dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 Feb 21, 2011 om 20:03
Computers & telefonie

Computertekening printen op A4 formaat zonder randen.

Ik heb een HP deskjet D2300 en wil een computertekening uitprinten op A4 formaat zonder randen.
Hij mag best een beetje uitgerekt of ingedikt worden, maar wat ik ook probeer, ik krijg witte randen.
Wie weet hoe dit moet?

12402 23 Rapporteer

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Feb 21, 2011 om 20:30
77 Antwoorden / 37 Vragen

Dank je wel, Freya. Ik wou het graag omdat die tekening in een map moet met allemaal Aviertjes, als een afscheidscadeau. Normaal print ik nooit tekeningen uit, dus ik heb er geen ervaring mee.

Ik begrijp nu wel beter waarom zoiets ogenschijnlijk eenvoudigs zo lastig is.

Weet je misschien ook welke instellingen in combinatie met welke marges zorgen voor zo klein mogelijke randen?

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2011 om 20:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik zo deze link zie, dan kan dat alleen als je speciaal papier gebruikt.

[quote]Functies

* Afdrukken zonder randen op ondersteunde papierformaten
* Inktniveau-indicator
* Knop voor het starten van de HP Photosmart express software
* High-speed universele seriële bus (USB)
* Capaciteit van 500 pagina's per maand
* De knop Afdrukken annuleren

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2011 om 21:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn printer (een Canon) kan ik toch echt tot de rand printen, maar dan moet ik wel fotopapier gebruiken. Wat de printer dan doet is net iets over de rand heen printen (waar die inkt blijft weet ik niet, zal wel ergens opgevangen worden).

erik008
door erik008 - Feb 21, 2011 om 21:30
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Je moet dan afdrukken op A4 oversized, Dat is 210 X 348
Dan later de afdruk weer op A4 snijden. 210 x 297
Aan de zijkant hou je dan wel een randje.
Dit doen ze in een kopieer winkel op dezelfde manier.

quantas
door quantas - Feb 21, 2011 om 21:32
670 Antwoorden / 0 Vragen

Een foto op fotopapier is iets compleet anders dan een tekening op a4 papier.

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2011 om 21:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik kan ook heel simpel een tekening op A4 fotopapier printen hoor. Het zal je verbazen wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

Moet je trouwens niet aan vraagsteller vragen of ze wel het volledige verhaal heeft opgeschreven?

quantas
door quantas - Feb 21, 2011 om 21:47
670 Antwoorden / 0 Vragen

Lees jij wel FOTOPAPIER is iets anders.
Volgens mij lees jij tussen de regels wat je wilt lezen.

Als je een tekening op fotopapier zet is het nog steeds op basis van fotopapier en dat kan gewoonweg tot de rand, de samenstelling van fotopapier is anders dan van gewoon papier.

Het zal mij niet verbazen ik heb zelf vanmiddag nog een randloze printer bij een klant neergezet maar dan praat je over een iets andere prijsklasse dan een huisprinter.

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2011 om 22:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lees jij wel? Ik thuis een huis-tuin-keuken printer staan (nog geen 100 euro), als ik daar fotopapier in stop kan ik tot de rand printen. En wat ik print, dat maakt niets uit. Of het nou een foto of een tekening is, het blijft gewoon een verzameling pixels.

rj
door rjw - Feb 21, 2011 om 22:26
3368 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 21 feb 2011, 21:09]Mijn printer (een Canon) kan ik toch echt tot de rand printen, maar dan moet ik wel fotopapier gebruiken. Wat de printer dan doet is net iets over de rand heen printen (waar die inkt blijft weet ik niet, zal wel ergens opgevangen worden).

Als je een beetje glad "gewoon" papier gebruikt dan werkt randloos printen ook. Wel bij de printerinstellingen instellen dat er fotopapier inzet, en dan lukt het gewoon. Zeker als de kleurvlakken de randen van de tekeningen niet al te massief zijn geeft het een redelijk resultaat.

quantas
door quantas - Feb 21, 2011 om 22:46
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees wel JIJ daarin tegen niet.

