tu
door tukkertje Jan 31, 2012 om 13:44
Computers & telefonie

Documenten

Is het op een ipad 2 van apple mogelijk documenten op te slaan en deze toe te voegen aan de email van g-mail?
En hoe kun je van een site terug naar de vorige site? Of moet je dan eerst weer helemaal terug via de grotere 'huisknop'?

1171 17 Rapporteer

jo
door jorisw - Jan 31, 2012 om 14:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je dat via www.gmail.com wilt doen lukt het niet (de mobiele gmail site biedt die optie niet.

Wat je kunt doen is het volgende:

- Registreer je gmail account op de iPad (Settings > Mail > Add Account)
- Vervolgs kan je vanuit de app (mits de app het ondersteunt) het bestand mailen.

Voorbeelden:

Als je in Numbers een spreadsheet hebt gemaakt klik je op het steeksleuteltje rechtboven en kies je optie Share and Print > Email spreadsheet. De email wordt gemaakt en je kunt 'm versturen. De email kan je nu ook via je gmail account in een browser bekijken.

Als je een foto wilt versturen ga je naar Photos, selecteert de foto en klikt op het rechthoekje met pijltje rechtsboven. Daar klik je Email Photo.

En zo werkt het eigenlijk bij alle apps die email ondersteunen.
\

freya
door freya - Jan 31, 2012 om 14:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tukkertje,

Er zijn Apps waarmee je documenten (Word, Excel, PDF) op je iPad kunt zetten en ook bekijken. Een voorbeeld van zo'n App is 'Phone drive'. Vanuit deze App kun je het betreffende document dan ook via email versturen.

En wat je tweede vraag betreft, linksonder vind je pijltjes waarmee je kunt terugbladeren. Zijn er meerdere tabbladen geopend, dan kun je met het icoontje, rechtsonder de verschillende tabbladen bekijken (naar links en rechts vegen om te bladeren).

m.vr.gr. Freya

jo
door jorisw - Jan 31, 2012 om 14:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

IK zie nu je 2e vraag pas: dat kan op 2 manieren:

- je kunt natuurlijk gewoon het de "back" knop linksboven gebruiken
- of je klikt op het boekje en kies History/Geschiedenis

edrick3
door edrick3 - Jan 31, 2012 om 14:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo tukkertje,

Vwb de eerste vraag: Kijk eens of dit iets voor je is.

Vwb de 2e vraag: Kijk op blz.55 van de Handleiding.:

Naar de vorige of volgende webpagina gaan
Tik op < of > boven in het scherm.

Suc6

tu
door tukkertje - Jan 31, 2012 om 15:45
176 Antwoorden / 159 Vragen

Dank aan allen voor de aangedragen oplossingen. Wat betreft het terug- en vooruitbladeren dat lukt nu, eenvoudig maar je moet het wel weten. Wat betreft de bijlagen bij de emails, dat lukt nog niet behalve bij versturen van de foto's dat wel en dank daarvoor aan jorisw. Zijn oplossing voor de bijlagen uit gmail snap ik echter niet. Ik heb een gmail account op de ipad, maar als ik een email verstuur wordt er geen mogelijkheid geboden om een bijlage bij te voegen.
Wat Freya betreft: ik heb de app phone drive gedownload, maar krijg dan een schermpje met local path en daarop Sample. Hoe krijg ik daarin dan de documenten die ik per mail wil besturen?
Dank aan Edrick voor de handleiding.

freya
door freya - Jan 31, 2012 om 16:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tukkertje:

De bestanden die je nu in 'Phone drive' ziet zijn inderdaad een paar voorbeelden en kun je verwijderen. Bestanden op je iPad zetten is niet zo moeilijk.
- Koppel je iPad aan de computer en start iTunes
- Start op je iPad 'Phone drive' en klik op het icoontje rechtsonder (die met de twee pijltjes)
- Kies de verbindingsmogelijkheid (in dit geval de tweede: USB)
- Klik in iTunes links op je iPad
- Klik in iTunes rechts op het tabblad Apps
- Scroll helemaal naar beneden en, als het goed is, zie je daar onder het kopje 'Bestandsdeling' de App 'Phone drive' staan.
- Klik op 'Phone drive' en rechts zie je weer die map met voorbeeldbestanden.
Daaronder zie je dan de knoppen (Toevoegen) en (Opslaan in...).
Met die eerste knop kun je bestanden van de harde schijf op je iPad zetten en met die tweede kun je bestanden die op je iPad staan naar de harde schijf overbrengen.

Freya

jo
door jorisw - Jan 31, 2012 om 16:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tukkertje schreef op dinsdag 31 jan 2012, 15:45]Dank aan allen voor de aangedragen oplossingen. Wat betreft het terug- en vooruitbladeren dat lukt nu, eenvoudig maar je moet het wel weten. Wat betreft de bijlagen bij de emails, dat lukt nog niet behalve bij versturen van de foto's dat wel en dank daarvoor aan jorisw. Zijn oplossing voor de bijlagen uit gmail snap ik echter niet. Ik heb een gmail account op de ipad, maar als ik een email verstuur wordt er geen mogelijkheid geboden om een bijlage bij te voegen.

