ma
door marijkehummel Nov 18, 2012 om 23:48
Auto & vervoer

Wie weet waarom mijn Fox rijdend afslaat?

Juli 2012:Mijn VW Foxje haperde bij het rijden, gas bijgeven lukt niet en hij slaat af Bij herstarten blijkt er geen spanning op het contactslot noch het stuur te staan. Ik kan de sleutel omdraaien zo vaak ik wil, het slot lijkt wel dol. Ook het stuur lijkt “los te zitten”.. Volgens mij deed zelfs de rem het niet, de handrem deed het wel. Na een paar minuten start de auto wel weer.
Garage sluit schade door steenmarter uit obv metingen en zegt ivm accuzuur op de accu dat deze de oorzaak is.
Zondag de 12e jl. weer hetzelfde euvel. Garage geeft nu wisselstroomdynamo de schuld. Kunnen accu of dynamo na een paar minuten weer spontaan werken???

7757 18 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 19, 2012 om 00:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien is het een idee om eens op de sites problemcar of het volksforum te kijken of daar je vraag nog eens voor te leggen?

grindweg
door grindweg - Nov 19, 2012 om 21:14
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik denk eerder aan het hoofdstroom relais.
was bij de golf ook vaak het probleem .
het nummer op het relais was toen 109.
er zit waarschijnlijk een soldering los.

pi
door piet limburg - Nov 23, 2012 om 12:58
232 Antwoorden / 15 Vragen

De garage zegt....de garage denkt...de garage suggereert en geeft de schuld aan......enz...
De garage incasseert.............
Misschien is het hoog tijd om naar een garage te gaan met deskundige monteurs.

Succes

ma
door marijkehummel - Nov 23, 2012 om 13:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Aurora, Grindweg en PietVoncken voor jullie reacties.
De garage is een officiele VW-Dealer Piet. Er bij weglopen lost niets op..en kost extra geld en dat heb ik simpelweg niet.

Grindweg heeft me waarschijnlijk op de goede weg geholpen...

flovo
door flovo - Nov 23, 2012 om 14:45
14 Antwoorden / 0 Vragen

contactsleutel met transponder? Zo ja: die kan kapot zijn zodat de auto de ene keer wel start (of blijft lopen) en de andere keer niet.

pe
door peerb - Nov 23, 2012 om 14:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

bobines door laten meten...

pi
door piet limburg - Nov 23, 2012 om 16:18
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marijke,

Bedankt voor de reactie.

Sorry,het was niet om de VW-dealer af te kraken.Tegenwoordig heet dat WEALER hier.
Maar soms mag je wel eens twijfel hebben aan de deskundigheid van de monteurs.

Ik heb zelf in mijn leven 3 kevers en een GOLF-sprinter gereden.
De GOLF had ook ooit het probleem;Als ik de sleutel omdraaide ,,helemaal niets'' .Even later wel weer,de dag erna weer niets.
Toen nog VW garage, hebben zich weken rot gezocht.Diverse keren me van de weg gehaald,als er weer niets was.
Uiteindelijk bleek de storing in een vrij grote print onder het dashbord te zitten.Breuk of los contact,zoals GRINDWEG in die richting wijst.
We horen wel of ze het kunnen vinden.

Succes.

grindweg
door grindweg - Nov 23, 2012 om 18:58
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=flovo schreef op vrijdag 23 nov 2012, 14:45]contactsleutel met transponder? Zo ja: die kan kapot zijn zodat de auto de ene keer wel start (of blijft lopen) en de andere keer niet.

wat u zegt kan niet aan de transponder liggen.
als hij eenmaal loopt dan blijft hij lopen omdat hij al is vrijgegeven

wimmi20
door wimmi20 - Nov 24, 2012 om 03:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het is heel simpel.
U heeft een waardeloos garage advies gekregen.
De spanningsregelaar is bijna zeker kapot.
Als een accu een spanning heeft bereikt van ongeveer 13.8 volt dan schakelt een
spanningsregelaar de toevoer van stroom naar de accu uit, dit gebeurt bij draaiende motor.
Als de accuspanning iets zakt zal de regelaar weer stroom doorlaten.
Dit is een aan/uit proces.
Als de spanningsregelaar kapot is geeft de dynamo constant stroom af aan de accu, en gaat de accu door overladen zgn "koken"
Het bewijs hiervan is accuzuur op de accu.
Uw accu is waarschijnlijk al naar de knoppen.
De storing is niet alleen een accu die nu al slecht is, maar de spanningsregelaar is bijna zeker de oorzaak.

grindweg
door grindweg - Nov 24, 2012 om 18:48
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 24 nov 2012, 03:13]Het is heel simpel.
U heeft een waardeloos garage advies gekregen.
De spanningsregelaar is bijna zeker kapot.
Als een accu een spanning heeft bereikt van ongeveer 13.8 volt dan schakelt een
spanningsregelaar de toevoer van stroom naar de accu uit, dit gebeurt bij draaiende motor.
Als de accuspanning iets zakt zal de regelaar weer stroom doorlaten.
Dit is een aan/uit proces.
Als de spanningsregelaar kapot is geeft de dynamo constant stroom af aan de accu, en gaat de accu door overladen zgn "koken"
Het bewijs hiervan is accuzuur op de accu.
Uw accu is waarschijnlijk al naar de knoppen.
De storing is niet alleen een accu die nu al slecht is, maar de spanningsregelaar is bijna zeker de oorzaak.

u vertelt een verhaal waar niets van klopt .
bij deze auto een spannings regelaar die aan en uitgaat???
u beschikt op dit gebied aan een rijke geest van fantasie

wimmi20
door wimmi20 - Nov 25, 2012 om 02:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tsjah Grindweg.

