al
door allergiecomp Mar 14, 2010 om 10:31
Computers & telefonie

Computer maakt zelf bestanden aan

Onze computer ( draait op windowsXP) maakt de laatste tijd zelf bestanden aan in windows\temp: ongeveer 10.000 TMP bestandjes allemaal 0 bytes.WE hebben via casema een internetbeveiligingsabonnement.
wie weet hoe we van deze bestanden af kunnen komen en er ook blijvend van af kunnen?

11810 29 Rapporteer

mastag
door mastag - Mar 14, 2010 om 10:39
955 Antwoorden / 19 Vragen

Om dez3e temp bestanden te wissen doet u het volgende
Ga naar start>uitvoeren en tik in de witte regel in %temp%.
Vervolgens klikt u op ctrl+a (alles selecteren) en drukt u op delete of kiest u verwijderen.

Succes
Mastag

magicscanman
door magicscanman - Mar 14, 2010 om 11:31
261 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de pc gebruikt ,en op internet surft dan wordt er telkens bestanden aangemaakt en deze worden in de map windows / temp geplaatst.
Dus je komt er nooit blijvend vanaf

Heb je al eens schijfopruiming gedaan . !!!!!

mvg

bosduif
door bosduif - Mar 14, 2010 om 12:31
113 Antwoorden / 21 Vragen

Edwardus,

Kun je wat je dan te zien krijgt allemaal ongestraft verwijderen?

edwardus
door edwardus - Mar 14, 2010 om 12:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

In principe: ja.
Want TEMP geeft aan dat het tijdelijke bestanden zijn, die hoeven niet bewaard te worden.
Wel kan het zijn dat sommige van deze bestanden nog in gebruik zijn en dan kun je ze niet verwijderen (foutmelding). Dat kan dan een volgende keer.

bosduif
door bosduif - Mar 14, 2010 om 12:42
113 Antwoorden / 21 Vragen

Edwardus,

631 stuks verwijderd.
Er bleven er 20 staan.

Mvg. Bosduif

edwardus
door edwardus - Mar 14, 2010 om 12:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Is bosduif nu dezelfde als allergiecomp?

bosduif
door bosduif - Mar 14, 2010 om 12:50
113 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, ik ben niet dezelfde maar las de vraag en ging toen ook kijken wat er bij mij allemaal stond.
Ik durfde het niet zomaar te verwijderen en daarom vroeg ik het maar even.

mvg Bosduif

al
door allergiecomp - Mar 14, 2010 om 15:19
1 Antwoorden / 3 Vragen

Edwardus, het is gelukt! Ik denk dat het langzaam aangegroeid is en ik het pas - toevallig- ben tegen gekomen.
Nu zijn alle bestandjes verwijderd.
Zal het voortaan elke week doen.
Hartelijk dank!

edwardus
door edwardus - Mar 14, 2010 om 15:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je naar %temp% gaat, dan kom je niet in windows\temp, maar in de user temp, dus dat is niet correct. Je zou dus beter naar %windir%\temp kunnen gaan. Waar die bestandjes vandaan komen is niet 1-2-3 te zeggen, want elk proces kan in die map tijdelijke bestanden aanmaken.

Zijn er werkelijk zoveel van of vanaf een bepaalde datum, of is het gewoon een enorme collectie die is ontstaan in een langere periode?

natuurmens
door natuurmens - Mar 15, 2010 om 13:47
158 Antwoorden / 4 Vragen

Bij het openen van iedere bestand wordt er een temp aangemaakt. Ook internet, cookjes

ja
door jadejong75 - Mar 15, 2010 om 14:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij staan er 8608 kan ik die zonder probleme verwijder ???

je
door jeannie - Mar 15, 2010 om 14:34
4 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo,ik heb een speciaal bestandje gedoanload via internet en die verwijder ik iedere dag.Ik maak mijn pc elke dag schoon.Misschien is dit iets voor jou.Het programma heet tempfree.Ik hoop dat het lukt.Groetjes Jeannie.

