jo
door johnnyboy86 May 29, 2009 om 08:31
Computers & telefonie

Auto met maar 1 sleutel erbij

Ik heb onlangs een gebruikte auto gekocht, bij de aflevering van de auto zag ik dat er maar 1 auto sleutel bij was. Dus ik vroeg aan de verkoper waar de 2de sleutel was, deze zei dat hij er geen 2 had en of hij dat niet gezegt had bij de verkoop. Dat had hij dus niet dus eigelijk heeft hij informatie achter gehouden in mijn ogen.

Ik gaf meteen aan dat ik wel de 2de sleutel erbij wou hebben want ik wist dat de verzelering dit eist.

Nou is mijn vraag zijn hun verplicht om een 2de sleutel erbij te leveren?

23149 30 Rapporteer

holstein
door holstein - May 29, 2009 om 09:07
922 Antwoorden / 16 Vragen

Of de verzekeraar dat eist bij een auto heb ik nog nooit gehoord, bij een fietsverzekring wel, maar goed, het kan zo zijn.
Natuurlijk horen er twee sleutels bij een auto en anders levert hij de auto niet compleet, zo is dat nou eenmaal.
Maar een sleutel is gewoon bij te bestellen en als je startonderbreker op je auto hebt zijn ze trouwens niet goedkoop, maar zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

ge
door geronimo_1 - May 29, 2009 om 12:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

was dit toevallig een groene suzuki jimny?

koekeloer
door koekeloer - May 29, 2009 om 12:49
562 Antwoorden / 18 Vragen

Ik zou ook graag de 2e (originele !) sleutel er bij hebben. Wie weet wat de vorige eigenaar met die 2e sleutel heeft gedaan? Misschien heeft hij hem nog wel en kan dan zo met jouw auto wegrijden. Of hij zou hem aan "kriminelen" hebben kunnen doorverkocht. Ik zou liever nieuwe sloten krijgen van de verkoper, dan een nabestelde sleutel.

wi
door willems123 - May 29, 2009 om 12:54
117 Antwoorden / 16 Vragen

Als je de auto wa+casco (all-Risk) verzekert, en je auto gesloten wordt, moet je 2 originele sleutels aan de verzekeraar tonen, anders wordt niet vergoedt.

harleyman
door harleyman - May 29, 2009 om 13:02
33 Antwoorden / 0 Vragen

Je auto moet je volgens mij altijd afsluiten.

harleyman
door harleyman - May 29, 2009 om 13:04
33 Antwoorden / 0 Vragen

Als je auto gesloten wordt. ????? snap dit niet erg.!

edrick3
door edrick3 - May 29, 2009 om 13:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tjonge, is dit grappig bedoeld?

Lijkt me toch duidelijk dat er een typefoutje gemaakt is en er twee lettertjes gewisseld zijn. Gebeurt wel vaker, hoor, Gesloten ipv gestolen. Uit de rest van de tekst is dit toch wel op te maken!!

dirck
door dirck - May 29, 2009 om 13:32
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ga eerst eens kijken in het instructieboekje hoeveel sleutels bij de auto horen.
Auto's van de laatste 10 jaar hebben volgens mij meestal 3 sleutels.

Bij mijn Alfa horen 2 code sleutels met een chip erin en 1 moedersleutel die je goed moet bewaren. (hierin zit de code om de chip te programmeren als je een nieuwe sleutel bij laat maken)

ja
door jansenp - May 29, 2009 om 13:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het kopen van 2e hands auto's loop je altijd een zeker risico. Ook al heb je beide originele sleutels, wie garandeerd dat de oude eigenaar geen kopie heeft van de sleutel. Dit is namelijk een lucratieve handel.

kenwel2
door kenwel2 - May 29, 2009 om 13:54
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo,

Sinds oktober 1998 worden elektronische startonderbrekers verplicht ingebouwd in nieuwe voertuigen.

dwz. dat u, als koper van een auto vanaf dit bouwjaar, recht heeft op 3 sleutels, te weten: Een m oedersleutel (moet altijd heel goed bewaard worden, en 2 andere sleutels, die werken met de ingebrachte code, van de moedersleutel.

Heeft u een oudere auto gekocht: Dan simpelweg even een sleutel bij laten maken, iedere sleutelmaker kan dit voor u doen dan.

