blackjes
door blackjes Sep 1, 2012 om 21:59
Computers & telefonie

ACCU OF VOEDINGSADAPTER??

De accu van mijn Medion laptop laadt niet meer op. Als ie een tijdje is uitgeweest, dan laadt hij ongeveer een halve minuut op en stopt hij met laden. Alleen op de voeding doet hij het ook maar even. Nu is mijn vraag: ligt het aan de accu of aan de voedingsadapter en hoe kan ik dit controleren??

2886 5 Rapporteer

gsm
door gsm - Sep 1, 2012 om 22:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als de laptop gewoon op de adapter kan werken, terwijl eerst de oplaadbare batterij is verwijderd, dan is de adapter in orde.

Oplaadbare Li-ion batterijen kunnen na ruim een jaar al defect zijn als ze nooit belast werden (door regelmatig een keer zonder stroomadapter te werken) en altijd in de laptop zitten. In de laptop is het vrij warm en dat is slecht voor de oplaadbare Li-ion batterij.

Als de laptop erg warm wordt dan het uitblaasrooster, waaruit de warme lucht naar buiten komt, met lucht schoonblazen. Gebruik een busje met samengeperste lucht of een fietspomp met slang om daarmee van buitenaf in het rooster te blazen en zo stof te verwijderen.

blackjes
door blackjes - Sep 2, 2012 om 11:42
141 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb de batterij verwijderd en de laptop werkt alleen op de voedingsadapter. Dit doet hij echter enkele minuten en stopt dan. Dus zal het aan de adapter liggen, denk je??

hk_mr308
door hk_mr308 - Sep 2, 2012 om 12:16
146 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=blackjes schreef op zondag 2 sep 2012, 11:42]Ik heb de batterij verwijderd en de laptop werkt alleen op de voedingsadapter. Dit doet hij echter enkele minuten en stopt dan. Dus zal het aan de adapter liggen, denk je??

Ja kan, misschien dat de adapter ook niet een goede constante spanning kan geven, of te weinig kracht heeft, als je laptop dan meer vermogen wilt omdat de proc en videokaart willen gaan rekenen dan kan hij uitvallen, maar het kan ook een warmte probleem zijn in de laptop en dan moet je hem schoonmaken zoals GSM al zei.

Probeer anders even in computer winkel of ze een universele adapter ( of een originele natuurlijk ) aan de laptop willen hangen, als de laptop dan wel blijft werken kun je die gelijk kopen, valt hij dan nog uit dan is het iets anders,

gsm
door gsm - Sep 2, 2012 om 21:22
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=blackjes schreef op zondag 2 sep 2012, 11:42]Ik heb de batterij verwijderd en de laptop werkt alleen op de voedingsadapter. Dit doet hij echter enkele minuten en stopt dan. Dus zal het aan de adapter liggen, denk je??
Met zekerheid kun je zoiets niet zeggen, maar in de winkel kunnen ze inderdaad de laptop een poos aan een universele adapter hangen. Zo'n adapter van rond de 100 Watt kost tegenwoordig ongeveer €40,-
Let op de stroomsterkte aanduiding op de oude en de nieuwe adapter. De nieuwe moet minstens evenveel stroom kunnen leveren als de oude adapter.

Het probleem kan theoretisch ook nog in de laptop zitten, wanneer de processor bijvoorbeeld slecht gekoeld wordt en daardoor al heel snel te warm kan worden. In een goede computerwinkel kunnen ze dat wel beoordelen.

blackjes
door blackjes - Sep 2, 2012 om 21:39
141 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ga inderdaad morgen eerst maar eens naar een computerzaak, zoals jullie ook aanbevelen.Maar volgens mij zit het in de adapter. Die wordt namelijk gloeiend heet en aan de roosters van de laptop voel ik geen enkele warmte.
Ik ga nu eerst op vakantie en breng jullie daarna op de hoogte.
In ieder geval voor nu vast bedankt.

Groetjes,

Blackjes