redfloor
door redfloor Dec 12, 2005 om 09:55
Computers & telefonie

Backup maken van mijn laptop

Ik maak zeer veel gebruik van mijn laptop en het zou een ramp zijn als ik mijn gegevens zou verliezen a.g.v. diefstal of een computercrash. Hoe zou ik het beste een backup kunnen maken? Ik zag dat dit via internet kan, maar het kan ook via een apart kastje. Ik heb ook nog een andere computer waarop ik wellicht backups zou kunnen maken, maar ik weet niet hoe ik dit het beste én gemakkelijkste zou kunnen doen. Wie heeft hier een tip voor?

Groetjes, Floor

1075 7 Rapporteer

ph
door phinder - Dec 12, 2005 om 10:02
433 Antwoorden / 4 Vragen

Floor,

Moeten er eerst een paar vragen beantwoord worden:

* Maak je gebruik van een netwerk waarin je laptop gehangen kan worden ( draadloos, bekabeld ) ?
* Zit er een cd/dvd-writer in je laptop en/of je netwerk >
* Hoeveel ruimte heb je nog over op je laptop / binnen je netwerk ?

Je kan:

Op je laptop een image maken en deze op dvd branden
Op je netwerk een image van je laptop wegzetten en deze evt. terugzetten indien nodig
Op een externe harde schijf ( kastje ??? ) je image wegzetten

Op welke manier je een kopie moet maken ( welke software ). Hier zijn legio voorbeelden van. GHOST van NORTON is een prima optie.
Ook in windows zit een backup-optie.

Niels

redfloor
door redfloor - Dec 12, 2005 om 10:07
166 Antwoorden / 21 Vragen

Hoi Niels,

Ik heb hier drie computers staan, waarvan een de laptop is. Deze zijn via kabeltjes aan elkaar doorverbonden, hoewel het netwerk nog niet optimaal werkt. Mijn 'oude' computer staat al behoorlijk vol, maar ik weet niet precies hoe ik kan zien hoeveel plek ik daar nog op heb. Ook geen idee hoeveel ruimte ik nog op mijn laptop heb. Op mijn laptop kan ik niet branden (van die andere computer weer wel).

Kun je hier wat mee?

ph
door phinder - Dec 12, 2005 om 10:15
433 Antwoorden / 4 Vragen

Floor,

Als je wilt weten hoeveel ruimte je nog op je harde schijf hebt van een van beide ( of beiden ) oude computers, dan moet je even naar Deze Computer gaan ( op die PC ). Je klikt dan de C: schijf aan ( er vanuit gaande dat je er maar 1 hebt, heb je er meerdere dan zal je dit per schijf moeten herhalen ).

Je ziet dan links een venstertje waarin je kunt zien hoe groot deze schijf is, hoeveel ruimte je gebruikt en hoeveel je nog vrij hebt !
Heb je niet zo heel ruimte vrij ( op je pc, of op je laptop ), dan zul je wat ruimte vrij moeten maken... Afhankelijk van de informatie op je laptop heb je een hoeveelheid schijfruimte nodig om de backup op te maken.. je zult dus ook moeten weten hoe groot de data is die je wilt back-uppen ( raar woord ).

Heb je een CD of een DVD-brander ??

wg
door wgerber - Dec 12, 2005 om 21:52
1 Antwoorden / 0 Vragen
re
door revorda - Dec 13, 2005 om 17:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een prima manier is de aanschaf van een Sitecom USB-harddisk van 30 Gb. Deze kan men met de kabel verbinden met een USB-slot van PC of laptop. Kost ongeveer Euro 140.- Met software van DOPPELGANGER kan men op ieder gewenst moment backups maken van die data die u zelf verkiest. Doppelganger kost ongeveer Euro 20.- Werkt voortreffelijk. En maakt een kopie van 1 op 1. Dus altijd gemakkelijk weer terug te zetten.

revord.a@hccnet.nl

ko
door kogroot - Dec 14, 2005 om 20:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar Deze Computer

Dan naar Beeld en Details en klik aan.

Alle schijven of partities laten dan de grootte zien en de beschikbare ruimte.

En een backup maken ?

Houdt het simpel.

Koop een Maxtor 160 Gb of meer met USB 2.0/FireWire en daarbij krijg je Retrospect (backup software).

Ik maak er backups mee tot nu al 170 Gb in ongeveer 7 1/2 uur met verifieren.

Voorwaarde is wel FireWire (400). Ook USB 2.0 is snel, wel iets minder.

Succes.

Ko de Groot

Noordwijk

pb
door pbeen - Dec 15, 2005 om 12:02
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste redfloor,

Jouw laptop draait zeer waarschijnlijk onder het Windows XP besturingssysteem. Je kunt op de site van Microsoft een programma ophalen om te backup-en. (NTBACKUP) In dit programma kun je zelf aangeven waar de backup moet worden weggeschreven. Als je dat naar een andere pc via netwerk doet is alles heel simpel.

Naast de backup programmatuur van Microsoft, leveren ook andere softwareleveranciers hiervoor software. Echter de meeste schrijven de backup naar cd of dvd. Dit leveret vaak weer problemen op omdat het backupbestand te groot is voor een cd of een dvd. Dit kun je weer oplossen door het bachupbestand weer te splitsen. Kijk hiervoor op www.freebyte.com daar kunnen je gratis zo'n splitsprogramma ophalen. Dit werkt echt heel goed.

Succes