be
door bernadette3 Feb 14, 2008 om 14:40
Computers & telefonie

Diskettestation is foetsie.....

Hallo Experts,

Sinds enkele maanden is op mijn PC het diskettestation (station A?) verdwenen en kan ik dus geen diskettes meer gebruiken. Hoe dit gebeurd is weet ik niet, ik gebruik nog maar zelden een diskette maar soms heb ik hem wel nodig en daarom zou ik het station toch wel graag terug willen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes, Bernadette

1069 25 Rapporteer

poltol
door poltol - Feb 14, 2008 om 14:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Heeft u het station al een keer getest? Doe er een beschreven diskette in en kijk wat er gebeurt. Of andersom kan ook. Doe een lege diskette in het station en probeer iets naar de diskette weg te schrijven. Mogelijk dat het toch wel werkt. Eerst maar eens proberen.

succes, poltol

be
door bernadette3 - Feb 14, 2008 om 14:55
24 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Poltol: dank voor je snelle reactie. Helaas kan ik niets opslaan of open e.d. omdat je dan het station of de drive moet aangeven en het diskettestation staat er dan niet bij.

Groetjes, Bernadette

gsm
door gsm - Feb 14, 2008 om 15:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Eerst de PC uitzetten.

Daarna zorgen dat de PC niet meer op het elektriciteitsnet is aangesloten. Dus stekker uit het stopcontact of de stroomschakelaar voor de PC uitzetten.

Druk nu een aantal keren op de inschakel-knop waarmee je de PC altijd opstart. De PC zal dan natuurlijk niet starten, maar hij wordt hierdoor wel grondig gereset.

Sluit nu de elektriciteit weer aan (snoer, stekker of schakelaar terugzetten) en start de PC op de normale manier.

Redelijke kans dat het diskettestation nu weer terug is.

GSM

be
door bernadette3 - Feb 14, 2008 om 15:16
24 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Freya, dank voor je snelle reactie en hulp.

Ik ben thuis de enige PC-gebruiker en ben nog nooit in de bios geweest. Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat het gebeurd is na het verwijderen van Internet Explorer 7. Die heb ik een aantal maanden geleden geïnstalleerd, maar had toen ineens veel last van problemen (welke weet ik niet meer precies). Ik ben toen op internet gaan zoeken en kwam op een site waar meerdere mensen na installatie van IE 7 ineens allerlei problemen hadden. Daar werd toen geadviseerd om IE 7 er weer af te halen en IE 6 erop te zetten. Dit heb ik toen ook gedaan en idd waren mijn problemen opgelost. Een hele tijd hierna kwam ik erachter dat mijn diskettestation weg was, kan het hiermee te maken hebben?

freya
door freya - Feb 14, 2008 om 15:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me niet dat Internet Explorer ook maar iets te maken heeft met de 'verdwijning' van het diskettestation.

Je zou eens kunnen proberen om een 'bootable' diskette (opstartschijf) in het station te doen om vervolgens de computer opnieuw op te starten. Eens kijken of de computer dan vanaf diskette wil opstarten of dat je wellicht een foutmelding krijgt.

Freya

be
door bernadette3 - Feb 14, 2008 om 15:39
24 Antwoorden / 5 Vragen

@Freya. Ik ben bang dat het voor mij toch een beetje te 'technisch' gaat worden en dat als ik iets verkeerd doe ik dan verder van huis ben. Mijn PC is nu 5 jaar oud en heeft tot voor enkele maanden geleden vrijwel probleemloos gedraaid. Ik had gehoopt dat het misschien iets 'simpels' was, maar denk nu dat ik er misschien verstandiger aan doe om mijn PC binnenkort maar een keer weg te brengen voor een onderhouds-/schoonmaakbeurt en dan ook naar dit probleem laat kijken. In iedergeval heel hartelijk bedankt voor je adviezen en moeite!

Groetjes, Bernadette

Met vriendelijke groet, Bernadette

be
door bernadette3 - Feb 14, 2008 om 15:42
24 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi GSM, bedankt voor je snelle reactie. Na het lezen van jou advies en die van Freya ben ik bang dat het voor mij toch een beetje te 'technisch' wordt en ik er beter aan doe om de PC maar een keer weg te brengen (zie ook mijn reactie aan Freya). In iedergeval heel hartelijk bedankt voor het advies!

Groetjes, Bernadette

freya
door freya - Feb 14, 2008 om 15:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou ook nog eens via het configuratiescherm kunnen controleren of er
iets mis is met het diskettestation of de besturing ervan, de
diskettecontroller. Als je onderstaande stappen rustig volgt kun je in ieder geval vaststellen waar het waarschijnlijk mis gaat.

