sjj
door sjj May 5, 2010 om 11:23
Computers & telefonie

Aanschaf laptop

Hallo Ik ben van plan een nieuwe laptop aan te schaffen prijs tot plus min €600,00
Heeft iemand goede ervaring met Asus of Samsung.
Acer hoef je niet mee aan te komen want heb ik zeer slechte ervaring mee zoals behuizing die afknapt na 2 jaar door constructie fout en garantie is helaas pindakaas heb er nu 2 gehad dus nooi weer.

Alvast hartelijke dank

6123 47 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Asus heeft een goede reputatie, zowel qua techniek als qua service. Samsung is iets minder degelijk.
Moest ik een laptop nodig hebben, dan zou Asus zeker op m'n shortlist staan.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

sjj

Een Samsung zou ik in elk geval niet nemen (dit merk is nogal defekt gevoelig).

Sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Toshiba, 600 euro.
Hij voldoet prima alleen na ongeveer 3,5 maand moest de harde schijf vervangen.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal wel zeer wisselend zijn, de kwaliteit van een laptop.Mijn Acer 5315 -ja, helaas- kostte destijds €500 en gaat sinds 2006 heel goed mee. Is een keer gerepareerd in garantietijd. Inmiddels is duidelijk dat deze reparatie ook zelf te doen was.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ervaring met toshiba laptops een vriend van mij heeft er een al 7 jaar ingebruik zonder problemen en mijn vrouw heeft er een nu ongeveer een jaar en is ook zeer tevreden zelf overweeg ik ook een toshiba tekopen zodra mijn vakantie geld er is.

Mijn dochter zweert bij asus die heeft ze nu ongeveer 2 jaar in gebruik.
hans

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toshiba is inderdaad ook de moeite waard. Zelf heb ik al jaren HP (business notebook), ook dat zou ik zo weer op m'n shortlist zetten.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is iemand die mijn ervaring met de als minder goed bekend staande Acer-laptop betwijfelt. Maar, ik verzeker dat het echt waar is. Het zegt natuurlijk niets over het merk Acer maar over míjn Acer-laptop. En, relativeren kan nooit kwaad.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor de reactie's

Heb zelf ook nog een compaq maar is dus zelfde als hp 1 maal wat mee gehad in garantie tijd verder prima ding.
Zoek nu een andere dus ik ga mij maar eens verdiepen in Asus Hp en Toshiba.

Allemaal bedankt voor de nuttige informatie.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vader en broer hebben nu 3 jaar een Acer, tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochters hebben een Acer, allemaal de zelfde problemen de kap van het lcd scherm scheurd bij de schanieren, en toetsen van het toetsenbord springen er spontaan af.
Het blijkt een veel voorkomend probleem te zijn helaas geeft Acer niet thuis en onderkennen het probleem.
Ze hebben in tussen tijd de schanierpunten en toetsenborden dus wel gewijzigd dus dat zegd al genoeg, maar service bij ons probleem is helaas pindakaas.
Heb zelf de toetsenborden op eigenkosten vernieuwd (imitatie model maar veel betere kwaliteit) maar kappen helaas nergens aan te komen, ja alleen bij Acer maar de prijs is zo hoog dat de kosten niet tegen een nieuwe op wegen.
Dus voor mijn hele familie geen Acer meer uit de zeer slechte ervaring die we er mee gehad hebben.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je verhaal over Acer klopt helemaal, je hoort niet anders over Acer.
Net na de garantie breekt het scharnier en dat is dusdanig duur om te repareren dat het gewoon afgelopen is.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt er nogal aan wat u precies op de laptop wilt doen.
De prestaties en compleetheid van een laptop verschilt nogal eens.

Kijk eens op kieskeurig. Daar kunt u aangeven wat u allemaal op een laptop wil hebben en kijk dan naar beste kwaliteit prijsverhouding.

U kunt in de bibliotheek ook de consumentengids en allerlei pc weekbladen inzien. misschien staat er toevallig een test in.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag mij af hoe laptops waar het scharnier van afbreekt behandeld worden. Dat hoort men er niet altijd bij. Alles is relatief. Helaas hoort men lang niet altijd alles.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op woensdag 5 mei 2010, 19:35: Ik vraag mij af hoe laptops waar het scharnier van afbreekt behandeld worden. Dat hoort men er niet altijd bij. Alles is relatief. Helaas hoort men lang niet altijd alles.

