pi
door piet limburg Jun 11, 2008 om 20:17
Computers & telefonie

Externe harde schijf

Hallo,

Omdat ik niet al te veel kennis heb mbt PC hardware,wilde ik voordat ik door een crash verrast wordt,mijn documenten,foto's etc.. op een externe harde schijf copieeren.

Mijn vraag is;waar moet ok op letten bij aankoop van een harde schijf van 300 tot 500 MB. (los van de prijs).Iedereen die denkt dat hij het weet heeft daar een andere mening over.Dus welke technische details zijn belangrijk zoals snelheid,hoeveel inch welk merk enzz..enzz..

Alvast bedank voor de racties

Groeten van Piet.

811 18 Rapporteer

freya
door freya - Jun 11, 2008 om 20:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Piet,

Echt slechte apparaten zijn er niet, dus het is maar net wat je wil. Hieronder een paar punten:

  1. Snelheid: Zelf vind ik snelheid niet zo héél belangrijk, het is immers maar voor 'backup' doeleinden.
  2. Formaat: Een 'groot'
    model is vaak wat goedkoper dan een 'klein' model. Ga je er mee op
    stap, neem dan een klein model, kies anders gewoon het goedkopere grote
    model.
  3. Kies een model die voorzien is van een aparte aan/uit schakelaar.
    Sommige modellen bezitten die niet en als je het apparaat permanent
    aangesloten hebt staan worden die dus ook ingeschakeld wanneer je de
    computer 'aan' zet. Dit wil je waarschijnlijk niet.

Goede merken zijn Iomega en LaCie.
Zelf heb ik een 500GB LaCie, welke voorzien is van een Samsung harde
schijf en dat werkt prima. Als het even kan, mijdt dan exemplaren die
voorzien zijn van een Maxtor harde schijf. Heb ik zelf slechte
ervaringen mee.

Voor de rest, let op de reklamefolders. Regelmatig zijn er leuke aanbiedingen op dit gebied.

m.vr.gr. Freya

jcjoppe
door jcjoppe - Jun 11, 2008 om 20:51
279 Antwoorden / 59 Vragen

hooi Piet,probeer in ieder geval hetzelfde merk te nemen als wat er al in je computer zit, dat communiceert het beste.(zeggen ze) Neem 3.5 inch. kijk op www.gistron.com de keuze is reuze !! een interne kan je misschien ook wel kwijt. Neemt alleen niet zo handig mee...suc6 met je keuze

pi
door piet limburg - Jun 11, 2008 om 20:53
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo jcjoppe

Bedankt voor je reactie en advies.

Ik heb een MEDION PC (jaar 2003) Weet jij wat daarin zit??

groeten van Piet.

pi
door piet limburg - Jun 11, 2008 om 20:55
232 Antwoorden / 15 Vragen

Freya,

Bedankt voor je reactie en advies.

Een aan/uit schakelaar is inderdaad wel belangrijk.

Groeten van Piet.

jcjoppe
door jcjoppe - Jun 11, 2008 om 21:08
279 Antwoorden / 59 Vragen

piet, je moet nu iets verder in je computer duiken! ga naar je verkenner en klik met de rechtermuisknop op 'deze computer' en kies dan voor 'eigenschappen' .kies dan voor het tabblad hardware en klik op apparatenbeheer. klik dan op het plusje voor je schijfstations en je kan zien welk merk en type je schijf is. bij mij begint het met wdc wd. zoek nu een (externe) harde schijf waar deze lettercombinatie in voorkomt.... suc6 met de keuze, groeten, Johan

freya
door freya - Jun 11, 2008 om 21:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@johan:

Als Piet een externe harde schijf wil aanschaffen, maakt het echt geen fluit uit wat voor merk/type harde schijf hij in z'n computer heeft zitten.

Freya

pi
door pietvv - Jun 11, 2008 om 21:13
98 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een externe harde schijf die door de USB aansluiting wordt aangesloten. Als ik niet bezig ben met een back up te maken is die schijf niet aangesloten.

ru
door ruudhui - Jun 11, 2008 om 21:19
8 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik de externe hardeschijf niet continue omdat deze door zijn kleine behuizing te warm wordt en dat vinden hardeschijven niet zo leuk (gaat de levensduur van omlaag).

Heb zelf een 500Gb van Toshiba gekocht voor 80 Euro en deze doet wat die moet doen.

pi
door piet limburg - Jun 11, 2008 om 23:36
232 Antwoorden / 15 Vragen

Johan,

Ben nooit te beroerd om wat te leren als 65+...Bij mij staan bij schijfstations de 4 USB kaartlezers en als 5e staat ST3120023A.Zegt mij niets.Misschien is het zoals Freya zegt.......'t maakt niet zoveel uit welk merk.Bij ,,electronica De Regenboog'' beweren ze dat je op moet letten dat er een WD schijf in zit.Volgens de verkoper is dat Western Digital.Maar dat hoort natuurlijk bij zijn verkooppraatjes.

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor de snelle reacties en voor mij waardevolle tips.

Groeten van Piet.

pi
door piet limburg - Jun 11, 2008 om 23:40
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ruud,

Bedankt voor je reactie.Voor 80 euro 500GB en doen wat ie doen moet.Dat is de eerste vereiste.

