muzicaro
door muzicaro Nov 26, 2012 om 13:42
Computers & telefonie

Dect telefoon toestel vervangen?

Ik heb al jaren een Motorola D214 dect telefoon, bestaande uit 4 toestellen. Nu begint 1 toestel kuren te vertonen (slechte ontvangst, kraakgeluiden). Ik heb de oplaadbare batterijen vervangen. Daarna werd het iets beter, maar nog steeds zijn er problemen(niet bij mij, maar bij de beller naar mij, dit ligt niet aan het toestel van de beller, maar aan mijn toestel omdat alle andere toestellen goed functioneren).
Ik zou het toestel kunnen vervangen. Ik begrijp best dat een toestel na veel jaren slecht(er) kan worden. Maar het probleem is nu dat het, voor zover ik kan beoordelen, niet meer leverbaar is (ook niet zo vreemd). Mijn vraag: is het mogelijk om een nieuw toestel te kopen en opnieuw te 'koppelen' in de bestaande groep van 3 toestellen? Kan dat alleen met hetzelfde type toestel of kan een nieuwer type van bijv. Motorola ook gekoppeld worden? Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik gewoon een compleet nieuwe set kopen? Of heeft iemand nog een oplossing voor het slecht werkende toestel?

7998 2 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Nov 26, 2012 om 14:00
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je zou contact op kunnen nemen met Coolblue/DECTtelefoonshop.nl en vragen wat hier nog de mogelijkheden zijn voor je.

gompy2
door gompy2 - Nov 26, 2012 om 14:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Als je huidige set "Gap-compatible" is, bestaat er een grote mogelijkheid dat de communicatie van de huidige basisset uitwisselbaar is met een nieuwer type handset, kan het zo niet met zekerheid zeggen, staat denk ik in de handleiding.

Wat houdt GAP precies in?

Bij DECT is het zo dat een basisstation en handsets op elkaar aangemeld moeten zijn. Zonder aanmelding bestaat er geen verbinding tussen een handset en het basisstation en kan er niet gebeld worden. Aanmelden gaat gepaard met een pincode en vaak ook een fysieke handeling (bv. knop indrukken) zodat ongeoorloofd aanmelden (en dus bellen op uw kosten) niet mogelijk is.
De DECT standaard is een open standaard. Dat wil zeggen dat fabrikanten het mogelijk hebben gemaakt om basisstations en handsets van verschillende merken door elkaar te kunnen gebruiken, zolang ze maar GAP compatible zijn (General Access Protocol). Deze vermelding staat vaak al op de doos, maar zeker in de handleiding. Als een handset en basisstation GAP compatible zijn, is het mogelijk ze op elkaar aan te melden zodat ze met elkaar gebruikt kunnen worden. Vaak werken niet alle functies, de reikwijdte van GAP gaat niet verder dan het aan-/afmelden, bellen en gebeld worden. Nummerweergave, antwoordapparaat, adresboek en veel andere telefoonfuncties vallen niet onder GAP en de kans is groot dat die dan ook niet werken tussen verschillende merken onderling. Als uw dect telefoon GAP compatible is, is het tevens mogelijk om een draadloze headset aan te melden op uw telefoon.