ga
door gawdec81257 Nov 2, 2006 om 17:06
Computers & telefonie

Afkoop van lijfrenteverzekering...,

Hallo allemaal?

zoals eerder aangegeven over het afkopen van mijn verzekering

heb ik het volgende te vermelden. Ik ben begonnen met sparen in de maand juni 2002. Ik heb dus 51mnd premie afgestaan.

elke mnd €64,00 . Als de afkoopwaaede meer dan €1.134,- bedraagt zal de verzekerings maatschappij een deel reserveren. Als de som van de in aftrek genomen premies hoger is dan de afkoopwaarde zijn ze verplicht 52% over de som van de betaalde premies in te houden en 20% over de afkoopwaarde.Maar indien de afkoopwaarde hoger ligt dan de som van de betaalde aftrekbare premies zijn ze ook verplicht 52% en 20% van de afkoopwaarde in te houden. Het kan dus zijndat ik helemaal niets uitgekeerd krijgt. Klopt dit verhaaltje van de verzekeringsmaarschappij, en wat kan ik eraan doen om het tegendeel te bewijzen.Graag deskundig advies. Groetjes van Georgine.

2427 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 2, 2006 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Betreft;

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=674&qid=212139

ve
door verwijderd - Nov 2, 2006 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Georgine,

Het antwoord is al gegeven, maar het staat in de categorie; Computers & Internet -> ADSL... heb ik zelf geen lijfrente op.

Wil je dit de volgende keer in het juiste hokje plaatsen? Dank.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Georgine,

Het antwoord (de voorbeeldbrief) dat in jouw eerdere vraag gegeven is, is wel juist, maar gaat voorbij (omdat dat bij die vraag niet duidelijk was) dat het een lijfrenteverzekering betreft.

Afkoop daarvan is beslist ongunstig. Enerzijds omdat je 52% IB betaalt over alle premies sinds de start van de polis en anderzijds omdat er 20% revisierente wordt geheven op de afkoopwaarde.

Jouw verzekeraar heeft beslist gelijk, helaas.

Reken even mee wat er gebeurt als je afkoopt, met als voorbeeld dat jouw polis nu € 2.000 waard is:

Premies 51 x 64 euro = € 3.264. Hierover 52% belasting = € 1.697.

Dan 20% revisierente over de afkoopwaarde: 20% x 2.000 = € 400.

Samen houdt de maatschappij dus € 2.097 in. Oftewel, als je tot afkoop overgaat, moet jij de verzekeraar € 97 betalen!!! De afkoopwaarde (het geld dat jij krijgt) is immers 2.000 euro. Mocht de afkoopwaarde nog lager liggen, dan betaal jij aan de maatschappij dus alleen maar meer.

Je kunt niet om deze regels heen als je de polis wilt afkopen. Je kunt de maatschappij verzoeken om de polis premievrij te maken. Dan betaal je geen premie meer, maar dan blijft de maatschappij wel haar kosten onttrekken aan de poliswaarde. Zodoende loopt de polis langzaam leeg en raak je op den duur de inleg (tot op heden € 3.264) alsnog kwijt.

Het lijkt mij raadzamer om eens met de maatschappij te gaan praten over de beleggingsresultaten in jouw polis, dan zomaar aan te nemen dat je bedonderd wordt door ze, op basis van de nieuwsberichten.

Afkopen is zonde geld en premievrij maken op den duur ook. Bovendien geniet je bij een lijfrente nog premieaftrek voor de inkomstenbelasting, dus dat zal de pijn sowieso enigszins verzachten.

Ik (fiscalist van beroep) zou de polis door laten lopen. Wellicht dat je kunt verzoeken om de premie te verlagen (bijv. 25 per maand).

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorzover mij bekend kunnen lijfrentepolissen tegen maandpremie al geruime tijd (15 jaar) niet meer worden afgekocht. In uw geval vanaf 2002 mag de verzekeraar dus geen afkoop uitvoeren vanwege de gewijzigde wetgeving.
Los daarvan moeten de meeste kosten in de eerste 10-15 jaar worden geboekt en bij afkoop binnen korte tijd wordt een groot ten uwen laste gebracht.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 01:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tonnieboy,

Het kan wel, maar alleen op straffe van bovengenoemde uitleg. De 15 jaar waarover jij spreekt is de verstreken tijd sinds de invoering van de 20% revisierente (1991).

