sunset_1
door sunset_1 Oct 24, 2006 om 22:55
Computers & telefonie

DVD-brander 'kwijt'

In mijn pc hangen 2 harde shcijven, een dvdspeler een een dvd-brander. Sinds enkele weken wordt de dvd-brander niet meer standaard herkend. Dit merk ik doordat dvd's en cd's die ik daarin plaats niet worden herkend en weergegeven in oa. de verkenner. De speler heeft daar geen problemen mee. De dvdbrander wordt ook niet weergegeven in de hardware-lijst.
Wanneer ik via de optie nieuwe hardware laat zoeken, en daarna de brander selecteer is deze plotseling wel te kiezen en werkt naar behoren!

Ik gebruik een Compaq Presario, met een Samsung speler en een HP brander. Tot voor kort werkte alles zoals gezegd naar behoren, en ik kan niet achterhalen wat er is fout gegaan. Iemand enig idee?

1193 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2006 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even in het configuratiescherm/prestaties en onderhoud/systeem/harware de dvd brander verwijderen, en daarna de computer opnieuw opstarten.
Windows zal de DVD brander dan herkennen, en opnieuw installeren.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2006 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan natuurlijk ook een kwestie van een defecte of niet goed aangedrukte IDE-kabel achter op de DVD brander zijn.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sunset,

Ga naar Configuratiescherm dan dubbelklik je op Systeembeheer in het volgende scherm die je ziet dubbelklik je op Computerbeheer en in dat scherm klik je links op Apparaatbeheer en kijk je in het rechtervenster bij DVD-/ cd-rom-stations en klik daar op het + dan zie je de DVD-brander / DVD-lezer staan, klik op je DVD-brander met de rechtermuisknop en dan op Eigenschappen, en in dat venster kun je op Stuurprogramma bijwerken klikken, dan wordt het beste stuurprogramma gezocht voor je brander, vindt windows je brander dan nog niet, (wat ik mij niet kan voorstellen) kun je nog altijd in dat zelfde venster op Probleem oplossen klikken, en zal het probleem gezocht worden.

Veel succes,

Geert

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties zover. Ik heb de genoemde opties nagelopen, maar het probleem is nog niet volledig opgelost.
De dvd-speler wordt niet weergegeven in het apparaatbeheer wanneer ik de computer opnieuw heb opgestart. Wanneer ik de pc handmatig laat zoeken naar gewijzigde hardware dan vindt hij de speler wel ineens en kan ik hem ook gebruiken (G:). Dit blijft goed gaan totdat ik de pc opnieuw opstart, wederom kwijt. In m'n bios staat deze goed ingesteld, dus het probleem zit ergens in Windows.
Als iemand nog goede ideeen heeft...

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verwissel de kabel van de speler en brander, las nu de speler het zelfde probleem geeft is de controller kapot.
Het kan ook zijn dat de kabel van slechte kwaliteit is.
Let op dat de speler en brander de goede instelling heeft Master/Slave wanneer je wisselt.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Binka,
Na hardware zoeken werkt het. Hoe kan dan de controller defect zijn?

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mischien wat 'oldskool' maar deze methode heeft altijd bij mij gewerkt, de oplossingen van anderen niet uit te sluiten natuurlijk;

Maak eens een combinatie harde schijf/dvd speler en harde schijf/dvd brander en daarbij in acht nemende dat de één master is en de ander slave (houd de HD vooral als Master!). Vermijd zo goed als het kan de CS (Cable Select) aangezien de PC dan voorzichzelf gaat denken.

Meestal lost dit gelijk alles op, het punt is dat Windows een andere combinatie in beginsel wel accepteert maar om (ook voor mij onbekende redenen) op een gegeven moment van inzicht verandert. Door echt puur Hardwarematig dit in te voeren heeft ook Windows geen keuze meer en dient deze volgorde (chain of command) opgevolgd te worden, Hardware-settings gaan namelijk boven Software-settings.

Het kan dat dit geen direct resultaat oplevert, maar op mijn systeem werkt het prima, en ik hanteer zelfs 5 harde schijven/1x CD brander en 1x DVD brander, en voor de fun nog een externe harde schijf.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is onverstandig om langzame en snelle apparaten op één IDE kabel te zetten. Grote kans dat de snelheid van de harde schijf er onder lijdt.
Zet dus altijd de harde schijf (schijven) op het primaire IDE kanaal en de CD/DVD apparaten op het secundaire IDE kanaal.
Controleer wel in de Geavanceerde eigenschappen van de Primaire- en Secundaire IDE dat DMA enabled is (indien beschikbaar).

ve
door verwijderd - Oct 26, 2006 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben het nog niet over specs gehad, dus waar komt het woord IDE in voor?

Ik heb de hele boel in SATA en dan werkt deze oplossing prima, dus laat
de beste man eerst eens een antwoord geven en dan conclusies trekken is
mijn mening.