Ik kan u vertellen dat ze normaal behandeld worden, het probleem is een constructie probleem die niet voorkomt alleen in Nederland maar werelds wijd.
Andere merken hebben een degelijke constructie van schanieren en Acer heeft bij hele serie's een foute constructie toegepast waardoor op de punten waar de schanieren in de achterkap vallen het kunstof zo dun is dat deze na enige tijd knapt of scheurd helaas.
Schanieren zelf knappen niet af maar zijn fout gemonteerd in te dun materiaal.
Dus heeft niets met behandelen te maken, maar met de ondeugelijke fabrikaat van dit merk.
Google maar eens rond op internet en je staat versteld van de problemen.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sjj Dit verklaart een heleboel. Daar schoot mij te binnen dat ik ook eens een laptop met afgebroken scharnier had. Het betrof een Toschiba en er was niets fouts mee gedaan. Was een grote teleurstelling.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toshiba AMD Turion(tm) X2 Dual-Core Mobile RM 70.
Enkele jaren in bezit en geen enkele probleem mee, ook niet met de accu.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja nou je 't zegt, ik wil wel even kwijt dat de accu's van HP behoorlijk lang meegaan, dat vind ik zelf wel een belangrijk criterium. In 't begin deed ik er zo'n 5 uur mee, dat is nu na 3 jaar wel iets teruggezakt, maar niet zoals bij sommige andere merken, na 3 jaar hooguit nog een half uurtje op de accu kunnen werken. Een nieuwe laptop accu kost ook een leuke som.

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

sjj schreef op woensdag 5 mei 2010, 16:58: Mijn dochters hebben een Acer, allemaal de zelfde problemen de kap van het lcd scherm scheurd bij de schanieren, en toetsen van het toetsenbord springen er spontaan af.
Het blijkt een veel voorkomend probleem te zijn helaas geeft Acer niet thuis en onderkennen het probleem.
Ze hebben in tussen tijd de schanierpunten en toetsenborden dus wel gewijzigd dus dat zegd al genoeg, maar service bij ons probleem is helaas pindakaas.
Heb zelf de toetsenborden op eigenkosten vernieuwd (imitatie model maar veel betere kwaliteit) maar kappen helaas nergens aan te komen, ja alleen bij Acer maar de prijs is zo hoog dat de kosten niet tegen een nieuwe op wegen.
Dus voor mijn hele familie geen Acer meer uit de zeer slechte ervaring die we er mee gehad hebben.
Gebeurt met alle laptops die onzorgvuldig geopend worden.Dus ook met Medion en Toshiba.Maak het scherm in het midden voorzichtig open en duw het langzaam op de juiste stand. Mijn Acer is inmiddels 8 jaar oud en draait zonder enig probleem op XP.Melden dat Toshiba een goed merk vind terwijl je binnen een half jaar de harde schijf moet vernieuwen vind ik opmerkelijk.Bij HP heb je voor die 600 pleuro een aardige laptop

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

sjj schreef op woensdag 5 mei 2010, 19:44:
druifje01 schreef op woensdag 5 mei 2010, 19:35: Ik vraag mij af hoe laptops waar het scharnier van afbreekt behandeld worden. Dat hoort men er niet altijd bij. Alles is relatief. Helaas hoort men lang niet altijd alles.

Ik kan u vertellen dat ze normaal behandeld worden, het probleem is een constructie probleem die niet voorkomt alleen in Nederland maar werelds wijd.
Andere merken hebben een degelijke constructie van schanieren en Acer heeft bij hele serie's een foute constructie toegepast waardoor op de punten waar de schanieren in de achterkap vallen het kunstof zo dun is dat deze na enige tijd knapt of scheurd helaas Waarom schrijft u knapt met een t en scheurd met een d???

Schanieren zelf knappen niet af maar zijn fout gemonteerd in te dun materiaal.
Dus heeft niets met behandelen te maken, maar met de ondeugelijke fabrikaat van dit merk.
Google maar eens rond op internet en je staat versteld van de problemen.

