gemeente, af stadsdeelkantoor.

ficus
door ficus - May 9, 2017 om 11:39
147 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vermoed niet dat een vrachtauto mag parkeren op een fietspad. Laden en lossen kan wel even duren. Zo lang er klanten zijn die wel eens wat in de winkel kopen (rare mensen die klanten) dan zullen de winkels zo nu en dan wel een aangevuld moeten worden. Lege schappen zijn zo saai.

me
door mein33 - May 9, 2017 om 12:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ruubschen,

Op een "fietspad" of als zodanig herkenbare "fietsstrook" mag men niet stilstaan en dus al helemaal niet parkeren, ook niet om te laden en te lossen.

En het door u aangegeven 'sprookje' dat daar een ontheffeing of vergunning voor zou bestaat is een je reinste onzin verhaal  om van zoveelste klagende z..........d af te zijn.

ne
door neodutchio May 9, 2017 om 12:34
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Op een fietsstrook mag men wel onmiddelijk laden en lossen, op een fietspad met doorgetrokken streep zou de bezorger op de rijbaan moeten staan.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 17:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zie het antwoord van de Gemeente verderop. Alleen een ontheffing is inderdaad rechtsgeldig. Alle andere voertuigen kunnen worden verwijderd en/of een boete krijgen.

aurora1
door aurora1 - May 9, 2017 om 13:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat was de reactie van de gemeente (Cition?) toen u dit vroeg? Dit forum is niet bekend met alle parkeerregels en mogelijke bezwaarprocedures bij gemeenten, ook niet inzake verkeer en handhaving. U moet dan echt bij de betreffende gemeenten zijn.
U laat zich irriteren en dat is erg ongezond.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 17:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zie het antwoord van de Gemeente Amsterdam hieronder. U heeft gelijk dat irritatie niet gezond is, maar niets aan de situatie doen is soms nog slechter... ;-)

fa
door familyman - May 9, 2017 om 13:05
888 Antwoorden / 1 Vragen

Vraagsteller, als ik in amsterdam zou wonen, daar is het vrij druk in de stad, heeft u dus liever lege winkels en dat u ongehinderd door kan fietsen? Blij dat ik daar niet woon. Of brengt u alle pakketten op de fiets naar de winkels? Ik denk het niet.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 17:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Familyman,

Zie mijn reactie op Tijger1 waarom ik denk dat u niet snapt wat de situatie is en/of waarom ik deze vraag gesteld heb.

Ik heb vaker zien gebeuren dat een moeder met bakfiets en kinderen, van de verhoogde stoep af moest, om daarna tegen het verkeer in te moeten fietsen (het was een eenrichtingsstraat), om het verkeerd geparkeerde voertuig te kunnen passeren met een levensgevaardelijke situatie tot gevolg. En achter haar nog een stroom mensen die naar hun werk of school moesten.

De keuze om in de stad te wonen heeft te maken met werk, je eigen sociale leven en andere factoren. Als alle mensen miljonair waren dan zouden we wel ergens anders wonen, dus uw argument vind ik niet zo sterk.

Een korte samenvatting nogmaals; de verkeerd geparkeerde voertuigen kunnen hiervoor een boete krijgen of weggesleep worden. Zie mijn uitleg verderop.

tijger1
door tijger1 May 9, 2017 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ruubschen. Mag je in Amsterdam dan met een bakfiets op de stoep fietsen?

Topantwoord

r.kemperman
door r.kemperman - May 9, 2017 om 15:44
423 Antwoorden / 4 Vragen

Ontheffing dient achter de voorruit te liggen.
Niet achter de voorruit??
Dan geen ontheffing

Ru
door Ruubschen - May 9, 2017 om 17:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat betreft mijn eigen vraag, hierop heb ik antwoord van de Gemeente Amsterdam gekregen. De conclusie is dat ik (en alle bewoners van Amstedam) volledig in hun recht staan om bestelbusjes en vrachtwagens die onterecht op de straat/stoep/fietspad staan, zonder ontheffing en niet op de aangewezen laad- en losplekken, aan te geven bij de gemeente zodat parkeerbeheer deze voertuigen/bestuurders een boete kan geven of zelfs kan laten wegslepen.

Het telefoonnummer hiervoor is 020-6241111. Vergeet niet een foto van de situatie te maken en van het kenteken van het voertuig!

tijger1
door tijger1 May 9, 2017 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, ga maar lekker klikken.

