ed
door edmar1 Aug 29, 2007 om 09:47
Computers & telefonie

Coax splitten

Ik wil de binnenkomende groene coax splitten in twee lijnen.

Mijn huisgenoot klaagt over sneeuw sinds ik een data >> tv splitter heb aangesloten van @home.

De aansluiting is als volgt: coax groen>>wandcontactdoos>>data splitter>>modem en andere kabel naar versterker>>

Ik wilnu de groene splitten naar enerzijds splitter modem anderzijds naar de versterker van tv. Dan ligt de storing in ieder geval niet meer aan mij.

Ik vraag me af of zo"n splitsing wel kan zonder al teveel kwaliteits verlies

5827 7 Rapporteer

bobmalooga
door bobmalooga - Aug 29, 2007 om 10:33
229 Antwoorden / 7 Vragen

Je kunt even kijken of de wandcontactdoos een doorlus heeft.
Vaak hebben wandcontactdozen een splitter aan boord, er zit dan een tweede aansluiting voor een doorlus, dat scheelt weer een splitter en zo heb je het minste verlies.

henson
door henson - Aug 29, 2007 om 10:37
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Ik denk dat het niet veel uit zal maken of je de coaxkabel spilts voor of na de wandcontactdoos. Je moet even checken of het inderdaad aan de data-tvspitter ligt door hem er even tussenuit te halen als je naar een zender kijkt met sneeuw. Als het beeld dan goed is ligt het inderdaad daaraan en zal het niet helpen om een andere spitsings te kiezen. Mij lijkt eerder dat de sneeuw veroorzaakt wordt door slechte afscherming van je kabel tussen de wandcontactdoos en de tv. Vroeger voldeed deze wel, maar met de komst van Digitenne en GPS krijg je veel instraling op de kabel en moet deze goed afgeschermd zijn. Kijk even of je een goede kwaliteit hebt, dus een dikke kabel (min. 7 mm dik en een goede dubbele afscherming, vlechtwerk en alu-omwikkeling). Met metalen stekkers! De oude plastic modellen zijn dus vragen om moeilijkheden. Koop anders een nieuwe in de electronica-vakhandel die weten welke je nodig hebt.

Groet, Henson

hp
door hpvantiel - Aug 29, 2007 om 13:32
14 Antwoorden / 1 Vragen

multikabel stuurde mij een monteur en die heeft gewoon alle kabels van en naar video dvd en tv vernieuwd en daarmee was t probleem over.dus koop gewoon een paar nieuwe kabels want instraling is inderdaad een grote veroorzaker.

dimov000
door dimov000 - Aug 29, 2007 om 13:48
19 Antwoorden / 0 Vragen

Hier wat regeltjes en wetenschap.
Als al hiervoor gezegd is het zaak om te kijken of je splitter en de kabels en de doos nog ok zijn. Dit kun je doen door met een 1 meter kaberl direkt na splitter je tv aan te sluiten en te kijken of de kwaliteit ok is.Als je split neem dan een betere splitter. Neem je een versteker versterk dan direkt na de doos. Versterken aan het einde is versterken van het al aangetaste signaal. Zorg voor goede kwaliteit kabel en wees je bewust...dat 75 ohm kabel na 10 meter eigenlijk al teveel verlies lijdt.
succes
dimov000

to
door touchwood - Aug 29, 2007 om 20:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de groene binnenkomende kabel mag je niet ongestraft sleutelen, deze is van de kabelbeheerder. Wel kan je de al eerder aangegeven contactdoos met doorlus gebruiken, zit deze er nog niet: vervang dan de huidige doos met een doorlusdoos.

Sneeuw komt door het digitale signaal (digitale TV en/of data[computer]) dat nu over jouw huidige TV bekabeling gaat, zogenaamde uitstraling.