  1. Start het Configuratiescherm
  2. Dubbelklik op Systeem
  3. Kies het tabblad: Hardware
  4. Klik op Apparaatbeheer
  5. Controleer of er bij Diskettestationcontrollers een Standaarddiskettestationcontroller (wat een woord) staat, zonder een geel uitroepteken. (eventueel even op het plusje klikken dat er vóór staat)

  6. Controleer of er bij Diskettestations een Diskettestation staat. (ook zonder geel uitroepteken)

Mocht er bij één van de apparaten een geel uitroepteken staan, selekteer het betreffende apparaat dan en druk op de <Del> toets om het te verwijderen.

Daarna de vensters sluiten en de computer opnieuw opstarten om windows de hardware opnieuw te laten herkennen en te installeren.

En anders wellicht een handige kennis inschakelen die dit voor je kan controleren?

Freya

be
door bernadette3 - Feb 14, 2008 om 16:19
24 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Freya, ik heb je laatste advies opgevolgd.

Zo ziet het apparaatbeheer er uit bij mij:

+ Beeldapparaten (camera’s en scanners)

+ Beeldschermadapters

+ Besturing voor geluid, video en spelletjes

+ Computer

+ Diskettestationcontrollers

     Standaarddiskettestationcontroller

+ Dvd-/cd-rom-stations

+ Human Interface Devices

(Hierna volgen dan de rest van de apparaten). Helaas geen diskettestations.

Groetjes, Bernadette

freya
door freya - Feb 14, 2008 om 16:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk wordt het diskettestation niet door Windows herkend. Als er vóór het Standaarddiskettestationcontroller géén geel uitroepteken staat, dan kunnen er naar mijn mening twee dingen aan de hand zijn:
Of het diskettestation staat in het BIOS uitgeschakeld, óf het diskettestation is 'overleden' (of een losse kabel).

Wellicht toch maar tijd voor 'een handige kennis'?

Freya

be
door bernadette3 - Feb 14, 2008 om 16:35
24 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas heb ik geen kennis die echt handig is met PC-problemen en die ook in de buurt woont, dus breng ik hem binnenkort toch maar even weg. Kan die gelijk goed schoongemaakt worden van binnen en helemaal nagekeken worden. Nogmaals hartelijk dank voor al je moeite. Ik vind het super dat jij (en natuurlijk ook al die anderen) zo je best doet om een ander te helpen!!

Groetjes, Bernadette

freya
door freya - Feb 14, 2008 om 16:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, we doen het graag hoor. Laat nog eens horen hoe het afloopt, we
blijven natuurlijk wel nieuwsgierig naar wáár het probleem nu precies
zit.

Freya

edwardus
door edwardus - Feb 14, 2008 om 16:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je 'm dan wegbrengt, druk dan onderweg gelijk een paar keer de aan/uit schakelaar in, dat kan toch niet te technisch zijn lijkt me. Heb je meteen het advies van GSM opgevolgd.

gsm
door gsm - Feb 14, 2008 om 16:45
5940 Antwoorden / 47 Vragen

In het kort:
Even de stroom eraf en dan een paar keer op de AAN/UIT knop drukken.

Dat moet te doen zijn en is zeker niet al te technisch dacht ik!

GSM

freya
door freya - Feb 14, 2008 om 16:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Bernadette,

Wellicht dat iemand het diskettestation 'per ongeluk' in het BIOS heeft uitgezet? Controleer dat in ieder geval eerst eens.

Tijdens opstarten van de PC moet je op een bepaalde toets drukken om in
het BIOS te kunnen komen. (staat meestal ergens onder in beeld en is
vaak de <Del>-toets)

Daar zul je op zoek moeten naar een optie met de naam Floppy disk of Diskette station. Zorg er voor dat die op 'Enabled' staat en niet op 'Disabled'.

Na wijziging het BIOS verlaten via de meu-optie 'Exit and Save' of iets van die strekking.

Voor alle duidelijkheid, verander geen andere instellingen als je niet precies weet wat je verandert!

m.vr.gr. Freya

be
door bernadette3 - Feb 14, 2008 om 16:56
24 Antwoorden / 5 Vragen

Eind volgende week moet ik de PC zowiezo afkoppelen i.v.m. leggen van nieuwe vloer e.d. en dan breng ik hem weg. Het kan dus nog wel eventjes duren, maar zodra ik weet waar het probleem zat, laat ik het nog weten.

Groetjes, Bernadette

be
door bernadette3 - Feb 14, 2008 om 17:00
24 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry GSM, ik dacht dat ik jouw advies moest uitvoeren aansluitend op het adies van Freya. Maar je hebt gelijk, een aan-/uitknop een paar keer indrukken moet zelfs mij lukken. Ik zal het vanavond uitproberen en laat nog weten of het probleem hiermee is opgelost.

Nogmaals bedankt en groetjes, Bernadette

be
door bernadette3 - Feb 14, 2008 om 19:42
24 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi GSM, ik heb de stroom erafgehaald en de aan-/uitknop meerdere malen ingedrukt. Daarna de PC weer aangesloten en opgestart, maar helaas......geen diskettestation. Ik breng de PC eind volgende week weg en laat het je nog weten als bekend is wat het probleem was.

Groetjes, Bernadette

gsm
door gsm - Feb 14, 2008 om 20:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het diskette station kan natuurlijk defect zijn. Ook zijn er gevallen bekend van verwijderde Olympus camera software, waardoor dit veroorzaakt is.
Naast de BIOS instelling (diskette disabled of ingesteld op 51/4" in plaats van op 3,5") kan de fout ook nog zitten in TweakUtilities (Microsoft Power Toys). Hiermee kan een drive letter (dus ook A:) verborgen worden voor Windows XP.

Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak als die gevonden wordt.

Alvast bedankt,
GSM

gsm
door gsm - Feb 14, 2008 om 21:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Tot mijn verbazing was ik zelf het diskettestation ook kwijt.
Oorzaak: Ik heb een keer Optimized defaults ingesteld (testje).

Bij het opstarten even op de Delete toets gedrukt.
Standard CMOS Features (Enter)
Naar Drive A gegaan met de cursor toetsen (stond op none).
Met de + en - toetsen, rechts op het toetsen bord Drive A ingesteld: [1.44M, 3.5in.].

F10 gedrukt om te bewaren (Y) en Enter.

Daarmee was de floppy weer terug!

GSM

edwardus
door edwardus - Feb 14, 2008 om 21:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ummm, floppy ... wat is dat ookalweer? ;)

In sommige BIOSen heb je andere toetsen om dingen in te stellen, dus gebruik de juiste toetsen die je BIOS vermeldt (staat meestal onderaan).

gsm
door gsm - Feb 14, 2008 om 22:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Offtopic:
Ik heb nog een paar 8" floppies ergens liggen geloof ik ;)

De toetsen die ik ooit ben tegengekomen om mee in de BIOS te kunnen zijn Delete, F2 en F10.
Meestal staat de juiste toets inderdaad vermeld onderaan in het beeld, een paar seconden nadat de PC is aangezet of opnieuw opstart.
Bij mijn PC (een MD8080) wordt echter niets aangegeven.
Je kunt echter bij deze Medion, behalve met Delete, ook met F11 in de BIOS komen, als je tenminste het juiste wachtwoord weet. Je hebt dan de beschikking over een geavanceerde BIOS menu met enkele extra instellingen, o.a. voor de koeling, die anders verborgen zijn.

GSM

wimbremer
door wimbremer - Feb 20, 2008 om 19:14
122 Antwoorden / 19 Vragen

Draai je Windhoos XP? Ga dan eens naar Systeemherstel. (Bureau accessoires, Systeemherstel.  Ga dan terug naar een tijd waar de diskdrive WEL werkte en het probleem is opgelost. Althans voor wat de drive betreft.
P.S. Kijk OOK even of het lampje naast de drive brandt (Althans; bij mij zit er een ledje in)  Misschien is de drive zélf defect?

be
door bernadette3 - Mar 2, 2008 om 19:48
24 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Freya (én GSM, Poltol, Edwardus),

Zoals beloofd hierbij nog de terugkoppeling van het probleem:

Vorige week mijn PC weggebracht om hem na te laten kijken en ook 1 GB geheugen (kon die wel gebruiken) en een DVD-brander erin te zetten. Gisteren heb ik hem weer opgehaald. Het probleem van het diskettestation zat hem idd in de Bios, die was beschadigd waardoor de PC het diskettestation niet meer zag. Dit is nu gelukkig opgelost.

Jullie nogmaals bedankt voor jullie hulp en adviezen!

Groetjes,

Bernadette

freya
door freya - Mar 2, 2008 om 20:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig maar weer dat het is opgelost en bedankt voor de terugmelding.

Freya