Buiten dat om; ook in IDE werkt dit perfect hoor, de snelheid wordt pér
kanaal ingesteld. 2 identieke units op een secondary kanaal zijn juist
gevoeliger, op de 2e kabel worden gedeelde
irq's gebruikt en als je dan "zo goed als" identieke devices gebruikt
gaat het gewoon mis, heeft niks met de methode te maken maar wel
degelijk met de apparatuur.

Combinatie HD/DVD op 1 kabel kan, combinatie DVD/DVD op 1 kabel geeft
ergens geheid een IRQ conflict omdat de audio-kaart ook een adres wenst.
Met respect; als je uit de tijd komt dat je de soundblaster op IRQ 18 / DMA 5 etc. etc. kunt instellen dan begrijp je denk ik wel waar het hekele punt zit.
DMA voor een DVD-speler/brander staat standaard namelijk uit, dus mag de PC uitzoeken en dan krijg je wel een conflict.

Laten we dus niks uitsluiten en alles op de grote "heb ik al eens gehad" hoop gooien en de vraagsteller gelegenheid geven om reakties te testen. Lijkt me toch het minste wat we kunnen doen?

ve
door verwijderd - Oct 26, 2006 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels ook in het register zitten klooien, maar helaas geen resutlaat. Geen zin meer om gisteravond lang door te gaan, dus vanavond eens proberen om het genoemde programmatje te draaien en anders eens kabels gaan versteken.
Heb in mn achterhoofd al een andere, wat agressievere oplossing zitten. Aangezien alle documenten en foto's etc. toch op een 2e hard-disk staan kan ik ook nog een compleet systeemherstel doen.

Ik hou jullie op de hoogte.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2006 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede beschrijving, hoe een IDE aansluiting gemaakt kan worden, vind je hier:

HP-
beschrijving IDE bekabeling

ve
door verwijderd - Oct 26, 2006 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@the smiley
Als het om IDE gaat dan is op het primaire kanaal vaak een "high density" kabel gebruikt met het dubbele aantal draadjes als in een gwone platte kabel. Deze kabel is bedoeld voor snelle devices als harde schijven. Is de andere kabel, op de secundaire IDE poort een gewoon exemplaar, dan moet deze nooit voor de aansluiting van een moderne harde schijf (UDMA) gebruikt worden.

Een high density kabel is, als het goed is,voorzien van een blauwe, zwarte en grijze  connector. Blauw moet altijd op de IDE poort op het moederbord, zwart is de aansluiting voor de Master drive en grijs is voor de Slave.
Gebruik op deze kabel alleen Cable Select (CS) op beide drives of anders een combinatie van Master en een eventuele Slave instelling op de aangesloten apparaten.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2006 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem zou ook nog geïntroduceerd kunnen zijn door geinstalleerde software. Controleer ook de BIOS instellingen.

Als  verder niets helpt:
Verwijder desnoods uit apparaatbeheer niet alleen de DVD en CD apparaten, maar ook de harde schijven en de IDE controller met zowel Primair als Secundair kanaal.
Maak voor de zekerheid wel eerst een herstelpunt.
Na het verwijderen rebooten (waarschijnlijk een paar keer) om Windows de gelegenheid te geven om de hardware opnieuw te installeren.
Misschien is de fout dan meteen ook hersteld.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog maar een keertje, ook voor de andere experts:

Dit is een zeer bekende fout die nu en dan optreedt in Windows ME,
Windows 2000 en Windows XP en veroorzaakt wordt door het verwijderen
van brander software.

Verwijder de DVD en CD-ROM uit Apparaatbeheer indien aanwezig en start de PC opnieuw op.

Als dat niet geholpen heeft verwijder dan opnieuw de DVD en Cd uit Apparaatbeheer. Het probleem kan dan niet zelden nog verholpen worden door een wijziging in de
registry aan te brengen.

Wees wel voorzichtig met wijzigingen in de
registry! Maak een backup van de key die je gaat wijzigen of nog beter maak eerst zelf een herstelpunt via Bureau accessoires, Systeemwerkset, Systeemherstel.

Zie ook:  http://support.microsoft.com/kb/270008

De oplossing:

Een registry key verwijderen die de juiste detectie van de DVD verhindert.

Klik op Start en op Uitvoeren:

Type REGEDIT en druk dan de Enter toets.

In de Register-editor op Deze Computer klikken (1x).

Dan op Bewerken en Zoeken klikken.

Vul in: LowerFilters en druk dan op Enter.

Wacht tot het zoeken stopt.

Kijk of in het rechter venster onder gegevens Dvd-/cdrom-stations staat.

Ga anders door met zoeken (F3 toets)

Indien gevonden klik dan met de rechtermuisknop in de kolom Naam op LowerFilters en klik dan Verwijderen. Zie ook KB/270008

Verwijder ook UpperFilters op dezelfde manier indien deze Naam aanwezig is.

Sluit REGEDIT en Herstart het Systeem op de normale manier via Start

 en Uitschakelen.

Ik kan me voorstellen dat bovenstaande niet door iedereen graag gedaan wordt. Het zelfde resultaat kan echter ook bereikt worden met een programma van Doug Knox. Ik heb dat zelf echter nooit getest!
Zie:

CD-DVD repair
Doug Knox

Groet,
GSM