Zo is het verhaal, succes, Gr. Henri

druifje01
door druifje01 - May 29, 2009 om 14:13
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Bent U nagegaan of U geen gestolen auto verkocht is? Vera.

holpen
door holpen - May 29, 2009 om 14:15
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Henri, maar dit klopt niet.
Mijn auto is toch echt van na oktober 98 en heeft een startonderbreker. Er horen echter slechts twee sleutels bij en meer niet.
Het is helemaal afhankelijk van het gebruikte startonderbreker-systeem. Bij sommige wordt inderdaad een derde (moeder)sleutel meegeleverd, bij andere heeft men voor een ander systeem gekozen waar aan de hand van het sleutelnummer (die moet je dan dus wel weten/bewaren) een nieuwe sleutel gemaakt kan worden, etc.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - May 29, 2009 om 14:56
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Hier kunt u controleren of het voertuig gestolen is: https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx

ro
door ronlau9 - May 29, 2009 om 16:25
46 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap al die opmerkingen niet over de verzekering met het aantal sleutels.
Elke merk dealer maak je zo een extra sleutel .
Ook al zit er een start onderbreker in .
Ik het twee maal mee gemaakt bioj twee verschillende merken.
Er wordt gewoon de de importeur een nieuwe sleutel besteld en door de
dealer geprogrameerd.

johanpc
door johanpc - May 29, 2009 om 16:33
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn auto kocht ik ook met maar 1 sl;eutel de hoogbejaarde waar ik hem van kocht wist niet meer waar hij de 2e sleutelhad gelaten.

Bij een ford dealer keek een monteur naar de sleutel en zij morgen heb ik een copy sleutel voor je en inderdaad de andere dag kreeg ik voor 25 euro een extra sleutel.

1paul
door 1paul - May 29, 2009 om 16:33
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat erom hoeveel sleutels horen bij de auto, dit moet u eerst uitzoeken en dan of naar de andere sleutels vragen en eisen dat deze geleverd worden of andere sloten eisen.

Er horen gewoon of 2 of 3 sleutels aanwezig te zijn waarvan 1 moeder sleutel na een bepaald bouwjaar waarmee u de startonderbreker in kunt stellen of een nieuwe sleutel kunt programeren voor deze auto.

De rest doet niet ter zake denk ik.

aj
door ajtr - May 29, 2009 om 17:47
46 Antwoorden / 7 Vragen

Auto gekocht en maar een sleutel.Ja jammer dan maar je kunt er wel mee rijden.Het is niet verplicht bij een verzekering om aan te tonen hoeveel sleutels er zijn ook niet wanneer de auto gestolen word.Jij kunt niet eisen dat je er gratis een tweede sleutel bij krijgt dit had je voor de koop moeten bekijken.Is het instruktieboekje er wel bij want die dingen zijn ook vaak weg.Kun je ook nergens verhaal op halen.Heb jij deze auto gekocht en was er ook N.A.P bij of ben je dat ook vergeten.De verkoper heeft niets achter gehouden want wat een klant niet vraagd hoeft een verkoper ook te zeggen.

succes

st
door stropke - May 29, 2009 om 18:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik kocht een auto met 1 sleutel.De handelaar zei die kun je zo bij kopen.Nou mooi niet dus!!Ik moest naar een Daihatsu dealer en die kon voor 80 euro een sleutel bestellen en dan moest ik een afspraak maken om de sleutel in te lezen.Dus zo gezegd zo gedaan bij het inlezen van de sleutel ging het fout als de nieuwe sleutel het deed dan deed de oude sleutel het niet meer en andersom.Dus er moest een nieuw computerding in van bijna 200 euro maar ja je moet wat.Na een week dat nieuwe ding erin en wat denk je nog hetzelfde.Nu schijnt dat er achter de startonderbreker met draden geknoeid is.Er zijn draden zomaar doorgeknipt en nu heb is dus wel 2 sleutels maar kan er maar met 1 starten de andere kan ik alleen de deuren mee open maken

mi
door midas - May 29, 2009 om 19:58
64 Antwoorden / 1 Vragen

Nou is mijn vraag zijn hun verplicht om een 2de sleutel erbij te leveren?