Ru
door Ruubschen May 9, 2017 om 19:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal zeker mijn taak als burger serieus nemen om voor cohesie in de maatschappij te zorgen!

Voor uw begrip van het probleem:
Ik heb vaker zien gebeuren dat een moeder met bakfiets en kinderen, van een verhoogd fietspad af moest stappen, om daarna tegen het verkeer in te moeten fietsen (het was een eenrichtingsstraat), om het verkeerd geparkeerde voertuig te kunnen passeren met een levensgevaardelijke situatie tot gevolg. En achter haar nog een stroom mensen die naar hun werk of school moesten.

Cookies
door Cookies May 9, 2017 om 19:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, ik vind het volkomen terecht dat in dergelijke gevallen een melding gedaan wordt. Verkeersregels zijn er niet voor niets. Als niemand zich meer aan verkeersregels houdt, dan kunnen ze wel vervallen. Als ouder denk je je kind veilig naar school te kunnen laten gaan omdat hij/zij alleen over het fietspad moet. Maar dat 'feest' gaat niet door als fietspaden volgepakt staan met lossende chauffeurs, openstaande deuren enz. Het is tegenwoordig al druk zat op het fietspad. Hoe lang geleden is het dat jij in A'dam Centrum op de fiets gezeten hebt?

tijger1
door tijger1 May 9, 2017 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Ben er van mijn leven nog niet geweest.

Ru
door Ruubschen - May 9, 2017 om 17:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een andere oplossing zou dus zijn om gecentraliseerde distributiecentra te hebben voor alle goederen stromen zodat er minder pieken zijn, of winkeliers verplichten om gespreider hub goederen te laten bezorger ipv allemaal in de ochtend als er spits in de stad is. Of misschien een app die chauffeurs helpt om de juiste plek te vinden, want dat is geen pretje in amsterdam... Daarvan ben ik me zeker bewust.

Ondanks bovenstaande mogelijkheden is mijn conclusie dat de gemeente zelf nalatig is om voor dit groeiende probleem een oplossing te vinden. En dat is niet mijn eigen mening, maar wordt door allerlei academici en onderzoekers ondersteund.

Paola Castor
door Paola Castor - May 9, 2017 om 22:51
66 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag het aan afdeling Handhaving van de gemeente Mokum.

aurora1
door aurora1 - May 9, 2017 om 22:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als in uw straat dit vaak voorkomt kunt u allen de Gemeente (Cition) op dit probleem attenderen en vragen om vaker te komen controleren, zij het dat ergeren aan of laten irriteren door natuurlijk geen persoonlijk belang is. Als u steeds erop aan het letten bent vanuit uw woning, kunt u misschien beter een boek gaan lezen of tv gaan kijken voor de persoonlijke rust. Anders kunt u misschien bij Handhaving solliciteren?
Van mij mogen de ouders die met kinderen in bakfietsen rondrijden- of rondscheuren (of met kindjes voor- en achterop de fiets) wel een cursus veilig fietsen volgen. Ik zie ze erg vaak stunts uithalen waarbij ik me afvraag hoeveel die kinderen ze waard zijn en waarom ze hun kinderen steeds in gevaar brengen.

Ru
door Ruubschen May 10, 2017 om 02:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Haha, nee hoor. Maakt u zich niet ongerust. Ik ben docent en druk in de weer elke dag. Hierdoor heb ik genoeg andere dingen aan mijn hoofd! En ik zorg dagelijks voor een portie ontspanning. Maar af en toe merk ik dat het gewoon niet correct is wat er gebeurt. Vandaar mijn interesse om eens uit te zoeken hoe het zit. Ik heb altijd nog de optie om een andere route te gaan fietsen.

Ik fiets op allerlei verschillende tijden langs een bepaald punt in de stad en in de ochtend tussen 8:00 en 9:00 is het vaak raak (overlast van voertuigen). Later op de dag is er veel minder kans op opstoppingen. Ik heb de luxe dat ik mijn eigen ritme kan bepalen en dus weinig hinder ondervind.

Werken bij handhaving is niet aan mij besteed. Eentueel zou ik overwegen om aan de slag te gaan om de Stadslogistiek op orde te brengen via allerlei instanties, maar ik denk niet dat ik daar zo blij van ga worden. Ik ben heel blij met mijn eigen werk/vakgebied en ga liever met plezier naar mijn werk dan met onwelwillende partijen om tafel te gaan zitten. Ik hoop/gok dat er ook zonder mij een oplossing wordt gevonden door de mensen wiens taak het is om dit op te lossen.