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

De opmerking over voorzichtig openen en sluiten is zonder meer waar, daar sta ik geheel achter.

Zou het dan werkelijk zo zijn dat alleen de onvoorzichtige helft van de bevolking Acer koopt en dat het voorzichtige deel van de bevolking uitsluitend andere merken koopt? Nee daar geloof ik niet in.

Natuurlijk, er is altijd wel iemand die een nog werkende Acer heeft, het zou té erg zijn als ook dat niet bestaat. Maar de cijfers liegen niet. Acer (en Packard Bell) breekt relatief vaak af bij de scharnieren en dat gebeurt helaas meestal ná de garantietermijn.

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik mijn Toshiba al 6 jaar.Nooit problemen gehad met de handware of iets dergelijks.Ik heb nog nooit windows xp hoeven opnieuw te installeren.Alleen een paar update probleempjes gehad met sp2 naar sp3, maar dat probleem was snel verholpen.Mijn partner heb ik ook en Toshiba aangeraden.
Persoonlijk raad ik iedereen een Toshiba aan !

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een goede laptop in deze prijsklasse moet je eens kijken naar HP, Compaq en Dell.
Dit zijn erg goede betrouwbare laptops.
Ik gebruik zelf al ruim 2 jaar een Compaq, die ik de hele wereld meesleep, en nog nooit een enkel probleem mee gehad.
Maar koop zeker nooit een Acer, de problemen en garantieafwikkeling zijn niet te overzien.
Kijk eerst eens op internet in de div. webshops wat hun te bieden hebben, wat betreft specificaties , prijs en garantie.
De keus is groot.
Succes.

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een sony en al 6 jaar nooit geen problemen gehad wel duur maar dan heb je ook een goeie

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh nee .... nieuwsbrief-vraag alarm :(
Nou sjj, maak de borst maar nat, nu komen er nog 8 pagina's vol nuttige adviezen.

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De computermarkt schommelt behoorlijk in kwaliteit.
Je kunt dan niet zomaar afgaan op ervaringen van een oud model.
Kijk eens op kieskeurig welke ervaringen mensen hebben met een bepaalt type.

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik en mijn dochter hebben beide een Asus laptop.Die van mijn dochter is 4 jaren oud,die van mij 1 jaar.Beide werken nog prima, nog niks afgebroken of kapotgegaan.Werken beide op Wifi hier in huis.Ik heb mijn Asus bij Wehkamp gekocht omdat ik erg goede ervaringen heb met hun service en garantie.Bij defekten of storingen: meteen terugsturen en je krijgt over het algemeen vrij snel een andere apparaat.Betere garantie(als ik mijn kennissen moet geloven) dan bij veel komputershops.

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb een Asus en nooit problemen !! gehad ,heb hem al 4 jaar

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb al 2 jaar een Sony Vaio, en dit is een voortreffelijke machine, nooit geen probleem mee gehad, het draait zelfs al op Windows 7

ve
door verwijderd - May 7, 2010 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op woensdag 5 mei 2010, 19:55: @sjj Dit verklaart een heleboel. Daar schoot mij te binnen dat ik ook eens een laptop met afgebroken scharnier had. Het betrof een Toschiba en er was niets fouts mee gedaan. Was een grote teleurstelling.
Ja het kan dus met alle laptops gebeuren .Maar voor ca 90 euro is ie weer als nieuw hoor.

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

ASUS is het merk als het om degelijkheid gaat, asus gaf ook als eerste standaard 2 jaar garantie.
Maar je kunt verder moeilijk zeggen welk merk goed of slecht is, de meeste merken maken n.l. diversen type en kwaliteiten laptops. Een Compaq of HP kun je kopen voor 300 euro tot b.v. 1500 euro en dit prijs verschil zit NIET ALLEEN in de snelheid van de laptop maar ook kwaliteit van de behuizing.
De "goedkopere" typen zijn vaak geheel van kunstof.

Tip, Let bij aankoop op aluminium Frame in behuizing, deze stabiliteit draag bij aan de betrouwbaarheid van de hele laptop, Moederboard LCD scherm en behuizing zal minder geforseerd worden tijdens openen en sluiten en vervoeren.

