an
door annelies1311 May 26, 2009 om 13:33
Computers & telefonie

Foto DVD maken

Ik heb via Photo Story 3 voor Windows een verhaaltje met muziek van de foto's gemaakt en wil hiervan nu een DVD maken zodat de kids deze zelf op hun DVD-speler kunnen afspelen. Het bestand heeft nu een grootte van > 10 GB terwijl er maar 4,7 GB op de DVD-R kan. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik dit bestand moet verkleinen zodat het wel op de DVD past en dat de DVD dan ook afspeelbaar is.

Bij voorbaat dank, Annelies

1544 15 Rapporteer

varabas
door varabas - May 26, 2009 om 14:03
450 Antwoorden / 35 Vragen

annelies,

voordat iemand uitleg geeeft over het verkleinen van het bestand, van mij de vraag: Hoe komt het dat het bestand zo groot is? Ik werk ook met Photo Story 3 en mijn bestanden zijn nooit zo groot. Hoe heb je vanuit Photo Story het bestand opgeslagen? Voor het maken van een DVD moet je het bestand opslaan Bij instellingen als "Profiel voor het maken van dvd'd (PAL) (768x576)"

Bassie

freya
door freya - May 27, 2009 om 10:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Annelies,

Je zou het uiteindelijke resultaat met een programma als DVDshrink of CloneDVD kunnen verkleinen, maar het lijkt mij beter om eens te kijken naar de oorzaak van het probleem.
Zoals Bassie al aangeeft is de resolutie van een DVD 768 x 576 pixels, dus het is dan niet erg zinvol om b.v. foto's in hun orginele grootte (misschien wel 3000 x 2000) te gebruiken, maar die foto's eerst te verkleinen tot b.v. 1024 x 768 vóór je ze in het programma Photo Story gebruikt.
Ook speelt het formaat van de muziek misschien nog een rol? Wordt dat b.v. wel eerst geconverteerd naar b.v. mp3?

m.vr.gr. Freya

an
door annelies1311 - May 27, 2009 om 10:51
9 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Freya,

Dank je wel voor je reactie. Ik ben pas net bezig met Photo Story 3 en moet dit nog leren. Ik vind het heel leuk en ik hoop dat ik voor elkaar ga krijgen wat ik wil. De foto's zijn per foto ca. 4 mb x 300 foto's. De (orginele) muziek heb ik omgezet naar *.wav. Bij het opslaan van het project heb ik niet gezien, dat je hier een DVD van kon maken. Ik ga bij de instellingen nogmaals kijken. Mijn vragen zijn: Hoe kan ik (indien nodig) de foto's kleiner maken en voor de muzxiek kan ik dan beter het MP3 formaat kiezen. Als dit allemaal binnen de 4,7Gb blijft, hoe kan ik deze dan het beste op DVD zetten zodat de kids deze zelf kunnen afspelen op de DVD-speler.

Bij voorbaat dank,

Annelies

an
door annelies1311 - May 27, 2009 om 10:52
9 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Bassie,

Dank je wel voor je reactie. Ik ben pas net bezig met Photo Story 3 en moet dit nog leren. Ik vind het heel leuk en ik hoop dat ik voor elkaar ga krijgen wat ik wil. De foto's zijn per foto ca. 4 mb x 300 foto's. De (orginele) muziek heb ik omgezet naar *.wav. Bij het opslaan van het project heb ik niet gezien, dat je hier een DVD van kon maken. Ik ga bij de instellingen nogmaals kijken. Mijn vragen zijn: Hoe kan ik (indien nodig) de foto's kleiner maken en voor de muzxiek kan ik dan beter het MP3 formaat kiezen. Als dit allemaal binnen de 4,7Gb blijft, hoe kan ik deze dan het beste op DVD zetten zodat de kids deze zelf kunnen afspelen op de DVD-speler.

Bij voorbaat dank,

Annelies

freya
door freya - May 27, 2009 om 12:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de muziek zou ik die .wav bestanden maar omzetten naar het mp3-formaat. Een .mp3 bestand van hetzelfde .wav bestand is al gauw een faktor 10 kleiner. Ik ken het Photo Story programma verder niet, maar ik neem aan dat .mp3 bestanden geen probleem zijn om te gebruiken.