Ik zeg al meerdere malen duidelijk dat fotopapier anders is dan gewoon papier en dat het met fotopapier wel lukt.
En waarom omdat fotopapier gemaakt is om tot de rand te printen en niks anders.
Wat er op gedrukt wordt maakt niks uit.

=diumenge schreef op maandag 21 feb 2011, 22:14: Lees jij wel? Ik thuis een huis-tuin-keuken printer staan (nog geen 100 euro), als ik daar fotopapier in stop kan ik tot de rand printen. En wat ik print, dat maakt niets uit. Of het nou een foto of een tekening is, het blijft gewoon een verzameling pixels.

rj
door rjw - Feb 21, 2011 om 23:13
3368 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=quantas schreef op maandag 21 feb 2011, 22:46]Ik lees wel JIJ daarin tegen niet.

Ik zeg al meerdere malen duidelijk dat fotopapier anders is dan gewoon papier en dat het met fotopapier wel lukt.
En waarom omdat fotopapier gemaakt is om tot de rand te printen en niks anders.
Wat er op gedrukt wordt maakt niks uit.
[quote=diumenge schreef op maandag 21 feb 2011, 22:14]Lees jij wel? Ik thuis een huis-tuin-keuken printer staan (nog geen 100 euro), als ik daar fotopapier in stop kan ik tot de rand printen. En wat ik print, dat maakt niets uit. Of het nou een foto of een tekening is, het blijft gewoon een verzameling pixels.

Voor randloos printen is het verschil tussen fotopapier en gewoon papier, dat bij fotopapier de randen zijn afgesloten zodat de inkt niet via de zijkant in het papier kan dringen. Voor de rest is de print zo gemaakt dat hij alleen maar randloos kan printen als je fotopapier insteld in de driversoftware. Als je vervolgens gewoon papier in de printer doet, dan print ie gewoon randloos.

erik008
door erik008 - Feb 22, 2011 om 09:29
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@rjw
Als je gewoon papier in de printer doet en het op fotopapier zet, krijg je een knoeiboel.
Fotopapier heeft namelijk meer inkt nodig, wat normaal papier niet kan opnemen.
In de gebruiksaanwijzing staat afdrukken zonder rand 102 X 152 mm
Dus voor A4 niet van toepassing.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Feb 22, 2011 om 12:20
77 Antwoorden / 37 Vragen

Allemaal, in vooral Freya, bedankt voor de antwoorden!
Ik heb in elk geval begrepen dat dit veel handigheid en expirimenteren vereist.
Ik bewaar jullie antwoorden, en hoop dat ik er zo goed mogelijk uit kom.

freya
door freya - Feb 22, 2011 om 12:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dirkjeanna,

Het écht printen tot de rand lukt met de meeste printers ook niet. En zeker niet aan de onder en bovenzijde. Het is ook erg lastig om de printer precies op de rand te laten beginnen. Eén tiende milimeter er naast en je printer zit onder de inkt en dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling.

Waarom niet gewoon printen met vaste marges en met een papiersnijder die marges erat snijden?

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Feb 22, 2011 om 12:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dirkjeanna schreef op maandag 21 feb 2011, 20:30]Dank je wel, Freya. Ik wou het graag omdat die tekening in een map moet met allemaal Aviertjes, als een afscheidscadeau. Normaal print ik nooit tekeningen uit, dus ik heb er geen ervaring mee.

Ik begrijp nu wel beter waarom zoiets ogenschijnlijk eenvoudigs zo lastig is.

Weet je misschien ook welke instellingen in combinatie met welke marges zorgen voor zo klein mogelijke randen?
Waar het precies staat hangt een beetje af van het programma wat je gebruikt, waarmee je die pagina's wil printen. Als je naar de 'paginainstellingen' gaat en de instellingen opzoekt van de linker-, rechter-, boven- en ondermarge en je stelt die gewoon op '0' in, dan krijg je waarschijnlijk een foutmelding te zien waarin wordt aangegeven dat de opgegeven marges buiten het printgebied vallen. Als je dan vervolgens op (Ok) klikt, worden de marges automatisch op de minimumwaarde ingesteld.

