ki
door kieftenbelt Jul 22, 2011 om 20:18
Computers & telefonie

Fouten uit computer halen

Onlangs een paar programma`s uitgeprobeerd om fouten uit computer te halen om de computer sneller te maken. Vaak worden er 25 fouten gratis uitgehaald en dan moet je voor de rest -om de fouten er uit te halen- betalen. Mijn vraag is derhalve bestaat er misschien een programma dat wel alle fouten er gratis uit haalt.

5628 21 Rapporteer

freya
door freya - Jul 22, 2011 om 20:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo kieftenbelt,

Je kunt met dergelijke programma's misschien 'fouten' repareren, maar je computer wordt er echt niet sneller van. Als je een snellere computer wil zul je iets aan de hardware moeten doen. Sneller moederbord, snellere processor, méér geheugen, snellere harde schijf, snellere videokaart, enz. Met software gaat het je in ieder geval niet lukken.

m.vr.gr. Freya

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2011 om 20:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kieftenbelt,

Over welk(e) programma('s) heb je het hier?

he
door henkhh - Jul 23, 2011 om 00:10
174 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn wel degelijk programmas bv. CCleaner die fouten en overbodige zaken op de computer te lijf gaan zonder extra kosten. Verder kun je de automatisch opstartende programma's eens onder de loupe te nemen en overbodige zaken verwijderen. Niet gebruikte software zou ook verwijderd kunnen worden.Verder zorgen dat de schijf gedefragmenteerd is en indexeren van bestanden uit staat. Ook de virusscanner kan een behoorlijke vertraging op de computer teweeg brengen uit ervaring weet ik dat het opnieuw installeren van de virusscanner ook wel eens wil helpen. Kortom met wat onderzoek en een beetje verstand van zaken kan er vaak best een redelijke snelheidswinst worden behaald. Hier nog een nuttige link: http://www.schoonepc.nl/

nb
door nbw - Jul 23, 2011 om 02:09
521 Antwoorden / 24 Vragen

Denk nou maar niet dat er gratis overal oplossingen zijn. Die worden wel aangeboden maar hebben vaak een dubbele bodem. Blijf je gratis zoeken los ik 30 tot 738 problemen van door mij zelf bedachtte problemen gratis op en verplicht hernieuwd opstarten. Maar gratis schoone pc's bestaat niet. Daar hangt commercie achter die toch geld maken.

nb
door nbw - Jul 23, 2011 om 03:00
521 Antwoorden / 24 Vragen

Wou dat ik ook zo goedgelovig kon blijven in gratis op internet. Wellicht zijn er nog 1 paar , het niet voor het geld gaande, systemen die consumentenleed zomaar gratis verhelpen. Heb ze noch niet gevonden. Ergo geef me advies.

freya
door freya - Jul 23, 2011 om 09:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ach en dan strooien deze zogenaamde 'computerexperts' maar met rode duimen om hun eigen antwoord kracht bij te zetten..... Echt zielig....

Nogmaals, dergelijke programma's heb je echt niet nodig. Ze kunnen je misschien wat werk uit handen nemen om wat 'nutteloze' bestanden op te ruimen, maar je computer wordt er echt niet sneller van.

Freya

he
door henkhh - Jul 23, 2011 om 10:05
174 Antwoorden / 0 Vragen

Freya,

Weet echt wel waar ik het over heb. Ik ben 15 jaar systeembeheerder bij een multinational en mede verantwoordelijk voor het onderhoud van 4000 PC's en 100 laptops. In mijn vrije tijd neem ik regelmatig trage slecht functionerende PC's van vrienden, buurtgenoten etc. onder handen. Het gaat uiteindelijk om een goed advies aan diegenen die er minder verstand van hebben zodat ze handvatten hebben om hun probleem op te kunnen lossen.. De groene en rode duimpjes kunnen, dit is zeker niet waterdicht, een indicatie zijn van de correctheid van een antwoord.

freya
door freya - Jul 23, 2011 om 10:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@henkhh:

In verschillende computerbladen zijn al vaker dergelijke programma's getest en de conclusie was steeds weer dat ze 'handig' kunnen zijn bij het opruimen van bepaalde zaken, maar dat je van 'snelheidswinst' niets moet verwachten en dát was de vraag van de TS.
Het advies blijft dus, voor snelheidswinst zul je het in de hardware moeten zoeken en niet in allerlei 'opschoonprogrammaatjes'.

Freya
(werkt nog maar pas ruim 25 jaar met computers....)

he
door henkhh - Jul 23, 2011 om 10:50
174 Antwoorden / 0 Vragen

@freya

Werken met computers is iets anders dan het moeten onderhouden en het doen van probleemoplossing op grote schaal. Ik ga liever niet uit van wat bladen mij vertellen maar wat de eigen ervaringen zijn. Ik blijf erbij dat er met de eerder beschreven software en wat andere acties , die ik ook heb beschreven, wel degelijk snelheidswinst te bereiken is. Het verwijzen naar nieuwe hardware is kort door de bocht en mogelijk vanuit commercieel belang ingegeven door bladen. Wanneer dergelijke akties niet het gewenste effect hebben kan altijd nog overwogen worden om iets met de hardware te doen bv. meer geheugen andere snellere processor maar dit mag natuurlijk nooit het startpunt zijn.

Einde van deze discussie wat mij betreft en gaan we verder met het zo goed mogelijk adviseren t.a.v. de mogelijke oplossingen en daarbij het kosten aspect ook goed in de gaten houden.

Henk

freya
door freya - Jul 23, 2011 om 11:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@henkhh:

Wat mij betreft is deze discussie ook gesloten....

Oh, om misverstanden te voorkomen, als ik schrijf 'werkt nog maar pas ruim 25 jaar met computers....', dan bedoel ik niet dat ik toevallig ruim 25 jaar een computer in huis heb, maar bedoel ik beroepsmatig als ICT'er, systeembeheerder, programmeur, applicatiebeheerder....

Freya

rj
door rjw - Jul 23, 2011 om 12:03
3279 Antwoorden / 5 Vragen

De beSte manier om de pc op te schonen is om de boel opnieuw te installeren. Vervolgens alleen de applicatie terugzetten die je echt nodig hebt. En natuurlijk voordat je hiermee begint eerst een backup maken van alle belangrijke bestanden.

edrick3
door edrick3 - Jul 23, 2011 om 13:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kieftenbelt,

Negen stappen voor een snelle, stabiele, schone en veilige pc: lees hier.

Suc6

drevil
door drevil - Jul 23, 2011 om 13:39
223 Antwoorden / 14 Vragen

Ik gebruik Advanced System Care 4. Het ruimt niet alleen je rotzooi achter je op, maar ik ben vooral gecharmeerd van de functie "startup manager". Hiermee kun je programma's uitschakelen die samen met windows opstarten. Dit scheelt enorm in snelhied, vooral als je wat oudere hardware gebruikt. Er is ook een betaalde "pro" versie van dit programma, maar de belangrijkste eigenschappen zitten ook in het FREE product.

dobby
door dobby - Jul 23, 2011 om 16:43
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=drevil schreef op zaterdag 23 jul 2011, 13:39]Ik gebruik Advanced System Care 4. Het ruimt niet alleen je rotzooi achter je op, maar ik ben vooral gecharmeerd van de functie "startup manager". Hiermee kun je programma's uitschakelen die samen met windows opstarten. Dit scheelt enorm in snelhied, vooral als je wat oudere hardware gebruikt. Er is ook een betaalde "pro" versie van dit programma, maar de belangrijkste eigenschappen zitten ook in het FREE product.

Voor al je startup items (and then some): hier staat autoruns van SysInternals klaar om direct uit te voeren, of je kan gewoon de complete suite downloaden, dan heb je de rest ook zo goed als allemaal..

Overigens - zoals hierboven al eerder gemeld: het nut van al die "clean" progjes is op z'n best beperkt.. voor het simpele startup management is msconfig voldoende.. een gemiddelde user heeft geen externe progs nodig.. (weinig kans op winst vs. meer kans op "problemen")..

birdies
door birdies - Jul 23, 2011 om 17:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Er zijn wel degelijk programmas bv. CCleaner die fouten en overbodige zaken op de computer te lijf gaan zonder extra kosten......

Het schoont hooguit wat op, sneller wordt een p.c. niet van CCleaner.

Ik vind overigens dat topicstarter erg summiere info geeft, zodat je nauwelijks een zinvol antwoord kan geven.

gsm
door gsm - Jul 23, 2011 om 17:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het gaat hier bij deze vraag om rogueware of ook wel scareware genoemd.
Programma's die niet gratis zijn en toch ook niks oplossen, maar wel bangmakerij hanteren als drukmiddel.

edrick3
door edrick3 - Jul 23, 2011 om 19:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gsm,

Helemaal mee eens.
Vandaar ook mijn vraag aan TS welke programma's het betreft, maar tot nu toe nog geen enkele reactie van TS en dan is het moeilijk om alternatieven aan te bieden.

Met vr.gr.

birdies
door birdies - Jul 23, 2011 om 20:33
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=gsm schreef op zaterdag 23 jul 2011, 17:32]Het gaat hier bij deze vraag om rogueware of ook wel scareware genoemd.
Programma's die niet gratis zijn en toch ook niks oplossen, maar wel bangmakerij hanteren als drukmiddel.

Er zijn ook betrouwbare programma's die ook niet opschonen als je het product niet koopt. Duidelijk wordt het pas als ts wat meer info geeft.

wasmachinemannl
door wasmachinemannl - Jul 25, 2011 om 21:37
16 Antwoorden / 3 Vragen

Het beste blijft natuurlijk:
backuppen
Windows herinstalleren
Alle zooi weg, en je pc is weer als nieuw.

snah
door snah - Jul 25, 2011 om 22:29
654 Antwoorden / 61 Vragen

De beste methode om je computer te versnellen is , het ding uit je raam gooien hij versnelt dan met 9,2 m/sec .

Ts , kan ik adviseren als hij de cd / dvd's van het besturingssysteem en van de noodzakelijke programma's en hardware nog heeft en hij een avondje tijd heeft om een schone installatie te doen . Wel eerst alle data , fotoos , muziek enz veilig stellen ( back-uppen )
Het terugzetten indien mogelijk van de fabrieksinstellingen is ook vaak mogelijk .

Na deze herinstallatie alle programma's die jij erop wil erop zetten En als laatste een totale back-up maken van je systeem ( C-schijf )
Jouw computer is dan weer net zo snel alstoen deze nieuw was .

Hans

conny2
door conny2 - Jul 26, 2011 om 08:24
256 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn gratis programma`s die spyware verwijderen, daar wordt je pc sneller van. Met software die belooft fouten eruit te halen moet je voorzichtig zijn, vaak halen ze ook dingen weg die juist moeten blijven staan. Zo deed mijn printer het niet meer toen ik ooit zoiets had gebruikt. Moet je alles weer opnieuw installeren... waadeloos dus.