en
door enrico_1 Dec 6, 2004 om 21:54
Computers & telefonie

Branden CD-R90/800MB

Zonder enige research heb ik onlangs een spindletje CD-R90/800MB
aangeschaft. Nu las ik op de site van HP (mijn writer: HP dvd 100i) dat
HP het branden van dit formaat CD’s niet ondersteund. Mislukken van het
branden van een cd overleef ik nog wel, maar volgens HP kan zelf de
writer naar zijn grootje gaan. Da’s een stuk minder!Wat is hier van
waar? Kan ik gewoon zonder gevaar de overburn (in mijn Nero 5)
inschakelen? Lukt me het branden met mijn huidige writer sowieso niet?
Of heb ik andere brandsoftware nodig? Tips en adviezen zijn van harte
welkom.

Misschien heeft iemand nog een antwoord op het volgende (onbelangrijk)
weetje: op een CD-R80/700MB kan ik 80min. Muziek opnemen met meer dan
700MB. Wat is nu “maatgevend”?

3120 14 Rapporteer

btalman
door btalman - Dec 6, 2004 om 22:13
280 Antwoorden / 0 Vragen

Beste enrico, het overburnen is nooit zonder gevaar, maar de meeste
branders kunnen hier erg goed mee omgaan. Overburnen in nero moet
perfect lukken, ik heb sinds '94 8 branders versleten (te lage
snelheid, dus upgraden) en nooit problemen gehad met de overburn optie.
Mijn advies is dan ook gewoon de overburn optie inschakelen bij nero en
nero wel updaten tot de laatste versie, downloaden dus van
www.nero.com. Dan is er de minste kans op problemen, evenetueel kun je
steeds met een beetje extra limiet spelen, beginnen bij 720 mb en dan
naar 740 gaan enz, de kans dat er iets misgaat is erg klein, die
waarschuwing wordt gegeven door nero om zichzelf in te dekken voor die
ene keer dat het wel misgaat, Bram

freya
door freya - Dec 7, 2004 om 11:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Enrico,

Dat je schrijver naar z'n grootje zou kunnen gaan is flauwekul. Zoals Bram al aangeeft , gewoon proberen, het kost je hoogstens een schijfje. En wat die getallen betreft, dat is maar een benadering voor de grootte. Het is net als bij de harde schijven, de fabrikanten werken met 1000 als het om kB gaat of met 1000 x 1000 als het om Mb gaat en niet met 1024 zoals het zou moeten. Op die manier kun je met grotere waarden schermen en lijkt het meer.

suc6, Freya

jo
door joebob - Dec 7, 2004 om 16:50
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb helaas geen antwoord, maar wel hetzelfde probleem; ook na het installeren van de laatste updates voor Nero, en het veranderen in de preferences van 80 naar 90 min. krijg ik, als ik bv. een bestand van 750 mb. wil branden op een 90 min. cd de opmerking:

Stop een cd met voldoende ruimte in de brander (o.i.d.) en daarna weigert het programma te branden.

Wie weet er een oplossing?

btalman
door btalman - Dec 7, 2004 om 17:03
280 Antwoorden / 0 Vragen

Joebob, ik neem aan dat wanneer je zegt dat je de maximum cdgrootte
hebt veranderd niet die van de gele en rode marker hebt aangepast?
Zonee, het inschakelen van de overburn zit onder het tabblad expert.
Uit eigene rvaring heb ik wel gemerkt dat de maximumgrootte van een
700mb cd, waarvan nero me toestaat te branden iig, zo'n 760mb is en van
een 800 mb cd iets meer dan 860, 862 oid. hoe groot is het bestand dat
U wilt branden? En heeft U, voor U daadwerkelijk op de knop branden
drukt, finalize cd aangevinkt?

jo
door joebob - Dec 8, 2004 om 09:44
7 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reactie. Het te branden bestand is 750 mb groot en de cd waar ik hem op wil branden is 800 mb, dus dat zou moeten lukken, maar ik heb nu ontdekt dat Nero denkt dat het 'medium' (oftewel de lege cd) maar een max. capaciteit van 703 mb heeft !?

