ADSL Extra Internet van Online gaat over op "nieuw" netwerk
Wat ik wil vragen is of er meer mensen zijn met het volgende probleem:
Begin juli kreeg ik een brief van Online waarin stond dat ik op 3 augustus op hun nieuwe netwerk zou worden aangesloten. Dit zou betekenen dat ik -in de toekomst- snelheden van 200Mb/s zou kunnen halen.
Ik dacht: mooi, doe maar, want mijn huidige ADSL Extra abonnement is 20Mb/s (16Mb/s in de praktijk).
Deze snelheid is net goed genoeg voor mijn huidige gebruik (beetje surfen, thuiswerken en af en toe online TV kijken, soms op meerdere apparaten tegelijkertijd). Een wat hogere snelheid zou welkom zijn.
Wat blijkt: na het aansluiten op het nieuwe netwerk is mijn snelheid teruggegaan van 16Mb/s naar rond de 10. Ruim 1/3 minder dus. Dit is voor mij nu te langzaam: haperende online TV. Thuiswerken is erg traag geworden.
Toen maar even contact opgenomen met hun helpdesk. Na 3x doorverbonden te zijn en ruim een uur praten als Brugman is dit hun verhaal:
De oude aansluitingen maakten gebruik van het France Telecom netwerk (Online was ooit het Franse Wanadoo). Dit netwerk kon redelijke snelheden bieden. Het contract met France Telecom eindigt door de overname van Online door CanalDigitaal. Iedereen die op dit netwerk is aangesloten moet nu worden overgezet naar hun "nieuwe" netwerk. Dit "nieuwe" netwerk blijkt het enigszins verouderde ADSL netwerk van KPN te zijn. Volgens Online kan KPN niet overal meer dan 10Mb/s garanderen. Helpdesk: "Het is allemaal de schuld van KPN, niet van ons".
Ik heb "geluk" dat ik in de praktijk 10Mb/s haal, want volgens hun meting zou het zelfs maar 7Mb/s moeten zijn.
Volgens Online zal dit 1% van hun klanten overkomen (dit zijn +/- 3000 klanten). Volgens de helpdesk is dit van te voren ingecalculeerd. Voor deze klanten is een "coulance" regeling van toepassing: zij mogen gratis hun abonnement opzeggen als ze meer dan 30% in snelheid achteruit gaan. Bij 27% heb je dus pech.
De helpdesk kon mijn probleem niet oplossen en adviseerde mij om dan maar over te stappen op een (veel duurder) abonnement bij Ziggo. Geen compensatie uiteraard. Wel de mogelijkheid om gratis op te zeggen.
Wat mij enorm stoort is dat over de mogelijke halvering (of zelfs meer) van de snelheid met geen woord in de brief wordt gerept. Het is één hosanna verhaal: het wordt allemaal beter voor u.
Ik vind dat er sprake is van misleiding. Online had op tijd met een een eerlijk verhaal moeten komen over deze forse snelheidvermindering.
Voor een véél slechter product betaal je ook nog eens veel te veel, want de prijs gaat maar met 6% omlaag.
Wat ik zou willen is dat Online zijn klanten alsnog ondubbelzinnig informeert over een mogelijk forse snelheidsverlaging. Het liefst de klanten die dit aangaat. Volgens de helpdesk zijn ze daartoe niet bereid. Wat ik al zei: die 1% is gewoon ingecalculeerd.
Wat ik zou willen is dat ze alsnog gedwongen worden om hun klanten eerlijk te informeren. Ik wil nu een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt. Misschien kan VARA Kassa hier ook een rol in spelen. Maar dat heeft m.i. alleen zin als meer gedupeerde klanten hetzelfde doen. Wie doet er mee?
Vergeet niet uw internet snelheid een keertje met bijv. speedtest.nl te testen.
Topantwoord
@TIJGER: Met KPN heb ik nooit iets te maken gehad, alleen met Online. Bij Online had ik een 20Mb/s abonnement waarmee ik gegarandeerd 16Mb/s haalde (in de praktijk door meting bevestigd).
Ik snap niet op wie "Dus een compleet onzin verhaal" betrekking heeft. Ik vermoed op Online.
Wat tijger1 zegt is dat in beide gevallen het signaal over het koper van KPN binnenkomt, en dat het snelheidsverschil dus niet daardoor veroorzaakt kan worden. Het klinkt mij ook als een onwaarschijnlijk verhaal in de oren. Maar als ze om wat voor reden niet meer de gewenste snelheid kunnen leveren, en dat is niet acceptabel voor u, dan zit er weinig anders in dan overstappen naar het snellere en duurdere Ziggo. Er zijn wel meer mensen die dat probleem hebben.
@DUIMENGE: Inderdaad is het hetzelfde koper. Het technische verhaal wat erachter zit interesseert me eigenlijk niet zo. Feit is dat de snelheid gisteren gemeten (en jarenlang daarvoor) nog 16Mb/s was en sinds het omzetten van een stekertje 10Mb/s.
Je hebt nu dus een ADSL verbinding en dat nieuwe netwerk (tot 100Mb/s) maakt gebruik van een VDSL verbinding.
Via dit tooltje https://netco-fpi-info.fourstack.nl kun je checken of je gebruik kunt maken van een VDSL verbinding en kun je ook zien welke snelheid je kunt halen.
Wat ook niet onbelangrijk is, is welk modem je nu gebruikt. Is dit nog een ADSL modem of heb je al een VDSL modem?
Groet, Dirck
Het gaat er om dat Online schermt met het verhaal dat het de schuld is van KPN. En dat is dus onzin.
@ferdinandi, dan snap ik niet dat u een compleet onzin verhaal met een top antwoord beloond. Louter omdat u het er niet mee eens blijkt te zijn. Vreemd!
OT
Dat Topantwoord mag wat mij betreft wel afgeschaft worden. In de praktijk blijkt dat het plusje nogal eens wordt aangezien voor uitklappen (om een reactie te geven).
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer