jo
door joyce87 Jan 17, 2008 om 19:04
Computers & telefonie

Garantie

Wij hebben  een jaar geleden (16-12-2006) een laptop gekocht van het merk Toshiba.

We merkte deze week in de hoek, linksboven bij het scharnier) een soort scheurtje in de 'beschermkap'.

De winkel zegt dat de garantieperiode over is omdat de laptop ruim een jaar oud is.

Het is alleen een beetje jammer dat van die 13 maanden, dat de laptop oud is, een maand bij Toshiba heeft gestaan. We hebben er dus nog geen jaar gebruikt van gemaakt.

De garantie is slechts 1 jaar. Wat ik mij afvraag is of ik geen langere levensduur van de kap had mogen verwachten van een laptop voor zoveel geld.
Kan iemand mij hierin adviseren?
Gr. Joyce

1656 25 Rapporteer

elenay
door elenay - Jan 17, 2008 om 19:12
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Dag Joyce, ja dat mag je zeker verwachten. Het is altijd weer een probleem met onze verwachtingen en wat werkelijk is. Zo heb ik een Candy combi koelkast en vriezer en na één jaar was het rubber al stuk, terwijl ik het netjes onderhoudt met talc etc. Als je dan belt vervangen ze geen rubber, dan moet er een nieuwe deur in met rubber. Ik bedoel maar. Je recht hebben en krijgen. Nou ik heb het maar zo gelaten en bij mijn volgende koop weer oppassen geblazen.

Je kunt misschien vragen of ze het willen repareren en dat jullie dan de kosten delen, vanwege het jaar dat je het hebt gebruikt. wie weet lukt dat. Laat ze maar weten dat je je als klant erg teleurgesteld voelt, bla bla...Hartelijke groet, Elena

door 4711 - Jan 17, 2008 om 19:28
885 Antwoorden / 2 Vragen

De meeste laptops hebben in het midden een knop voor openen en sluiten en helaas doen vele het op een hoek dicht!

Dan krijg je torsie krachten op het scherm en als je het in het midden zou pakken niet!
Dit is de oorzaak van vele problemen, maar omdat niemand een waarschuwing plaatste zit je met een probleem!

Soms is het met openen en van binnenuit smelten met soldeerbout en dan een dunne lijm laag van 2 componenten lijm en laagje stof ( oude spijkerbroek) als versteviging voldoende, dus wel repareerbaar tegen redelijke kosten!

Zelf al diverse zo gebroken hersteld dus als je handig bent of durft?
Let op schroefjes, soms verschillende lengte of dikte dus niet zomaar raak schroeven, anders weet je het later niet meer!

jo
door joyce87 - Jan 17, 2008 om 19:31
6 Antwoorden / 1 Vragen

het kan niet zijn gekomen door daar te openen, want het is de hoek bij het scharnier en niet de bovenkant. het zit nog wel vast, maar er zit een soort barst in, dus lijmen is tot nu toe in iedergeval geen optie. misschien over een paar weken of maanden

gsm
door gsm - Jan 17, 2008 om 20:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Beweeg het scherm van een laptop nooit door het bij een bovenhoek vast te pakken!

Door het scherm steeds bij de bovenhoek vast te pakken bij het openen of sluiten treedt op den duur dit probleem, juist bij de scharnieren op.
Door de verwringing die dit teweeg brengt, ontstaan vrij grote krachten die tot materiaal moeheid kunnen lijden. Ik had echter niet gedacht dat een Toshiba hier na een jaar ook al last van zou kunnen hebben.

Het scherm van een laptop moet en mag alleen bovenaan in het midden vastgepakt worden bij het openen of sluiten.