Daar snap ik dus helemaal niks van. Iemand nog tips?

btalman
door btalman - Dec 8, 2004 om 11:05
280 Antwoorden / 0 Vragen

Bekend probleem, hier heb ik ook last van gehad, waarschijnlijk moet U
de firmware updaten van de brander. De laatste firmware, versie 1.9
staat op
ftp://ftp.hp.com/pub/softlib/software2/COL3611/dv-12685-1/dvd100i_191_firmware.exe

Na het downloaden, de aanwijzingen volgen en als eht goed is moet alles
dan wel werken, aangezien U al de laatste versie van nero heeft (6.6.0)
zou alles het dan goed moeten doen

jo
door joebob - Dec 8, 2004 om 11:48
7 Antwoorden / 0 Vragen

Btalman, ik ben niet degene met de HP brander, maar iemand met hetzelfde probleem. Ik heb een Liteonit LTR 40125 -w of -s en daarvoor kan ik geen 'firmware' vinden op de site van Liteonit...

Dat jij het probleem kent vind ik al heel wat, maar ik weet nu dus nog steeds niet hoe het op te lossen. Nog een laatste tip misschien?

jo
door joebob - Dec 8, 2004 om 11:58
7 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zojuist toch nog iets van firmware voor de Liteonit brander gevonden en geinstalleerd. Dit veranderd echter niets. De brander denkt nog steeds dat de cd maar 703 mb aan gegevens kan bevatten....

Wat nu?

jo
door joebob - Dec 8, 2004 om 12:05
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat ze verkeerde info op de schijfjes hebben gedrukt en dat er 90 min. op een 80 min. cd staat.....

btalman
door btalman - Dec 8, 2004 om 12:06
280 Antwoorden / 0 Vragen

Hmmm, das interessant, ik heb twee links gevonden bij liteon-it voor
zowel de -w als de -s variant op
http://www.liteonit.com.tw/ODD/English/e_downloads/e_firmware_cd-rw.asp

Ah, kijk ff gezocht en nu weet ik weer wat het probleem was. Ik kon de
voerburn niet uitvoeren, omdat ik een heel simpel ding over het hoofd
had gezien,  kon mijzelf toen wel voor mn kop slaan. Bij het burn
tabblad, moet je track-at-once veranderen naar disc-at-once, hoppa en
overburn is geactiveerd.

jo
door joebob - Dec 8, 2004 om 12:48
7 Antwoorden / 0 Vragen

Btalman,

had de drivers en de firmware zelf al gevonden, en je laatste tip werkt bij mij niet omdat ik bij het tabblad 'burn' niet kan kiezen voor 'disk at once'.... 'track at once is grijs en onklikbaar....

Nog een tip?

btalman
door btalman - Dec 8, 2004 om 13:02
280 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is eht blad grijs, omdat bij tabblad multisession,
continue of start multisession disk aan staat, hier moet no
multisession geselecteerd zijn, als het goed is is disc at once nu wel
te selecteren, zoniet, dan hoor ik het graag

jo
door joebob - Dec 9, 2004 om 09:02
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, je hebt helemaal gelijk! En ondanks dat de brander blijft beweren dat er maar 700 mb op de lege cd's past heb ik het nu toch voor mekaar gekregen om met overburn een bestand van 750 mb te branden.

Erg bedankt voor je hulp!

ba
door baboe - Jan 25, 2005 om 19:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat ze verkeerde info op de schijfjes hebben gedrukt en dat er 90 min. op een 80 min. cd staat.....

Want als ik naar cd-rom eigenschappen ga geeft hij aan: available capacity 703MB, Maar het is echt een 800MB schijf, anders heb ik er erg veel geld aan uitgegeven voor iets dat het niet doet