lu
door lucci Apr 12, 2006 om 12:05
Computers & telefonie

Avast gebruikt zeer veel cpu

Ik gebruik al geruime tijd Avast Antivirus, nooit problemen mee gehad en zeer tevreden over dit gratis programma.

Maar... Na de herinstallatie van Windows (SP2) gebruikt Avast bijna constant meer dan 80% geheugen. Bij Taakbeheer is het programma AshServ.exe de grote boosdoener. Vooral bij het surfen en mappen openen doet dit zich voor. Om maar te zwijgen van programma's openen. Soms ook als de pc idle is gebruikt het teveel cpu. Constant scant hij bestanden.

Ik heb dit probleem nooit gehad, en op andere pc's komt dit probleem ook niet naar voren. Ik ben benieuwd of iemand dit probleem kent, en of degene er een antwoord op heeft!

Gr Ron

2176 2 Rapporteer

ko
door koetjuh - Apr 12, 2006 om 14:20
5 Antwoorden / 0 Vragen

Is de herinstallatie van SP2 gedaan over een reeds bestaande versie van windows waar Avast al op geinstalleerd was of is avast geinstalleerd nadat SP2 is geinstalleerd?

Typisch dat er constant bestanden worden gescand. Is dit als er helemaal niets gedaan wordt op de PC? Kijk anders eens op http://www.sysinternals.com/Utilities/Filemon.html

Dit tooltje laat zien welke bestanden worden gebruikt en door welk process. Dit zou inzicht kunnen geven wat er nu aan de hand is.

Probeer eens om Avast te deinstalleren en opnieuw te installeren. Mocht dit het probleem niet verhelpen, probeer eens een andere gratis scanner (b.v. http://free-av.com/ ) en kijk of deze het probleem ook heeft.

Ik heb gelezen dat meerdere mensen last hebben van dit probleem met AshServ.exe (high CPU load).

Mijn devies: probeer gewoon een andere antivir die ook gratis is. Dit is vaak sneller dan uitzoeken wat het probleem is en levert minder zorgen :)

lu
door lucci - Apr 12, 2006 om 15:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord koetjuh.

Ben erachter gekomen dat mijn torrent programma de boosdoener was. Avast scant alle bestandjes die binnenkomen via uTorrent, constant dus..

Een simpel vinkje van uTorrent uitzetten bij de instellingen van het P2P schild was voldoende om de problemen op te lossen.

Hoop dat de rest van de mensen met dit probleem er ook iets aan heeft.