jvdorst
door jvdorst Jun 25, 2007 om 12:00
Computers & telefonie

Garantie van HP

Ik heb een PC van HP met nog garantie tot september 2007. Ik heb hem laten repareren omdat hij elke keer vastliep. Ik heb hiervoor CAB gebeld omdat HP zelf niet repareert en dit aan bedrijven als CAB overlaat. Ik heb de PC natuurlijk zelf nooit open gehad omdat ik bang was dat de garantie dan niet meer zou gelden. PC is meegenomen en men is tot de conclusie gekomen dat er enkele kabels te strak stonden in de PC en dit heeft men veranderd. Daarna een duurtest gedaan en de PC bleek in orde. Hij is nu ook in orde. Nu heb ik toch een rekening gekregen omdat er geen onderdelen defect waren. Rekening was voor uren en voorrijdkosten. De garantie is voor hardware, uren en voorrijdkosten. Nu is het volgens CAB zo dat als er geen hardware vervangen wordt dat dan de uren en voorrijdkosten geen garantie zijn, dat kan toch niet ????

319 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 25, 2007 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jvdorst,

In jouw post kom ik het woord verkoper niet tegen. Als je deze garantieafwikkeling via de VERKOPER had laten lopen, dan had de verkoper de betreffende kosten voor zijn rekening moeten nemen en dat moeten afhandelen met CAB. Met hem heb je immers in september 2006 een koopovereenkomst afgesloten en hij heeft je destijds een ondeugdelijk produkt geleverd.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2007 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het nu eenmaal rechtstreeks gedaan, dus dat valt niet meer terug te draaien.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2007 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag jvdorst,

Jammer.....................maar het is niet anders.

Groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2007 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het hier gaat om een garantie-verlenging (fabrieksgarantie verlenging zoals HP Care Home o.i.d.) ga je een contract aan met de fabrikant. Je kunt de verkoper van het product dan niet aanspreken op het optreden van een defect buiten de normale garantie-periode van 1 jaar. Hier zijn dan de voorwaarden van de verlengde garantie bindend. In dit geval lijkt het me dat de reparatie gewoon kosteloos had moeten geschieden. In dit geval kunt u dan schriftelijk bij HP uw ongenoegen uiten en vragen om teruggave van de reparatiekosten. Daar heeft u m.i. gewoon recht op.

Gaat het om de normale garantie van 1 jaar, dan had je inderdaad ook de verkoper op het defect kunnen aanspreken. Echter, door zaken te doen met de fabrikant, ontdoe je de verkoper binnen de garantieperiode niet van zijn verplichting. Wel zul je moeten aantonen dat het defect (de kabels) niet door jouw toedoen is ontstaan. Als dat zo is, kun je m.i. gewoon aanspraak maken op kosteloze reparatie. Als je het bedrag al betaald hebt, zul je dat moeten reclameren bij de verkopende partij. Hem zul je dan wel alle documentatie moeten geven, zodat hij het bedrag weer kan reclmameren bij HP. Let op, dit geldt alleen binnen de normale garantieperiode.

Is de PC dus ouder dan 1 jaar en de garantie is een verlengde garantie --> reclmeren bij HP

Is de pc jonger dan 1 jaar en de garantie standaard garantie --> reclameren bij verkoper