Als u eerst even bij koekel had ingetypt :hoe werkt een spanningsregelaar van een auto, dan had u dit rare commentaar niet geleverd.
U heeft kennelijk geen verstand van het onderwerp.
Een spanningsregelaar heeft wel degelijk een aan/uit functie
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

quote=grindweg schreef op zaterdag 24 nov 2012, 18:48

=wimmi20 schreef op zaterdag 24 nov 2012, 03:13: Het is heel simpel.
U heeft een waardeloos garage advies gekregen.
De spanningsregelaar is bijna zeker kapot.
Als een accu een spanning heeft bereikt van ongeveer 13.8 volt dan schakelt een
spanningsregelaar de toevoer van stroom naar de accu uit, dit gebeurt bij draaiende motor.
Als de accuspanning iets zakt zal de regelaar weer stroom doorlaten.
Dit is een aan/uit proces.
Als de spanningsregelaar kapot is geeft de dynamo constant stroom af aan de accu, en gaat de accu door overladen zgn "koken"
Het bewijs hiervan is accuzuur op de accu.
Uw accu is waarschijnlijk al naar de knoppen.
De storing is niet alleen een accu die nu al slecht is, maar de spanningsregelaar is bijna zeker de oorzaak.

u vertelt een verhaal waar niets van klopt .
bij deze auto een spannings regelaar die aan en uitgaat???
u beschikt op dit gebied aan een rijke geest van fantasie

grindweg
door grindweg - Nov 25, 2012 om 09:30
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte wimmi 20

een spannings regelaar van een 12 v installatie nvoor deze fox werkt niet volgens een aan uit princiepe maar op verlaging van de of verhoging van de df aansluiting spanning
dit word geregeld door een elektronische spannings regelaar .
deze zit bij deze fox ingebouwd in de dynamo.
de werking hiervan gebeurt met o.a zener diodes.
dus niets mechanisch
bij de oude gelijkstroom dynamo spreekt men van auormaat een stroombegrenzer en een spannings regelaar.
u zou mijn schoool boeken en tecnische leergangen best mogen inzien.
maar via google kunt u ook eens proberen om te kijken bij de dynamo fabrikanyen zoals bosch en of lucas.

ro
door ron530 - Nov 25, 2012 om 11:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De laadspanning laat zich makkelijk controleren met een voltmeter, deze spanning mag niet hoger zijn dan +/_ 14 volt. Als de regelaar niet meer naar behoren werkt kan de laadspanning op lopen tot 16 a 17 volt. Gevolg accu wordt overladen en wordt gloeiend heet, de elektronica gaat overstuur en de motor stopt. De accu heeft dan geen lading meer en pas als die afgekoeld is kan er weer gestart worden. De garage kan dus een goede diagnose gesteld hebben maar het had ze gesierd om bij constatering van accuzuur ook de dynamo op laadspanning te controleren.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 25, 2012 om 16:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er hoeft eigenlijk niet gemeten te worden.
Accuzuur op de accu zegt voldoende.
Dit kan alleen als de accu een veel te grote laadstroom heeft gehad.
Bij de oudere accu's met schroefdopjes kon je het zelfs zien aan de binnenkant van het dopje.
Bij een te grote laadstroom zat er een zwarte laag op het dopje.
Dan verviel gelijk de garantie op de accu.

strongaccount
door strongaccount - Nov 27, 2012 om 07:27
4 Antwoorden / 0 Vragen

IK sluit niet uit dat je contactslot kapot is. Laat er desnoods door een andere dealer eens naar kijken. Vooral met een wat zware sleutelbos slijt dat onderdeel sneller. Succes!

grindweg
door grindweg - Nov 27, 2012 om 12:03
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zondag 25 nov 2012, 16:39]Er hoeft eigenlijk niet gemeten te worden.
Accuzuur op de accu zegt voldoende.
Dit kan alleen als de accu een veel te grote laadstroom heeft gehad.
Bij de oudere accu's met schroefdopjes kon je het zelfs zien aan de binnenkant van het dopje.
Bij een te grote laadstroom zat er een zwarte laag op het dopje.
Dan verviel gelijk de garantie op de accu.

meten is weten.
waarstaat bij ts dat er accuzuur ter zien was?
ik hoop dat ts nog eens reageert

wimmi20
door wimmi20 - Nov 27, 2012 om 12:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Grindweg,

lees de vraag nog eens goed.
In de vraag staat heel duidelijk dat er accuzuur op de accu is geconstateerd.
Dus : de accu heeft "gekookt".
Dus: is de spanningsregelaar kapot.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=grindweg schreef op dinsdag 27 nov 2012, 12:03:
=wimmi20 schreef op zondag 25 nov 2012, 16:39: Er hoeft eigenlijk niet gemeten te worden.
Accuzuur op de accu zegt voldoende.
Dit kan alleen als de accu een veel te grote laadstroom heeft gehad.
Bij de oudere accu's met schroefdopjes kon je het zelfs zien aan de binnenkant van het dopje.
Bij een te grote laadstroom zat er een zwarte laag op het dopje.
Dan verviel gelijk de garantie op de accu.

meten is weten.
waarstaat bij ts dat er accuzuur ter zien was?
ik hoop dat ts nog eens reageert

ro
door ron530 - Nov 27, 2012 om 12:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat er accuzuur op de accu aanwezig was staat in de openingsvraag. Wat Wimmi20 stelt dat er niet gemeten hoeft te worden klopt niet. Voor een juiste diagnose is meten wel degelijk nodig.