romboudianus
door romboudianus Jan 1, 2018 om 12:06
Auto & vervoer
Wat is het verschil tusschen de motorrijtuigenbelasting en de wegenbelasting? to

wat is het verschil tusschen de motorrijtuigenbelasting en de wegenbelasting? toch wel heel vreemd gesteld en vragen oproepend!!!
in de lijst met veranderingen 2018 werd een duidelijk verschil gesuggereerd tusschen motorrijtuigenbelasting en wegenbelasting... inderdaad... over dit laatste: de wegen worden met de jaren steeds drukker, dus de belastingdruk [drukte op de wegen]  is steeds stijgende..., maar dit is geen nieuwtje voor 2018.
voorwaar... een merkwaardige behandeling door de opsteller van dit item...! ooit werd de motorrijtuigenbelasting wegenbelasting genoemd. zulks... omdat er nog niet zo heel veel motorvoertuigen waren. wegen moeten aangelegd [niet aan de borst] en onderhouden. later werd er pas gesproken over MOTORRIJTUIGENbelasting. sommigen hielden en houden het hardnekkig op de oude benaming.... bij de jongere generatie wekt dit blijkbaar verwarring?

13866 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2018 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn de oliebollen of appelflappen verkeerd gevallen? Of teveel bubbeltjes op?:-))

Cookies
door Cookies - Jan 1, 2018 om 12:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het enige wat bij mij verwarring wekt, is jouw abracadabra. Neem nog even een bakkie koffie.

edrick3
door edrick3 - Jan 1, 2018 om 12:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Geen.

De motorrijtuigenbelasting (MRB)[1] is een indirecte belasting die onder meer in Nederland wordt geheven op het bezit van een motorvoertuig jonger dan 40 jaar. Het is dus een houderschapsbelasting. Een populaire benaming is wegenbelasting.
De motorrijtuigenbelasting is nu geen 'doelbelasting' meer - het geïnde bedrag wordt niet meer automatisch aan de wegen of de infrastructuur besteed. De inkomsten uit de wegenbelasting overstijgen dan ook de uitgaven aan het wegenonderhoud. Het geld gaat naar de algemene middelen, dit geldt voor het Rijk en voor de provincie. Voor de provincie zijn de 'provinciale opcenten' verreweg de belangrijkste inkomstenbron.
(Bron: Wikipedia)

Motorrijtuigenbelasting

Wellicht was het u al opgevallen dat u de termen ‘Motorrijtuigenbelasting’ en ‘Wegenbelasting’ vaak door elkaar heen gebruikt ziet worden. Deze twee termen betekenen eigenlijk precies hetzelfde, het deftigere (officiële) woord voor wegenbelasting is motorrijtuigenbelasting. Op het moment dat u het kenteken van een nieuw voertuig op uw naam hebt gezet, dan krijgt u automatisch bericht van de belastingdienst voor het betalen van motorrijtuigenbelasting.

Op de berichten die u van de belastingdienst ontvangt, zult u nooit de term ‘wegenbelasting’ aantreffen, in de loop der jaren hebben mensen deze benaming aan de te betalen belasting gegeven. De motorrijtuigenbelasting betaalt u voor het gebruik van het wegdek, met dit geld voert de overheid dus ook het onderhoud aan het wegdek (zoals het plaatsen van nieuwe stoplichten of het aanleggen van nieuwe asfaltwegen), juist omdat de bestemming van het geld het wegverkeer is, noemen mensen het vaak wegenbelasting.
(Bron)

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 1, 2018 om 12:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik voel mezelf nog jong maar de enige verwarring die ik ervaar is uw verhaaltje alhier.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 1, 2018 om 12:37
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Motorrijtuigenbelasting

Als u een motorrijtuig (personenauto, bestelauto, vrachtauto, autobus of motor) op uw naam zet, doet u gelijk aangifte voor de motorrijtuigenbelasting. Korte tijd later krijgt u automatisch een rekening met een acceptgiro toegestuurd. Daarop staat het bedrag dat u aan motorrijtuigenbelasting moet betalen. Het maakt daarbij niet uit of u met het motorrijtuig gebruikmaakt van de weg of dat deze stilstaat op privéterrein.

Zoek de verschillen.