Groet, C.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeer recent heb ik bij Centraal Beheer verzocht om afkoop van een lijfrentepolis, omdat ik andere spaarpotjes al heb opgesoupeerd en er werd mij toen verwezen naar de wetswijziging waardoor afkoop niet meer mogelijk zou zijn.
Cannacampo weet jij waar ik die wetgeving op lijfrentepolissen kan vinden zodat ik een en ander nog eens kan checken. Momenteel heb ik namelijk offertes voor een 2e hypotheek aangevraagd en als ik die extra kosten kan voorkomen door afkoop van de lijfrentepolis dan scheelt me dat extra lasten.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry vinkje vergeten

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Tonnieboy,

Dat afkoop mogelijk is blijkt uit artikel 30i AWR en 3.133 Wet IB 2001: We gaan dus de artikelen even koppelen. Eerst de AWR:

http://www.wetboek-online.nl/wet/Awrb/30i.html

Hierin is bepaald dat indien negatieve uitgaven voor inkomensvoorziening in aanmerking worden genomen, dat dan de revisierente geheven zal worden.

Nu uitgaven voor inkomensvoorziening (o.a.) betaalde lijfrentepremies zijn, dan zijn negatieve uitgaven dus terugontvangen premies. Wat je in essentie dus doet bij afkoop is het terugdraaien van alle betaalde premies. Het in aanmerking nemen van negatieve uitgaven voor inkomensvoorziening is een plicht die opgelegd wordt als je tot afkoop over gaat (artikel 3.133 lid 2, sub d) Wet IB 2001:

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wib/3.133.html

Daarbovenop komt de strafheffing van de revisierente (artikel 30i, lid 2 AWR in de eerste link).

Of jij dus wel tot afkoop over dient te gaan om geld vrij te maken ipv een 2e hypotheek is nog maar de vraag. Volgens bovenstaande regels zal eerst 52% IB geheven worden over alle premies die je in het verleden hebt betaald, gevolgd door 20% over de afkoopwaarde. Grote kans dat je weinig overhoudt of zelfs geld moet betalen aan de maatschappij. En geloof me: om deze regels kom je niet heen.

Overigens wordt revisierente niet geheven over lijfrentepolissen van voor 1991 (pré Brede Herwaardering). Toen bestond de revisierente nog niet en middels overgangsrecht (invoeringswet IB 2001) is bepaald dat de revisierente op afkoop van oude polissen buiten beschouwing blijft.

Ik durf rustig te stellen dat ik uit beroepservaring alles bij het juiste eind heb. Dit soort vragen komen in mijn vak regelmatig aan de orde. Laat je dus vooral niets wijs maken door een call centre medewerker van de verzekeraar. Die is niet fiscaal geschoold en zegt alleen maar nee omdat de maatschappij die polis liever niet opgeheven ziet.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 08:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cannacampo bedankt voor deze inlichting. Het winstbedrag na aftrek van de betaalde premies lijkt me inderdaad niet zo veel zodat ik toch de 2e hypotheek van de overwaarde zal opnemen. Frappant is wel dat de medewerkers van de verzekeraar niet in staat waren om mij op deze fiscale wetgeving te duiden en ronduit hebben gelogen toen ze mededeelden dat deze polis niet voor afkoop in aanmerking kwam (bij de aanvraag tot afkoop verkeerde ik in de veronderstelling dat de polis van voor de formele herwaardering was ingegaan). Dat bleek met een paar maanden verschil niet het geval te zijn (medio 1991).

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 03:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tonnieboy

Maak wel onderscheid tussen koopsompolissen en premiepolissen! Nu je aangeeft dat er een paar maanden verschil tussen zit, kan dit van wezenlijk belang zijn!!!!

De brede herwaardering ging voor koopsompolissen (premie ineens) in op 1 januari 1992.

Voor premiepolissen (periodiek betaalde premie) al op 16 oktober 1990!!!

Bekijk aan de hand van dit onderscheid nogmaals mijn antwoorden. Wellicht dat het verschil in maanden jouw polis net onder andere wetgeving rangschikt. Ook banken en verzekeraars gaan hier vol de mist mee in.

Ik heb onlangs nog een zaak van de ING gewonnen omdat de NMB (destijds, juni 1991) een premiepolis adviseerde op basis van pré brede herwaardering wetgeving, terwijl de brede herwaarding al in was gegaan.

Dit onderscheid is van wezenlijk belang met betrekking tot de opties die je hebt voor afkoop en verlenging. Ook de revisierente speelt mee in deze.

Vertel eens: wat was de ingangsdatum van de polis en betaalde je de premie ineens op per periode?

Groet, C.