ja
door janusje Oct 14, 2008 om 01:23
Computers & telefonie

CMOS/GPNV checksum bad

Mijn computer start onverwachts niet op, blijft hangen met het bericht Cmos/Gpnv  Checksum bad. Als ik dan het bootmenu heb geopend blijkt steeds datum en tijd veranderd en ook de opstartvolgorde van Harde schijf CDrom en Floppy-disk. Met een draadloos toetsenbord kan ik niets, dus moet ik iedere keer een draad-toetsenbord aansluiten. Ik begrijp dit niet, want ik kom met deze computer nooit op internet, dus kan het geen virus zijn.
Wie weet hoe ik hier vanaf kom? Vast dank.

543 12 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Oct 14, 2008 om 01:51
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Op het moederbord zit een knoopcelbatterij. Die houdt de instellingen vast van het BIOS-setup.

Als die batterij leeg raakt, dan raken steeds die instellingen kwijt en staan deze steeds in het begin.

Wat er dus aan de hand is, is dat die batterij leeg is en moet dus vervangen worden.

Kun je zelf op zich wel doen, maar raak de chips op het moederbord niet aan en raak steeds de metalen kast aan, om eventuele statische electriciteit die je bij je hebt af te voeren.

gsm
door gsm - Oct 14, 2008 om 10:50
5940 Antwoorden / 47 Vragen

4x CR2032 (+nog 4 dunnere types) voor 2 euro vorige week bij Lidl. Zolang de voorraad strekt dus.

GSM

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 14, 2008 om 17:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gsm, off topic:

Was inderdaad een leuke aanbieding, temeer daar die lithiumcellen HEEEEL lang goed blijven als ze goed in de verpakking zitten. Dat is met de tekst op de cel onzichtbaar, dus met de - (min) pool zichtbaar.
Jammer genoeg waren ze binnen een dag uitverkocht.:-(
Idem dito voor het andere knoopcelsortiment.
Hardware ERror MAN.

edwardus
door edwardus - Oct 14, 2008 om 19:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Och, als je aan batterij #4 toe bent over een jaar of 25, vraag ik me af of a) die 4e nog wel goed zou zijn en b) er dan nog wel knoopcellen op het moederbord zitten ;)

1tje van 1 euro is ook nog wel te doen.

la
door laptop - Oct 14, 2008 om 20:11
92 Antwoorden / 14 Vragen

gsm,ik zie ze niet staan bij de lidl? ook niet bij de aanbiedingen van vorige week! op de lidl site?

toch niet bij de aldi gezien?

edwardus
door edwardus - Oct 14, 2008 om 20:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee 't is echt Lidl, vanaf 13-10.

edwardus
door edwardus - Oct 14, 2008 om 20:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Foutje, moet zijn: sinds 9-10.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 14, 2008 om 22:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ edwardus, off topic:

Weet je, die CR2032 enz. zitten ook nog in andere zaken als computers.
Bijv. in een stereo scanradiootje met oordopjes. Na 1 dag spelen is een CR2032 leeg. En in de fiets"computer". Voor minder dan €2,50 kwam ik ze nog niet tegen.
Gelukkig heb ik een gratis source voor dat type.
Ze zaten ook al in de 80-er jaren op de Philips XT moederbordjes.
"Wie appelen vaart, wie appelen eet." ;-)

H.

gsm
door gsm - Oct 14, 2008 om 23:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@edwardus
De CR2032 heb je inderdaad niet veel nodig als PC bezitter. Help je echter regelmatig bij PC-problemen dan kun je zo nu en dan wel een batterijtje nodig hebben. Bovendien zitten er ook nog twee dunnere types in de verpakking die je weer in andere apparaten kan toepassen.

GSM

kroonmeester
door kroonmeester - Oct 15, 2008 om 00:00
457 Antwoorden / 45 Vragen

Kortweg: de batterij op het moederbord vervangen en de instellingen opnieuw instellen na het vervangen van de batterij.

freya
door freya - Oct 15, 2008 om 16:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo janusje,

Kennelijk wordt het tijd om het batterijtje (grote platte knoopcel) op het moederbord te vervangen. Meestal is dit een type CR2032, maar kijk dat voor de zekerheid even na. Voor een euro of anderhalf ben je de man.

Vervangen is eenvoudig, maar doe dit wel wanneer de computer is uitgeschakeld en trek de stekker uit het stopcontact. Ben je zelf niet zo handig met dit soort klussjes, laat dan een handige kennis je even helpen.

m.vr.gr. Freya

ja
door janusje - Oct 15, 2008 om 16:09
6 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben erg blij met de antwoorden die ik ontvangen heb. Ik had er op eigen kracht niet uitgekomen. Dank je wel allemaal. In het weekend ga ik ermee aan de slag.