Dat laatste klopt en komt omdat iOS rondom toepassingen (de apps) is gecentreerd en niet, zoals we gewend zijn, rondom documenten. Binnen iOS hoef je helemaal niet te weten waar de bestanden staan en dus wordt ook de optie om een attachment toe te voegen niet geboden. Het is even een andere manier van denken.

tu
door tukkertje - Jan 31, 2012 om 16:56
176 Antwoorden / 159 Vragen

Freya dank, ik ben nu gevorderd tot: ik heb nu de betreffende bestanden in de i-tunes staan na 'toevoegen'. Hoe krijg ik ze nu in de op de computer aangesloten i-pad? En hoe kan ik ze dan in een nieuwe mail krijgen die ik via de ipad verstuur?

tu
door tukkertje - Jan 31, 2012 om 17:12
176 Antwoorden / 159 Vragen

Ah Freya, ik ben er inmiddels achter. Moest op icoontje Root klikken. Alles is dus in orde en zoals altijd weer enorm goed geholpen van jouw kant. Dank en ik hoop, indien nodig, dat ik weer een beroep op je kan doen.
Fijne avond en nogmaals dank voor de hulp.
Groet Tukkertje

freya
door freya - Jan 31, 2012 om 17:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tukkertje:

Als je het bestand (of meerdere) via de (Toevoegen)-knop hebt toegevoegd en in iTunes ziet staan, dan staan ze inmiddels al op je iPad... ;-) Kortom, iPad loskoppelen en je zou de bestanden moeten zien in 'Phone drive'.

Je kunt vervolgens een bestand aanklikken en bekijken op je iPad en als je het bestand wil versturen, klik je op het icoontje linksonder en kies je 'email'.

Freya

freya
door freya - Jan 31, 2012 om 17:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tukkertje:

Fijn dat het gelukt is en vragen mag altijd hoor.
Ook jij alvast een prettige avond!

Freya

tu
door tukkertje - Jan 31, 2012 om 17:28
176 Antwoorden / 159 Vragen

Freya ik heb nog één vraag. Kan ik in het opgeslagen bestand onder Root ook veranderingen aanbrengen voordat ik deze per mail verstuur of moet ik dan weer een geheel nieuw bestand maken? Ik vraag dit omdat ik een prijs- en datumlijst heb voor een verhuurproject en deze regelmatig veranderd door boekingen.

freya
door freya - Jan 31, 2012 om 17:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tukkertje schreef op dinsdag 31 jan 2012, 17:28]Freya ik heb nog één vraag. Kan ik in het opgeslagen bestand onder Root ook veranderingen aanbrengen voordat ik deze per mail verstuur of moet ik dan weer een geheel nieuw bestand maken? Ik vraag dit omdat ik een prijs- en datumlijst heb voor een verhuurproject en deze regelmatig veranderd door boekingen.
Nee, met deze App kun je bestanden alleen bekijken. Als het b.v. om een Word of Excel document gaat, dan zijn er in de AppStore wel z.g.n. Office-Apps te vinden waarmee je ook wijzigingen kunt aanbrengen in documenten. Dit zijn wel weer de wat duurdere Apps.

Freya

tu
door tukkertje - Jan 31, 2012 om 17:35
176 Antwoorden / 159 Vragen

oké dank

edrick3
door edrick3 - Jan 31, 2012 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tukkertje,

Kijk dan toch even bij de eerder aangegeven app (awesome files hd):

.....De app bevat daarnaast een teksteditor, zodat je tekstdocumenten binnen de applicatie kunt bewerken.......

Die € 0,79 kunnen je de kop niet kosten.

Met vr.gr.

freya
door freya - Jan 31, 2012 om 17:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Met die 'awesome files' app kun je wel eenvoudige tekstdocumenten maken/wijzigen, maar géén Office-documenten. Als tukkertje iets zoekt voor Office-documenten, dan kom je al gauw uit op apps als 'Quickoffice Pro HD' (€15,99) of 'Smart-office' (€7,99) en die zijn dus beduidend duurder. En er zijn er nog een stuk of wat.
Dus aan tukkertje, als je iets zoekt voor Office-documenten, start dan iTunes, ga naar de iTunesStore en vul in het zoekveld 'office' in en klik na het zoeken naast 'iPad apps' op 'Bekijk alles' om alle zoekresultaten binnen de iPad apps te bekijken. Daarna is het een kwestie van kijken wat je precies nodig hebt.

Freya

be
door bernadetje50 - Feb 1, 2012 om 14:14
12 Antwoorden / 7 Vragen

Beste mensen,

Ik zie dat er hier mensen bezig zijn die wel verstand van zaken hebben.

Wat ik me afvroeg: Hoe kan ik documenten maken, zoals bij Office Word op de PC?

Ik vind de uitleg van Freya duidelijk voor wb de Apps voor Word, Excel e.d..

Ga er eens naar kijken.

Dank jullie allemaal ...