GSM

elenay
door elenay - Jan 18, 2008 om 08:53
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Nou, dan heb ik misschien goed nieuws, wel handig als je kassa doet en een maatje aan de telefoon hebt die hetzelfde als u heeft meegemaakt. Maatje is naar Zwolle gegaan met zijn Toshiba laptop en hij had exact hetzelfde en het is daar gratis gemaakt. Het was buiten de garantietermijn om. Service van het bedrijf, dus ik zou zeggen op naar Zwolle of bel ze daar eens op. Succes ermee, Elena

jo
door joyce87 - Jan 18, 2008 om 08:55
6 Antwoorden / 1 Vragen

Owkee, super.. bedankt voor de tip.. de winkel zou met toshiba nog even gaan overleggen, maar die had er weinig vertrouwen in, dus op deze manier heb ik nog wat achter de hand..! heel erg bedankt..

sh
door shortymusic - Jan 18, 2008 om 13:52
18 Antwoorden / 11 Vragen

WAARNEER U EEN PRODUCT KOOPT BOVEN DE 100 EURO,EN KRIJGT MEN DE AANBIEDING VAN 5JAAR GARANTIE,DOE DIT ZEKER WEL,U BETAALD EENMALIG 30 OF 50 EXSTRA,MAAR U BENT WEL BLIJ ,ALS U MERKT DAT ER EEN  SCHEURTJE,ONTDEKT IN UW DURE LAPTOP,JA EEN JAAR,EN U HAD DE AANBIEDING NIET GEDAAN,DAN ZOU U EEN PROOBLEEM HEBBEN EXSTRA KOSTEN,EN BOOS OP U ZELF,DAT U DE LAPTOP NIET GOED HEEFT GECONTROLEERD OP GEBREKEN,EN ZELFS DE BON ONLEESBAAR IS GEWORDEN,VELE WINKELS ZEGGEN DE BONNEN TE VERBETEREN,NU GELOOF ME,MEN DOET ER NIETS AAN!!!!!!

EN ALS JE NA EN JAAR DEZE BON HEB GEVONDEN,IS HIJ DAN NOG LEES BAAR,NU 80& NIET MEER LEESBAAR!EN WEG IS BEWIJS VAN JE AANKOOP+GARANTIE!

EN BIJ 5 JAAR,,IS DE BON OOK NIET MEER LEESBAAR MAAR IN DE WINKEL MOETEN ZIJ WEL EEN COPY BEWAREN,,DAAROM,ZET U GARANTIE BON OP U PC,SCAN DE BRIEF EN SLA HEM OP IN UW AFBEELDINGENMAP,OF MAAK EEN BRIEVENMAP AAN.ZOALS GIF OF JPG AFBEELDING 1,VERANDER NA HET SCANNENDE NAAM AFBEELDING IN EEN ANDERE NAAM GARANTIEMAP1,PLAATS DE GESCANDE NOTA ID DE MAP MET DE NAAM GARANTIE!!! BON EN  DE NAAM  VAN HET FILIAAL WAAR U DE LAPTOP HEEF GEKOCHT.ALS U EEN OF EEN LCD SCHERM,VAAG HOE LAN GEEN PRODUCT MEE GAAT,AFGEZIEN HOE MEN ER MEE OMGAAT LAPTOP ZEGT MEN BV.6A7JAR ,NEEM DAN ALTIJ DE EXSTRA GARANTIE,HET KAN U EEN HOOP ELLENDE BESPAREN,EEN DING NOG BETAAL NOOIT CONTANT,MAAR VIA EIGEN PIN OF VISA KAAART,WANT AFSRIFTEN ZIJN ZELFS NA 10 NOG LEESBAAR!!!!!!!

sh
door shiwa - Jan 18, 2008 om 13:55
3 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb een heel andere en zeer positieve ervaring.