grappig
door grappig - Mar 15, 2010 om 14:42
27 Antwoorden / 10 Vragen

Daarom is CCLEANER ook een hulpvaardig kostenloos programmaatje, ruimt alles lekker op. Even geoegelen en je vind 'm vanzelf. met groet

wd
door wdalen - Mar 15, 2010 om 15:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
Natuurlijk is het zo dat er veel bestanden terecht komen in de temp map. Dat is al geschreven. Opruimen is noodzakelijk.
Maar er zijn ook virussen die er op uit zijn om jouw HD te vullen en daardoor het systeem te vertragen. Daarom is het goed om dit in de gaten te houden. Ook met een virusbeschermer van een provider kunnen er virussen op jouw PC komen. Denk aan Cd-tjes die je gebruikt of andere datadragers.
Je kunt de PC on-line laten scannen op virussen. Dat werkt goed en de database van zo'n scanner is altijd prima bijgewerkt. Een voorbeeld daarvan is: http://housecall.trendmicro.com/ Het is goed om dit toch even te doen zodat je pc niet opnieuw vol loopt met nutteloze en vaak (erg) grote bestanden.

hendrikbos
door hendrikbos - Mar 15, 2010 om 15:07
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=jadejong75 schreef op maandag 15 mrt 2010, 14:24]Bij mij staan er 8608 kan ik die zonder probleme verwijder ???
Ja, zonder meer!
Wanneer de (Temp)map nog nooit geleegd is kunnen er wel meer dan 8608 mapjes in staan. Het zijn allemaal tijdelijke bestandjes die (zoals al door anderen is opgemerkt) bijvoorbeeld tijdens internetten (cookies) of tijdens het gebruiken van een bepaald programma op uw computer in de Temp-map worden geplaatst.
De bestandjes zijn gelukking niet zo groot en zal het de totale opslagcapaciteit van de HDD niet erg belasten, maar het is uiteindelijk raadzaam (zoals normaalgesproken ook het huis regelmatig opgeruimd wordt) de HDD m.b.v. het WindowsXP programma "Schijfopruiming" op te schonen. Het pad naar "Schijfopruiming" is: Start-> Alle programma's->Bureauaccessoires->Systeemwerkset->Schijfopruiming.
Het is raadzaam om van tijd tot tijd (bijvoorbeeld elke maand) de HDD op te schonen met "Schijfopruiming" en daarna te defragmenteren met "Schijfdefragmentatie". Ook dat programma vindt je in de Systeemwerkset. Tip: Maak van "Schijfopruiming"en "Schijfdefragmentatie" een snelkoppeling naar je bureaublad dan vergeet je niet zo gauw je HDD te onderhouden. Succes!

ja
door jadejong75 - Mar 15, 2010 om 15:13
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hendrikbos

mijn dank is groot ik heb het gelijk gedaan

boxtelnaar
door boxtelnaar - Mar 15, 2010 om 15:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allergiecomp.

Je moet gewoon je internetgeschiedenis verwijderen, d.m.v. klikken op Extra , Internet Opties , dan klikken op bij Browsegeschiedenis op Verwijderen.
Dan heb je een aantal opties ik pak altijd alles, je moet dan waarschijnlijk wel een aantal wachtwoorden opnieuw invoeren. Gewoon verwijderen die hap en natuurlijk Schijfopruiming zoals de anderen al hebben gezegd en Schijfdefragmentatie ook niet onbelangrijk uitvoeren. Als laatste kan je ook via http://onecare.live.com/site/nl-be/default.htm je pc scannen en alles laten opruimen. Ik zelf gebruik dit al jaren, het is gratis en werkt perfect.

Ik wens je verder veel succes ermee.

Gr. boxtelnaar

vi
door villagevoile - Mar 15, 2010 om 17:15
53 Antwoorden / 39 Vragen

Bij mij staan er ook veel DAT bestanden, b.v. Perflib_Perfdata_1a4.dat.
Ook veel blauwe t$m-bestanden b.v. $01E609C8.t$m. O.a. uit 2007/8/9/10. Kunnen deze ook weg?

edwardus
door edwardus - Mar 15, 2010 om 17:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zelfde antwoord: ja.

den dries
door den dries - Mar 15, 2010 om 17:22
62 Antwoorden / 1 Vragen

@ BOXTELNAAR

Je PC laten scannen door derden via het Internet die in je PC kunnen gluren?
Mooi niet hé.
De browsergeschiedenis verwijderen is ook niet voldoende want dan is nog het surfgedrag te traceren.
Hier moet je de Dat.Indexbestanden voor verwijderen wat voor Microsoft opslaat wat je op het Net uitspookt.
Het is al eerder genoemd, hier moet je CCleaner gebruiken.

