Belsimpel verkocht me een Samsung tel die gemaakt bleek voor Bulgarije. Mag dat?
Toen ik met mijn kapotte Samsung A50 naar Samsung terugging, bleek dat mijn toestel door Belsimpel was ingekocht uit een (waarschijnlijk goedkopere) partij die was bestemd voor de Bulgaarse markt. Als je geluk hebt, kom je daar nooit achter. Als je pech hebt, zoals ik, dan wil Samsung deze toestellen niet terugnemen voor reparatie (overigens zouden de geschatte reparatiekosten 135eu zijn).
Als ik van te voren had geweten dat Samsung dit 'Bulgaarse toestel' niet wil repareren, dan had ik deze niet gekocht van Belsimpel.
Overigens is de garantie van 2 jaar precies net verlopen, waardoor ik ook geen garantie meer kan claimen via Belsimpel. Maar dat is eigenlijk niet relevant. Ik had willen weten dat ik een toestel kocht waar iets mee aan de hand is, ook al beweert Belsimpel dat het toestel van normale kwaliteit is. Dat klopt niet, ik heb het afgelopen jaar meerdere keren bugs gehad bij updates, veel uitval etc. Maargoed, ik kan niet aantonen dat dat een fabrieksfout is (Belsimpel zegt in ieder geval dat dat niet zo is), het enige dat ik weet is dat Samsung kennelijk zélf zn handen niet wil branden aan mijn toestel...
Ik ben van mening dat Belsimpel in ieder geval de klant van te voren op de hoogte had moeten brengen van de risico's die zo'n toestel (met een andere landsbestemming) met zich meebrengt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben nu via de servicedesk met Belsimpel in gesprek en zij beweren alleen maar dat er kwalitatief niets mankeert aan dit toestel. Dat wordt een beetje lastig praten, inmiddels.
Daarbij heeft Belsimpel mij net een prijsopgaaf voor reparatie gedaan a 204eu. Veel meer dan Samsung rekende.
Zucht. Want inmiddels zit ik ook al bijna 2 weken zonder telefoon.
Iemand een tip wat te doen?
Topantwoord
Ten eerste moet u voor reparatie niet bij Samsung zijn maar bij Belsimpel.U heeft wel degelijk recht op de wettelijke garantie m.a.w. de wetgeving waar men zich bij Belsimpel ook aan heeft te houden! (M.i. heeft de bestemming waarvoor het toestel ooit is gemaakt geen invloed, een A50 is een A50 en het besturingssysteem is Android) . U dient wel te kunnen bewijzen dat het toestel werkelijk defect is op basis van een fabrieksfout. Zie daarvoor: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM
"M.i. heeft de bestemming waarvoor het toestel ooit is gemaakt geen invloed, een A50 is een A50 en het besturingssysteem is Android"
Dat is niet per definite zo. Het komt vaak zat voor dat er regionale verschillen zijn tussen apparaten met hetzelfde typenummer. Om dat te checken moet je naar het productnummer kijken. Zo zijn er van de Samsung A50 de volgende varianten: SM-A505F/DS, SM-A505FN/DS , SM-A505GN/DS, SM-A505FM/DS, SM-A505YN, SM-A505W, SM-A505GT/DS, SM-A505U1, SM-A505U, SM-A505G/DS.
@RJW, In beginsel moet en mag het geen verschil maken. Het moment van updates kan later zijn. Zie dan vooral hetgeen waar @SHOPPY al meer dan een uur eerder naar verwees. En waarom nu alweer allen bij mij gereageerd en niet ook bij @SIRA en @NEODUTCHIO?
Topantwoord
Ik heb in mei dit jaar ook een Samsung gekocht (ik heb een sim only abonnement), bleek er eentje uit Polen te zijn, maar ik heb daar geen problemen mee zolang ik hem op de Nederlandse taal kan zetten. Ik heb er overigens gewoon 2 jaar garantie op. Jammer dat die van u net uit de garantie was.
Wat betreft die bugs bij updaten, daar kan iedere Samsung last van hebben en niet alleen de Bulgaarse of Poolse.