Wegenbelasting

tenormin
door tenormin - Jan 1, 2018 om 13:35
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Leuk ding, met zijspan. U hoeft zich geen zorgen te maken over de eventuele verwarring bij jongeren hoe het genoemd wordt. Zo op uw foto te zien behoort u niet tot de jongeren. Gelukkig Nieuwjaar.

me
door mercedesbowie - Jan 1, 2018 om 14:02
6 Antwoorden / 8 Vragen

Wat zijn de mensen toch onvriendelijk tegen elkaar op deze site.
al lijken sommige vragen een beetje dom, of was er niet goed over nagedacht. Dan vind ik hatelijk antwoorden niet passen. Mensen die een ander opzettelijk vernederen, of laten merken dat ze domme vragen stellen, ongemanierde figuren. In mijn omgeving, worden deze lui tuig genoemd.
alles wat wij weten of te weten zijn gekomen, hebben we van anderen. Daarom heb ik gestudeerd maar sla mij nooit op de borst, dat ik het beter weet.
ieder volgertje zingt zoals het gebekt is. En wie wil vliegen als een vlinder, moet niet als een kraai gaan fladderen.

tdmduc
door tdmduc Jan 1, 2018 om 14:53
704 Antwoorden / 2 Vragen

"lui tuig"?

Niet mijn verzinsel maar de ts had wel iets meer zelfredzaamheid kunnen tonen door de Google-knop in te drukken i.p.v  de "vraag" hier te lanceren.

Dit kinderlijk eenvoudig te vinden antwoord had hij dus ook zelf kunnen vinden en zijn verhaal lokt dan ook dit soort reacties uit.

Helemaal op oudejaarsborreltijd waar iedereen nog alcohol in de bloedvaten heeft stromen og een kater heeft van de 10 euro die hij/zij heeft gewonnen in de Oudejaarsloterij.

tenormin
door tenormin Jan 1, 2018 om 15:51
16849 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Ik € 20,00 op een gekregen lot, is Kassa. ☼

tijger1
door tijger1 Jan 1, 2018 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mercedes. U bent compleet off topic. Maar heel fijn dat u gestudeerd hebt.

tenormin
door tenormin Jan 1, 2018 om 18:57
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@mercedesbowie, "sla me niet op de borst dat ik het beter weet"? Hum, als is een beter woord om in die context te gebruiken. En even alweer een O.T.:@tdmduc heb zelfs €50,00 'gewonnen'; weet ik veel, speel nooit in loterijen ;-)

aurora1
door aurora1 Jan 1, 2018 om 21:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Huh? U durft wel wat te zeggen en dat zelfs terwijl u gestudeerd heeft zoals u zegt.
Helaas geeft u geen antwoord of reactie op het door ts geponeerde....
Waarom zegt u dat u gestudeerd heeft? Daar begrijp ik de reden niet van tenzij het om op de borst te kloppen is. Ik dacht dat hier niemand vertelt of hij al dan niet gestudeerd heeft en welke studie dan. Maar op het voortgezet onderwijs wordt al over studenten gesproken dus dan heeft iemand ook al gestudeerd, met of zonder een diploma behalen...

En
door End66 Jan 3, 2018 om 12:47
2 Antwoorden / Vragen

@mercedesbowie: dat er onvriendelijk gereageerd wordt ben ik het van harte mee eens....... Het zijn overigens bijna altijd dezelfde mensen bij diverse onderwerpen. Zeg wel genoeg lijkt mij......

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2018 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@end66

Ook u bent off topic. Hebt u wat te klagen, dan kunt u zich tot de redactie wenden.

gerbera
door gerbera Jan 3, 2018 om 14:41
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Maar goed, om op de vraag terug te komen er is geen verschil. En hoe je het ook noemt het kost geld.

Daarom heb ik gestudeerd maar sla mij nooit op de borst,

Dat laatste hoeft ook niet, dat doet een gorilla (man) meestal en daar heeft die niet eens voor gestudeerd

jo
door joQ - Jan 3, 2018 om 12:34
23 Antwoorden / 1 Vragen

Als een motorvoertuig op uw naam staat dient u MRB te betalen! Dat gaat automatisch u krijgt een aanslag u kunt per kwartaal of automatische incasso per maand betalen. Gebruikt u het voertuig niet dan dient u te schorsen! Geen MRB maar wel kosten om te schorsen..  Dit kan via RDW-site.

u mag er dan niet mee of op rijden en dient van de openbare weg AF te zijn!,

verder succes gewenst !