BA
door BARMANIA Aug 6, 2024 om 15:22
Auto & vervoer

Woningcorporatie aansprakelijk na diefstal bakfiets?

Goeiedag, ik weet niet of dit persee hier thuis hoort, maar nooit geschoten is altijd mis:

Vorig weekend is onze Urban Arrow bakfiets gestolen uit de garage onder ons appartementencomplex. De week ervoor is de gate (toegang voor auto's) van de garage vervangen wegens de vele storingen, en de werkzaamheden werden via een mail afgemeld. In de mail stond ook dat het gate om 17:00 op vrijdag dicht zou gaan. Dit is uiteindelijk niet gebeurd waardoor de gate nog steeds open stond en op zondagnacht is de fiets gestolen. De dinsdag erop is de gate in werking genomen, en er is verder geen communicatie geweest dat de gate tot dinsdag open zou blijven. Ik heb contact gehad met de woningcorporatie die verantwoordelijk is voor de garage, maar het lijkt er op dat ze niet willen helpen door te zeggen dat de fiets daar in eerste instantie niet eens mocht staan. Echter staat in het contract wat ik getekend heb dat op de parkeerplek een auto, of rijwiel mag staan. Kan ik de woningcorporatie aansprakelijk stellen wegens nalatigheid? Alvast bedankt.

5099 17 Rapporteer
sira
door sira - Aug 6, 2024 om 15:27
2569 Antwoorden / 24 Vragen

U moet gewoon uw eigen inboedelverzekeraar op de hoogte stellen.

Ik neem aan dat u hem op slot had staan en 2 sleutels kunt tonen, temeer omdat  de toegang niet afgesloten was.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 6, 2024 om 15:40
2282 Antwoorden / Vragen

U kunt iedereen aansprakelijk stellen die u wil, of ze dat ook aanvaarden en of eventueel een bevoegde rechter u ook in het gelijk gaat stellen is een andere vraag.

tdmduc
door tdmduc - Aug 6, 2024 om 15:44
705 Antwoorden / 2 Vragen

Nee.

Zelfs al was de "gate " gesloten.

Aansprakelijk zijn voor dit soort zaken zou het wonen onbetaalbaar maken.

Ik hoop dat de bakfiets op slot stond anders is het zwaai-zwaai geld.(verzekering betaald niet indien bakfiets niet op slot)

sira
door sira Aug 6, 2024 om 16:05
2569 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb mijn fiets in een afgesloten schuur ook altijd op slot staan en accu gaat mee het huis in.
Ze moeten dus 2x inbreken om de fiets compleet te hebben, maar er zit ook nog een grote Duitse Herder op ze te wachten ;-))

sw
door swat1500 - Aug 6, 2024 om 16:00
3866 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat u ook in dit contract kunt lezen dat de WV aansprakelijkheid voor de in algemene ruimtes gestalde goederen uitsluit.

mahadma
door mahadma - Aug 6, 2024 om 18:23
11741 Antwoorden / 52 Vragen

Zelfs al zou alles normaal zijn geweest is de woning corporatie niet aansprakelijk.

rj
door rjw - Aug 6, 2024 om 18:48
3388 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, niet aansprakelijk tenzij er in de voorwaarden uitdrukkelijk staat dat ze garanderen dat er nooit iets gestolen kan worden en als het wel het geval is zij de schade vergoeden. Nu was het dan door een defect of onderhoud aan de deur waardoor deze open stond, maar er kan net zo goed ingebroken worden dicht achter een auto naar binnen te sluipen. Dat is de meest voorkomende manier. Een verhuurder kan daar uiteraard nooit aansprakelijk voor zijn.

Iv
door Ivo W - Aug 6, 2024 om 19:49
765 Antwoorden / Vragen

Zeer kleine kans dat u de woningcorporatie aansprakelijk kunt stellen.

De werkzaamheden zijn vooraf aangekondigd en kennelijk uitgelopen. U heeft kans gehad om voor aanvang van de werkzaamheden uw goederen elders te stallen en het mag van u verwacht worden dat wanneer u denkt dat het tijd is om de goederen weer terug te brengen eerst controleert of de werkzaamheden zijn afgerond en inderdaad alles naar behoren functioneert.

Of, in het geval u gekozen heeft om de goederen (bakfiets) niet te verwijderen, had van u verwacht mogen worden dat u een degelijk slot op de fiets heeft gemonteerd en voorts is het laten staan in de wetenschap dat er aan de poort/toegangsdeur gewerkt zou worden voor uw eigen risico. Dat de werkzaamheden daarbij wat uitgelopen zijn maakt niet echt uit in dit geval.

gerbera
door gerbera - Aug 6, 2024 om 21:44
7479 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft het zelf al, de WB is verantwoordelijk voor de garage maar dat wil niet zeggen dat ze aansprakelijk zijn voor datgene wat er in staat. Ik zie dan ook niet in op welke wijze u de WB aansprakelijk kan stellen wegens nalatigheid, zij bieden u slechts een ruimte waar u uw bakfiets kunt plaatsen niet meer en niet minder. Hoe u deze beveiligd tegen diefstal is uw verantwoording ook al is de garage niet afgesloten. En aangezien bakfietsen en e-bikes een gewild artikel is, is het noodzakelijk deze goed op slot te zetten en niet alleen met het zgn ringslot op het achterwiel maar ook het voorwiel zodanig dat ze er met de achterkant op te tillen niet mee weg kunnen lopen. En zoals @sira ook al aangeeft is hij electrisch dan ook de accu verwijderen en probeer het bij uw inboedelverzekering..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 9, 2024 om 14:23
16987 Antwoorden / 202 Vragen