Wat de foto's betreft is het wellicht handig om even te kijken of je dat met het Photo Story programma zelf kunt doen. Je kunt ze dan b.v. allemaal tegelijk met b.v. 50% verkleinen. Belangrijk is om even te controleren wat de resolutie van de gebruikte foto's is. Als dat b.v. 3072 x 2048 is, dan zou ik ze zowel in de breedte als in de hoogte tot 50% verkleinen. Je krijgt dan foto's die 1536 x 1024 groot is. Ze nemen dan nog maar 25% van de ruimte in beslag en blijven voor een DVD nog voldoende scherp. Maak ze dan niet kleiner, want dan worden de foto's onscherp.

Mocht het met Photo Story niet lukken, dan kun je ook een programma als Irfanview gebruiken. Daarmee kun je een hele map foto's in één keer verkleinen. Maak wel altijd eerst een kopie van je orginele foto's, want anders loop je het risico om de orginelen kwijt te raken.
Via onderstaande link kun je het programma downloaden.

IrfanView

Meerdere bestanden tegelijk converteren doe je met dit programma via de optie Bestand -> Groepsconversie.

m.vr.gr. Freya

an
door annelies1311 - May 27, 2009 om 17:48
9 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Freya,

Ik heb IrfanView geïnstalleerd in het Nederlands. De foto's zijn inderdaad zo groot als je dacht. Ik heb al van alles geprobeerd om ze te verkleinen. doch lukt niet. Zou u me willen doorgegeven hoe ik e.e.a. bij bestand > groepsconversie e.e.a. moet instellen.

Hartelijk dank, Annelies

freya
door freya - May 27, 2009 om 19:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, hieronder een kleine handleiding.

  1. Start Irfanview (dus niet het Irfanview Thumbnail programma)
  2. Ga naar Bestand -> Groepsconversie.
  3. Zoek rechtsboven in het venster de map met de te converteren foto's, selekteer ze met de muis en klik dan op de knop [toevoegen]. (als het goed is verschijnen ze in het lijstje rechtsonder in het venster)
  4. Zet links een vinkje vóór Gebruik geavanceerde opties en klik vervolgens op de knop [Geavanceerd].
  5. Zet in het nieuwe venster een vinkje vóór WIJZIG GROOTTE.
  6. Selekteer de optie Nieuwe grootte als percentage orgineel.
Nu is het belangrijk om te weten hoe groot de orginelen zijn en hoe groot ze moeten worden. Zin ze dus 3072 x 2048 groot, dan zou ik ze verkleinen tot 50% in de breedt en de hoogte. Maar je kunt natuurlijk ook een andere grootte kiezen.
  1. Zet in dit geval dus achter Breedte: het getal 50. (als het goed is staat er dan achter Hoogte: ook 50)
  2. Klik op [Ok].
  3. Selekteer, indien nodig, onder Doelmap voor het resultaat een map naar keuze.
  4. Klik op de knop [Start] en alle geselekteerde foto's worden nu automatisch verkleind.
Je kunt natuurlijk nog experimenteren met allerlei andere opties, maar dit zal je ongetwijfeld op weg helpen.

Succes, Freya

an
door annelies1311 - May 27, 2009 om 20:02
9 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Freya,

Dit heb ik zo gedaan (de orginele foto's waren ca. 3000 x 2000) doch nu krijg ik hele rare kleuren. De foto's zijn fel groen, oranje en paars. Hoe krijg ik dit goed?

Gr. Annelies

freya
door freya - May 27, 2009 om 20:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt niet per ongeluk nog wat andere opties aangevinkt? Ik neem aan dat het orgineel een .jpg bestand is en dat het verkleinde bestand ook nog steeds een .jpg bestand is? Als het verkleinde bestand géén .jpg bestand is, moet je de optie bij Uitvoerformaat aanpassen en op JPG instellen.

Freya

freya
door freya - May 27, 2009 om 20:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een kleine aanvulling:

Heb je soms bij de Geavanceerde opties onderaan het scherm één van de kleuropties onder RGB naar: aangevinkt? Daarmee verander je de kleuren. Zorg dus dat daar niets is aangevinkt.

Freya

an
door annelies1311 - May 27, 2009 om 22:55
9 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Freya,

Dat was het waarom de kleuren veranderde. Dit stond standaard aangevinkt. Ik hoop dat ik u nog een vraag mag stellen en deze is "Hoe krijg ik deze correct op een CD of moet het een DVD zijn? Zet je alleen het wmp bestand op schijf of ook het wp3-bestand (project). Ik heb dit net geprobeerd met Windows Media Player 11 doch die zegt, dat het bestand fouten bevat op dat ik geen rechten heb om deze op schijf te zetten. Ik heb het net op een DVD-R gebrand doch de DVD-speler merk JVC kan het niet lezen. Ik heb het ook op een CD-R gebrand, doch nu zegt de DVD-speler "Can't read this disc". Heb je een tip voor me hoe ik dit voor mekaar kan krijgen.