Haal dit op bij www.gratissoftwaresite.nl en download de slimversie.

Na installatie kan je de standaardinstallatie laten staan.
Dit programma dagelijks voor het afsluiten van de pc even draaien en hij is volkomen schoon.
Wanneer er veel van software is gewisseld blijft na uninstal toch troep achter in het register die de zaak vervuild en vertraagd.
CCleaner ruimt ook deze troep allemaal netjes op.
Dus stoppen met derden in je PC laten gluren.

heaucheneaud
door heaucheneaud - Mar 15, 2010 om 18:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Is er dan geen klein scriptje te maken die steeds met afsluiten of opstarten van de computer de map met tijdelijke bestanden leegt?
Ik ben geen windowskenner maar het lijkt me dat zo iets tot de mogelijkheden moet behoren.

edwardus
door edwardus - Mar 15, 2010 om 19:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat is mogelijk, zo doe ik dat bijv. met C:\temp

ha
door hamerslag - Mar 15, 2010 om 19:43
7 Antwoorden / 0 Vragen

Download ccleaner.
www.piriform.com/ccleaner/download
Werkt echt prima.!!
Netjes opruimen zonder risico

er
door erky - Mar 15, 2010 om 22:16
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Allergiecomp,

In C:\Windows\Temp komen allerlei bestanden. Er komen ook mappen in. Als Adobe Flash een update heeft komt er een map in met tijdelijke zaken. Als er andere software wordt geïnstalleerd soms ook. Heb je een iets oudere HP printer dan komen er ook tijdelijke werkbestanden voor de printer in te staan.

Als je veel scant (via Twain) en daarna de bestanden als plaatje opslaat kan het zijn dat er in temp bestanden worden opgeslagen. Dat is allemaal afhankelijk van welke programma's je gebruikt en welke hardware, dus printers of scanners.

Er zijn virusscanners die er tijdelijk bestanden opslaan en als 'vervuiling' iets achter laten dat ook nog eens 0 bytes groot is. Jaren geleden, mogelijk uit de begintijd van XP was er een hulpprogramma dat net zoveel bestandjes weg schreef totdat de index van de harde schijf vol zat. Dat had ook te maken met een virus.

Als een oudere versie van Office is geïnstalleerd en een bestand crasht dan worden soms ook bestanden weggeschreven, die beginnen dan meestal met ~WRD.

Het zou fijn zijn als je hier in het forum een paar voorbeelden gaf van jouw bestandsnamen. Bijvoorbeeld:
1202223305002.tmp (0 bytes)
iesetup.dir (0 bytes)
mscn.log (0 bytes)
Zlt013f4.tmp (0 bytes)

Er is door anderen al voldoende duidelijk gemaakt hoe je ze weg kan halen, maar natuurlijk is het beter de bron aan te pakken.

Je kan in ieder geval zonder problemen bestanden weghalen uit de C:\Windows\Temp map, maar je zult er ook bijlages van e-mail tegenkomen die je hebt geopend. De vraag is dan of je die bijlages dan wel wilt missen.

Er kan dus alleen meer gezegd worden als je een stuk of drie complete namen hebt gegeven hier in het forum.

Succes!
Erky

sa
door salty677 - Mar 15, 2010 om 23:03
12 Antwoorden / 3 Vragen

je moet ff google-en. en zoeken naar ATF-cleaner, deze is shareware en maakt alles leeg. Werkt snel en goed. Gebruik ook eens Ccleaner en werkt ook perfect. Kgebruik deze progjes al jaren met een goed resultaat.

