sepke2008
door sepke2008 Mar 1, 2011 om 00:05
Computers & telefonie

DVD recorder speelt niet alle avi bestanden af

Ik speel regelmatig avi bestanden af op mijn dvd recorder, echter herkend de recorder niet alle avi bestanden.

De avi bestanden die niet herkend worden zijn wel op mijn laptop af te spelen.

weet iemand de oorzaak hiervan en evt. een oplossing?

M.v.g. Sepke

8895 6 Rapporteer

dirck
door dirck - Mar 1, 2011 om 00:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Dit heeft te maken met de gebruikte DivX codec van dat AVI bestand
Kijk daarom eerst even welke DivX codec gebruikt is voor dat AVI-bestand en check daarna ook even welke DivX versies je DVD-recorder aankan.

Het kan ook zijn dat er bij dat AVI-bestand geen gebruik is gemaakt van DivX, maar van een andere codec (bijvoorbeeld XviD)

Groet, Dirck

dobby
door dobby - Mar 1, 2011 om 02:32
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sepke schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 00:05]Ik speel regelmatig avi bestanden af op mijn dvd recorder, echter herkend de recorder niet alle avi bestanden.

De avi bestanden die niet herkend worden zijn wel op mijn laptop af te spelen.

weet iemand de oorzaak hiervan en evt. een oplossing?

M.v.g. Sepke
Post eens de uitvoer van mediainfo op zo'n niet-spelende avi?

(deep link naar de windows commandline versie 32bit, 64bit, deep link naar de windows gui versie 32bit 64bit)

Even opletten bij de GUI versie als je die zou gebruiken... is opencandy - dus ze bieden aan om een ander programma gratis mee te installeren, (zowel Yes als No zijn niet pre-selected), maar toch even opletten,

Maar inderdaad.. zal wel een codec issue zijn (als je een DivX certified apparaat hebt (met een gratis code) zou het bijvoorbeeld DivX Plus (h.264) in een AVI container kunnen zijn..) - of een niet ondersteunde audio codec..

Als je de mediainfo output van een falende en van een werkende file eens geeft, dan moet dat wel duidelijk geven.

zetteke
door zetteke - Mar 1, 2011 om 03:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

Deur 1 had gelijk... Wanneer er een codec danwel versleuteling van uw Avi bestand is gebruikt , die de speler niet herkend.. Kunt U het op uw buik projecteren.. :} Tip .. Bijna alle Beeldkaarten op PC's en Laptops zijn tegenwoordig met een simpel kabeltje op uw TV aan te sluiten. Via een AV/AUX kanaal op uw tv kunt U via uw computer video afspelen op uw TV.

freya
door freya - Mar 1, 2011 om 10:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo sepke,

Om het even te verduidelijken. Dat een bestand een 'avi-bestand' is, wil niet zeggen dat dit dus een bepaald 'formaat' is. Een avi-bestand is een zogenaamde 'container' en kan dus van alles bevatten. Je zou het kunnen vergelijken met een zip-bestand. Verschillende zip-bestanden zien er van buiten allemaal hetzelfde uit, maar het zegt niets over de inhoud van het zip-bestand.
Dat werkt met avi-bestanden precies zo. Je DVD-recorder kan een beperkt aantal 'codecs' aan en als een avi-bestand is gemaakt met een andere codec, dan werkt het dus niet. Op een computer zijn vaak vele codecs geïnstalleerd, dus dan loop je niet zo gauw tegen een probleem op, maar bij een DVD-recorder dus wel.

m.vr.gr. Freya

sepke2008
door sepke2008 - Mar 1, 2011 om 12:37
191 Antwoorden / 47 Vragen

Allereerst weer bedankt voor de reacties.

Het probleem is inderdaad de codec, als leek ging ik ervan uit dat avi een bestandsformaat is maar het blijkt dus een container met wisselende inhoud te zijn.

Na wat googlen heb ik het programmatje Gspot gevonden waarmee je snel allerlei info over de avi te zien krijgt.
Hieruit blijkt dat de codec van de filmpjes die wel afspelen afwijkt v.d. codec die bij de niet afspeelbare filmpjes behoort.

Met het converter programma Format Factory heb ik enkele niet afspeelbare avi filmpjes omgezet naar een avi filmpje met de werkende codec, en de filmpjes zijn nu wel afspeelbaar op de dvd recorder.

Met de info van jullie en wat googlen is het probleempje opgelost.

M.v.g. Sepke

freya
door freya - Mar 1, 2011 om 12:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@sepke:

Mooi dat het allemaal gelukt is.

Nog even een tip voor het converteren. Vaak kun je allerlei eigenschappen van het filmpje wijzigen wanneer je het gaat converteren. De resolutie wijzigen kan b.v. handig zijn als je het bestandsformaat wil verkleinen of het filmpje b.v. geschikt wil maken voor een mp4-speler (hoge resoluties zijn dan zinloos).
Ga in ieder geval nooit sleutelen aan de 'fps' instelling (het aantal beeldjes per seconde), want dat leidt onherroepelijk tot stotterende filmpjes.
Het is maar even dat je het weet.

Freya