ru
door ruud_s Oct 14, 2010 om 12:55
Computers & telefonie

Error 1606. Could not access network location %APPDATA%\.

Bij het installeren van de laatste update van Java kreeg ik de volgende foutmelding: Error 1606. Could not access network location %APPDATA%\. Ik had zo'n melding ook al gehad bij het updaten van Acrobat Reader, maar op de website van Adobe stond een alternatieve manier om te updaten, en daarmee had ik dit probleem niet. Op de Java website staat ook als alternatief: Please try to download and install the offline installation package from the manual download page, maar dat geeft dezelfde fout. Is er iemand die weet waarom ik deze melding krijg en wat ik kan doen?

3116 29 Rapporteer

gsm
door gsm - Oct 14, 2010 om 13:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij Windows Vista en/of Windows 7:
Voer de update uit als Administrator, via de rechtermuisknop en Uitvoeren als...
Het wachtwoord voor administrator is meestal alleen de Enter toets.

ru
door ruud_s - Oct 14, 2010 om 13:16
15 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb windows vista, en ik had de update al geprobeerd als administrator. Maakt geen verschil, ik blijf deze fourmelding krijgen

gsm
door gsm - Oct 14, 2010 om 13:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb op internet twee mogelijke oplossingen gevonden:

http://support.microsoft.com/kb/886549

Als Fixit niet helpt, probeer dan deze oplossing:

Nadat je de update gedownload hebt nog niet installeren. Ga eerst offline (geen netwerkverbinding) en doe dan de installatie!

gsm
door gsm - Oct 14, 2010 om 13:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het kan in geval van installatieproblemen ook noodzakelijk zijn om Cookies en tijdelijke bestanden eerst te verwijderen met een Cleaner (bijvoorbeeld CCleaner of ATF-Cleaner).

ru
door ruud_s - Oct 14, 2010 om 13:55
15 Antwoorden / 3 Vragen

Fixit helpt niet. En als ik jxpiinstall.exe dubbelklik na afsluiten van internet, krijg ik een melding, The installer cannot proceed with the current internet connection settings. Ik wordt dan doorverwezen naar en help pagina, maar die is blanco

ru
door ruud_s - Oct 14, 2010 om 13:58
15 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zie nu je opmerking over CCleaner. Dat ga ik nu eerst doen

ru
door ruud_s - Oct 14, 2010 om 14:10
15 Antwoorden / 3 Vragen

Na CCleaner krijg ik nog steeds dezelfde fout bij het installeren. Mijn opmerking over jxpiinstall.exe ging over mijn poging met Mozilla Firefox. Ik heb het ook met Internet Explorer geprobeerd. Daar kan ik alleen kiezen voor uitvoeren, niet voor opslaan.

aurora1
door aurora1 - Oct 14, 2010 om 15:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag ruud_s,

Je zou foutcontrole en repair kunnen laten lopen en zien of dat wat oplevert, of alles van Java verwijderen inclusief de restanten en de laatste versie van Java opnieuw downloaden en installeren. Misschien heeft het ook zin om je pc te scannen met mbam en je gewone virusscanner?

vr.gr.

dobby
door dobby - Oct 14, 2010 om 17:24
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ruud_s schreef op donderdag 14 okt 2010, 13:55]Fixit helpt niet. En als ik jxpiinstall.exe dubbelklik na afsluiten van internet, krijg ik een melding, The installer cannot proceed with the current internet connection settings. Ik wordt dan doorverwezen naar en help pagina, maar die is blanco

Dat klinkt als de mozilla installer.. probeer eens hier heen tegaan? (en dan je OS kiezen, en daarna de offline download) ? maakt dat iets iets??

( via dev platform van Sun - https://cds.sun.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/CDS-CDS_Developer-Site/en_US/-/USD/ViewProductDetail-Start?ProductRef=jre-6u22-oth-JPR@CDS-CDS_Developer )

dobby
door dobby - Oct 14, 2010 om 17:31
749 Antwoorden / 1 Vragen

En anders heb je altijd nog de full-file (offline) Java downloads op FileHippo - hier zowel de 32 als 64 bits versie (note: op een 64Bits OS moet je eigelijk allebei de versies hebben, wil niet tegen allerlei issues aanlopen)

Maar aangezien FileHippo de files op hun eigen servers host ben ik niet echt een voorstander van het geven van die links aan anderen, hoewel ze wel de snelste manier hebben om b.v. dan de Acrobat Reader de full file (ipv die download manager) te hebben..

Ook hebben ze een update checker, die misschien niet heilig is, maar heel wat meer privacy-wise netjes is dan dat ding van CNet.. maar goed - ik reageerde alleen maar op een Java installer..

ru
door ruud_s - Oct 14, 2010 om 18:35
15 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb beide oplossingen van dobby geprobeerd, maar nog steeds dezelfde foutmelding.
In de link naar FixIt van die gsm aanbeveelt staat verder naar onder een hele rij register-waarden, waaronder ook AppData. Ik heb regedit opgestart om te kijken of AppData bij mij de waarde heeft zoals in de link staat, en dat klopt. IK heb verder niets in het register veranderd. Ik vermoed dat er in mijn pc iets toch niet goed staat, maar wat?

gsm
door gsm - Oct 14, 2010 om 19:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt alle Java versies nog eens verwijderen met de Revo Uninstaller.
Let er anders na het verwijderen zelf op dat Java geheel verwijderd wordt uit de Program Files en uit de Program Files\Common files folders en uit C:\Documents and Settings\\Application Data\Sun\Java.
Herstart het systeem, voordat je de nieuwste Java opnieuw poogt te installeren.

gsm
door gsm - Oct 14, 2010 om 19:14
5940 Antwoorden / 47 Vragen

In deze regel (voorgaande reactie) is gebruikernaam weggevallen ???

C:\Documents and Settings\gebruikernaam\Application Data\Sun\Java

ru
door ruud_s - Oct 14, 2010 om 21:19
15 Antwoorden / 3 Vragen

Revo Uninstaller gaf dezelfde error 1606 bij mijn poging alle versies te verwijderen. Met windows verwijderen lukte wel, maar ik heb daarna wel zelf 2 Java mappen uit C:\Program Files verwijderd. C:\Documents and Settings heb ik niet op mijn pc. Toen opnieuw opgestart en weer Java ge-installeerd, met dezelfde error 1606 als resultaat.

gsm
door gsm - Oct 14, 2010 om 21:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Iemand had hetzelfde probleem en heeft het zo opgelost:

In het register ,
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders

stond een bestandje dat verwees naar naar een netwerklocatie.
Deze inhoud veranderd en toen was het probleem opgelost.

dobby
door dobby - Oct 14, 2010 om 21:41
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ruud_s schreef op donderdag 14 okt 2010, 21:19]Revo Uninstaller gaf dezelfde error 1606 bij mijn poging alle versies te verwijderen. Met windows verwijderen lukte wel, maar ik heb daarna wel zelf 2 Java mappen uit C:Program Files verwijderd. C:Documents and Settings heb ik niet op mijn pc. Toen opnieuw opgestart en weer Java ge-installeerd, met dezelfde error 1606 als resultaat.

Whoops... sorry.. not all that bright.. ging niet perse om de JRE, maar meer fundamenteel.. erm.. $APPDATA is echt geen netwerk locatie, maar een local dir op je system disk..

ok - WAG - open eens een command prompt, en type "echo %APPDATA%" ? misschien wat overzichtelijker dan in de registry te gaan wroeten? (dus: WIN (of op de START orb clicken), CMD en daarna op de enter toets drukken? (of Control+Shift+enter om administrator permissies te geven?) - en daarna "in je dos box" "echo %APPDATA%" plus ENTER typen.. wat zegt ie dan?

gsm
door gsm - Oct 15, 2010 om 09:43
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=dobby schreef op donderdag 14 okt 2010, 21:41][quote=ruud_s schreef op donderdag 14 okt 2010, 21:19]Revo Uninstaller gaf dezelfde error 1606 bij mijn poging alle versies te verwijderen. Met windows verwijderen lukte wel, maar ik heb daarna wel zelf 2 Java mappen uit C:Program Files verwijderd. C:Documents and Settings heb ik niet op mijn pc. Toen opnieuw opgestart en weer Java ge-installeerd, met dezelfde error 1606 als resultaat.

Whoops... sorry.. not all that bright.. ging niet perse om de JRE, maar meer fundamenteel.. erm.. $APPDATA is echt geen netwerk locatie, maar een local dir op je system disk..

ok - WAG - open eens een command prompt, en type "echo %APPDATA%" ? misschien wat overzichtelijker dan in de registry te gaan wroeten? (dus: WIN (of op de START orb clicken), CMD en daarna op de enter toets drukken? (of Control+Shift+enter om administrator permissies te geven?) - en daarna "in je dos box" "echo %APPDATA%" plus ENTER typen.. wat zegt ie dan?

%APPDATA% is de Application Data map (in de map Documents and settings\gebruikersnaam).
Je kunt bij Uitvoeren (in het Startmenu) gewoon %APPDATA% intikken en op OK of ENter drukken, om in de bewuste map te komen.
In een commando prompt kun je alle variabelen zien, met het commando: set

dobby
door dobby - Oct 15, 2010 om 11:19
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gsm schreef op vrijdag 15 okt 2010, 09:43][quote=dobby schreef op donderdag 14 okt 2010, 21:41]

Whoops... sorry.. not all that bright.. ging niet perse om de JRE, maar meer fundamenteel.. erm.. $APPDATA is echt geen netwerk locatie, maar een local dir op je system disk..

ok - WAG - open eens een command prompt, en type "echo %APPDATA%" ? misschien wat overzichtelijker dan in de registry te gaan wroeten? (dus: WIN (of op de START orb clicken), CMD en daarna op de enter toets drukken? (of Control+Shift+enter om administrator permissies te geven?) - en daarna "in je dos box" "echo %APPDATA%" plus ENTER typen.. wat zegt ie dan?