Er zit geen verschil in een telefoon die voor de Nederlandse markt verkocht word en voor de Bulgaarse markt. De software is identiek, enkel de taal is anders. In hele specifieke gevallen kan het voorkomen dat toestellen niet te koppelen zijn met externe apparaten of bepaalde apps niet te downloaden zijn. Maar dat had u dan direct al gemerkt.
U verteld niet wat er aan de hand is met de telefoon, wat de oorzaak is kunnen we dus alleen maar naar gissen. De telefoon is uit de garantie, dan kunt u kiezen of delen. Of de telefoon laten repareren bij elke willekeurige reparatiedienst of een nieuwe kopen.
Als er geen verschil is, waarom wil Samsung dan geen Bulgaars toestel terugnemen voor reparatie?
Zie ook: https://www.galaxyclub.nl/tips/samsung-galaxy-telefoon-grijze-import/
@Lilianes: als er wat met een apparaat aan de hand is moet je naar de verkoper gaan, niet naar Samsung. Samsung zou ook een apparaat dat voor de NL markt is gemaakt niet terug hoeven te nemen voor reparatie. Samsung is dan toevallig een bedrijf wat wel de mogelijkheid biedt om direct consumenten te helpen, maar dat hoeven ze niet. Maar ze hoeven uiteraard geen garantie te leveren op apparaten die niet via Samsung Nederland zijn geleverd. Maar zoals gezegd: dat is jouw probleem ook helemaal niet. Als de smartphone niet werkt ga je terug naar Belsimpel.
Samsung Nederland is nergens toe verplicht. Belsimpel heeft niet bij Samsung Nederland ingekocht, ook zij kunnen niets claimen daar. Samsung Nederland is ook geen partij in deze. Belsimpel heeft verkocht en daar moet u heen gaan.
Topantwoord
Samsung heeft echt geen enkel ander motief dan hetzelfde toestel duur in Nederland en goedkoop in het arme Bulgarije te kunnen verkopen. De hardware is identiek maar mogelijk zitten er soms tijdelijk kleine verschillen in de software. Dat je hierdoor storingen op je toestel hebt gehad is héél onwaarschijnlijk.
Parralel import binnen de EU is gewoon toegestaan maar zelf vind ik dat leveranciers daar open en eerlijk over moeten zijn en anders zou ik daar niet meer kopen.
Overigens lijkt het mij héél onverstandig om aan een A50 die ooit €260 kostte van méér dan twee jaar oud nog voor €205 te gaan verbouwen.
Een telefoon is na 2 jaar afgeschreven en heeft geen waarde meer.
Voor €200 heb je een nieuwer model Samsung.
https://www.kieskeurig.nl/smartphone/product/13109052-samsung-galaxy-a12-128gb-zwart/prijzen
Een Nederlandse Importeur verdiende aan elk toestel dat hij leverde.
Als ik in Rusland voordeliger kocht moet ik daar ook voor garantie terug gaan.
Het is ook afhankelijk of een Importeur zelfstandige is of fabrieks vestiging.
Enkele merken hebben eigen Importeurs en doen voor meerdere landen de reparaties.
Als je toestel op Nederlandse taal kon zetten, dan zou dat goed moeten zijn.
Maar de leverancier moet dit oplossen, U is ter goeder trouw als een grijze import niet zichtbaar was.
Vaak is het garantie bewijs met NL adres voldoende voor dat het goed zit....
Als dat ontbreekt of vreemde landen, toestel na aankoop gelijk retour sturen of was deze verdacht voordelige aanbieding?
Raar verhaal. Samsung gaat echt geen verschillende kwaliteiten voor verschillende markten maken. Zeker niet binnen de EU waar overal dezelfde import regels en kwaliteitsregels worden gehanteerd.
Na al die bugs had u eerder bij Belsimpel moeten aankloppen en de garantie moeten uitspelen.
is het een nieuw toestel of een gerefurbished apparaat?
dat samsung niet gaat repareren heeft ermme te maken dat ze u liever een nieuw toestel willen verkopen. Maar, belsimpel is het bedrijf dat u het toestel heeft verkocht dus daar moet u zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer