th
door theodorusme Aug 27, 2009 om 12:23
Auto & vervoer

Wat doet de deurvergrendeling bij een ongeval?

Uit oogpunt van beveiliging sluit ik altijd alle portieren en achterklep met de centrale deurvergrendeling. Zo voorkom je beroving e.d. bij bijv. verkeerslichten.De laatste tijd is mijn vrouw het daar niet meer mee eens en ontgrendelt het protier aan haar kant. Reden: bij een ongeval kan men het portier van buiten niet openen. Ik meen dat de portieren in zo'n geval dan automatisch ontgrendelt worden. Dus maar eens geGoogled om haar daar van te overtuigen. Maar nu vind ik daar niets zinnigs over. Daarom mijn vraag: weet iemand wat er met de deurvergrendeling gebeurt bij ongevallen?

Wij rijden in een Toyota Verso Sol 1.6

11224 12 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Aug 27, 2009 om 12:40
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag thedorusse:Noodsituaties: Daar hebben ze een heel mooi stukje gereedschap voor uitgevonden: De lifehammer, schaf die maar aan voor je eigen en je vrouw, en de centrale deurvergrendeling moet je niet gebruiken tijdens een rit, niets op slot doen, is helemaal niet nodig! Ik doe het niet in ieder geval. Je vrouw heeft in dat opzicht wel gelijk!

Mvgr. Henri

stacey
door stacey - Aug 27, 2009 om 12:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Of de deurvergrendeling automatisch opgeheven wordt bij een crash weet ik niet, maar als je stevige crash maakt is kans groot dat de deur sowieso Niet meer te openen is al zou hij ontgrendeld zijn.

Ik rij met deuren op slot en raam stukje open, niet genoeg voor snelle greep door criminelen ;-) maar genoeg voor bv ontgrendel door hulpdiensten in geval van nood en heb Lifehammer in de auto.

Succes,

tdehond
door tdehond - Aug 27, 2009 om 12:53
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De deur hoort open te maken zijn na een ongeval waarbij de airbag is afgegaan of als de sleutel uit het contact is gehaald v.d. auto.

Het grootste probleem doet zich voor bij te water raken als door b.v. kortsluiting deuren en ramen niet te openen zijn.

Dan is eerder vermelde hamer een noodzaak. ( zijraam intikken)

ro
door ronny530 - Aug 27, 2009 om 13:04
2793 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi normaal gesproken zijn er in de auto crashsensoren die bij een aanrijding alle deuren en de achterklep ontgrendelen. bij verscheidene merken gaan ook de alarmlichten aan. Bij te water raken is de accu niet direct leeg en is er tijd voldoende om de ramen te openen. Een lifehammer is zeker wel aan te raden maar moet dan ook voorzien zijn van een gordelsnijder.

M.v.g. Ronny.

th
door theodorusme - Aug 27, 2009 om 13:19
111 Antwoorden / 7 Vragen

Die Lifehammer heb ik dus al jaren in onze auto.
Ik vind het ivm beroving, daar lees je toch vaak genoeg over, bij verkeerslichten in de stad en op vakantie, toch een veilig gevoel om de deuren op slot te houden. Ik ga maar eens bij Toyota informeren naar de gevolgen van een ongeval op de elektrische vergrendeling. Ik laat het resultaat hier wel weten.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 27, 2009 om 13:24
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Wellicht is de veiligste oplossing om geen waardevolle spullen naast u neer te leggen....

th
door theodorusme - Aug 27, 2009 om 13:35
111 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb inmiddels het antwoord van de Toyota dealer. Bij een aanrijding waarbij minstens 4 van de 9 airbags worden geactiveerd gaat automatisch de vergrendeling van de portieren. Bij te water raken blijft het electrisch systeem bijna 4 uren in tact en kun je zelf de portieren ontgrendelen. Met mijn opvatting van deuren op slot om beroving te voorkomen was hij het grondig eens. Ik denk dat ik mijn vrouw nu wel kan overtuigen. Zeker als ik er op wijs dat we die Lifehammer hebben voor het geval dat....

ma
door marwin - Aug 27, 2009 om 14:09
126 Antwoorden / 15 Vragen

Ik meot er niet aandenken dat de auto om welke reden in de fik vliegt en ik er niet uit zou kunnen. Dus hier de auto gewoon open en waardevolle spullen in de kofferbak of bij de voeten

vladja
door vladja - Aug 27, 2009 om 14:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De airbags gaan niet altijd af en als de deurvergrendeling
dan niet ontgrendelt heb je een probleem. Zie:

http://binnenland.nieuws.nl/455920

empyria
door empyria - Aug 27, 2009 om 15:44
504 Antwoorden / 3 Vragen

Dan doe je toch alleen in risico situaties je portieren op slot. B.v. als je in de drukke binnenstad rijdt ofzo.

th
door theodorusme - Aug 27, 2009 om 16:27
111 Antwoorden / 7 Vragen

@empyria Ik vind me nog het meest in jouw antwoord en doe dat eigenlijk ook al. Deuren op slot inde stad en niet op slot op de snelweg en zo.

ro
door ronny530 - Aug 27, 2009 om 17:52
2793 Antwoorden / 41 Vragen

Over de beveiliging van de auto is vraagsteller bij de dealer veel wijzer geworden dus de vraag is al beantwoord. Ik heb nog een tip als je je toch
 onveilig voelt in het dagelijks verkeer neem een overlevingspakket, honkbalknuppel, duikerspak, pepperspray en zo meer mee. Niet uit huis gaan is ook een optie. Dit alles is wel heel erg cynisch bedoelt maar waar maken we ons druk om. De auto is van alle veiligheidsmaatregelen voorzien maar die beginnen in sommige situatie's bij de bestuurder.

Rest my case. Ronny.