%APPDATA% is de Application Data map (in de map Documents and settingsgebruikersnaam).
Je kunt bij Uitvoeren (in het Startmenu) gewoon %APPDATA% intikken en op OK of ENter drukken, om in de bewuste map te komen.
In een commando prompt kun je alle variabelen zien, met het commando: set

I know.. daarom was ik wel benieuwd waar die heen wees.. vandaar mijn "echo %APPDATA%)... en wat je verder nog wel eens ziet na het draaien van een TP fixer is dat die values wel aangemaakt zijn, maar dan als REG_SZ ipv REG_SZ_EXPAND

dobby
door dobby - Oct 15, 2010 om 11:31
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ruud_s schreef op donderdag 14 okt 2010, 21:19]Revo Uninstaller gaf dezelfde error 1606 bij mijn poging alle versies te verwijderen. Met windows verwijderen lukte wel, maar ik heb daarna wel zelf 2 Java mappen uit C:Program Files verwijderd. C:Documents and Settings heb ik niet op mijn pc. Toen opnieuw opgestart en weer Java ge-installeerd, met dezelfde error 1606 als resultaat.

Hm... \Documents and Settings\ heb je waarschijnlijk wel (nou ja, niet per definitie op C: maar wel op %SystemDrive%, die wel bijna altijd C: is), alleen is die standaard verborgen..

(en onder W7 is het een link met expres "verkeerde" permissies, voor de compatibiliteit, maar ik dacht dat je onder VIsta werkte, dus dat is niet relevant hier)

Even uitgaande van een NL versie:
Start / Uitvoeren / CMD.EXE / {enter} (of: Win+R CMD.EXE {ENTER} )

dan:

cd /d %SystemDrive%
cd \
dir java /a /s /p

dan krijg je o.a. te zien waar je vorige java versie geinstalleerd was..

dirck
door dirck - Oct 15, 2010 om 11:58
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ruud_s schreef op donderdag 14 okt 2010, 13:55]Fixit helpt niet. En als ik jxpiinstall.exe dubbelklik na afsluiten van internet, krijg ik een melding, The installer cannot proceed with the current internet connection settings. Ik wordt dan doorverwezen naar en help pagina, maar die is blanco
Dat is ook logisch dat je die foutmelding krijgt na het afsluiten van je netwerk connectie, de jxpiinstall.exe is namelijk de on-line versie.

De versie die je nu beter kunt proberen is de off-line versie.
Die kun je hier downloaden: java.com/nl/download/Windows 7/XP/Vista/2000/2003/2008 Offline
jre-6u22-windows-i586-s

Groet, Dirck

ru
door ruud_s - Oct 15, 2010 om 18:38
15 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik met de command prompt naar %APPDATA% ga, dan kom ik in Ruud\AppData\Roaming. Die bestaat gewoon, maar de java installatie kan er kennelijk niet bij komen. Met de versie die dirck in de laatste reractie gaf, krijg ik bij het installeren nog steeds dezelfde foutmelding.
Ik heb vandaag geen tijd gehad om eerder te reageren, en ook in het weekend weinig tijd, maar maandag kijk ik verder.

dobby
door dobby - Oct 15, 2010 om 18:56
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ruud_s schreef op vrijdag 15 okt 2010, 18:38]Als ik met de command prompt naar %APPDATA% ga, dan kom ik in RuudAppDataRoaming. Die bestaat gewoon, maar de java installatie kan er kennelijk niet bij komen. Met de versie die dirck in de laatste reractie gaf, krijg ik bij het installeren nog steeds dezelfde foutmelding.
Ik heb vandaag geen tijd gehad om eerder te reageren, en ook in het weekend weinig tijd, maar maandag kijk ik verder.

Ik hoop (uitgaande van Vista) toch wel

C:\Documents and Settings\Ruud\AppData\Roaming (eventueel andere drive letter) ??

(als je het via de explorer bekijkt zou je een localized name kunnen zien, maar das puur cosmetisch)

Maar goed - dan maandag misschien tijd om eens met CACLS/XCACLS te gaan kijken en dergelijke, en/of wat monitoringing apps...

