heksje49
door heksje49 Sep 4, 2006 om 22:03
Computers & telefonie

Garantie

Op 8-8-06 heb ik al advies gevraagd betreft mijn pc.,die is nu voor de 4e keer stuk in 16 maanden en It`s doet  niets aan de garantie,ik moet het maar bij Packard Bell regelen.Ik heb inmiddels wel voor E60.00 verbeld en ook enkele brieven gestuurd naar It`s en PB.It`s zegt niks te kunnen doen en PB wil hem laten maken door Dynafix maar op mijn kosten.Ik heb de geschillencommissie ingeschakeld maar dat gaat wel even duren voor die een uitspraak doen.Nu vraag ik me af of ik de pc moet laten maken,zodat ik weer vooruit kan,en de rekening bij It`s presenteren of moet ik de geschillencommissie afwachten?Elk telefoontje naar PB kost E0.45 p/m en duurt ong.15 min.,waarna je een melding krijgt om je naam en tel.nr.achter te laten,je wordt binnen 48 uur teruggebeld (niet dus)Wie weet hoe sterk dat ik sta als ik vol blijf houden dat It`s de reparatie moet regelen en de door mij gemaakte kosten vergoed?Hadden zij een deugdelijk product geleverd hadden ze ook niks hoeven regelen.                  Alvast bedankt voor de antwoorden

198 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

U bent helaas in de Packard Hell beland. It's een trieste zaak.
Ik wens u veel sterkte.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ton,
ik heb de Stichting Geschillencommissie in Den Haag aangeschreven.
Bedankt voor je reactie

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag heksje,

Je hebt de pc na 1-5-03 gekocht, dus is op dit produkt de nieuwe consumentenwetgeving van genoemde datum van toepassing. Deze wetgeving houdt in dat je na de fabrieksgarantieregeling (die naar ik begrijp verlopen is) wettelijke bescherming op basis van de levensduur van het apparaat hebt. Voor die wettelijke beschermingsrechten moet je bij de verkoper zijn en niet bij de fabrikant of importeur! Met pb en dynafix heb jij dus niets te maken. De levensduurbescherming houdt in dat de verkoper er voor moet zorgen dat je pc gerepareerd dient te worden tegen een variabele bijdrage in de herstelkosten door de koper. Is volgens de fabrikant (en die is de enige die daar een uitspraak over kan doen) de levensduur van jouw pc 4 jaar (48 maanden) dan dient de koper (in jouw geval) 16/48 keer de herstelkosten te betalen. Waarom 16/48? Je hebt immers wel 16 maanden (ongeveer dan) je pc kunnen gebruiken. Bij een andere geschatte levensduur krijg je dus ook een ander bedrag. De fabrikant zal in het algemeen (en pb zeker) een zo kort mogelijke levensduur opgeven, zodat de herstelkosten die de klant in rekening worden gebracht zo hoog mogelijk zijn! Dat precies is het zwakke punt ten nadele van de consument in de nieuwe consumentenwetgeving. Nogmaals, de verkoper dient de wettelijke beschermingsrechten uit te voeren en wat hij regelt met zijn voorschakel (i.d.g. P.B), daar sta jij buiten. Jij hebt immers een koopovereenkomst met IT's afgesloten en niet met pb!. Het is dus geen coulance wat hier een rol speelt! Je hebt het wettelijk recht op uitvoering van een wettelijke regeling. Wil je wat meer weten over je rechten, kijk dan even bij de links hieronder. Het is wel makkelijk als je beslagen ten ijs komt als je met de verkoper aan de slag gaat. Sukses, groeten, Ton.

Met name de artikelen 6a/17/18/19/en 21 zijn van belang:

http://wetten.overheid.nl/

vink aan: wetten

zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7

of: http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7.htm

http://www.hetjl.nl/hetjl/

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279

Omdat je deze zaak bij de geschillencommissie aangemeld hebt, is het niet onverstandig om op de uitslag daarvan te wachten. Wel zou ik bij it's nu al een claim neer leggen dat zij voor vervanging van de pc moeten zorgen. Dit, omdat na het 4de defekt wél duidelijk is dat zij destijds aan jou een ondeugdelijk produkt hebben geleverd.

Sukses, groeten, Ton.

Note: bij welke geschillencommissie heb jij deze kwestie aangemeld?

Note: de juristen die zich hebben gespecialiseerd in het consumentenrecht spreken meestal over de wettelijke garantie in het eerste halve jaar na aankoop en de wettelijke garantie ná de fabrieksgarantie Deze terminologie is verwarrend en wordt niet als zodanig in het wetboek verwoord. Beter is het om van wettelijke bescherming te spreken.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

SGC Elektro.