@diumenge:
Soms kunnen printers (en blijkbaar ook deze) 'tot de rand' printen. Mijn ervaring is echter dat er meestal toch altijd wel iets van de rand zichtbaar blijft.

Kortom, een kwestie van proberen tot hoever je kunt gaan.

Freya

freya
door freya - Feb 22, 2011 om 12:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Graag gedaan en laat nog eens horen in hoeverre het gelukt is.

Freya

tv
door tvsmash - Feb 23, 2011 om 14:41
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dirkjeanna,

Ik weet niet of het per printer verschild, maar mij is het een keer gelukt om te printen, volledig zonder witte randen. Zelf hebben we thuis een Canon printer thuis.

Doe rechtermuisknop op de afbeelding die je wilt printen en druk op "Voorbeeld" (ik gebruik windows vista). Bovenaan in de balk druk je op Afdrukken > Foto op volledige pagina.

Hiermee is het mij in ieder geval gelukt! Er kwam geen snijden van papier aan te pas.

tv
door tvsmash - Feb 23, 2011 om 14:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een extra weetje: ik heb het gewoon op een A4tje afdrukt. Geen fotopapier.

audb
door audb - Feb 23, 2011 om 14:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Print niet over de rand van het papier heen als je printer het niet aan kan!
De kop zal dan waarschijnlijk de rand van het papier raken en dan verstopt raken door de papier vezels.
Wil je het echter wel doen dan je papier instellen op foto papier maar gebruik dan wel goede kwaliteit papier.
Anders gewoon eens rond vragen of iemand een Canon of epson (foto) printer heeft.

erik008
door erik008 - Feb 23, 2011 om 15:07
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Denk eens goed na...moet het precies A4 zijn?
Zo niet, maak je het een beetje kleiner, door de randen er af te snijden.

frenja
door frenja - Feb 23, 2011 om 23:02
44 Antwoorden / 13 Vragen

Zelf heb ik Windows XP, daar kan je ook mee printen. Er wordt gevraagd wat voor papier en is er een mogelijk om randloos te printen. Dan komt het er ook helemaal op, of er dan wat afgaat aan de kant weet ik niet. Ik heb wel eens met gewoon printerpapier geprint en dat gaat ook goed.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Feb 24, 2011 om 15:16
77 Antwoorden / 37 Vragen

Allemaal bedankt weer! Ik heb deze taak gelukkig weten te delegeren aan een kordaat persoon die er op de een of andere manier wel mee redt. Dus tekening gemaild en zij gaat hem printen. Heb haar de link van deze pagina gestuurd. Maar een beetje bijsnijden of op bijpassend gekleurd papier plakken is bij nader inzien ook niet zo'n levensgroot probleem.

Ik vermoed dat een deel van het probleem is dat ik vanuit Paintshop pro 7 ging printen, maar dat WORD2000 zich er ook mee bemoeit. In elk geval krijg ik te maken met geweldig veel opties, die elkaar deels weer schijnen op te heffen. Dit alles in Windows XP.
Ik ga deze pagina, als eventueel nog komende reacties binnen zijn, kopiëren en bewaren voor een volgende keer, want nu heb ik er grondig tabak van, al die instellingen dansen voor mijn ogen!

Wel goed om te lezen dat het kán. Want zoiets is wel onuitstaanbaar, daar hadden die printerfabrikanten toch allang iets op moeten verzinnen. Maar een verstopte printer is ook weer niet alles.

mebo
door mebo - Feb 26, 2011 om 11:29
153 Antwoorden / 40 Vragen

Ik maak gebruik van de HP 2575 all-in-one.
Voor een dergelijk probleem print ik niet maar gebruik de kopieerfunctie.
In het kopieer menu kan ik kiezen voor papierformaat en kies dan A4 zonder rand.