Wat u u wel of niet kunt dioen: Uw verzekeraar inschakelen en zie ook https://www.juridischloket.nl/

ja
door jaapsplit - Aug 9, 2024 om 14:57
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees nergens dat u de bakfiets wel op slot had staan, zo ja, en u heeft dan 2 sleutels dan kunt u het altijd bij uw eigen verzekering proberen.

john devries
door john devries - Aug 9, 2024 om 17:31
231 Antwoorden / Vragen

Nee en als je bakfiets niet op slot stond is betaald de diefstal verzekering de schade ook niet uit. Reden dat de woningcorporatie ter voorkoming van allerlei  claims niet aansprakelijk is en dat zal ongetwijfeld in de voorwaarden staan, is het feit dat je nooit kunt bewijzen dat bakfiets uit de garage gestolen is.

JMA2
door JMA2 - Aug 10, 2024 om 00:41
147 Antwoorden / 3 Vragen

Een parkeerplaats is altijd voor een auto bedoeld tenzij er een aparte clausule is voor scootmobielen en andere voertuigen. Die discussie verliest u geheid.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2024 om 10:48
7479 Antwoorden / 14 Vragen

Echter staat in het contract wat ik getekend heb dat op de parkeerplek een auto, of rijwiel mag staan.

JMA2
door JMA2 Aug 11, 2024 om 00:16
147 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerbera, sorry dat had ik gemist.

gerbera
door gerbera Aug 11, 2024 om 11:44
7479 Antwoorden / 14 Vragen

@jma2, geen ramp maar u heeft gelijk, dit verliest de TS☺

1paul
door 1paul - Aug 10, 2024 om 08:22
3347 Antwoorden / 0 Vragen

nalatigheid weet ik niet maar ben benieuwd, staat er in uw huurkontrakt afgesloten garage of niet en zo ja wat staat er nog meer bij, men kan zich beroepen op overmacht en ik vermoed zomaar dat mend at zal gaan doen..

meld dit bij uw eigen inboedelverzekering als u die heeft..

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2024 om 10:50
7479 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag, was de bakfiets verzekerd, zo ja dan dient u dit met die verzekering te regelen en niet met de inboedelverzekering.

gerbera
door gerbera - Aug 12, 2024 om 10:32
7479 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas, nu is blijkbaar ook de PC van de TS gestolen gelet op het feit dat deze totaal niet reageerd☺

BA
door BARMANIA - Aug 12, 2024 om 11:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry voor de late reaktie, ik ben een paar dagen ziek geweest. Bedankt voor jullie feedback allereerst.

De fiets was gloednieuw, een week of 2 oud. Ik was nog niet toegekomen aan het verzekeren van de fiets, aangezien er eerst een slot voor de accu op moest komen. Dat was net gebeurd.

De fiets stond wel op slot, met maar liefst 3 sloten...

Verder hebben wij geen inboedelverzekering en ons huis is een huurhuis, dus geen VVE.

In het contract staat dat op de plek of andere rijwielen geplaatst mogen worden.

Mabelle
door Mabelle Aug 13, 2024 om 09:42
641 Antwoorden / 1 Vragen

Lekker bijdehand geen inboedelverzekering. Als er brand uitbreekt of ingebroken sta je met lege handen. Nu dus ook, want de wbv gaat je fiets niet vergoeden.

gerbera
door gerbera Aug 13, 2024 om 11:01
7479 Antwoorden / 14 Vragen

Wat mij opvalt is dat u schrijft dat er nog een slot voor de accu aangebracht moest worden. Lijkt mij dat zoiets er normaal al op zit.

sira
door sira Aug 13, 2024 om 21:50
2569 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft geen inboedelverzekering? Dat is het meest onverstandige dat ik hoor en ik raad u aan deze verzekering zo spoedig mogelijk af te sluiten, want hoe gaat u dat doen als er bijv. brand uitbreekt, of waterschade, of inbraak?
De waarde van uw inboedel is altijd veel hoger dan u zelf inschat en bij een brand (dat al zeer ingrijpend is) kunt u alles kwijt zijn. Ik spreek uit ervaring

gerbera
door gerbera - Aug 13, 2024 om 09:33
7479 Antwoorden / 14 Vragen

Ik hoop dat het weer wat beter gaat met u maar dat u geen inboedelverzekering heeft verbaast mij. Dit betekend dat mocht er ooit een inbraak of iets dergelijks gepleegd worden u geen enkele vergoeding krijgt voor datgene wat gestolen is. Ook dat de bakfiets niet verzekerd is, dit wordt meestal al bij de aankoop geregeld. En  voor die paar euro's per jaar zou ik toch maar eens een verzekering overwegen. Op vergoeding door de WB hoeft u niet te rekenen.

Mabelle
door Mabelle Aug 13, 2024 om 09:44
641 Antwoorden / 1 Vragen

De nieuwe trend tegenwoordig is niks verzekeren, gewoon een crowdfunding starten. Of het nou om een inboedelverz. gaat, een reisverzekering of een begrafenisverzekering. Je hebt vast dergelijke berichten wel eens gelezen: brand gehad en gezin heeft helemaal niks meer enz.

sira
door sira Aug 14, 2024 om 14:55
2569 Antwoorden / 24 Vragen

Ik doe niet mee met die crowdfunding.