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 08:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw vraag komt er eigenlijk op neer: Weet iemand welk merk het betrouwbaarst is?
Dat is natuurlijk moeilijk te beantwoorden. Behalve het technische aspect is er natuurlijk ook nog de factor mens/gebruik(st)er die een subjectieve (ervarings)mening over bepaalde merken kan hebben.

Ik ga in mijn antwoord enkel het technische antwoord geven, gebaseerd op een onderzoek van de amerikaanse garantieverzekeraar 'Squaretrade'. Zij hebben in noveber 2009 namelijk hun claims op garantie bekend gemaakt betreffende laptops gedurende 2 en 3-jarig gebruik.

Opm: Alle hieronder genoemde percentages moeten op 3 jaar tijd nog eens met gemiddeld 10% worden verhoogd. Dat uitvalspercentage komt door eigen toedoen, bijv. door te laten vallen, maar dat is voor alle merken in principe (min of meer) gelijk.

De puur hardwarematige uitvalspercentages bij 3 jarig gebruik zijn: Asus (15,6%) en Toshiba (15,7). Conclusie: Dit zijn volgens het onderzoek de twee betrouwbaarste merken waarbij het minst aanspraak op garantie hoeft te worden gedaan.

Het merk HP, dat hier ook al een paar maal werd aangeraden, heeft juist het grootste uitvalspercentage: 25,6%!! En Acer, dat u toch al niet meer wilde aanschaffen, doet het al niet veel beter met 23,3%...

Bron:
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf

Nog een laatste opmerking: Het uitvalspercentage zegt natuurlijk niets over de manier hoe de verschillende fabrikanten en winkeliers hun garantieclaims oplossen. Bij Dell (18,3%) bijv. komt er (voor zover ik weet) iemand aan de deur, terwijl je bij andere fabrikanten je laptop misschien moet opsturen (= verzendkosten en wachttijd) of naar de winkel moet brengen (deskundigheid personeel?). Allemaal factoren om ook mee te nemen in uw besluit.

Hopelijk geeft dit afdoende antwoord op uw vraag. Succes met de aanschaf!

Mvg,

ecomm

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 08:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou nog even door sparen en serieus een Macbook overwegen.
Zeer zelden defecten, prijs-kwaliteit verhouding prima en prima praktische software om mee te werken.
Probleem is wel, als er dan uiteindelijk iets vervangen moet worden, zoals de batterij, is dat niet goedkoop.

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ecomm: best een interessant artikel, maar ik zie daarin helaas geen onderscheid in het soort defect. Als ik een laptop met een defecte schijf (grote kans bij laptops) vergelijk met een afgebroken / scheurend scharnier, dan is het eerste een normale slijtage die te verwachten is en het tweede een defect dat je laptop total loss maakt.

Verder is het belangrijk om te weten hoe er is omgegaan met de service. Als je zoals ik een HP hebt, dat volgens dat onderzoek het slechtst zou zijn, en er is wat aan de hand, dan krijg je 'm binnen 10 werkdagen weer keurig gerepareerd terug, gehaald en gebracht. Daar hoef je bij sommige merken niet over te beginnen. Tuurlijk ben ik een beetje bevooroordeeld, maar ik wil alleen maar zeggen: ook dit onderzoek is gekleurd en geeft niet per se de werkelijkheid correct weer.

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang een Toshiba heel blijft is het een goede machine.
Alleen als die defect raakt, in de garantietijd, kun je fluiten naar garantie van Toshiba.

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klusman, zou je alleen onderbouwde reactie willen plaatsen svp?
Garantie afhandeling verloopt via de winkelier en niet via Toshiba.
Verder is het zo dat als je slachtoffer bent van grijze import, dat je dan alleen in het land van herkomst evt. aanspraak kunt maken op fabrieksgarantie. Is dat soms wat jou overkomen is?

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vooral bij het openen van een laptop komt er veel spanning op het schanier en scherm behuizing,Dat is meestal de oorzaak van het afscheuren bij goekopere laptops. Een laptop met een gebroken schanier is te reparen Dat kost je ca 90 euro.Je kan nog er steeds een monitor op aansluiten.Een gescheurde behuizing kan je ook afplakken met tape en het scherm ondersteunen om te voorkomen dat het horizontaal doorklapt.HP heeft een ander schanier sysyteem en geeft wel degelijk goede service .Fijutsi Siemens geeft ook goede service en verkoopt goede laptops.