Groeten van Piet.

pi
door piet limburg - Jun 11, 2008 om 23:42
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pietvv

Indien een aan uit schakelaar ontbreekt zal dan wel de USB stekker uit de PC moeten.Neem aan dat op de USB poorten altijd spanning staat.

Ook bedankt voor je reactie.

Groeten van Piet.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 12, 2008 om 01:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ruud, piet:

Een half jaar geleden ook Toshiba PX1394 3G50 bij Makro gekocht voor 80,- incl. Zit een 3,5" Western Digital HD in, zonder ventilator. Ze koelt op de kast. Lekker stil. Voet bijgeleverd, zodat ze op de smalle kant rechtop kan staan. Zo groot als een VHS video-cassettedoos. Werkt goed. Kan nu wel 10,- goedkoper zijn.
Backup draait met Norton Ghost.
Hardware ERror MAN.

me
door messedup - Jun 13, 2008 om 14:03
66 Antwoorden / 1 Vragen

ik koop nooit kant en klare externe HD`s, maar altijd losse hd`s met een aparte coolermaster eSata/USB behuizing. De garantie bij losse hd`s is bijna altijd aanzienlijk beter (direct omruilen bij een defect, en dan niet alleen de eerste 2 weken. Garantie van 3-5 jaar. i.p.v meestal 1 jaar), bij een hd met bad sectors krijg ik een nieuwe mee om eerst alles te kopiëren indien nodig, en je kan zelf bepalen welk merk je wil.
Bij de coolermaster behuizing zit een eSata bracket, dus ook op pc`s zonder eSata aansluiting te gebruiken. (moet uiteraard wel een interne sata aansluiting aanwezig zijn.) Aanzienlijk sneller dan USB.
Met de goedkope LaCie desktop heb ik erg slechte ervaringen, de exemplaren die ik heb gehad waren voorzien van een seagate schijf, maakten extreem veel lawaai en werden erg heet. Bovendien was de snelheid zelfs voor USB 2 extreem laag (15 MB/s max).
Een coolermaster eSata/USB behuizing met een Samsung F1 serie HD is mijn favoriete combinatie. Erg snel, erg stil, wordt niet te warm en een prima prijs/kwaliteitsverhouding.

pi
door piet limburg - Jun 13, 2008 om 20:17
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Messedup,

Klinkt prima.....vooral als de op de hoogte bent van de technologie.Je doelt op het zelf in elkaar zetten ven een harddisk en een behuizing.Is dat ook te doen voor een minder gevorderde en wat is het prijskaartje en waar kun je die onderdelen kopen.

groeten van Piet

edwardus
door edwardus - Jun 14, 2008 om 01:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nog eentje (ook voor Freya). LaCie ... gemengde gevoelens. Ziet er leuk uit, maar gaat opvallend vaak stuk. Voor mij niet meer. LaCie stopt erin wat er op dat moment toevallig voor handen is (lees: het goedkoopst is), er zijn er met Samsung, Seagate, Hitachi, misschien nog wel meer. Hitachi: prima, Samsung: kijk uit met temperatuur, Seagate/Maxtor: kijk helemaal goed uit.

Ik heb laatst ook voor €80 een 500GB USB (SATA) Western Digital gekocht, helemaal goed.

Over de afmetingen: het verschil is de kwetsbaarheid. 3,5" schijven zijn bedoeld voor de desktop pc, die worden niet rondgesleept in een tas. Daarom zijn die iets kwetsbaarder dan de (duurdere) 2,5" schijven, die ook nog eens vaak een kleinere capaciteit hebben. Externe schijven worden soms ook rondgesleept ....

Heb je een eSATA aansluiting op de pc, dan is een eSATA schijf ook erg aantrekkelijk, want veel sneller dan USB2.

pi
door piet limburg - Jun 14, 2008 om 23:19
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ruud,

Heb vandaag evenals jij en ,,hardware errorman'' bij DYNABYTE de TOSHIBA PX1394U-3G50 gekocht voor de prijs van 79,90 euro.

Heb inmiddels van alle belangrijke bestanden de backup gemaakt.Inderdaad is de TOSHIBA stil,mooi van vorm met aan-uit schakelaar en gebruikersvriendelijk ,ook voor ,,ouderen'' zoals ik.Gewoon fluitje van een cent.

Ik wil jullie, en ALLE anderen danken voor hun reacties-opmerkingen en raadgevingen.

Groeten van Piet.

me
door messedup - Jun 19, 2008 om 14:02
66 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan in de Cooler Master externe behuizingen een harddisk plaatsen zonder gereedschap en kennis. Open maken, HD erin plaatsen (kan niet verkeerd gaan), kastje dicht , klaar.
Ongetwijfeld zal het geen probleem zijn als je in de winkel vraagt of ze het even voor je willen doen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 19, 2008 om 14:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Ha Piet,

Zoals ik al opmerkte: het zal inmiddels een tientje goedkoper kunnen zijn. De drive die je kocht is sinds dinsdag j.l. €71,35 incl. btw. als jubileumpakker.

Makro adverteert wel nog steeds, net als bij de vorige met 16 MB buffergeheugen, doch volgens de spec's van Toshiba is dit bij het type PX1394E-3G50 slechts 8 MB buffer. Het ging mij wel snel genoeg, maar toch vreemd van Makro.

Andere leveranciers geven wel 8 MB buffer voor dit type op.

Geluk ermee.
H.