ro
door robbreed Jan 12, 2011 om 17:19
Computers & telefonie

Dell en Nvidia

Beste Kassa,

Ik zit met het volgende probleem en ben bang dat ik vanuit de leverancier (Dell) geen oplossing zal krijgen.

Op 8-1-2011 ging op mijn Vostro 1510 het beeld op blokkerig en strepen en daarna helemaal uit.
Na een zoektocht op het internet bleek dat dit een bekend probleem was voor veel laptops waarin een Nvidia 8400 beeldkaart zat.
Door een constructiefout schijnt de beeldkaart te warm te worden waarna hij op een bepaald moment stopt met werken.
Een probleem wat nu al meer dan een jaar bekend is bij alle bedrijven die deze beeldkaart in hun laptops hebben zitten.
Tot mijn verbazing was op de site van Dell te zien dat hun oplossing niet verder reikte dan een jaar extra garantie te bieden op hun laptops die dit probleem hadden.
Opgesomd betekent dit dat:
a: Dell weet dat er een probleem is.
b: Dell niet de moeite neemt om alle laptops die dit probleem in zich hebben terug te roepen.
c: Dell maar 12 maanden extra wil geven dus begint je laptop net na deze periode de bekende kuren te vertonen dan is het jammer maar helaas.
d: dat Dell in principe zegt dat je laptop maar 24 maanden behoort te werken, daarna is het geluk hebben of anders je laptop in de prullenbak gooien.

Ik heb telefonisch contact gezocht met de helpdesk. Een loze actie aangezien men daar duidelijk de instructie heeft hier niets over te zeggen of aan te doen. Na de vraag wat ik dan moest doen aan dit probleem werd ik doorverbonden met de costumer care afdeling. Dat was nog erger want de dame aan de lijn snapte niet waarom ik naar haar was doorverwezen en gaf aan dat ik bij de technische helpdesk moest zijn.
Een duidelijk staaltje van kastje en muur. UIteindelijk kreeg ik het advies een klacht te sturen.

Mijn zoektocht op deze site heeft mij zeer verbaasd. Dat zelfs Dell medewerkers hier in de strijd gaan met mensen die klachten hebben is voor mij onbegrijpelijk. Dell zou zijn mensen wat beter in de hand moeten houden want solo optredens, zo te zien zonder fiat van de leidinggevenden, lijken mij geen reclame voor je bedrijf (zeker niet als men meldt dat Dell niet wakker ligt van ontevreden klanten).

De uiteindelijk vraag is in hoeverre ik ergens aanspraak op kan maken? Het is toch van de gekke dat een laptop van 28 maanden oud (die niet heel intensief is gebruikt) moet worden afgeschreven vanwege een bekend defect waar men niets aan wil doen als het de 2 jaar garantie heeft overschreden.

Mijn stille hoop is dat ook Dell hier leest en dat men daar enig rechtvaardigheidsgevoel hebben en snappen dat wat men hier doet eigenlijk te gek voor woorden is.

Verder roep ik Kassa op om hier iets mee te gaan doen. Een wereldwijd bekend probleem van Nvidia in laptops waar in wezen niets aan gedaan word om dit wereldwijd voor elke klant op te lossen is eigenlijk een grof schandaal.

948 5 Rapporteer

invalide
door invalide - Jan 12, 2011 om 17:25
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb diverse Laptops met deze Nvidia kaarten juist 2e hands goedkoop gekocht en met Ubuntu 10.4 draaien deze weer perfect.

Dus is die kaart wel stuk of is het een Windows probleem?
Dus meestal werken ze met Linux Ubuntu probleemloos...

invalide
door invalide - Jan 12, 2011 om 17:27
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet ook dat er zowel ingebouwde niet te repareren kaarten zijn als los gesoldeerde en die heb ik het liefste.
Maar vele zijn gewoon weer in gebruik zonder vervangen.
Windows maakt nu eenmaal zwaarder gebruik dan Linux dus daarom blijven ze daar wel heel.
Ik hoop dat U een losse kaart heeft en die is te solderen en koste maar €38,53 per stuk ex porto en BTW.

ro
door robbreed - Jan 12, 2011 om 18:53
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het is de ingebouwde versie. Volgens Dell behoort het hele moederbord vervangen te worden.
Natuurlijk kan ik kijken of het softwarematig anders gaat werken. Blijft het feit dat dit een bekend probleem is en dat Dell zijn ( morele) verplichting behoort na te komen. Het is toch van de gekke dat je laptops op de markt brengt waarvan je weet dat er een gebrek in zit.
Als een autofabrikant dit zou doen met gebrekkige remmen zou het land te klein zijn. Dan geef je ook niet het advies om voortaan niet harder te gaan dan 30 km pu.

sk
door skatemountain - May 1, 2011 om 23:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde probleem met de Dell vostro 1510.
Ik kon de laptop naar Dell opsturen en dat koste minimaal 230,-.
Ik heb 'm elders laten repareren voor 138,= , nieuwe graphische chip.
Echter na 4 maanden weer hetzelfde. De koeling is gewoon niet goed . Chip wordt veel te heet. Dit is toch gewoon een contructie fout oftewel een fabrieksfout.
Daar moet je toch garantie op hebben,
Dell LOS DIT OP AUB !!!!!!
Voor mij nooit meer een DELL en dit verhaal vertel ik wel door aan iedereen.
DELL: negatieve reclame blijft langer hangen dan positieve reclame!!!
Kassa: Misschien eens tijd voor een onderwerp over DELL.

börgemeister
door börgemeister - May 2, 2011 om 00:33
506 Antwoorden / 25 Vragen

De vraagsteller zou dit ook op 'discussies' kunnen plaatsen, daar het 'persoonlijke probleem' ook andere heeft getroffen. Een probleem van algemene aard.