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een dergelijke breuk betekent meestal een nieuwe display en dat kost in de regel ca. €400, hoe je aan die €90 kost is mij een raadsel. Zoek maar eens rond.

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Edwardus, over onderbouwing gesproken:

De winkelier handelt de garantie niet af, maar bemiddelt met Toshiba.
Toshiba bepaalt of iets onder de garantie valt of niet en repareert het of laat het repareren. Toshiba heeft hiervoor, door hen gecertificeerde bedrijven. Op hun site staat (stond) welke dit zijn.
Het apparaat waar ik over praat is geen grijs produkt en viel onder de nederlandse garantie.

Enige tijd geleden is er ook een "vraag" geweest over dit onderwerp.
Als deze opzoekt, vind je wel meer reacties.

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

een laptop heeft een linke en een rechte kant...als alles goed is, heeft een mens 2 handen, 1 links en 1 rechts!
Gebruik je 2 handen om de laptop open en dicht te doen, en niet met een hand links of rechts!

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de consument is het irrelevant hoe de winkelier het met de fabrikant verder afhandelt en verrekent (of niet), de consument dient zich te wenden tot de winkelier. Als deze winkelier doorverwijst naar de fabrikant, dan hoeft de consument dit niet te accepteren, maar indien deze dat wel accepteert, blijft de winkelier aansprakelijk.

Hoe de fabrikant dit verder weer wil afhandelen en verrekenen met reparatiebedrijven moet de fabrikant op zijn beurt weten, ook daar heeft de consument niks mee te maken.

ve
door verwijderd - May 8, 2010 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@robert11: gebruik die 2 handen als volgt: ene hand duwt de klep vanuit het midden omhoog terwijl de andere hand vanuit het midden de rest op de ondergrond houdt. Op die manier worden de krachten het beste verdeeld tussen de 2 scharnieren.

ve
door verwijderd - May 9, 2010 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo ik heb een van HP al 2 jaar en bevalt me prima en de prestaties zijn er ook goed van qua kleur beeld en geluid en snelheid ook

ve
door verwijderd - May 9, 2010 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op zaterdag 8 mei 2010, 12:10: Een dergelijke breuk betekent meestal een nieuwe display en dat kost in de regel ca. €400, hoe je aan die €90 kost is mij een raadsel. Zoek maar eens rond.
Dus een laptop van 339 euro heeft volgens jou een scherm van 400 euro.Nou dat zal wel dan maar als je wat verder kijkt dan je neus lang is vind je wel iemand die voor dat geld de scharnieren repareerd.Ik wel dus ook.

ve
door verwijderd - May 9, 2010 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit onderzoek blijkt dat Asus, Toshiba en Sony de minste storingen geven (De Asus het minst en daarna de Toshiba en dan de Sony). Dus mijn volgende Laptop wordt zeker een Asus. Veel succes met de aankoop!

ve
door verwijderd - May 9, 2010 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Asus heeft een stevig frame en dat maakt geheel stabiel en minder storings gevoelig.

Prima Laptops

ve
door verwijderd - May 9, 2010 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik sinds 2007 een Toshiba laptop. Deze gebruik ik zeer intensief en ga er erg ruig mee om. Ik til hem aan de klep op, laat hem vallen, eet en drink boven het toetsenbord etc. Het enige probleem was mijn spatietoets, maar dat heb ik zelf kunnen verhelpen. Daarom nu voor de heb een netbook van Toshiba gekocht.

ve
door verwijderd - May 9, 2010 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn Acer heeft nooit problemen vertoond, tot ik deze zelf liet vallen. Scharnier afgebroken, barst in onderliggend scherm. Inderdaad reparatie heel duur. Toch maar nieuwe gekocht. (ASUS) En de kaoptte weggegooid ?? Nee, iemand heeft scherm c.q. deksel netjes verwijderd, V.G.A. kabel er aan naar de TV en nu heb ik een toetsenbord en een heel grootscherm als 2e pc. Zo kan het ook. Groet B.