Fe
door FerdinandJe Aug 3, 2016 om 22:08
Computers & telefonie
ADSL Extra Internet van Online gaat over op "nieuw" netwerk

Wat ik wil vragen is of er meer mensen zijn met het volgende probleem:

Begin juli kreeg ik een brief van Online waarin stond dat ik op 3 augustus op hun nieuwe netwerk zou worden aangesloten. Dit zou betekenen dat ik -in de toekomst- snelheden van 200Mb/s zou kunnen halen.

Ik dacht: mooi, doe maar, want mijn huidige ADSL Extra abonnement is 20Mb/s (16Mb/s in de praktijk).
Deze snelheid is net goed genoeg voor mijn huidige gebruik (beetje surfen, thuiswerken en af en toe online TV kijken, soms op meerdere apparaten tegelijkertijd). Een wat hogere snelheid zou welkom zijn.

Wat blijkt: na het aansluiten op het nieuwe netwerk is mijn snelheid teruggegaan van 16Mb/s naar rond de 10. Ruim 1/3 minder dus. Dit is voor mij nu te langzaam: haperende online TV. Thuiswerken is erg traag geworden.

Toen maar even contact opgenomen met hun helpdesk. Na 3x doorverbonden te zijn en ruim een uur praten als Brugman is dit hun verhaal:
De oude aansluitingen maakten gebruik van het France Telecom netwerk (Online was ooit het Franse Wanadoo). Dit netwerk kon redelijke snelheden bieden. Het contract met France Telecom eindigt door de overname van Online door CanalDigitaal. Iedereen die op dit netwerk is aangesloten moet nu worden overgezet naar hun "nieuwe" netwerk. Dit "nieuwe" netwerk blijkt het enigszins verouderde ADSL netwerk van KPN te zijn. Volgens Online kan KPN niet overal meer dan 10Mb/s garanderen. Helpdesk: "Het is allemaal de schuld van KPN, niet van ons".
Ik heb "geluk" dat ik in de praktijk 10Mb/s haal, want volgens hun meting zou het zelfs maar 7Mb/s moeten zijn.

Volgens Online zal dit 1% van hun klanten overkomen (dit zijn +/- 3000 klanten). Volgens de helpdesk is dit van te voren ingecalculeerd. Voor deze klanten is een "coulance" regeling van toepassing: zij mogen gratis hun abonnement opzeggen als ze meer dan 30% in snelheid achteruit gaan. Bij 27% heb je dus pech.
De helpdesk kon mijn probleem niet oplossen en adviseerde mij om dan maar over te stappen op een (veel duurder) abonnement bij Ziggo. Geen compensatie uiteraard. Wel de mogelijkheid om gratis op te zeggen.

Wat mij enorm stoort is dat over de mogelijke halvering (of zelfs meer) van de snelheid met geen woord in de brief wordt gerept. Het is één hosanna verhaal: het wordt allemaal beter voor u.

Ik vind dat er sprake is van misleiding. Online had op tijd met een een eerlijk verhaal moeten komen over deze forse snelheidvermindering.
Voor een véél slechter product betaal je ook nog eens veel te veel, want de prijs gaat maar met 6% omlaag.

Wat ik zou willen is dat Online zijn klanten alsnog ondubbelzinnig informeert over een mogelijk forse snelheidsverlaging. Het liefst de klanten die dit aangaat. Volgens de helpdesk zijn ze daartoe niet bereid. Wat ik al zei: die 1% is gewoon ingecalculeerd.
Wat ik zou willen is dat ze alsnog gedwongen worden om hun klanten eerlijk te informeren. Ik wil nu een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt. Misschien kan VARA Kassa hier ook een rol in spelen. Maar dat heeft m.i. alleen zin als meer gedupeerde klanten hetzelfde doen. Wie doet er mee?

Vergeet niet uw internet snelheid een keertje met bijv. speedtest.nl te testen.

3911 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2016 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als KPN bij u niet meer dan 10 Mb kan garanderen, kon Online dat ook niet. Dus een compleet onzin verhaal.

En Online is al ern flinke tijd van CD.

Fe
door FerdinandJe - Aug 3, 2016 om 22:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

@TIJGER: Met KPN heb ik nooit iets te maken gehad, alleen met Online. Bij Online had ik een 20Mb/s abonnement waarmee ik gegarandeerd 16Mb/s haalde (in de praktijk door meting bevestigd).
Ik snap niet op wie "Dus een compleet onzin verhaal" betrekking heeft. Ik vermoed op Online.

diumenge
door diumenge - Aug 3, 2016 om 22:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat tijger1 zegt is dat in beide gevallen het signaal over het koper van KPN binnenkomt, en dat het snelheidsverschil dus niet daardoor veroorzaakt kan worden. Het klinkt mij ook als een onwaarschijnlijk verhaal in de oren. Maar als ze om wat voor reden niet meer de gewenste snelheid kunnen leveren, en dat is niet acceptabel voor u, dan zit er weinig anders in dan overstappen naar het snellere en duurdere Ziggo. Er zijn wel meer mensen die dat probleem hebben.

Fe
door FerdinandJe - Aug 3, 2016 om 22:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

@DUIMENGE: Inderdaad is het hetzelfde koper. Het technische verhaal wat erachter zit interesseert me eigenlijk niet zo. Feit is dat de snelheid gisteren gemeten (en jarenlang daarvoor) nog 16Mb/s was en sinds het omzetten van een stekertje 10Mb/s.

dirck
door dirck - Aug 3, 2016 om 23:28
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Je hebt nu dus een ADSL verbinding en dat nieuwe netwerk (tot 100Mb/s) maakt gebruik van een VDSL verbinding.
Via dit tooltje https://netco-fpi-info.fourstack.nl kun je checken of je gebruik kunt maken van een VDSL verbinding en kun je ook zien welke snelheid je kunt halen.

Wat ook niet onbelangrijk is, is welk modem je nu gebruikt. Is dit nog een ADSL modem of heb je al een VDSL modem?

Groet, Dirck

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 00:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat er om dat Online schermt met het verhaal dat het de schuld is van KPN. En dat is dus onzin.

tenormin
door tenormin - Aug 4, 2016 om 05:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@ferdinandi, dan snap ik niet dat u een compleet onzin verhaal met een top antwoord beloond. Louter omdat u het er niet mee eens blijkt te zijn. Vreemd!

reflecs
door reflecs - Aug 4, 2016 om 09:46
1859 Antwoorden / 4 Vragen

OT
Dat Topantwoord mag wat mij betreft wel afgeschaft worden. In de praktijk blijkt dat het plusje nogal eens wordt aangezien voor uitklappen (om een reactie te geven).

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het was natuurlijk wel een "Topantwoord". :-))

reflecs
door reflecs Aug 4, 2016 om 10:56
1859 Antwoorden / 4 Vragen

OK ;)