ha
door hansis55 Jun 1, 2010 om 10:24
Computers & telefonie

Datalimiet buiten Europa

Ik ga binnenkort buiten Europa op vakantie. Nu wil ik een datalimiet instellen op mijn Nokia e66. Volgens KPN niet mogelijk. Hoe voorkom ik een giga rekening na afloop.
Welke instellingen kan ik aanpassen ? Weet iemand raad?

4816 20 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jun 1, 2010 om 11:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas gaat deze data/kosten limiet alleen vooralsnog gelden binnen de EU.

De instelling die je kan aanpassen op je toestel is om je G3/GPRS verbinding totaal uit te schakelen. Alleen dan wordt er totaal geen data verzonden.

Succes ermee

ma
door marknijhuis - Jun 3, 2010 om 13:43
16 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste is om gewoon al je internetprofielen te verwijderen. Hierdoor weet je in ieder geval zeker dat je niet het internet op kan (in het buitenland.) Deze profielen kan je heel gemakkelijk via de site van de Belcompany weer opvragen. Succes!

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 3, 2010 om 14:00
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Kleine aanvulling op het prima advies van Mark: verwijder het emailprofiel niet, maar wijzig of wis 1 letter. Daarmee zal de telefoon telkens een error genereren als hij in wil loggen. En mocht je het dan toch nodig hebben (of na de vakantie), hoef je alleen nog maar de gewijzigde letter terug te plaatsen.

Overigens staat mijn iPhone standaard dusdanig ingesteld dat ik in het buitenland niet kan internetten (dataroaming), tenzij ik dat aangeef.

ma
door marknijhuis - Jun 3, 2010 om 14:04
16 Antwoorden / 0 Vragen

Deinert, je hebt helemaal gelijk. dit is ook een goede, makkelijke oplossing. Alleen uit mijn ervaringen is gebleken dat de meeste mensen (ik zelf ook) het makkelijker vinden om gewoon alles even weg te gooien en daarna het er weer opnieuw op te zetten (is natuurlijk ook weer telefoon-afhankelijk). het is maar net wat je wilt!

Lsk520
door Lsk520 - Jun 3, 2010 om 14:14
827 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon niet gebruiken en alleen bellen als het echt nodig is?
Je bent op vakantie!

ma
door marknijhuis - Jun 3, 2010 om 14:21
16 Antwoorden / 0 Vragen

Veel "moderne" telefoons zijn constant met het internet verbonden, bijvoorbeeld voor het ophalen van de mailboxen (bijv. de Blackberry) hierdoor kunnen torenhoge rekeningen ontstaan. Het is dus van belang om goed te kijken of de telefoon automatisch data binnenhaalt!

norbert51
door norbert51 - Jun 4, 2010 om 13:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn toestel is simlock vrij en als ik weer eens in Russia ben doe ik een russia sim in mijn toestel.
Koop kaartjes van ongeveer 10 dollar dan kan ik bellen e-mailen internetten enz.
Meestal ben ik in 4 weken 40 dollar kwijt

norbert

ma
door marknijhuis - Jun 4, 2010 om 13:25
16 Antwoorden / 0 Vragen

tuurlijk, als je voor langere tijd ergens in het buitenland zit kan je beter een lokaal sim-kaartje aanschaffen. Het probleem hier is dat het om een vakantie gaat en het dus niet voordeliger zal zijn om een buitenlandse sim kaart aan te schaffen. laat staan de moeite die je ervoor moet doen!

ha
door hansis55 - Jun 4, 2010 om 15:48
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=deinert schreef op donderdag 3 jun 2010, 14:00]Kleine aanvulling op het prima advies van Mark: verwijder het emailprofiel niet, maar wijzig of wis 1 letter. Daarmee zal de telefoon telkens een error genereren als hij in wil loggen. En mocht je het dan toch nodig hebben (of na de vakantie), hoef je alleen nog maar de gewijzigde letter terug te plaatsen.

Overigens staat mijn iPhone standaard dusdanig ingesteld dat ik in het buitenland niet kan internetten (dataroaming), tenzij ik dat aangeef..

Dit lijkt mij voor mij de handigste oplossing.
Als ik automatische zoeken naar WLAN uitschakel en mijn emailprofiel verander krijg ik geen extra kosten. Dank iedereen voor het meedenken

jansje
door jansje - Jun 4, 2010 om 17:28
131 Antwoorden / 14 Vragen

misschien handig. ik weet het niet zeker

maar laat je email even uitzetten bij je provider

heb ik ook gedaan

bl
door blackstone - Jun 4, 2010 om 18:13
27 Antwoorden / 6 Vragen

Gewoon een locale data en/of simkaart kopen in het land waar je naar toe gaat dan houdt je de kosten in de hand. Trouwens in de meeste landen kun je heel goedkoop en gemakkelijk internetten. Je Voicemail van je Nederlandse nummer uitzetten.

ya
door yacornelisse - Jun 4, 2010 om 18:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

als je toestel bij instellingen uit zet tijdens roaming is er geen probleem, dat is het internet uitgeschakeld zodra je de grens overgaat. Werkt perfect. Bij draadloos internet bv in een hotel, kun je door WIFI in te stellen, je post lezen zonder dat het geld kost. Ik doe dit altijd zo. Dit heb ik ook zo doorgekregen van T-mobile. Succes.

pe
door peterus - Jun 5, 2010 om 14:38
84 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tp schreef op donderdag 3 jun 2010, 14:14]Gewoon niet gebruiken en alleen bellen als het echt nodig is?
Je bent op vakantie!

