se
door sergehansen May 24, 2006 om 17:39
Computers & telefonie

Adsl valt weg

k heb sinds een paar weken een nieuwbouwhuis met op de eerste etage en op de begane grond een kpn aansluiting. Op de eerste etage is mijn computer aangesloten op de begane grond de telefoon. Alles werkt perfect toto ik gebeld word want dan valt de internet verbinding weg tot er niet meer gebeld wordt???

Hoe los ik dit op

712 5 Rapporteer

freya
door freya - May 24, 2006 om 17:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo sergehansen,

Mag ik vragen wie de ADSL aansluiting heeft aangelegd? Is alles wel volgens de voorschriften aangesloten?

Het lijkt er op alsof de splitter boven bij de computer is aangesloten. Dat is niet volgens de regels!

De splitter dient aangesloten te worden op de plek waar de telefoonkabel het huis binnenkomt. (het ISRA-punt) De splitter heeft een ingang, een ADSL-uitgang en een telefoonuitgang.

De kabel van het ISRA-punt wordt aangesloten op de ingang, alle telefoons in huis worden aangesloten op de telefoonuitgang en het ADSL modem/router wordt aangesloten op de ADSL-uitgang.

Controleer dus eerst of het op deze wijze is aangesloten.

m.vr.gr. Freya

ikbenik
door ikbenik - May 24, 2006 om 18:44
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Zoals freya al aangaf zit de splitter op de verkeerde plaats.
Dat de internetverbinding uitvalt als je belt is een veiligheidsmaatregel.
Nu dat de snelheden verhoogd zijn loop je kans dat het gepiep je gehoor naar de knoppen helpt.
Daarom wordt de internetverbinding verbroken (voor de oplettende lezers, voor de omschakeling
van ADSL naar ADSL2 was dat niet het geval, toen hoorde je het gepiep.)

se
door sergehansen - May 24, 2006 om 20:38
5 Antwoorden / 19 Vragen

Het probleem is dat de modem boven staat (1e etage) naast de computer en naast de kpn aansluiting. De isra box zit in de meterkast op de begane grond. Dan moet ik een kabel vanuit mijn meterkast naar boven trekken??? dat was nou juist niet de bedoeling. Is er echt geen ander mogelijkheid?

freya
door freya - May 24, 2006 om 21:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou inderdaad eigenlijk een aparte kabel van beneden naar bovern moeten trekken. Er is echter een andere oplossing, die ik zelf óók gebruik.

De telefoonkabel die in huis ligt heeft vier aders. Voor de telefoon heb je er eigenlijk maar twee nodig. Van de kabel die het huis binnenkomt worden er waarschijnlijk maar twee (rood en blauw) aangesloten op de bovenste twee aansluitingen van de telefoondoos. (a en b contact) De onderste twee aansluitingen kun je dus gebruiken om het ADSL-signaal van beneden naar boven te brengen. Je hoeft dan dus géén extra kabels te trekken.

Let wel op dat van alle aangesloten telefoons de onderste twee aansluitingen niet gebruikt mogen worden. Dus alle stekkers van de aangesloten telefoons evwn openschroeven en de eventuele aangesloten draden aan de onderste contacten losnemen. (en eventueel isoleren) (deze aansluitingen zijn niet nodig voor het goed funktioneren van de telefoon) Ook alle telefooncontactdozen even nalopen of er geen doorschakelingen zijn gemaakt tussen de bovenste contacten en de onderste contacten.

De aansluitingen van de splitter in de meterkast zijn dan:

  1. Draden van het ISRA-punt aansluiten op de ingang van de splitter.

  2. De telefoonaansluiting van de splitter aansluiten op de bovenste twee aansluitingen van de telefoondoos.

  3. De ADSL-aansluiting van de splitter aansluiten op de onderste twee aansluitingen van de telefoondoos.

Je kunt nu boven in de computerkamer het modem aansluiten op de onderste twee aansluitingen van de telefoondoos.

Op deze manier werkt het bij mij al heel lang en probleemloos.

Freya

gsm
door gsm - May 24, 2006 om 21:17
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De kabel naar boven heeft twee x twee = vier draden.

Bij het ISRA punt de splitter aansluiten (lijn):
Het ADSL signaal heeft twee draden nodig en de telefoon ook twee.
Sluit dus blauw en rood aan op de middelste twee contacten van het vierkante stekkertje en gebruik die voor de telefoon.
Sluit de andere twee draadjes aan op de middelste twee contacten van nog een vierkant stekkertje en zet daar het DSL signaal op.

Boven de zaak weer splitsen en respectievelijk op de telefoon(s) en de ADSL apparatuur aan sluiten.

Hou wel rekening met mogelijk kwaliteits of snelheidsverlies voor de ADSL verbinding.

groet,
GSM