pi
door pieter1234_4829193 Jul 24, 2011 om 21:23
Computers & telefonie

Abonnement Telfort afgewezen

Op 30 juni 2011 heb ik een abonnement bij Telfort besteld. Direct (dus binnen zeg.. één minuut) werd onder orderstatus de volgende melding zichtbaar:

"Wij hebben uw aanvraag voor een abonnement van Telfort ontvangen. Voordat wij kunnen overgaan tot acceptatie, wordt conform artikel 2.5 van de algemene voorwaarden op basis van de door u verstrekte persoonlijke gegevens een risico-analyse uitgevoerd. Op basis van gegevens die verstrekt zijn door externe bronnen heeft Telfort besloten uw aanvraag niet te accepteren. etc... etc..."

Gezien de snelheid waarmee de melding verscheen (direct) lijkt me het onwaarschijnlijk dat er daadwerkelijk uitgebreid onderzoek is gedaan. Er is bovendien geen enkele reden waarom ik een bovengemiddeld hoog 'risico' zou zijn. Op internet zijn er meerdere mensen met exact hetzelfde probleem. Ik vermoedt dan ook dat het gaat om het volgende: mobiel internet dat is besteld vóór 1 juli is nog echt onbeperkt, hierna zijn er (vrij strenge) datalimieten ingevoerd hetgeen voor Telfort veel goedkoper is. Telfort gebruikt nu deze bepaling in hun algemene voorwaarden om klanten te dwingen een nieuw abonnement af te sluiten mét datalimiet (en hoge kosten als deze wordt overschreden). Het zonder goede reden weigeren van het voldoen aan een gesloten overeenkomst lijkt mij onwettig.

Ik zou graag het abonnement en de telefoon, zoals besteld, alsnog ontvangen. De helpdesk stuurt mij van het kastje naar de muur. Welke stappen kan ik ondernemen?

Alvast hartelijk dank!

2485 4 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jul 24, 2011 om 21:45
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt een bedrijf niet verplichten een overeenkomst met u aan te gaan. Gezien de aard van de weigering kunt u hen wel dwingend verzoeken bekend te maken waarom u als klant bent geweigerd. Aan de weigering mogen immers geen discriminerende motieven ten grondslag liggen.
Aan de helpdesk heeft u niets. Blijft over het sturen van een aangetekende brief met daarin uiteraard de aankondiging van het nemen van rechtsmaatregelen als men niet reageert.
Ik moet u wel waarschuwen dat de kosten van een dergelijke rechtsgang aardig kunnen oplopen.

stacey
door stacey - Jul 24, 2011 om 21:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Het zonder goede reden weigeren van het voldoen aan een gesloten overeenkomst lijkt mij onwettig.--

Niets onwettigs aan, als ze jou om wat voor reden dan ook - en daar hoeven ze verder ook geen tekst en uitleg over te geven - Niet als klant willen dan is dat hun goed recht en heb je gewoon pech..............

Ze zijn Niet en Nooit verplicht iemand als klant aan te nemen.............

..
door ... - Jul 24, 2011 om 22:15
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ze weigeren vaak op de volgende redenen;

1 er is een wanbetaler met zelfde of vrijwel zelfde naam.

2 postcode, U gaf een adres op met een verleden van vorige bewoner.

Maar probeer eens een Telfort winkel, die vind je online en als je daar geweigerd word kun je gelijk vragen waarom omdat er wel vaker dingen fout gaan.
Zij hebben toegang tot de reden die ze nu niet geven.
Dan zien ze of ze wel de juiste persoon weigerden.

Maar ook een ooit probleem met KPN of andere dochter van deze groep kan voldoende zijn om te weigeren.
Telefoon, internet of Digitenne werken namelijk sterk samen.

pi
door pieter1234_4829193 - Jul 24, 2011 om 22:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank! Heeft waarschijnlijk dus niets te maken met het al dan niet aanwezig zijn van een datalimiet in mijn abonnement.

Ik lees dat Telfort al langer en om onduidelijke redenen mensen afwijst. Zal wel een algoritme achter zitten dat het aantal wanbetalers per postcode telt oid. Vind het vreemd dat een bedrijf op deze manier met zijn (potentiele) klanten omgaat.

Zal het hier melden wanneer mijn afwijzen ongedaan wordt gemaakt. Anders is het voor mij definitief finito met Telfort.

Hartelijk dank!