Helemaal mee eens!Maar we schijnen tegenwoordig niet meer zonder een mobile telefoon te kunnen?.Je gaat tenslotte op vakantie zet dat ding dan ook gewoon uit en gebruik het alleen in geval van nood.Fijne vakantie toegewenst.

dobby
door dobby - Jun 5, 2010 om 17:14
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=yacornelisse schreef op vrijdag 4 jun 2010, 18:45]als je toestel bij instellingen uit zet tijdens roaming is er geen probleem, dat is het internet uitgeschakeld zodra je de grens overgaat. Werkt perfect. Bij draadloos internet bv in een hotel, kun je door WIFI in te stellen, je post lezen zonder dat het geld kost. Ik doe dit altijd zo. Dit heb ik ook zo doorgekregen van T-mobile. Succes.

Leuk idee, alleen wel even opletten bij Telfort (waar hier geen sprake van is, maar voor de zekerheid) - Telfort zit hier in NL altijd te roamen op het KPN netwerk... dus leuk dat je foon daar inderdaad op kan reageren, maar in de praktijk zal je de waarschuwing of block als je een Telfort SIM hebt toch altijd uit hebben staan, anders is de functionaliteit in NL op zn minst toch ook wel zwaar beperkt...

Maar bij echte netwerken idd *de* manier :D

zi
door zijderveld - Jun 6, 2010 om 18:45
50 Antwoorden / 20 Vragen

Ook voor een vakantie kan het zich zeker lonen om een buitenlands simkaartje te kopen. Dat kan gewoon via internet vooraf. Ook kun je dan je telefoon al zo van te voren instellen dat internetten alleen via die provider gaat.

gompy2
door gompy2 - Jun 6, 2010 om 20:06
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=peterus schreef op zaterdag 5 jun 2010, 14:38][quote=tp schreef op donderdag 3 jun 2010, 14:14]Gewoon niet gebruiken en alleen bellen als het echt nodig is?
Je bent op vakantie!

Helemaal mee eens!Maar we schijnen tegenwoordig niet meer zonder een mobile telefoon te kunnen?.Je gaat tenslotte op vakantie zet dat ding dan ook gewoon uit en gebruik het alleen in geval van nood.Fijne vakantie toegewenst.

Erg hè, dit soort mutsen...

En nu een concrete oplossing?

Lsk520
door Lsk520 - Jun 6, 2010 om 20:31
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 6 jun 2010, 20:06][quote=peterus schreef op zaterdag 5 jun 2010, 14:38][quote=tp schreef op donderdag 3 jun 2010, 14:14]Gewoon niet gebruiken en alleen bellen als het echt nodig is?
Je bent op vakantie!

Helemaal mee eens!Maar we schijnen tegenwoordig niet meer zonder een mobile telefoon te kunnen?.Je gaat tenslotte op vakantie zet dat ding dan ook gewoon uit en gebruik het alleen in geval van nood.Fijne vakantie toegewenst.

Erg hè, dit soort mutsen...

En nu een concrete oplossing?

"Mutsen"?
En wat is er mis met onze tip? Als je op vakantie bent moet je genieten, uitrusten en de boel de boel laten...
Geef anders zelf even een concrete oplossing, datdoe je ook niet!

holiday
door holiday - Jun 7, 2010 om 02:05
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben in bezit van een HTC HD2 en rij regelmatig naar het buitenland.
Ondanks dat ik Roaming uitgeschakeld heb en de data verbinding af sluit, gaat de data verbinding en de internet verbinding steeds weer aan, o.a. als ik een sms bericht binnen krijg.
Om 1 letter te veranderen in het e-mail adres zie ik niet zitten, omdat de poging om verbinding te maken ook al geld kost, ik kan je de rekening laten zien.
Een Sim kaart kopen in het buitenland, houd in dat je op je eigen telefoonnummer niet meer bereikbaar bent, lijkt mij ook geen goede optie.
Zelf gebruik ik een dual sim kaart die ik in mijn vorige telefoon heb zitten, deze gebruik ik nu alleen nog maar als ik in het buitenland ben, de HTC gaat dan uit.

ha
door hansis55 - Jun 7, 2010 om 10:01
10 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen,

Wat een reacties allemaal..
Ik blijf het vreemd vinden dat dit soort dingen niet gewoon uit kan schakelen in het buitenland. Althans niet op een eenvoudige manier bij mijn Nokia E66. Ook dat de KPN hier geen oplossing voor heeft vindt ik raar.

Alle suggesties c.q. tips blijven welkom

ma
door marknijhuis - Jun 8, 2010 om 09:39
16 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hansis55,

Om er zeker van te zijn dat je geen overbodige kosten in het buitenland maakt is het het makkelijkst om gewoon het internetprofiel te verwijderen. Dit profiel kan je zeer gemakkelijk weer opvragen via de site van de Belcompany. Dataroaming werkt in princiepe ook gewoon, maar als je bovenstaande reacties leest is het dus niet 100% betrouwbaar allemaal!