Hun niet, maar zij wel.

hammond
door hammond - May 29, 2009 om 19:59
122 Antwoorden / 15 Vragen

Belangrijker is, waar is die andere sleutel?? In de jaren 70 hadden Amerikaanse auto's een geheim vakje,waar een reservesleutel in zat.  Als je je sleutel verloren had, belde je je dealer en die vertelde waar dat geheime vakje bij jouw auto zat. Maar dat was geen succes, gek he.

keessie1
door keessie1 - May 29, 2009 om 23:38
138 Antwoorden / 9 Vragen

NEE, NIET VERPLICHT.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 29, 2009 om 23:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ harleyman:

Dat je dit "gesloten" niet snapt is volgens mij logisch: grote motor, klein verstand. Het gevolg is: geen vermogen tot inleven.

Hardware ERror MAN.

keessie1
door keessie1 - May 29, 2009 om 23:47
138 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zal het even toelichten.

Het is n.l. zinloos, als de vorige eigenaar nog een sleutel heeft en de verkoper van jou auto regeld omdat "het verplicht zou zijn" een nieuwe sleutel voor je, heeft de oude eigenaar nog steeds een sleutel van je auto.

Het wel of niet krijgen bij aankoop van je auto van 2 of meer sleutels is ook niet zo spannend, een extra sleutel van wat goedkoper auto of een wat oude auto, kost bij de hakkenbar sleutelmaker 4 euro. Een Chip sleutel kan oplopen tot zo'n 150 euro zelfs incl. bestellen,  programeren enz.....

Als je zo'n nieuwe sleutel eist zal dit best wel in de verkoop prijs worden door berekend.

Suc6

Groetjes Keessie

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 30, 2009 om 00:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ midas:

Quote:"Hun niet maar zij wel."

Hun niet en zij ook niet. De verkoper hoeft er geen 2 sleutels bij te leveren. Wanneer ze er zijn is dat mooi.

Maar ik begrijp dat je een onderwijs akte M.O. Nederlands hebt en dat hier wilt laten blijken. Goed hoor! Wat zul jij je dan ergeren aan het "moderne" taal ge(mis)bruik tegenwoordig: half Nederland zegt zo langzamerhand hun als ze hen en/of zij bedoelen. Ook hen die communicatie geleerd hebben. Je hoort ze op radio en T.V. en leest van hen in de krant. Analfabeten, denk ik dan. Het gros wordt er heel goed voor betaald.

Doch hier is dat wat anders. De één heeft nu eenmaal meer op school opgestoken dan de ander. Daar hoef je niet slechter om te zijn.
Op deze site is een ongeschreven wet: niet reageren op tik-, spel-, stijl-, en andere taalfouten. Het is een vraag en antwoord site. Niet bedoeld om op taalslakken zout te leggen. Het komt ook kinderachtig over: een ter zake doend antwoord op de vraag heb je niet en dan reageer je maar lullig.

Hardware ERror MAN.

op
door opaal - May 30, 2009 om 00:27
3 Antwoorden / 3 Vragen

Bij de aanschaf van mijn (nieuwe auto) zes jaar geleden heb ik twee sleutels gekregen, niet meer en niet minder.

natuurmens
door natuurmens - May 30, 2009 om 08:54
158 Antwoorden / 4 Vragen

Je het is toegestaan een tweedehands auto verkopen met één sleutel. De vorige eigenaar kan een sleutel verloren zijn.

(Bij sommige merken is het alleen mogelijk om een sleutel bij de fabriek te bestellen.) Dat is duur en maakte ook wel mee dat we auto's verkochten waar op ieder portier een andere slot zat dan krijg je een hele bos sleutels.

Bovendien is zijn de vorige eigenaren te achterhalen via het kenteken register. Als de auto gestolen is valt het niet mee je op je naam te zetten zonder valse papieren en als garage trap je daar niet zo gauw in. Het eenvoudig te zien dat hij is omgekat. Dus de kans is heel erg klein dat de auto gestolen is zoals sommige antwoorden doen twijfelen.

natuurmens
door natuurmens - May 30, 2009 om 09:02
158 Antwoorden / 4 Vragen

De eis van de verzekering van de tweede sleutel geld alleen voor fietsen, zover ik weet niet voor auto's. Meesten auto's die nu verkocht worden zijn uitgerust met start onderbreking. Je zal een sleutel erbij kunnen laten maken en het code kunnen wijzigen van je startonderbreker prijzig zaak zal dat alleen doen als je auto boven een bepaalde prijsklasse is. Een extra sleutel voor de start onderbreker is niet gemakkelijk verkrijgbaar.

kenwel2
door kenwel2 - May 30, 2009 om 12:02
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@holpen, u schrijft: Mijn auto is van NA oktober 1998.