den dries
door den dries - Mar 15, 2010 om 23:39
62 Antwoorden / 1 Vragen

@ BOXTELNAAR 15:43 uur

Wat aanvulling op de Dat. Index bestanden.
Een trucje van Microsoft om te kunnen bekijken wat jou surfgedrag op het Net is.
Met een bezoek aan Microsoft voor een update worden deze bestanden uitgelezen en de gegevens die daar uit komen zijn een schat aan informatie; wat voor site's bezoek jij, waar liggen je interesse's en waar geef jij op het Net geld aan uit.
Deze gegevens zijn van onschatbare waarde en meniggeen is er op uit om deze gegevens te pakken te krijgen en deze ten gelde te maken.
Zo'n programma die jou 'gratis helpt' om je pc te reinigen of te testen leest het emailadressenboek en de Dat. Indexbestanden uit.
Dat Microsoft veel waarde hecht aan deze info blijkt wel uit het feit dat een progje om zelf deze bestanden in te zien, Dat. Index Suite plots nergens meer te downloaden is maar ik heb het gelukkig nog.
Wellicht is het nu een beetje duidelijk wanneer je een zooi spam binnen krijgt en geen idee hebt hoe dit komt.
Welnu, ergens op een andere pc is het adressenboek uitgelezen en daar staat jouw emailadres in.
De zo verkregen emailadressen zijn veel geld waard en worden verkocht aan bedrijven die spam verspreiden of oplichtersmail uit Nigeria of het Oostblok.
Maar ook tijdens het bezoek aan bepaalde websites loop je het risico uitgelezen te worden en daarom gebruik ik Norton.
Het gebruikt wel wat geheugen maar het scant wel de site die je bezoekt of deze veilig is en geeft zelfs aan of deze veilig is met financiële transacties.

Wat is er nog meer onveilig?
Eén er van is de forward email waarin je verzocht wordt de vooral door te sturen naar al je vrienden kennissen.
Niet doen, vaak stuur jij je doopceel mee of er wordt een progje geplaatst die jouw gegevens verzend. dus in de prullenbak met deze mail.
Bedwing de nieuwsgierigheid en open GEEN bijlagen in onbekende email.
Samen gevat; laat derden nooit toe in jouw pc en gebruik dus geen site's die diensten aanbieden zoals opschonen en testen.

Installeer CCleaner en gebruik deze dagelijks voor het afsluiten.
Let wel op dat je de Slim-versie download en laat de standaard instellingen staan.
Ik kan het weten want ik draai nu bijna 2 jaar op de 1ste installatie van Vista en heb nog niets aan snelheid ingeboet en heb een schoon register.
Voor degenen die XP of Windows 7 gebruiken; ook voor jullie is CCleaner te gebruiken.

Veel succes.

kl
door klavervier - Mar 16, 2010 om 00:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand komt me de oplossing binnen explorer zelf. Onder extra - algemeen vind je een mogelijkheid om temp-bestanden, de browsergeschiedenid en cookies te verwijderen. Zowel onder XP, Vista als Windows 7. En dan verder schijfopruiming minimaal eens in de maand.
Succes

kl
door klavervier - Mar 16, 2010 om 00:31
4 Antwoorden / 0 Vragen

extra - internetopties - algemeen

den dries
door den dries - Mar 16, 2010 om 04:39
62 Antwoorden / 1 Vragen

@ klavervier

Wat jij noemt is half gebakken werk waar je niets mee opschiet.
Wanneer je CCleaner gebruikt zoals ik heb aangegeven ben je binnen 1 minuut van alle troep af en is ook nog eens je register opgeschoond.
De temp bestanden nemen niet veel ruimte in maar de Index. Data bestanden kunnen naarmate je veel surft oplopen tot tientallen mb's.
Weet je overigens dat Justitie onder meer deze bestanden uitleest wanneer ze strafbare feiten willen opsporen, bv het bezoek aan kinderpornosite's?

Wanneer ik cleaner in CCleaner gebruik schoont hij het volgende op:

Internet Explorer:
Tijdelijke Internet bestanden
Cookies
Geschiedenis
Index. dat bestanden
Cache van miniaturen

Systeem:
Tijdelijke bestanden
Windows logbestanden

Geavanceerd:
Verouderde prefetch bestanden

Internet:
Google Toolbar 4.0

Wanneer ik vervolgens register draai ben ik met enkele seconden van alle overbodige rommel af die is achter gebleven na uninstal.

Een kennis van mij heeft enkele maanden geleden ook CCleaner er op gezet.
Hij speelt veel games en probeert demo's uit en dacht dat hij met uninstal wel klaar was.
De eerste keer dat hij register draaide gaf deze 192 onnodige bestanden aan.
En nu.......hij zweert bij CCleaner en heeft nu een clean register.

Greetz.