Bij Dell in mei 2006 een laptop gekocht. December 2007 begaf hij het, en wel totaal. Niks meer mee te beginnen. Helemaal onbruikbaar. Na een gesprek met de helpdesk kon men mij niet telefonisch helpen omdat het een zeer ernstig probleem was. Ook al was de garantietermijn al 1/2 jaar verlopen, zou dit toch als garantie worden behandeld en kon ik rekenen op het bezoek van de monteur vanuit Amsterdam met alle onderdelen die mogelijk zouden moeten worden vervangen in z'n reparatiekoffer.Bij binnenkomst vertelde hij nog dat hij een hele nieuwe PC aan onderdelen had meegebracht. Het kostte ons helemaal niets. Wij werden zelfs na een paar dagen opgebeld of we tevreden waren !Zo kan het ook. Laat dit aan Toshiba lezen !

to
door tomtijger - Jan 18, 2008 om 13:58
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Joyce,

Volgens het Europese Consumentenrecht heb je normaal 2 i.p.v. 1 jaar garantie.

Na 1 jaar zou er wel een gedeelte van de kosten in rekening gebracht mogen worden.

Succes, Tom

ds
door dschaap - Jan 18, 2008 om 14:05
18 Antwoorden / 2 Vragen

Joyce,

Zelf heb ik een Toshiba Satelite Pro L100 en had hetzelfde probleem! Gelukkig voor mij constateerde ik dit binnen 6 maanden, waardoor de argumenten van Toshiba, als zou ik de laptop foutief hebben vervoerd of verkeerd hebben gesloten niet opgingen omdat de bewijslast binnen de 6 maanden termijn van aankoop bij de winkelier/fabrikant ligt. Na enige dreiging met een rechtzaak is de laptop gerepareerd door Toshiba en tot nu toe geen scheuren in het deksel. Ik wens je succes met de reparatie door Toshiba, want het schijnt een productie/montagefout te zijn.

jo
door joyce87 - Jan 18, 2008 om 14:11
6 Antwoorden / 1 Vragen

de laptop over die ik het nu heb is van mijn ouders. Zelf heb ik ook een laptop van toshiba, ook een satellite (net zoals mn ouders) ik heb alleen een goedkopere uitvoering en mijn deksel is ook op een andere manier erop gezet, ik had zelf gister al het idee dat ze dat misschien veranderd hadden omdat ze klachten hadden.. Nu bent u dus de 3de die ik hierover hoor en ik ga echt niet akkoord als toshiba hem afwijst..

Dan ga ik wel verder met kassa ofzo, want ik vind niet dat een laptop (die altijd zorgvuldig geopend en gesloten word, mn vader heeft zelf een beschermpapier ertussen zitten) naar 13 maanden opeens mag gaan scheuren, ook al zeggen ze in de winkel dat het geen kwaad kan.. Later kwam die verkoper er weer terug op, dat het nu alleen maar de schermkap was etc.

ik ben in iedergeval blij met jullie reacties zodat ik in dit geval weet dat wij niet de enige zijn met deze klachten.!

jo
door joyce87 - Jan 18, 2008 om 14:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe zat het met uw laptop? merkte u plots de barst, want hij zat er bij ons niet in.. en aangezien mijn ouders een oranje kleur hebben kan je het dus duidelijk zien en was het eerder niet zo.. Maar kunt u mij vertellen hoe u het ontdekte en of hij er al eerder in zat of dat het hetzelfde verhaal bij ons is?

1paul
door 1paul - Jan 18, 2008 om 14:23
3167 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Van een product waarvan je mag verwachten dat het langer meegaat dan een jaar (zoals een laptop) heb je gewoon recht op reparatie.

Je moet je recht echter wel halen bij de verkoper van dat produkt en niet bij toshiba, wat de verkoper er dan mee doet is niet jouw probleem.

Er is wel een maar, je zult de kosten moeten delen via een verdeelsleutel. bijvoorbeeld jij 1/3 verkoper 2/3.

Lees wetboek 7 er maar es op na onder de kop garantie.

