gv
door gvhorrik Jun 29, 2009 om 15:01
Computers & telefonie

Beloofde snelheid ADSL niet haalbaar vanwege hardware

Ik heb onlangs een Telfort 20 Mbit abonnement afgesloten. Het werkt allemaal prima, op 1 ding na: de snelheid.

Wanneer ik inlog op mijn modem/router zie ik dat de DSL verbinding 8000 Kbit is. Dit is bijzonder weinig. Ik snap dat ik niet de 20 Mbit waarmee ze adverteren kan halen, maar 8000 KBit (wat resulteert in een maximale download snelheid vna 850 kbyte/s i.p.v. de verkochte 2,5 mbyte/s.

Na een belletje na telfort blijkt mijn wijkcentrale "slechts" ADSL 1 te zijn. Dat houdt simpelweg in dat er op mijn woning een maximale snelheid van 8 MBit te halen is. Vreemd dat Telfort hier niet even naar kijkt alvorens een 20 MBit abonnement af te sluiten.

Nu ben ik verder gaan kijken naar bijvoorbeeld KPN (dat is de leverancier van de wijkcentrales). Op de website verkopen zijn 8 MBit, maar ook 20 MBit lijnen. Nu heb ik op de website gekozen voor 20 MBit, en vervolgens wordt er gekeken of dat kan. Er wordt doodleuk aangegeven dat de 20 MBit verbinding mogelijk is op mijn adres.

Wat ik niet snap is dat de providers niet eerst kijken wat ze kunnen leveren op een adres, i.p.v. dat ze de abonnementen aannemen die helemaal niet haalbaar zijn.

Nu is mijn vraag: mogen ze dit doen of niet?

540 4 Rapporteer

pc
door pcneard - Jun 29, 2009 om 15:21
14 Antwoorden / 0 Vragen

ach ja je wordt gewoon genaait:)

adsl1 en 2 maffia testen die niet waar zijn:)

meestal 8/12 max tenzij je naast de centrale woont:)

edwardus
door edwardus - Jun 29, 2009 om 15:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het antwoord op je vraag is: JA DAT MAG.

Toen je dit abonnement bestelde heb je o.a. kunnen lezen dat de snelheid TOT 20Mbit is. Dat betekent: MAXIMAAL 20Mbit.
Ook heb je ten tijde van de bestelling een snelheids-check kunnen doen die je een ruwe schatting gaf van wat er mogelijk is.

Telfort is voor de levering van jouw adsl afhankelijk van wat KPN toevallig in jouw wijkcentrale heeft zitten t.b.v. een Telfort klant. Is dat een adsl2+ kaart, dan bof je, is het een adsl1 kaart, dan heb je "slechts" 8Mbit.

Om deze reden kun je in elk geval niet tussentijds opzeggen, Telfort levert gewoon datgene wat ze horen te leveren. Mocht je volgend jaar sneller willen, dan kun je naar kabel of glasvezel kijken.

Voor jouw informatie: ongeveer half Nederland heeft nog altijd een adsl1 centrale.

gv
door gvhorrik - Jun 29, 2009 om 17:22
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap dat Telfort in hun recht staan, maar de huidige website van KPN (die dus zegt dat 20 MBit geleverd kan worden (wat dus niet zo is))?

edwardus
door edwardus - Jun 29, 2009 om 17:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

KPN mag dan wel de moeder zijn van Telfort, het betekent niet dat ze hetzelfde product (kunnen) leveren. Als jij van mening bent dat Telfort wél een adsl2+ centrale heeft staan in jouw wijk, dan moet je je bij hun beklagen. Hier heb je alvast een paar nuttige adressen:
Telfort Gebruikers

Tiscali Forum