Moet op te lossen zijn zonder al te ingrijpende dingen...

dirck
door dirck - Oct 15, 2010 om 19:50
3201 Antwoorden / 3 Vragen

De map Sun > Java staat niet in C:\Documents and Settings\Ruud\AppData\Roaming, maar in: C:\Gebruikers\Gebruiker\AppData\LocalLow\Sun\Java
en in jouw geval denk ik in: C:\Gebruikers\Ruud\AppData\LocalLow\Sun\Java

dobby
door dobby - Oct 15, 2010 om 20:05
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dirck schreef op vrijdag 15 okt 2010, 19:50]De map Sun > Java staat niet in C:\Documents and Settings\Ruud\AppData\Roaming, maar in: C:\Gebruikers\Gebruiker\AppData\LocalLow\Sun\Java
en in jouw geval denk ik in: C:\Gebruikers\Ruud\AppData\LocalLow\Sun\Java

Dit gaat uit van W7 terwijl het eerder over Vista ging? En verder, de localized names zijn alleen maar een andere weergave (net zoals je met een desktop.ini kan doen), in je filesystem staan gewoon de standaard namen.. zou anders beetje omslachtig worden...

dirck
door dirck - Oct 15, 2010 om 20:17
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@Dobby,

Laat ik het dan anders zeggen: In Vista bestaat helemaal geen C:\Documents and Settings

Vandaar dus dat Ruud die map ook niet kon vinden!

Hoezo kom je er trouwens bij dat ik het over Windows 7 heb?
Ruud gebruikt Vista en daarom vertel ik waar hij die map kan vinden en in Vista is dit toch echt C:\Gebruikers\Gebruiker\AppData\LocalLow\Sun\Java

ro
door rodaar - Oct 17, 2010 om 01:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gsm schreef op donderdag 14 okt 2010, 13:25]Ik heb op internet twee mogelijke oplossingen gevonden:

http://support.microsoft.com/kb/886549

Als Fixit niet helpt, probeer dan deze oplossing:

Nadat je de update gedownload hebt nog niet installeren. Ga eerst offline (geen netwerkverbinding) en doe dan de installatie!

Ik had ook deze "error 1606" net als bij Acrobat Reader update.
De offline versie installeren hielp aanvankelijk niet, maar, nadat ik bovenstaande aanwijzing van "gsm" las om de internetverbinding te verbreken gingen de updates vlekkeloos.
Bedankt. Wel zorgen, dat de verbinding niet automatisch hersteld wordt tijdens de offline installatie. Adapterknop tijdelijk op UIT zetten of de adapter uit het usb-slot halen.

dobby
door dobby - Oct 18, 2010 om 03:59
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dirck schreef op vrijdag 15 okt 2010, 20:17]@Dobby,

Laat ik het dan anders zeggen: In Vista bestaat helemaal geen C:\Documents and Settings

Vandaar dus dat Ruud die map ook niet kon vinden!

Hoezo kom je er trouwens bij dat ik het over Windows 7 heb?
Ruud gebruikt Vista en daarom vertel ik waar hij die map kan vinden en in Vista is dit toch echt C:\Gebruikers\Gebruiker\AppData\LocalLow\Sun\Java

Sorry... mijn fout (net even een verse VistaNL opgezet om te checken).. dacht dat pas vanaf W7 de spaces uit de profiles gehaald waren..

maar, uitgaande van drive C: - in Vista is er toch echt wel een C:\Documents and Settings (is namelijk een link (met bewust "verkeerde" permissies) voor compatibility/legacy access; standaard hidden); verder bestaat er in Vista geen C:\Gebruikers (nou ja - standaard, je weet nooit wat mensen zelf aanmaken).. deze dir zit niet in het file system; maar alleen als je b.v. via de explorer kijkt, dan zie je de localized names.. de directory C:\Users lijkt dan bijvoorbeeld C:\Gebruikers (in een NL versie) te heten.. maar dat is pure schijn.. (net zoals b.v. Desktop vs. Bureaublad, en in elke volgende versie van windows steeds meer localized names)..

maar goed - das allemaal best wel leuk en interessant, maar daar schiet de TS niet echt veel mee op...

ru
door ruud_s - Oct 18, 2010 om 13:42
15 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb de offline versie gedownload en na het uitzetten van de modem ging de installatie inderdaad goed. Blijft de vraag waarom de installatie mislukt als je verbinding met internet hebt, maar goed, het probleem is opgelost. Met dank aan alle meedenkers.

dobby
door dobby - Oct 18, 2010 om 14:46
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ruud_s schreef op maandag 18 okt 2010, 13:42]Ik heb de offline versie gedownload en na het uitzetten van de modem ging de installatie inderdaad goed. Blijft de vraag waarom de installatie mislukt als je verbinding met internet hebt, maar goed, het probleem is opgelost. Met dank aan alle meedenkers.

Interessante remedie - maar gelukkig is het opgelost.. ben overigens benieuwd wat een volgede update nu gaat doen.. maar goed - dat zal niet vandaag zijn, en misschien werkt dit dan ook wel :D