Paul.

dennie
door dennie - Jan 18, 2008 om 14:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het is belangrijk om de fabrieksgarantie niet te verwarren met de wettelijke garantie op een product. De wettelijke garantie houdt in, dat een product moet voldoen aan wat men er redelijkerwijs van mag verwachten, ook qua levensduur. Deze wettelijke regel is vastgelegd in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Dit wordt ook wel de conformiteitsvereiste genoemd. De wettelijke garantie is altijd van toepassing, ongeacht de fabrieksgarantie. De wettelijke garantie betreft de koopovereenkomst en bindt dus koper en verkoper. De fabrikant is geen partij in die koopovereenkomst dus kan de verkoper zich nooit beroepen op overmacht door verlopen fabrieksgarantie. Zo komt het dus wel eens voor dat een verkoper alsnog de schade van een gebrekkig product moet vergoeden terwijl de termijn van de fabrieksgarantie al verlopen is.

jo
door joyce87 - Jan 18, 2008 om 14:45
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werk zelf in een winkel en daar hebben we ook de verplichting om aan elke apparaat (waar een stekker aanzit) 2 jaar garantie op te geven. Mocht er toch wat mee mankeren dan moeten we het opsturen naar het hoofdkantoor en die beslist verder.

Ik heb inmiddels zelf ook een goede site gevonden waar ik de informatie van ga uitprinten. nogmaals, bedankt allemaal..

Reacties blijven van harte welkom.!

cartoonfan
door cartoonfan - Jan 18, 2008 om 16:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

shortymusic, Twee vragen:

1: Capslock kapot? Een hele post in hoofdletters komt erg schreewerig over. Misshien beter on dat niet meer to doen.

2: wat heeft jouw andwoord met de vraag te doen? de aankoop was iets meer dan een jaar geleden.

En mijn andwoord voor de vragenstellet: Wat ik wilde zeggen is al door anderen verteld, dus ik hoop dat je het niet erg vind dat ik geen dingen ga herhalen

mo
door moravis2 - Jan 18, 2008 om 17:30
16 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt recht op gratis reparatie tenzij het scharnierthe kapot is gegaan door eigen schuld. De duur van de fabrieksgarantie is in dit geval niet van belang omdat deze korter is dan de 'wettelijke garantie': een laptop behoort niet binnen 2 tot 3 jaar mankementen te vertonen. Met een verdeling van de kosten behoef je geen genoegen te nemen. Voor je beroep op de 'wettelijke garantie' moet je bij de verkoper zijn en niet bij de fabrikant. Zou je de laptop in een van de andere EG-landen gekocht hebben, dan zou je standaard 2 jaar garantie hebben gekregen en zou dit probleem niet spelen. Nederland heeft echter gemeend dat haar wettelijke regeling beter is. Strikt genomen is dat ook zo. Maar de Nederlandse regeling werkt in de hand dat de verkoper zich achter de (in jouw geval niet relevante) fabrieksgarantie gaat verschuilen omdat de Nederlandse wetgeving geen vaste garantietermijnen bij consumentenkoop kent.

Groet.

 maar nadeel is dat de koper zich makkelijk

vi
door villadorina - Jan 18, 2008 om 17:35
21 Antwoorden / 15 Vragen

op de site van consuwijzer staat precies welke rechten je hebt

in ieder geval mag redelijkerwijs verwacht worden dat het apparaat langer dan 1 jaar funtioneert.........

Consuwijzer heeft ook voorbeeldbrieven om naar winkeliers te sturen welke niet willen meewerken aan service.........mijn tip daarbij is Als je on brief stuurt, doe het aangetekend, anders kan men zeggen niets ontvangen te hebben.......

heb zelf laptop van 2 jr en 5 mnd met problemen, maar gekocht bij de makro, die verwijzen mij door naar packard & bell.........zal wel porblemen gaan geven

succes, gr anja

ma
door martin1 - Jan 18, 2008 om 17:46
346 Antwoorden / 4 Vragen

Als ingezete kun je geen beroep doen op Europese Directives, enkel op Europese regulations. Aangezien het hier gaat om een Directive, ofwel aanwijzing, vormen deze geen rechtsbasis. Zolang de Nederlandse wetgever meent deze directive niet over te nemen in het wetboek, is deze dus nutteloos.