Ik schreef:

Sinds oktober 1998 worden elektronische startonderbrekers verplicht ingebouwd in nieuwe voertuigen. (wettelijke bepaling!)

Reeds eerder werden de auto's met startonderbreking afgeleverd.

Dan klopt deze theorie dan ook helemaal holpen? Het is u een wettelijke bepaling, niet iets wat ik zomaar uit mijn duim zuig. En voor wat betreft 2 sleutels, ja, dat kan inderdaad. maar u heeft wel de vereiste startonderbreker, dan klopt de theorie toch?

Zelf hebben wij in Juni 1999 een (nieuwe)H200 gekocht, en kreeg daar destijds 3 sleutels bij, die hebben we nog alle 3, de 3e sleutel, de 'moeder'sleutel. ligt  veilig opgeborgen bij de rest van onze papieren in een kluisje....

En voor wat betreft tp starter: Denk niet dat een verkoper verplicht is, om u een 2e sleutel te leveren, bij een 2e hands auto....Je kunt als bestuurder altijd aan een 2e sleutel komen, ook al kan dat even wat extra geld kosten....en tijd. Denk ook niet dat je kunt stellen, dat deze verkoper 'informatie' heeft achtergehouden, hij heeft simpelweg geen 2e sleutel, misschien is het een optie, om met de verkopende partij te gaan praten, om alsnog een 2e sleutel geleverd te kunnen krijgen, en de financiele kosten samen delen? Op basis van fifty/fifty.

Gr. Henri

co
door concorde - Jun 2, 2009 om 07:55
15 Antwoorden / 0 Vragen

Naar mijn mening is de verkoper niet verplicht om extra sleutel(s) bij de auto te leveren. In principe is het een nalatigheid van de verkoper om niet allert te zijn op de compleetheid als de auto wordt ingeruild c.q. aangeschaft met de originele sleutels. Als assurantieadviseur heb ik in alle gevallen van diverse maatschappijen overigens nog nooit in de polisvoorwaar-den, van welke autoverzekering dan ook, gezien dan dat de eigenaar in het bezit moet zijn van de originele sleutels. Dit heeft dan ook geen invloed bij diefstal van de auto vanaf WA-Extra verzekerd. Bij een fietsverzekering is dat anders.

Het bij laten maken van een geavanceerde sleutel zoals b.v. van een Mercedes is echter een zeer kostbare zaak. De sleutel van mijn Mercedes kostte destijds maar liefst €  238,-- incl. BTW. Deze is zeker niet te dupliceren in de hakkenbar.

De sloten op kosten van de garage of autohandel laten vervangen is geen optie. De kosten van materiaal en arbeidsuren overtreffen in ruime mate de aanschaf van een of meerdere nieuwe sleutels. De verkopere zal je die kosten echt niet cadeau doen.

holpen
door holpen - Jun 2, 2009 om 18:18
1416 Antwoorden / 0 Vragen

"... dan klopt de theorie toch ... "

Ben ik nou gek? Je zegt eerst dat je vanaf oktober een
startonderbreker moet hebben (op nieuwe auto's), wat overigens inderdaad klopt.
Vervolgens verbind je daar de conclusie aan dat je dus drie sleutels
zou moeten krijgen. En dat laatste klopt dus niet.

Ik zeg niet meer dan dat het verbinden van deze twee zaken niet correct
is: het kan best zijn dat er een systeem ingebouwd is waar slechts twee
sleutels bij horen. Als voorbeeld geef ik daarbij een een eigen auto
(van recentere datum dan 1998).

Vervolgens meld je domweg dat jouw "theorie" dus klopt.... Ik volg het echt niet meer...

En dat baseer je kennelijk allemaal op de drie sleutels die jij zelf kreeg bij de H200?

Het spijt me, Henri, maar dit is echt geklets.... Het enige dat in jouw
verhaal klopt is de verplichte startonderbreker (en uiteraard de drie
sleutels van de H200). Maar de rest is volslagen fantasie.