fgrijder
door fgrijder Mar 12, 2014 om 21:54
Computers & telefonie

Blauw scherm in windows 7

Hallo, sinds 2 maanden heb ik last van een probleem met mijn laptop. Tijdens het werken met de laptop komt het geregeld voor dat het scherm opeens blauw wordt met paarse tekst erop wat een op een (geheugen)probleem wijst wat ik niet met zekerheid weet. Onderaan het scherm staat een getal die oploopt tot 100. De laptop reageert dan nergens meer op en kan alleen geforceerd uitgezet worden. Wie heeft met dit probleem te maken gehad en kan mijn vertellen waar het aan ligt? Weet iemand wat het probleem kan zijn en wat de oplossing is?
De laptop is een HP dv7 serie i5 processor met 6 gb RAM en een 1 GB AMD Readon geheugenkaart. PC is 2jr oud.
Windows 7 64 bit. Het schermpje wat daarna verschijnt staat dat er een minidump heeft plaatsgevonden.

3693 13 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 12, 2014 om 22:06
4299 Antwoorden / 5 Vragen

B.s.o.d. laat als het goed is 'n foutmelding (code) zien, daar kun je opgaan zoeken.
Kijk sowieso ook even naar de temperatuur (meestal schakelt hij dan uit zonder b.s.o.d.).

Met een beetje geluk is het overigens na 'n formatje over. Mocht je voor die optie gaan, doe dan wel een schone installatie.

aurora1
door aurora1 - Mar 12, 2014 om 23:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of de roosters van de koeling vol met stof zitten, dan schoonmaken.

aurora1
door aurora1 - Mar 13, 2014 om 00:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook eens klk hier en klk hier.

crewmember
door crewmember - Mar 13, 2014 om 10:49
1040 Antwoorden / 0 Vragen

HP dv7/6 laptops zijn berucht wat betreft oververhitting. (Zeker als je hem op dingen als een bed of bank zet en de koeling blokkeert.)
Ze zijn ook lastig uit elkaar te halen en schoon te maken.

Op het blauwe scherm (BSOD) staat een STOP code. Deze ziet er bijvoorbeeld zo uit: 0x00001548b

Kan je deze de volgende keer opschrijven of er een foto van maken? Die code geeft meestal wel een aanwijzing naar wat er aan de hand is.

Verder kan je met http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html kijken hoe heet de componenten van je PC worden. (Vooral de core en GPU temperatuur zijn interessant)

fgrijder
door fgrijder - Mar 13, 2014 om 21:52
55 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=crewmember schreef op donderdag 13 mrt 2014, 10:49]HP dv7/6 laptops zijn berucht wat betreft oververhitting. (Zeker als je hem op dingen als een bed of bank zet en de koeling blokkeert.)
Ze zijn ook lastig uit elkaar te halen en schoon te maken.

Op het blauwe scherm (BSOD) staat een STOP code. Deze ziet er bijvoorbeeld zo uit: 0x00001548b

Kan je deze de volgende keer opschrijven of er een foto van maken? Die code geeft meestal wel een aanwijzing naar wat er aan de hand is.

Verder kan je met http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html kijken hoe heet de componenten van je PC worden. (Vooral de core en GPU temperatuur zijn interessant)

Hallo, als het blauwe scherm tevoorschijn komt staat er een code bij nl.: 0X000000050
Als ik nog eens in de gelegenheid ben om er een foto van te maken zal ik dat doen. De laptop staat altijd op een harde houten kamertafel, niet op bed. Het blauwe scherm komt ook wel eens te voorschijn als de laptop nog niet lang aan staat, dan kan ie nog niet te heet zijn. Ook draait, voor het blauwe scherm opduikt de ventilator niet overdreven hard, dus gewoon normaal, als ik goed ernaar luister hoor ik hem draaien. Het blauw scherm komt altijd tevoorschijn als ik meerdere prog. open heb staan bijv. youtube en mijn Norton die een snelle scan aan het doen is. Of bijv. youtube en Windows media player in ieder geval als er wat meer geheugen gevraagd wordt, maar dit zou de laptop normaal makkelijk aan kunnen. Volgens mijn zoektocht op internet moet ik veel meer in de richting van het geheugen zoeken, maar waar??? Onderaan het blauwe scherm staat iets van Psycical memory dump en dan een getal die tot 100 oploopt. Wie kan mijn helpen??

fgrijder
door fgrijder - Mar 13, 2014 om 21:56
55 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 12 mrt 2014, 22:06]B.s.o.d. laat als het goed is 'n foutmelding (code) zien, daar kun je opgaan zoeken.
Kijk sowieso ook even naar de temperatuur (meestal schakelt hij dan uit zonder b.s.o.d.).