Kennelijk is er dus iets met jouw bekabeling niet in orde (je mag gevoegelijk aannemen dat de datasplitter van het kabelbedrijf goed is):
- oude pluggen vervangen door metalen pluggen,
- oude splitters (indien aanwezig, b.v. tot 600 MHz, of een doorverbinding in zo'n oud plasticrond doosje) vervangen door nieuwe (metalen met coaxschroefaansluiting, digitale, c.q. 1000 MHz of hoger),
- gebruik je totaal 3 TV's of minder, gooi dan de versterker er uit (zeker als deze niet geschikt is voor 1000MHz of hoger) en vervang hem door een nieuwe splitter met het benodigde aantal uitgangen,
- is de bekabeling na de wandcontactdoos (van de kabelmaatschappij) 10m of langer, gebruik dan sateliet kwaliteit coaxkabel (staat op de kabel gedrukt). Bij gewone kabel is signaalverlies merkbaar doordat sommige TV zenders sneeuw geven, terwijl de andere wel storingsvrij zijn,
- ook de oudere videorecorders kunnen storing veroorzaken, als je nog zo'n beestje gebruikt: koppel hem dan eens los en kijk of dit effect heeft.

Tenslotte: sommige mensen denken dat ze iedere keer verder op een kabel kunnen aftakken door een splitter, als een kerstboom. Maar zelfs de beste splitter heeft toch al gauw 3,5 db verlies, dus meerdere in serie zorgen er voor dat je geen signaal overhoud. Bij doorlussen (doorlusdoos) treedt er op de kabel zelf uitsluitend verlies op door de lengte van de kabel. Maar hou je ook hier aan een aantal van drie want de versterker van de kabelmaatschappij (ergens in een kastje bij jou in de wijk) heeft maar een beperkt vermogen.

Veel succes

mv
door mvdhulst - Aug 29, 2007 om 20:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het plaatsen van een rijgdoos (doorlusdoos) als AOP (eerste aansluitpunt na de groene kabel) is niet verstandig.

Een rijgdoos is niet galvanisch gescheiden, wat een vereiste is voor het eeste contactpunt.
Daarnaast is de wandcontactdoos, welke aan de groene kabel verbonden zit, de verantwoordelijkheid van de kabelmaatschappij.
Vervang deze dus alleen als je zeker weet dat je een GOEDE contactdoos te pakken hebt.
Daarnaast zijn de z.g.n. Gamme rijgdozen niet retour geschikt, en zorgen er dus voor dat je internet modem niet meer werkt.

Om de situatie goed op te lossen kunt u het beste een dubbel galvanisch gescheiden overname punt op de groene kabel zetten (of de kabelmaatschappij bellen, en zullen zij dit voor u doen).

Na dit aansluitpunt neemt u een coax-kabel van het type C12, met metalen (hoog frequentie dichte) stekker (dus niet zo'n plastic stekkertje). Aan deze kabel bevestigt u een 2 weg splitter, (en dan niet zo'n plastic splittertje, maar een metalen splitter, waarop ook netjes aangegeven staat hoeveel demping deze veroorzaakt. De emping van een splitter ligt tussen de 3,5 en 3,8 dB) waarbij u 1 kabel op de modem aansluit, en de andere naar een versterker.

Vanuit de versterker gaat u dan kabels trekken (type C12, met metalen stekkers) naar uzelf en uw huisgenoot.

Het is verstandig om een z.g. dB meter van iemand te lenen (bij de tv speciaalzaak) om te zien hoeveel dB u naar de aansluitingen stuurt na de versterker.
U dient hier een signaal van tussen de 60 en 78 dB te hebben.
Te weinig signaal, en u krijgt sneeuw in het beeld, teveel signaal, en het signaal gaat oversturen, wat strepen in beeld geeft, en zelfs de tuner van de tv kapot kan maken. (net zoals u de radio te hard zet, en de boxen gaan oversturen).

Indien u gebruik maakt van digitale televisie (een STB), moet u er rekening mee houden dat de versterker die u gebruikt retour geschikt is. Indien u een retour geschikte versterker aanschaft, kunt u de splitter laten vervallen, en ook het modem aan de versterker koppelen. Let ook hierbij natuurlijk wel even op de hoeveelheid dB's die de versterker eruit stuurt.

Succes !

ro
door ronny530 - Aug 29, 2007 om 20:33
2888 Antwoorden / 41 Vragen

De groene kabel kan door middel van goede apparatuur gesplitst worden. Kost een paar centen en een goede installateur die radio/ tv/internet en digitale faciliteiten kan monteren. Op de groene kabel staat het standaard signaal die door aansluitkasten gescheiden wordt.

Ronny.