door 4711 - Jan 18, 2008 om 17:54
885 Antwoorden / 2 Vragen

Hoewel is eigenlijk alle apparaten met extra garantie meestal onzin vind, bij Laptops die erg kwetsbaar zijn is het meestal wel rendabel, vooral de witgoedwinkels die met vaste prijzen werken hebben hier een goede aanvulling dus dan is het extra bijkopen zeker intressant!

ja
door jajodace - Jan 18, 2008 om 19:07
4 Antwoorden / 3 Vragen

Net een reparatie bij Toshiba gehad. Laptop van augustus 2006 en nu al het toetsenbord naar de knoppen. dit verwacht je niet van een apparaat van 1000 € en zeker niet omdat de laptop bij mij een 2 e pc betreft die niet wekelijks gebruikt wordt. Moest 62 € reparatie betalen. Toshiba krijgt nog wel een brief van mij dat ik dit niet vindt kunnen en dan maar afwachten of ze hier wat aan willen doen. Moest wel betalen anders kreeg ik mijn laptop niet mee.

Gr John

geer56
door geer56 - Jan 18, 2008 om 23:27
100 Antwoorden / 9 Vragen

kijk eens op

http://www.consuwijzer.nl/dsresource?objectid=9517&type=pdf

Is heel hoop gevend en kan je veel geld en last besparen

fotoflex
door fotoflex - Jan 19, 2008 om 03:46
67 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo,

Ook bij mij een Toshiba met een kapot oranje deksel.

Is al eens 2(!) maanden teruggeweest en teruggekomen met een nieuw deksel dat na 2 maanden alweer barst. Op andere fora gelezen dat het een veel voorkomend probleem is en er al steviger deksels bestaan. Contact opgenomen met Toshiba zelf, waar ze toegaven dat dit klopt en dat iedereen gebeld wordt. ( Zou het?)

Mijn laptop zou de volgende vrijdag opgehaald worden door DHL.

Niemand gezien en mij daarover beklaagd. Ik moest maar gewoon een nieuwe afspraak maken, maar omdat ik geen reden kreeg waarom Dhl niet langs was gekomen, had ik daar weinig vertrouwen in. Sindsdien reageren ze niet meer op emails. Ik denk dat ze proberen wat terug te verdienen door je vaak met hun 0900-nummer te laten bellen. Toshiba laat je barsten! Wie geinteresseerd is, mag de emails wel zien, misschien kunnen we met Kassa een actie organiseren.

vi
door villagevoile - Jan 19, 2008 om 14:34
53 Antwoorden / 39 Vragen

Ja, volgens Kassa advocaten en rechters heb je langer recht op garantie dan wat de winkels geven, de lengte wordt m.n. bepaald door de hoogte van het aankoopbedrag, echter hoe dwing je dit af. Je kan dit melden aan Kassa en hun antwoord aan de winkelier (manager) overhandigen. Als dit niet lukt een brief met het antwoord van Kassa naar het hoofdkantoor van de winkelketen én aan Toshiba sturen. Een hoop gedoe dus en duurt ook lang. Ik zou met een heel klein boordje een piepklein gaatje aan het begin en aan het eind van het scheurtje maken, dan wordt de scheur in ieder geval niet groter, en dan met 3-secondenlijm de scheur lijmen. Een beetje lijm op het scheurtje doen en dan voorzichtig iets indrukken, zodat de lijm in het scheurtje loopt en de geboorde gaatjes opvullen met dezelfde lijm. suc6.

jo
door joyce87 - Jan 21, 2008 om 21:19
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inmiddels goed nieuws, of tenminste dat hopen we.

We hebben vandaag een telefoontje gehad van de winkel waar we de laptop hebben gekocht en omdat ze heel veel klachten hebben gehad (maar dat had ik hier inmiddels al vernomen), komen ze ook die van ons halen.. we moeten alleen 4 weken wachten omdat de deksels op zijn en nieuwe moeten maken, en nu maar even afwachten of ze hem ook daadwerkelijk vervangen en dat we geen klachten meer hebben..!