ma
door mamova54 Feb 2, 2006 om 16:36
Computers & telefonie

Draadloos netwerk

Hallo ik had even een vraag. Is het strafbaar als je met een netwerkkaart van een andere provider gebruikt maakt van mensen uit de buurt die ook een draadloos netwerk hebben? Het is eigenlijk wel een beetje gebruik maken van de diensten van andere ongevraagd maar ben benieuwd of hier een boete of iets dergelijks op staat.

Dank voor uw aandacht en reactie

382 4 Rapporteer

aajee
door aajee - Feb 2, 2006 om 16:47
118 Antwoorden / 5 Vragen

Op die manier maak je wel inbreuk op de privacy van een ander. Een verkeerd bezorgde brief maak je toch ook niet open.

Wel of geen boete maakt me niets uit. Het is m.i. onbehoorlijk zo iets te doen. Probeer te achterhalen wie dat onbeveiligde netwerk gebruikt en waarschuw die persoon.

gsm
door gsm - Feb 2, 2006 om 19:07
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo mamova,

Wie een onbeveiligd draadloos netwerk heeft zou eigenlijk strafbaar moeten zijn.

In NewYork bijvoorbeeld staan daar erg hoge boetes op omdat je met een
onbeveiligd en dus vrij toegankelijk netwerk de gelegenheid biedt aan
kwaadwillenden om het internet te betreden zonder getraceerd te kunnen
worden. Je laat de voordeur van je huis toch ook niet open staan? Ook
de gemiddelde provider is niet blij met een open staand netwerk.

Ik kan het mis hebben, maar ik zie eigenlijk geen enkele goede reden om geen
gebruik van een vrij toegankelijk netwerk te mogen maken, om toegang tot het internet te hebben. Dit nog
afgezien van de vraag of ik als een ondeskundige Windows XP gebruiker
wel weet dat ik via een vrij toegankelijk netwerk aan het surfen ben.

Anders wordt het natuurlijk als je het betreffende netwerk zou
binnengaan en daar gaat rondkijken of veranderingen aan brengt of op PC's van anderen spioneert.

Zolang er geen verboden toegang bij staat ...kan je rustig surfen dacht ik. Wel uitkijken dat je eigen PC niet gehacked kan worden.

Groeten,

GSM

ra
door ranco - Feb 9, 2006 om 10:41
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of de wet hier een duidelijk antwoord op heeft. De gebruiker kan goed van niets weten en surft vriendelijk rond zonder een beveiligde internetverbinding. Aan de andere kant staat de profiteur, want zo mag het wel genoemd worden. Ik denk dat het eigenlijk meer een kwestie is van normen en waarden...

md
door mduiker - Feb 21, 2006 om 16:29
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ha!

Het genereren van netwerkverkeer op een netwerk waar je geen toestemming hebt om te komen wordt volgens de wet computercriminaliteit als 'STOUT' gezien.

Op het moment dat jij je computer met zo'n netwerk verbindt en van dat netwerk een IP adres ( DHCP ) vraagt en krijgt genereer je al netwerkverkeer dus ben je al strafbaar.

Veel mensen hebben niet door dat anderen meeliften op hun WiFi / Cable/DSL verbinding, maar dat betekent niet dat het wel mag! :-)