Dank je wel, Gr. Annelies

freya
door freya - May 28, 2009 om 10:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Vragen mag altijd hoor.

Het projektbestand hoef je in ieder geval niet mee te branden, want dat bestand wordt alleen maar door Photo Story zelf gebruikt. Of het uiteindelijke resultaat af te spelen is, is afhankelijk van het formaat van het bestand en of de DVD-speler dit formaat wel aankan. Ik denk echter dat Photo Story maar een heel beperkt aantal formaten kan aanmaken en dat het 'standaard' DVD-video formaat daar niet bijhoort. Wil je het dus op een standaard huiskamer DVD-speler af kunnen spelen, dan zul je het nog naar dit DVD-video formaat moeten converteren.

Ik vraag mij echter af of het niet verstandiger is om een alles in één programma aan te schaffen. Voor een paar tientjes kun je het programma Foto's op CD & DVD van Magix kopen en daar zit alles in wat je maar nodig hebt, tot en met het branden op DVD aan toe.
Als je het programma eens wilt uitproberen kun je via de website van Magix (www.magix.com) een gratis 'testversie' downloaden.

Freya

varabas
door varabas - May 28, 2009 om 15:52
450 Antwoorden / 35 Vragen

annelies,

Ikzelf maak gebruik van Photo Story 3 en ook van Magix Foto's op CD & DVD, wil ik snel een simpele presentatie maken dan gaat mijn voorkeur uit naar Photo Story 3.

Een heel handige manier om je foto's te verkleinen is gebruik te maken van Image Resizer van Microsoft. Foto's selecteren, rechter muisknop klikken, Resize Pictures en het formaat aangeven, even wachten........ klaar.

Image Resizer downloaden, Kolom rechts, naar beneden scrollen:

Resize Pictures

Bassie

an
door annelies1311 - May 28, 2009 om 16:25
9 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Varabas,

Bedankt voor je antwoord, doch ik weet nu nog niet hoe jij dit bestand op DVD zet. Doe je dit met Photostory zelf of toch met een ander programma? En wat voor schijf gebruik je? Het verkleinde presentatiebestand is nu 116 MB (*.wmv) en het oude grote presentatiebestand is groot 55,9MB. De beeldkwaliteit van het verkleinde wat nu 2x zo groot is is heel slecht op de computer. De werkbestanden van de grote versie is nu 1,46 Gb en van het verkleinde 107 Mb. Als ik dit met Photostory ga opslaan (ik zit dan bij de keuze bij instellingen dan ik DVD PAL (zoals je adviseerde) wil hebben zegt Photo Story, dat hij ca. 6,9 GB schrijfruimte nodig heeft. Hoe zit dit?

Dank je wel!! Gr. Annelies

varabas
door varabas - May 28, 2009 om 22:58
450 Antwoorden / 35 Vragen

annelies,

Om te beginnen: Het gemaakte bestand zet ik op DVD met het programma Nero met de optie "Maak uw eigen DVD video" en die brand ik op een DVD schijfje.

Ik heb b.v. een filmpje van ongeveer 120 foto's , duur 10 minuten met muziek en dat WMV bestand is 44 MB

De slechte kwaliteit op je computer: Als je inderdaad een filmpje maakt voor DVD's geeft Photo Story aan: "Deze optie biedt mogelijk niet de beste beeldkwaliteit op een PC" dus dat klopt wat je aangeeft over de beeldkaliteit op je PC.

Bij mij geeft Photo Story 3 geen benodigde schijfruimte aan, maar wel dat "de grootte van het bestand afhankelijk is van de inhoud van het opgeslagen verhaal" en daaronder staat de nog beschikbare schijfruimte.

Ik adviseer je om een filmpje te maken van zo'n 100 foto's met muziek (MP3), Profiel voor het maken van DVD's (768x576) en dan van het gemaakte wmv bestand met b.v. NERO of een ander brandprogramma een DVD-RW te branden. Is het resultaat niet naar je zin dan kun je gewoon de DVD-RW wissen en experimenteren  met andere instellingen.

Succes.

Bassie