Met een beetje geluk is het overigens na 'n formatje over. Mocht je voor die optie gaan, doe dan wel een schone installatie.

Hallo, in het blauwe scherm staat een code: 0X000000050
Hoe kan ik naar de temperatuur kijken, ik kan wel voelen linksboven boven het toetsenbord, dat doe ik regelmatig, maar dat voelt niet te warm aan. De laptop staat altijd op een harde houten kamertafel.
Wat bedoel je met een formatje?

fgrijder
door fgrijder - Mar 13, 2014 om 22:17
55 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=crewmember schreef op donderdag 13 mrt 2014, 10:49]HP dv7/6 laptops zijn berucht wat betreft oververhitting. (Zeker als je hem op dingen als een bed of bank zet en de koeling blokkeert.)
Ze zijn ook lastig uit elkaar te halen en schoon te maken.

Op het blauwe scherm (BSOD) staat een STOP code. Deze ziet er bijvoorbeeld zo uit: 0x00001548b

Kan je deze de volgende keer opschrijven of er een foto van maken? Die code geeft meestal wel een aanwijzing naar wat er aan de hand is.

Verder kan je met http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html kijken hoe heet de componenten van je PC worden. (Vooral de core en GPU temperatuur zijn interessant)

Hoe kan ik hier een foto van het blauwe scherm plaatsen?

aurora1
door aurora1 - Mar 13, 2014 om 22:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Foto plaatsen klik hier.

crewmember
door crewmember - Mar 14, 2014 om 08:34
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan de temperatuur beter meten door eerder genoemd programma te installeren. Er zitten al temperatuur sensoren in verschillende componenten van je Laptop.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Over de foutcode:

BCCode: 50 0x00000050
Cause:

The BCCode 50 usually occurs after the installation of faulty hardware or in the event of failure
of installed hardware (usually related to defective RAM, be it main memory, L2 RAM cache, or
video RAM).
Another common cause is the installation of a faulty system service.
Antivirus software can also trigger this error, as can a corrupted NTFS volume.

Bron:http://answers.microsoft.com/

Dit betekend dat er ergens in je geheugen dus een fout zit.
Waarschijnlijk in je RAM geheugen of op je HDD.

Je kan je RAM geheugen testen met:
http://www.memtest.org/
Maar makkelijker vind ik het altijd om gewoon je laptop helemaal uit te zetten en aan de onderkant 1 RAM stick te verwijderen.
Hierna start je op en kijk je of je de fout weer krijgt.
Zo ja, wissel dan de RAM sticks om en probeer het nog eens.
Als de fout dan nog steeds voorkomt zit het dus hoogst waarschijnlijk niet in je RAM en kunnen we verder kijken naar je HDD.

HDD op fouten checken:
Dit is redelijk simpel. Ga naar start--> Typ: CMD --> Druk enter--> Typ in het venster: Chkdsk /f /r --> Druk op enter. Let op deze check duurt lang!

Chkdsk=CHECKDISK /f= Find errors /r=Repair errors

P.S.: Haal ook alle externe harde schijven, Geheugensticks en Geheugenkaartjes (camera etc) uit je laptop.

fgrijder
door fgrijder - Mar 19, 2014 om 21:59
55 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 13 mrt 2014, 22:28]Foto plaatsen klik hier.

Hallo aurora1, ik heb een foto van mijn scherm geplaats op de aangeboden site, maar ik heb daar geen account, kan ik er dan wel een foto plaatsen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 20, 2014 om 02:00
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=fgrijder schreef op woensdag 19 mrt 2014, 21:59]Hallo aurora1, ik heb een foto van mijn scherm geplaatst op de aangeboden site, maar ik heb daar geen account, kan ik er dan wel een foto plaatsen?
Ja, enkel wat je hoeft te doen is de gekregen url hier te delen.

fgrijder
door fgrijder - Mar 25, 2014 om 15:06
55 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 20 mrt 2014, 02:00][quote=fgrijder schreef op woensdag 19 mrt 2014, 21:59]Hallo aurora1, ik heb een foto van mijn scherm geplaatst op de aangeboden site, maar ik heb daar geen account, kan ik er dan wel een foto plaatsen?
Ja, enkel wat je hoeft te doen is de gekregen url hier te delen.

ik heb de foto nogmaals geplaatst met de volgende url:https://dyp.im/delete/LkaJ5hQaIh2bHFIj
of
http://static.dyp.im/729jkYhurW/473f4822733e7e6b1b02d526ccd91a20.JPG

Mocht je uit de informatie die op het blauwe scherm staat weten waar mijn probleem aan ligt, dan hoor ik dat graag.
Groeten, FGrijder

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 25, 2014 om 16:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Update KB2670838 verwijderen. Via 'Programma's en onderdelen' in het configuratiescherm.
Mocht het dit oplossen, verberg dan deze update.